Treeniä 6x viikko, 2x pvä - onko liikaa?
Olen aloittanut treenaamisen (kuntosalilla), ja kysyisin onko 6x viikko, 2x päivä liikaa treeniä (yks treenikerta on reilun tunnin)?
Vai tarviiko keho enemmän lepoa/palautumisaikaa tms?
Nyt aloittaessa into on vaan kova, niin ajattelin pistää täysillä menemään!
Kommentit (20)
6kertaa viikossa ja kahdesti päivään vai?
Aivan liikaa, jos olet ensikertalainen. Aivan liian raju aloitus jos tarkoitat tuota, että kuudesti viikossa kahdesti päivään.
Tuo on ammattilaisbodaajien treenitahti, joilla on myös palautusjuomat ym vastaavat käytössä, että pystyvät treenaamaan tuota tahtia.
Sä vedät ittes niin jumiin, että joudut olemaan kuukauden levossa, jos tuollaisella hullun tahdilla treenaat. Eli keho ja lihakset tarvitsee palautumisaikaa, kun kuntosalilla painojen nosto aina repii lihaksia sen verran, että palautumisajat on enemmän kuin suositeltavissa.
Mulla on tällainen treenijako; olat+ojentajat, rinta+vatsa, selkä&hauis, jalat. Ja aerobinen vielä päälle.
Eli tuolla tahdilla treenaa 4krt viikossa. Mutta se riippuu minkälaisen jaon teet itsellesi ja ensin alkuun kannattaa vaiks kuukausi mennä niin, että käyt päästä varpaisiin 3-4krt viikossa treenaamassa koko kehon ja sitten otat vaikka tuon tahdin minkä miten minä treenaan.
Mutta muista kanssa, että sun pitää löytää se oma treeni, että tiedät mikä sulle sopii. Tarkoitan, että on kaikkia mahdollisia treenityylejä, mutta repimään heti alusta alkaen ei ole suositeltavaa.
Mene vaikka kuntosalilta kysymään miten sun kannattaa aloittaa niin antavat kyllä neuvoja.
(siis jonkun 'kuntoilusäännön' mukaan) vai kertooko keho, jos se on liikaa?
Teen nyt tuolla tahdilla toista viikkoa, ja tuntuu ihan ok:lta.
kun treenaat kahdesti päivässä. Oletko koskaan kuullut sitäkään, että lihas kasvaa levossa? Voi tietysti olla niinkin, että treenaat kevyesti ja tällöin kroppasi ei rasitu liikaa. Kuitenkin jos treenaa kovaa saadakseen tuloksia, niin kaksi kertaa päivässä ei todellakaan ole järkevää ja kroppa pistää stopin melko pian.
Riippuu myös motivaatiosta. Joillakin on kykyä painaa yli vaikka fysiikka ei salli. Toiset hyytyy pelkästä ajatuksesta lähteä rehkimään.
Mikäli et tunne mitään kipuja etkä menetä unia ja ajatuksesi juoksevat selkeästi, niin ei hätää.
mm N42 vetää uuvuttavia harjoituksia. Hän selkeästi kehittää itseään rajana avaruus.
Tärkeintä on osata viheltää peli poikki, kun tuntuu ettei jaksa tai jokin paikka kehossa huutaa armoa.
Muista syödä tukevasti, eläkä missään nimessä unohda makeisia. Makeisten avulla jaksaa painaa entistä kovempaa. Harjoittele vähintään 2 päivänä kovaa niin kehitys on taattu.
Riippuu myös motivaatiosta. Joillakin on kykyä painaa yli vaikka fysiikka ei salli. Toiset hyytyy pelkästä ajatuksesta lähteä rehkimään.
Mikäli et tunne mitään kipuja etkä menetä unia ja ajatuksesi juoksevat selkeästi, niin ei hätää.
mm N42 vetää uuvuttavia harjoituksia. Hän selkeästi kehittää itseään rajana avaruus.
Tärkeintä on osata viheltää peli poikki, kun tuntuu ettei jaksa tai jokin paikka kehossa huutaa armoa.Muista syödä tukevasti, eläkä missään nimessä unohda makeisia. Makeisten avulla jaksaa painaa entistä kovempaa. Harjoittele vähintään 2 päivänä kovaa niin kehitys on taattu.
N42:n oma kirjoitus. Tylsää
Parhaina päivinä harjoittelen 6h. Kun harjoittelen tekniikkaa niin hengästytän itseäni vain vähän. Niin että voin keskustella samalla. Jos syke nousee yli niin pidän pienen tauon.
Lihaskuntoa harjoittelen jokapäivä. En pidä välipäiviä.
En ole sisäistänyt välipäivän ideaa, en myöskään pelkää rasitustilaa. Kuulin rasitustilasta vasta parikymppisenä. Sitä ennen painoin kovemmalla sykkeellä.
Sapatti on uskovaisille. Viettäähän sitä laiskatkin. Hyvin suunniteltu harjoitusohjelma sallii kaksikin harjoitusta päivässä ja toisinaan myös enemmän.
Oikeasti niitä karamellejä kannattaa syödä ja nopeita hiilihydraatteja, jos harjoittelee kovaa.
Venyttelyt mukaan joka kerta. Suosittelen hierontaa myös. Palautusjuomat ovat rahastusta. Tv-shopin pirtelökoneet ajaa saman asian ilman lisäaineita.
Olen kova mutta maailmasta löytyy minuakin kovempia. Oletteko valmiita kestämään sen?
T: N42
Parhaina päivinä harjoittelen 6h. Kun harjoittelen tekniikkaa niin hengästytän itseäni vain vähän. Niin että voin keskustella samalla. Jos syke nousee yli niin pidän pienen tauon.
Lihaskuntoa harjoittelen jokapäivä. En pidä välipäiviä.
En ole sisäistänyt välipäivän ideaa, en myöskään pelkää rasitustilaa. Kuulin rasitustilasta vasta parikymppisenä. Sitä ennen painoin kovemmalla sykkeellä.Sapatti on uskovaisille. Viettäähän sitä laiskatkin. Hyvin suunniteltu harjoitusohjelma sallii kaksikin harjoitusta päivässä ja toisinaan myös enemmän.
Oikeasti niitä karamellejä kannattaa syödä ja nopeita hiilihydraatteja, jos harjoittelee kovaa.
Venyttelyt mukaan joka kerta. Suosittelen hierontaa myös. Palautusjuomat ovat rahastusta. Tv-shopin pirtelökoneet ajaa saman asian ilman lisäaineita.Olen kova mutta maailmasta löytyy minuakin kovempia. Oletteko valmiita kestämään sen?
T: N42
Karamellejä en laiskoille suosittele.
Et tahdo kehittyä. Se että sinulla ei löydy motivaatiota kehittää kuntoasi, taitojasi ei ole minun ongelma. Jokainen on vastuussa omasta vartalostaan.
Syyllistä itseäsi elä minua. Voit saada syyllistyksestä energiaa nostaa ahterisi lenkille.
Eläkä tule neuvomaan minua. Minä osaan asiani. Kun puhuttelet minua olisi suotavaa jos tekstissä olisi edes ripaus kunnioitusta. Sellaista jonka avulla keskusteluun saataisi edes hiemankaan järkeä.
Sisimmissäsi tiedät, että väittämäni ovat tosia ja mahdollisia toteuttaa, mikäli niin haluaa ja on aikaa asialle. Olet keskiverto kuntoilija. Elä sen kanssa tai tee jotain asialle.
minulla on vain mies, ei lapsia. Mutta ei olisi aikaa kyllä koko päivää treenata, eikä halujakaan. Elämä on muutakin kuin tiukka kroppa.
Itse treenaan 1 tunti 5 kertaa viikossa.
Minulla on arvostettuja oppilaitakin mm Arabiasta. Heidät lennätetään tänne Australiaan illaksi.
Opetusmetodini ovat ortodoxisia, vaadin sisua ja henkeä. Vartalon on oltava kova.
Asustelen myös salillani. Minulla ei löydy syytä laiskotteluun. Elän lajilleni.
Et tahdo kehittyä. Se että sinulla ei löydy motivaatiota kehittää kuntoasi, taitojasi ei ole minun ongelma. Jokainen on vastuussa omasta vartalostaan.Syyllistä itseäsi elä minua. Voit saada syyllistyksestä energiaa nostaa ahterisi lenkille.
Eläkä tule neuvomaan minua. Minä osaan asiani. Kun puhuttelet minua olisi suotavaa jos tekstissä olisi edes ripaus kunnioitusta. Sellaista jonka avulla keskusteluun saataisi edes hiemankaan järkeä.Sisimmissäsi tiedät, että väittämäni ovat tosia ja mahdollisia toteuttaa, mikäli niin haluaa ja on aikaa asialle. Olet keskiverto kuntoilija. Elä sen kanssa tai tee jotain asialle.
kommentoimaan, koska et anna mitään oikeita neuvoja kenellekään vaan paasaat omista treeneistäsi ja jotain ihan hössönkössön-litanioita kovuudesta tms. Taidat oikeasti olla joku teini atk-tunnilta, ainakin tyylistä päätellen.
Muista, että kunto (ja myös lihas) kasvaa vain levossa. Jos lepoa ei ole tarpeeksi, kunto ei kehity optimaalisella tavalla. (Toki harjoitteluakin tarvitaan antamaan niitä impulsseja, joiden takia elimistö katsoo tarpeelliseksi kasvattaa kuntoa levon aikana.)
Saattaa toki olla, että kehosi jopa jaksaa moista rääkkiä. Mutta selvästi nopeammin kuntosi nousisi, jos harjoittelisit viisi kertaa viikossa kerran päivässä. Miksi rehkiä selvästi enemmän ja saada selvästi huonommat tulokset?
Jos haluat välttämättä harjoitella enemmän, niin voit yhden päivittäisen harjoituksen lisäksi tehdä kävelylenkin. Se toimii sopivana palauttavana harjoituksena, mutta ei rasita elimistöä liikaa.
Harrastaa taitoluistelua ja siirtyi viime syksynä kilparyhmään. Viikossa harjoituksia (jäät, jumpat, koreografia ja lajitreeni) tulee lähes tuon verran kuin ap:lla. Itsestä se tuntuu aivan järkyttävän paljolta, mutta näköjään monet muutkin yhtä pienet jaksavat. Paljon lepoa ja ruokaa se vaatii, mutta kun on innostunut niin on innostunut ja väittää ettei yhtään väsytä...
Et tahdo kehittyä. Se että sinulla ei löydy motivaatiota kehittää kuntoasi, taitojasi ei ole minun ongelma. Jokainen on vastuussa omasta vartalostaan.Syyllistä itseäsi elä minua. Voit saada syyllistyksestä energiaa nostaa ahterisi lenkille.
Eläkä tule neuvomaan minua. Minä osaan asiani. Kun puhuttelet minua olisi suotavaa jos tekstissä olisi edes ripaus kunnioitusta. Sellaista jonka avulla keskusteluun saataisi edes hiemankaan järkeä.Sisimmissäsi tiedät, että väittämäni ovat tosia ja mahdollisia toteuttaa, mikäli niin haluaa ja on aikaa asialle. Olet keskiverto kuntoilija. Elä sen kanssa tai tee jotain asialle.
kommentoimaan, koska et anna mitään oikeita neuvoja kenellekään vaan paasaat omista treeneistäsi ja jotain ihan hössönkössön-litanioita kovuudesta tms. Taidat oikeasti olla joku teini atk-tunnilta, ainakin tyylistä päätellen.
Olen kalliota. Tein äsken pilatesta ja otin sparria mieheni kanssa. Taidampa vetästä loppuun 42kpl leuanvetoja, hitaasti tunnelmalla.
Muista, että kunto (ja myös lihas) kasvaa vain levossa. Jos lepoa ei ole tarpeeksi, kunto ei kehity optimaalisella tavalla. (Toki harjoitteluakin tarvitaan antamaan niitä impulsseja, joiden takia elimistö katsoo tarpeelliseksi kasvattaa kuntoa levon aikana.)
Saattaa toki olla, että kehosi jopa jaksaa moista rääkkiä. Mutta selvästi nopeammin kuntosi nousisi, jos harjoittelisit viisi kertaa viikossa kerran päivässä. Miksi rehkiä selvästi enemmän ja saada selvästi huonommat tulokset?
Jos haluat välttämättä harjoitella enemmän, niin voit yhden päivittäisen harjoituksen lisäksi tehdä kävelylenkin. Se toimii sopivana palauttavana harjoituksena, mutta ei rasita elimistöä liikaa.
Jos sinä et jaksa ja olet veltto makaroonimaakari niin ole. Me tuotamme hikeä ja lihasta intohimolla.
Harrastaa taitoluistelua ja siirtyi viime syksynä kilparyhmään. Viikossa harjoituksia (jäät, jumpat, koreografia ja lajitreeni) tulee lähes tuon verran kuin ap:lla. Itsestä se tuntuu aivan järkyttävän paljolta, mutta näköjään monet muutkin yhtä pienet jaksavat. Paljon lepoa ja ruokaa se vaatii, mutta kun on innostunut niin on innostunut ja väittää ettei yhtään väsytä...
Hienoa että te tuette häntä. Noin mestareita tehdään. Jokaisen mestarin takana on rakastavat vanhemmat. Olisin ylpeä tuollaisesta tyttärestä. Urheilu kehittää myös kurinalaisuutta jota tarvitaan opiskelussa. Tyttösi tulee menestymään elämässä. Jos ei luistelussa niin sitten muualla. Olen varma siitä!
kommentoimaan, koska et anna mitään oikeita neuvoja kenellekään vaan paasaat omista treeneistäsi ja jotain ihan hössönkössön-litanioita kovuudesta tms. Taidat oikeasti olla joku teini atk-tunnilta, ainakin tyylistä päätellen.Olen kalliota. Tein äsken pilatesta ja otin sparria mieheni kanssa. Taidampa vetästä loppuun 42kpl leuanvetoja, hitaasti tunnelmalla.
(siis jonkun 'kuntoilusäännön' mukaan) vai kertooko keho, jos se on liikaa?
Teen nyt tuolla tahdilla toista viikkoa, ja tuntuu ihan ok:lta.