Millainen Jumalan olemus on? Onko ulkonäköä vai pelkkä henki?
Kertokaa millaiseksi käsitätte Jumalanne? Onko Jumalalla ulkonäköä? Vai onko pelkkää henkeä? Pyhä Henki ainakin on pelkkää henkeä? Jeesuksesta on kuviakin. Mutta millainen on Jumala? Entä ovatko Jeesus ja Jumala taivaassa taas vain yksi olento Pyhän Hengen kanssa? Millainen tämä kolminaisuus on?
Missä Jumala on? Taivaassa (missä se on?)? Levittäytyneenä ympäri avaruutta?
Kommentit (31)
Se selviää meille kaikille viimeisenä päivänä.
Ääni on Raamatun mukaan kuin kosken pauhu.
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen eli ihan kasvollinen luulen. Tarkoitti ehkä enemmän kuitenkin luonnetta ja tekoja.
Jumala näkee meidät kaikki vähän samasta perspektiivistä kuin itse lentokoneesta. Minun ajatuksissa.
Minulle se on merkityksetön asia
Kiitos näistä vastauksista! Lisää olisi mukava lukea!
seesteisyydeksi ja hyväksi tahdoksi ihmisten välillä. Kaunis luonto on myös jumalaista, kissanpennun pehmeä karva. Minua vain häiritsee kristillinen jumalkuva, joten olen hiukan henkisesti hakoteillä :-(
tai sehän voi olla millainen vain, hän voi sitä varmasti itse säädellä.
"Jumalaa ei ihminen voi nähdä ja elää" sanoo Raamattu, hän on liian korkea ihmisen silmille nähtäväksi.
jolla on tavallaan monta eri tapaa näkyä ja olla. Jumala on kaikessa. Näin tällä hetkellä, mutta toisaalta raamatussa puhutaan siitä että jotkut saavat nähdä hänen kasvonsa yms, joten lienee sitten jonkin konkreettisempikin tapa näkyä, ehkä meillä ihmisillä ei vaan juuri nyt ole kykyä nähdä häntä sen enempää, meiltä puuttuu jotain. Vrt. puu ei voi kuulla puhetta tai nähdä eikä kasvilla ole tunteita. Meiltäkin puuttuu se jokin aisti, tms, jonka avulla näkisimme hänet kunnolla nyt ihmismuodossa.
minkä kokoinen se olisi? Olisiko Jumala ihmisen mittainen vai paljon suurempi? Miten Jumala näkee kaikkialle ja kuulee kaiken?
Jumalaa tai jumalia ei ole, on vain ihmisen itselleen luomia jumaluuksia. Niillä ei ole ruumista eikä henkeä, vaan käsitteellinen merkitys niille ihmisille, joilla niitä on.
joka asuu tuolla pilven reunalla ja on niin kirkas että ihmiset ei voi katsoa häntä...niin minä sen näen...
Jumalaa tai jumalia ei ole, on vain ihmisen itselleen luomia jumaluuksia. Niillä ei ole ruumista eikä henkeä, vaan käsitteellinen merkitys niille ihmisille, joilla niitä on.
Sillä muuten Jumala voisi tehdä erinäisiä tekoja, esim. nostaa kättään tai kiven. Mutta silloin hän voisi myös niistää nenänsä tai kakkia potalle. Pilkata itseään ja olla pirun kyydissä. Tämmöistä Jumala ei voi tehdä. Siksi Jumalaa ei ole oikeasti olemassa missään.
Kun nyt uskonnollisissa piireissä tiedetään varmasti, että siellä sisällä oli Jeesus, saamme pian talteen Jeesuksen DNA:ta ja arvoitus selviää.
Mistä Jumalan sukupuolen tietää? Näkyykö se?
Sitä en ymmärrä, miksi hengellä olisi sukupuoli.
Voisiko Jumala olla tummaihoinen kiharatukkainen mies?
kovasti Jumalan olemusta. Itselläni ei ole antaa vastauksia.
seesteisyydeksi ja hyväksi tahdoksi ihmisten välillä. Kaunis luonto on myös jumalaista, kissanpennun pehmeä karva. Minua vain häiritsee kristillinen jumalkuva, joten olen hiukan henkisesti hakoteillä :-(
Jumalalla ei ole ulkonäköä, koska voimme itsekin nähdä, että Jumala ei näy. Kristus oli Jumalan näkyvä ilmenemismuoto. Jumala on henkeä, mutta Kristuksessa Hän tuli osaksi aineellista maailmaa. Aine ja henki ovat saman substanssin olomuotoja. Pyhän Kolminaisuuden hypostaasit ovat yksi Jumaluus. Hän on olemuksellisesti yksi, mutta kolme hypostaasia ovat Jumalan tapoja toimia. Jumala ei sijaitse missään paikassa tai ajan hetkessä, sillä Hän on ajan ja tilan ulkopuolinen. Hänen olemassaolonsa ei ole samanlaista kuin muiden asioiden olemassaolo. Hän on Korkein Todellisuus, joka on ikuinen ja ääretön, ja kaikki olemassaoleva aine ja henki on virrannut Hänestä. Jumaluus on kietoutunut yhteen luodun maailman kanssa, mutta Hän ei ole substantiaalisesti yhtä luodun maailman kanssa.
jolta voi iltaisin rukoilla kaikkea. uskon jumalaan vaikken oikeasti tiedä onko sitä...hassua. en kuulu edes kirkkoon, mutta "omalta" jumalaa muistan iltaisin. kiitän lapsistani jne. ihan vaan varmuuden vuoksi :-))
vrt. Dan Brownin: Kadonnut symboli