Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äiti on huono äiti, jos lähtee töihin lapsen ollessa vauva, mutta isä on hyvä isä

Vierailija
15.04.2010 |

vaikka palaisi töihin heti vauvan synnyttyä?? Tällaiseen ajatusmaailmaan olen törmännyt niin täällä kun oikeassa elämässäkin.

Tarkoitan siis nyt sitä, että äiti lähtee töihin ja vauva alle vuoden, esim. 9kk ikäinen menee hoitoon tai vauva esim. 4-6kk ikäinen jää kotiin isän kanssa ja äiti menee töihin.

Miksi äidistä tulee huono äiti, jos menee töihin lapsen ollessa vauva, mutta isästä ei tule huono isä, vaikka menisi töihin heti vauvan synnyttyä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ei ole yhtä hyvä hoitaja vauvalle kuin äiti.(mukamas) Minä en kyllä ajattele niin.

Vierailija
2/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on se joka lasta sisällään kantaa, äidillä on jo sen vuoksi erilainen fyysinen ja henkinen yhteys lapseen. Äiti on se joka vastaa, tai ainakin jonka "pitäisi" vastata, vauvan ravinnon saannista ensimmäiset kuukaudet - 6kk, miehillä kun ei sitä maitoa ala rintoihin ilmestymään.

Se mikä minusta on huolestuttavaa on nykyisin suht yleinen "puutos" tässä peribiologisessa tunteessa, sitä on joko vähänlaisesti tai ei lainkaan, sitä vastaan pokkkuroidaan ja sitten älähdetään kun käytöksestä kritisoidaan.

Tämä aika on niin hektistä ja vallalla on "me, myself and i"-ajatusmaailma, edes äidiksi tultuaan ei maltettaisi pysähtyä ja vain keskittyä siihen uuteen ihmisen alkuun.

Surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on se joka lasta sisällään kantaa, äidillä on jo sen vuoksi erilainen fyysinen ja henkinen yhteys lapseen. Äiti on se joka vastaa, tai ainakin jonka "pitäisi" vastata, vauvan ravinnon saannista ensimmäiset kuukaudet - 6kk, miehillä kun ei sitä maitoa ala rintoihin ilmestymään.

Se mikä minusta on huolestuttavaa on nykyisin suht yleinen "puutos" tässä peribiologisessa tunteessa, sitä on joko vähänlaisesti tai ei lainkaan, sitä vastaan pokkkuroidaan ja sitten älähdetään kun käytöksestä kritisoidaan.

Tämä aika on niin hektistä ja vallalla on "me, myself and i"-ajatusmaailma, edes äidiksi tultuaan ei maltettaisi pysähtyä ja vain keskittyä siihen uuteen ihmisen alkuun.

Surullista.

Vierailija
4/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin monia. Meillä toimittiin siten, että menin töihin vauvan täyttäessä 5 kk ja mies jäi sitten lopuksi vanhempainvapaaksi kotiin hoitamaan lasta. Tämä ei muuten ollut este imetyksen jatkamiselle vaan imetän edelleen kohta vuoden ikäistä lasta. Tällä hetkellä mies on jälleen töissä ja minäkin 60 %. Jos olemme yhtä aikaa töissä, mieheni opiskelijasisko hoitaa lasta kotonamme.

Meidän tilannetta voisi siis moni arvostella, koska menin töihin aikaisin ja lapsi on jo nyt "hoidossa". Itse tiedän kuitenkin, että lapsella on ollut hyvä olla koko ajan, enkä siksi tunne yhtään syyllisyyttä yhdessä mieheni tekemistämme ratkaisuista. Uskon lapsen hyötyvän myöhemminkin läheisestä suhteesta myös isään ja tätiinsä. Jos luonnollisuudesta puhutaan, uskoisin aiemminkin useamman ihmisen "suurperheen" osallistuneen lapsen hoitoon. Tärkeintä vanhempien on miettiä lapsen parasta, eikä siihen ole yhtä mallia.

Vierailija
5/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen on näitä sukupuolirooli kysymyksiä.. Isä ei ole yhtä hyvä hoitaja vauvalle kuin äiti.(mukamas) Minä en kyllä ajattele niin.

Vierailija
6/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka palaisi töihin heti vauvan synnyttyä?? Tällaiseen ajatusmaailmaan olen törmännyt niin täällä kun oikeassa elämässäkin.

Tarkoitan siis nyt sitä, että äiti lähtee töihin ja vauva alle vuoden, esim. 9kk ikäinen menee hoitoon tai vauva esim. 4-6kk ikäinen jää kotiin isän kanssa ja äiti menee töihin.

Miksi äidistä tulee huono äiti, jos menee töihin lapsen ollessa vauva, mutta isästä ei tule huono isä, vaikka menisi töihin heti vauvan synnyttyä?

se, joka on vauvaa hoitanut alusta saakka jatkuvasti, ei saisi kadota yhtäkkiä moneksi tunniksi päivässä. Tämä voi olla pahasta vauvan psyyken kehitykselle. Jos isä jää heti syntymästä kotiin niin sitten ei mitään ongelmaa.

Vierailija
7/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin heitä pääsääntöisesti noin viikon vaille 5kk. Sitten sairastuin vakavasti ja jouduin sairaalaan eikä siellä saanut käydä katsomassa ja olin sairaalassa seuraavat 4kk. Jännä, että kyllä nuo ihan normaaleilta teineiltä vaikuttaa.

En todellakaan usko teoriaasi.

Vauvalle on tärkeää jatkuvuus se, joka on vauvaa hoitanut alusta saakka jatkuvasti, ei saisi kadota yhtäkkiä moneksi tunniksi päivässä. Tämä voi olla pahasta vauvan psyyken kehitykselle. Jos isä jää heti syntymästä kotiin niin sitten ei mitään ongelmaa.

Vierailija
8/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kun harvemmin pystyy vaikkapa imettämään. Lisäksi äidin ja lapsen suhde on ihan eri kuin isän ja lapsen. Oletko kuullut puhuttavan esim. äidinvaistosta, ei ole mitään kukkupuhetta sekään.

Vierailija
9/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasa-arvon vuoksi.

Vierailija
10/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo symbioosi on ihan biologiaa ja tärkeä vauvalle ja äiti-vauva suhteelle. Pieni vauva ei vielä ymmärrä järkisyihin perustuvia taasa-arvoargumentteja.

Vierailija
11/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samanlaista ei isälle ei koskaan pysty syntymään. Tosin isälläkin on erityinen suhde vauvaan, mutta äidin rooli on vauvaiässä tärkeämpi.

Tietysti, jos isä hoitaa vauvaa ja äiti lähtee töihin ja isä on hyvä hoitaja, se on varmasti vauvan kannalta ihan ok. Äiti siinä jotain menettää...

Ei hyväkään ulkopuolinen hoitaja voi millään korvata sitä rakkautta ja hoivaa, mitä vauva saa omilta vanhemmiltaan.

Pidän vielä 2-vuotiaankin kohdalla tärkeänä, että häntä hoitavat ihmiset, jotka tuntevat hänen läpikotaisin niin, että esimerkiksi ymmärtävät häntä ja osaavat vastata hänen viesteihinsä oikein. Ja joilla on aikaa juuri hänelle ja rakastavat juuri häntä. Tätä mieltä olen, vaikka kaksi lastani on mennyt alle 2-vuotiaina hoitoon.

Sitä ihmettelen, jos joku äiti tosiaan haluaa vapaaehtoisesti antaa vauvansa hoitoon ja mennä töihin. Vauva-aika on niin ainutkertaista aikaa paitsi vauvalle niin myös vanhemmille.

Vierailija
12/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee töihin esim. vauvan ollessa 4-6kk ja isä jää hoitamaan vauvaa.

Tai sitten vauva menee hoitoon n. 9kk iässä ja molemmat vanhemmat ovat töissä.

Miksi se on niin paheksuttavaa laittaa vauva hoitoon tai jättää isälle?

Olen kyllä kuullut äidinvaistosta ja kokenutkin sen, mutten silti ymmärrä, miksi monille äideille se isä on vain pikkuapulainen, jolle ei lasta voi missään nimessä jättää.

ap

Aivan samanlaista ei isälle ei koskaan pysty syntymään. Tosin isälläkin on erityinen suhde vauvaan, mutta äidin rooli on vauvaiässä tärkeämpi.

Tietysti, jos isä hoitaa vauvaa ja äiti lähtee töihin ja isä on hyvä hoitaja, se on varmasti vauvan kannalta ihan ok. Äiti siinä jotain menettää...

Ei hyväkään ulkopuolinen hoitaja voi millään korvata sitä rakkautta ja hoivaa, mitä vauva saa omilta vanhemmiltaan.

Pidän vielä 2-vuotiaankin kohdalla tärkeänä, että häntä hoitavat ihmiset, jotka tuntevat hänen läpikotaisin niin, että esimerkiksi ymmärtävät häntä ja osaavat vastata hänen viesteihinsä oikein. Ja joilla on aikaa juuri hänelle ja rakastavat juuri häntä. Tätä mieltä olen, vaikka kaksi lastani on mennyt alle 2-vuotiaina hoitoon.

Sitä ihmettelen, jos joku äiti tosiaan haluaa vapaaehtoisesti antaa vauvansa hoitoon ja mennä töihin. Vauva-aika on niin ainutkertaista aikaa paitsi vauvalle niin myös vanhemmille.

Vierailija
13/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystavapiirissani on normaalia palata toihin 3-6kk synnytyksesta. En ollut ajatellutkaan, etta siita pitaisi tuntea syyllisyytta. Meilla on erittain hyva lasten hoito tyopaikan puolesta. Asun UKssa.

Vierailija
14/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärkäästi äidin kotona oloa, jotta kotiäideillä olisi hyvä omatunto olla kotona, kun ovat evänneet isältä tämän mahdollisuuden.

helppohan se on kotona maleksia päivät pitkät, kun iskä on töissä. Tuskinpa kotona olo on rankempaa kuin töissä olo.

Minä itse olen kotona vielä ja on todellakin helpompaa kuin töissäolo ja kun vauva täyttää 10 kk niin iskä jää kotiin puoleksi vuodeksi ja minä menen töihin. en todellkaaan pode huonoa omaa tuntoa!.

Vierailija
15/15 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä jää hoitamaan lasta kun äiti palaa töihin kun vauva jotain 6 - 9 kk.

t. yks aiemmin symbioosista puhunut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan