Hoi,puutarha tietäjät!!!
Meillä on takapihalla aikas huonokuntoinen nurmikko.Auttaisko jos ostais vaan nurmikon siemeniä ja kylvis sinne joukkoon?Alkaako kasvamaan?Vai tarviiko kääntää koko piha ja sit vasta kylvää?
Kommentit (8)
ei niin huono nurmikko muttei ihan kauhean hyväkään mutta katsotaan miten vaikuttaa. Viime keväänä laitoin kalkkia.
mutta, ite oon ostanut nurmikonsiemeniä parina keväänä, pistänyt vähän huonoihin kohtiin uutta multaa ja siemeniä ja kastellut, kyllä siihen uus nurmikko on aina kasvanut!!
näin myös tehnyt kun aurinko on joinain vuosina polttanut nurmikon pilalle..
sammal-ongelmasta en tiä koska pihassamme kans sitä mutta annan olla :)
mutta, ite oon ostanut nurmikonsiemeniä parina keväänä, pistänyt vähän huonoihin kohtiin uutta multaa ja siemeniä ja kastellut, kyllä siihen uus nurmikko on aina kasvanut!! näin myös tehnyt kun aurinko on joinain vuosina polttanut nurmikon pilalle.. sammal-ongelmasta en tiä koska pihassamme kans sitä mutta annan olla :)
Kyllä se auringon polttama nurmi on meillä aina ihan itsestään uusiutunut, kunhan on sadetta tullut. Ehkä teillä sitten kärähtänyt juuriaan myöte?
Kyllä mä ostaisin multakuorman ja kääntelisin sinne sekaan. Ei tartte sitten koko ajan kylvää siementä.
kyllä ne siemenet siellä kasvaa alkavat. Jos mitään muuta tavoitetta ei ole kuin että jotain vihertää niin se riittää.
Toisaalta: miksi se ruohikko nyt on huonokuntoinen? Jos ongelma on rikkaruohot ja voikukat tai sammal, liian hapan tai liian tiivis maa tai se, että multaa on saven/soran(jonkuj muun pohjan päällä liian vähän ja nurmikko siksi kuivuu ja kuoleen niin siihen tuo ei auta. Yleensä ongelma on joku nöäiden kaikkien yhdistelmä. Käytännössä silloin maa pitäisi kääntää kokonaan, kitkeä rikkaruohonjuuret pois, kalika ja lannoittaa, lisätä tarpeellinen määrä turvetta tai hiekka tai savea (sitä mitä maastanne puuttuu) ja sitten vasta kylvää uusi nurmikko.
Sammal kertoo siitä että maa on liian hapanta. Se pitää kalkita ja möyhiä. Uutta multaa tilalle. Ei savista.
Nurmikon perustaminen on yksinkertainen operaatio siitä löytyy tietoa runsaasti, vaikkapa kirjastosta. Eli ei siitä vanhasta nurmikosta tule helvettiäkään.
vähän sama ongelma ja meillä vielä paljon jossain kohtii sammalta, mitäs neuvoja? =)