Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen rv 11 ja sokerit ja verenpaine aavistuksen koholla, olenko tyhmä jos jatkan raskautta?

Vierailija
21.01.2009 |

Mutta kyllä minä jatkaisin.

PS. Taitaa olla vitsi tämä koko viesti, vai?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minusta se oli kiva tsemppari.

Raskauskiloja tuli ekassa raskaudessa 2,5 kg. ja 10 kg poistui kehosta sairaalassa ollessa.

Imetys +15

toisessa raskaudessa tuli kiloja 7 ja 12 kg lähti pois sairaalassa

imetys tuonut taas lisäkiloja

ja toisessa raskaudessa en päässyt ravintoterapeutille, mutta itse kontrolloin ahkerasti syömisiä

Vierailija
22/32 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai riippuu varmaan kuinka itse tankkaa imetyksen aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausdiabetes on lisääntynyt viime vuosien aikana hirmuisesti, jopa kaksinkertaistunut maassamme. Tämän vuoksi myös raskaana olevien ja raskautta suunnittelevien hoitoon kiinnitetään nykypäivänä entistä enemmän huomiota.

Olen työssäni törmännyt sinua paljon suurempikokoisiinkin odottajiin...myös niihin diabeetikoihin, joilla on jo graaveja diabeteksesta johtuvia komplikaatioita ennen raskautta (silmänpohjamuutoksista johtuva sokeus, munuaisten vajaatoiminta, verenpaine tauti yms...) Jopa heidänkin kohdallaan kaikki on mennyt hienosti ja vauvat ovat syntyneet terveinä. Nykyään diabeteksen hoito on tehokasta, myös lääkkeet ovat kehittyneet ja yhä enemmän on markkinoilla myös lääkkeitä, joita turvallisesti voi käyttää raskauden aikana (myös verenpaineen hoitoon). Ja oma motivaatio on tässäkin hoidossa se avainasia!!!

Kun Sinulla on voimakkaita diabeteksen riskitekijöitä, tulisi neuvolan järjestää Sinulle sokerirasituskoe jo raskausviikolla 15, jos se on normaali, se tulisi uusia viikolla 24-28. Diabetekseen tulisi aloittaa dieettihoito, jos yksikin arvo rasituskokeessa on poikkeava. Jos 2 tai 3 arvoa on poikkeavia, Sinut tulisi lähettää viipymättä alueesi sairaalan äitiyspoliklinikalle hoitoon, jossa aloitetaan tarvittava lääkehoito, joka nyky suositusten mukaan on insuliinihoito. Verenpaineeseen tulisi lääkitys aloittaa jos omaseurannassasi / neuvolassa on useampi peräkkäinen mittaus yli viitealueen (130/80).

Keskustele asiasta lääkärisi/neuvolan terveydenhoitajan kanssa ja pyydä häntä tekemään lähete kotipaikkakuntasi sairaalan äitiyspoliklinikalle, jos lääkäri ei neuvolassa uskalla lääkitystä aloittaa. Valitettavasti tämä maa on sellainen, että jos hoitoa ei osaa vaatia, se saattaa jäädä jopa saamatta. Mitä aikaisemmassa vaiheessa ongelmaan puututaan, sitä pienemmät riskit ovat.

Pohdi siis asiaa tarkasti, älä tee hätiköityjä päätöksiä.

t: eräs diabeteshoitaja Varsinais-Suomesta

Vierailija
24/32 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sinällään kuluttaa n 500 kcal/vrk. Eli jos ei syö enempää kuin normaalisti, niin painon pitäisi kyllä laskea. Se tietysti edellyttää, että imettää täysillä.

Vierailija
25/32 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö yleinen oletus ole se että imetys vie kilot? tai riippuu varmaan kuinka itse tankkaa imetyksen aikana.

En kyllä usko, että mikään sukuvika on, mutta en todellakaan herkuttele ja silti paino vaan kasvaa.

Viimeksi paino tippui hetkessä 10 kg, kun imetys loppui, toivottavasti nytkin

Vierailija
26/32 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta elämätapani eivät aiheuttaisi vauvalle tai minulle vaikeuksia. Kromosomeille en voi mitään mutta raskauden vaarantavat tekijät yritän pitää mahdollisimman pieninä.

Vierailija
27/32 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka aterian. Hiilareista korkeintaan 30 % energiasta, joka aterialla. Katsot energiat niin, että paino pysyy tai putoaa vähän. Näin saatat välttyä insuliinipiikeiltä, joihin virallistervellinen hiilaridieetti johtaa melko varmasti. Hommaat verenpainemittarin kotiin, ja tarkkailet, että alapaineet pysyy alle sadan.

Vierailija
28/32 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia on, että syöt monipuolisesti ja terveellisesti ja että ruokailurytmisi olisi säännöllinen. Painonhallinnan kannalta välipalat ovat ensisijaisen tärkeitä, kunhan ne ovat kohtuullisen kokoisia ja teveellisiä. Näin hirmunälkä pysyy loitolla, eikä tule sitten ahmittua enemmän kuin elimistö tarvitsee. Raskaudenaikainen energiantarpeen lisäys on sinänsä naurettavan pieni, n 130 kcal/vrk.

Vielä niistä paljon puhutuista hiilihydraateista...niilläkin on eroa, minkälaista hiilihydraattia syö. Kuitupitoinen ruoka hidastaa sokerin imeytymistä, eikä siis nosta sokeria niin korkealle. Suosi täysjyväviljatuotteita ja ruisleipää, katso, että kuituprosentti on tuotteessa ainakin yli 5. Jos lisäät ruokavaliossasi rasvan ja proteiinin määrää, saat kyllä painosi nopeasti laskuun, mutta odotuksesi kestää kuitenkin 9 kk, hauatko todellakin tyydyttää lapsesi ravinnon tarpeen rasvalla ja proteiinilla??? Hitaasti-imeytyvät hiilihydraatit eivät sinua insuliinihoitoon vie, siitä laitan monen vuoden kokemuksella pääni pantiksi!!! Kaikkea ei siis kannata uskoa mitä täällä kirjoitellaan.

Diabeetikolle, aivan kuin normaalille terveellekin ihmiselle suositellaan, että päivittäisestä kokonaisenergiasta jopa 50 % tulisi hiilihydraateista. Liika rasva ei ole hyväksi sinun eikä lapsesikaan sydämelle ja liika proteiinin saanti on munuaisille kuormittavaa, etenkin, jos sokerisi ovat koholla.

Järki siis käteen, kun mietit ruokavaliotasi. Vaihda vaaleat viljatuotteet tummaan tai täysjyväviljaan, valkea makaroni ja riisi tummaan, maitovalmisteet ja juustot vähärasvaisiin ja levitteet kasvipohjaisiin margariineihin, joissa rasvan laatusuhde on kohdallaan. Ateria koot pieniksi ja ateriarytmi säännölliseksi. Älä pidä aterioide välissä taukoa kuin max 3-4 tuntia...välipalat ovat siis tärkeitä painonhallinnassa!

Onnea odotukselle...kaikki varmasti menee hyvin, vaikka alussa tuntuukin pelottavalta ja vaikealta. Pyydä tukea, jos sitä tarvitset, et ole ongelmasi kanssa yksin!

t: se sama diabeteshoitaja, jolla H20+

Vierailija
29/32 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äidinmaidonkin energiasisällöstä on peräti 55% rasvaa. Kauhea miten epäterveellistä ja terveyssuositusten vastaista, vai mitä.

Vierailija
30/32 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta äidinmaidonkin rasvan laatuun vaikuttaa se mitä äiti suuhunsa laittaa...eli sitä maalaisjärkeäkin saa käyttää kun näitä asioita miettii.

Vierailija
31/32 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä nimenomaan tarvittiin ja melkoista tiedonhankintataitoa. Kun sairaalan dieetti osoittautui täysin järjettömäksi, eikä mitään vaihtoehtoa annettu. Tätä noudatat, ja jos (eli kun) ei toimi, niin sitten insuliinit.

Vierailija
32/32 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse bmi 44, tulin kerrasta raskaaksi, neljäs tulossa ja verenpaine hieman koholla.

Normaalisti verenpaineeni on matala, joten olen ihan tyytyväinen että se nyt näytti 184/72. Ei sen takia abortoida!

mutta sitä voidaan silti hoitaa. Se että nykypäivänä on hoidot, ei tee siitä riskitöntä! Ja minä olisin huolissani ihan itse ja terkkarin roolissa tuosta 184 yläpaineesta!