Hei Lääkärit!
Miten suhtautuisit jos tulisin pyytämään jotain tiettyä koetta. Eli itse siis epäilisin minulla olevan jonkun sairauden ja haluaisin selvittää onko vai ei.
Onko noloa mennä vaatimaan juuri jotain tiettyä kokeita vai onko vain parempi kertoa oireista ja toivoa, että lääkäri haluaa testata myös kyseisen sairauden.
Minulla on pieni epäilys, mutta tuntuu, että se olisi sitten tavattoman noloa jos en olisikaan sairas :) Eli ts olisin vetänyt aivan vääriä diagnooseja tai jopa kuvitellut oireeni :)
Kommentit (12)
Jotta lääkäri voi määrätä jonkin kokeen, hän tarvitsee perustelut. Paras on jos avoimesti kerrot oireesi ja omat ajatuksesi, lääkäri sitten tekee ratkaisun voiko olla kyse ehdottamastasi diagnoosista. Myös se toki vaikuttaa mitä tutkimusta havittelet. PAPA-koe on hieman toista luokkaa kuin pään MRI.
terv. arvauskeskuslääkäri
sitä pään MRI:tä. Ei vaan, ihan asiallisesti ajattelin kertoa oireet ja kysyä sitten lääkärin mielipidettä, että olisiko päänkuvaus aiheellinen.
Onko se tosi kallis toimenpide, kun sinne ei kovin helpolla pääse?
Meillä on sitä suvussa ja minullakin nyt useita oireita, jotka sopisivat vajaatoimintaan. Mutta niitä oireitahan voi olla ihan ilman mitään syytäkin. :)
että kannatta kertoa että sinua huolestuttaa, että voisiko sinulla olla se ja se tauti, koska sinulla on niitä ja näitä oireita. Ei kannata aloittaa että "tulin hakemaan lähetettä" .Se ärsyttää, ei lääkäri ole mikään läheteautomaatti, vaan tekee itse johtopäätökset koulutuksesnsa ja kokemuksensa perusteella, että tarvitaanko lähetettä. Aina kannattaa kertoa avoimesti, että mitä itse epäilee/mistä on huolissaan. Näin välttää väärinkäsitykset ja turhat tutkimukset.
kilpirauhaskokeet varmaan onnistuvat, jos niiden ottamiseen on perusteet, eli sopivia oireita häiriöön liittyen. Pään MRI on paitsi kallis, myös aina erikoislääkärin harkinnan takana. Ennen kuin MRI tehdään, vaaditaan siis selvä epäily jostakin kuvausta vaativasta taudista sekä lähete erikoislääkärille ja hänen vakuuttumisensa samasta asiasta. PäänMRI:hin asti päästään hyvin harvoin..
mahdollisten muiden oireiden lisäksi.
vaan sitä minkä katson aiheelliksi.
t. toinen ak-lääkäri
Kamala väsymys
Aloitekyvyttömyys
Mielialan vaihtelut
Hidastunut ajatuksenjuoksu
Takelteleva puhe välillä (johtuu varmaan tuosta ylemmästä)
Suht pitkä kuukautiskierto
Hiustenlähtö
Painonnousu
Hengästyminen tudella helposti
Palelu
Ja ehkä vielä jotain muitakin oireita tulisi ilmi jos lääkäri esim kysyisi onko jotain tiettyä oiretta. Minä en edes kaikkia mahdollisia oireita tiedä mitkä kuuluu vajaatoimintaan.
ap
olen varma että lääkäri määrää sulle ne kilpparikokeet kun kerrot oireesi ja sukurasituksesi. Mutta ei tosiaan kannata mennä VAATIMAAN mitään tiettyä lähetettä.
Senkin takia kannattaa kertoa perusteellisesti nuo oireet että lääkäri voi hoksata esim jonkun muun syyn mistä nuo oireet johtuvat. Lääkäri on kuitenkin asiantuntija toisin kuin sinä.
Kamala väsymys
Aloitekyvyttömyys
Mielialan vaihtelut
Hidastunut ajatuksenjuoksu
Takelteleva puhe välillä (johtuu varmaan tuosta ylemmästä)
Suht pitkä kuukautiskierto
Hiustenlähtö
Painonnousu
Hengästyminen tudella helposti
PaleluJa ehkä vielä jotain muitakin oireita tulisi ilmi jos lääkäri esim kysyisi onko jotain tiettyä oiretta. Minä en edes kaikkia mahdollisia oireita tiedä mitkä kuuluu vajaatoimintaan.
ap
tolla oirelistalla voi jo ottaa vähän laajemmankin veren kuvan. Itsellä oli vähän samanlaisia oireita, mutta onneksi mitään ei löytynyt. Mulla on ikää jonkin verran ja koskaan ei ole otettu kunnon verikokeita, silläkin perusteella oli hyvä että katsottiin kaikki kolesterolit, hemoglobiinit, kilpirauhasarvot, keliakia, diabetes, ymsyms.
ap