Nautitteko "sivistyneesti" alkoholia lasten nähden?
Eli satunnaisesti ruuan kanssa viiniä, juhlahetkinä kuoharia, saunaolut / siideri, ja joskus perjantaina rentoutusviinilasi. Ja vain 1-2 lasillista, eli lapset eivät näe vanhempiaan päihtyneenä.
Meillä tehdään näin, eli ei piilotella näitä lapsilta mutta tiedä sitten onko se hyvästä vai pahasta. Miten muilla?
Kommentit (36)
en ole kertaakaan lukenut yhtään järkevää kommenttia siltä.
paremma ruoan ruokajuoma, rakastan hyvää punaviiniä pihvin tms kera. saunaoluen saatan juoda tai kesällä takapihalla grillaillessa olutta/kuivaa siideriä. Kännissä meillä ei riekuta, jos halauaa bilettää niin sitä varten hommataan lapsenlikka ja lähdetään baariin. Ja kännihakuisia ei olla noin yleisesti ottaen muutenkaan. Mutta minusta on ihan normaalia viettää lapsiperheiden kesken illanistujaisia, jossa ysödään hyvin ja sitä viiniäkin on tarjolla. Syödään hyvin, jutellaan ja saunotaan. Enpä usko tuosta kenenkään traumoja saavan.
Tupakkaa ei kyllä isäntä polta lasten nähden vaan menee piiloon. Ja muitakin lasten edessä polttajia mulkoillaan :)
Voi tsiisus, eiköhän muksut hoksaa että isä käy tupakalla kun se haju meinaan on aika oksettava sen jälkeen mikä leijailee polttajan ympärillä. Eikä auta käsien- eikä hampaidenpesu. Hyi hitto!!
Tupakkaa ei kyllä isäntä polta lasten nähden vaan menee piiloon. Ja muitakin lasten edessä polttajia mulkoillaan :)
Jos lapset näkevät meidän käyttävän alkoholia, niin lasi viiniä ruoan kanssa tai kesällä olut saunan jälkeen. Joskus otamme lasilliset illalla telkun edessä, mutta silloin lapset ovat nukkumassa. Humaltuneena lapset ei näe meitä koskaan (eikä usein ollakkaan). Aion opettaa lapsille järkevän alkoholikulttuurin. Alaikäisille en alkoholia anna.
Ehdottomasti se on oikea tapa. Kuten muutkin jo perustelivat, lapset oppivat fiksun suhtautumisen alkoholiin. Siitä ei tehdä mitään kamalaa mörköä eikä toisaalta mitään superhienoa ja mahtavaa juttua, vaan alkoholin käyttö on luonteva osa arkea ja juhlaa, kohtuudella ja fiksusti käytettynä.
Tiedän isompien lasteni nähneen satunnaisesti joitakin sukulaisia hiukan humalassakin ja olen kysynyt heiltä, miltä se on tuntunut. Ei kuulemma miltään, koska kukaan heidän tuntemansa ei käyttäydy humalassa ikävästi!
Ehdottomasti se on oikea tapa. Kuten muutkin jo perustelivat, lapset oppivat fiksun suhtautumisen alkoholiin. Siitä ei tehdä mitään kamalaa mörköä eikä toisaalta mitään superhienoa ja mahtavaa juttua, vaan alkoholin käyttö on luonteva osa arkea ja juhlaa, kohtuudella ja fiksusti käytettynä. Tiedän isompien lasteni nähneen satunnaisesti joitakin sukulaisia hiukan humalassakin ja olen kysynyt heiltä, miltä se on tuntunut. Ei kuulemma miltään, koska kukaan heidän tuntemansa ei käyttäydy humalassa ikävästi!
alkoholin juomisessa ei ole mitään fiksua tai oikeaa tapaa. Ei meilllä alkoholista tehdä mitään mörköä vaan olen tehnyt lapsille selväksi, että voivat ihan itse sitten aikuisena päättää, onko siinä mitään järkeä. Meillä ei kumpikaan juo, mies ei ole ikinä juonut, ei myöskään hänen vanhemmat tai sisaruksetkaan. Ei myöskään heille ole mikään mörkö vaan täysin mitätön asia, joka ei kuulu tervelliseen elämään.
Itseäni mietityttää kuinka moni suomalainen pystyy sivistyneeseen juomiseen kun päihdeonglmia maassamme kuitenkin katastrofaalisen paljon? Samoin jos ajatellaan esim. alkoholismin/ addiktioiden olevan perinnöllistä jonkin mutkan kautta, niin kuinka monen suvussa ei tämmöstä alttiutta ole?
Meillä ei juoda kotona lainkaan, mutta mökillä lapset näkevät mummin ja papan/ jonkun muun ottavan.
Samoin mietityttää tuo lasten oppiminen sivistyneeseen juomiseen, lapsethan näkevät ulkona liikkuessaan jatkuvasti päihtyneitä ihmisiä, pultsareita jne. Eikös mallia tartu myös sieltä? Ja entäs kaverien kotona? Mikä meno siellä ja mitä lapsi niistä asioista kuulee/ näkee?
Puhun nyt lähinnä kaupungeissa asuvista, jossa ihmisiä oikeasti nähdään laaja kirjo.
Miksi muuten alkoholista tulisi mörkö, jos sitä ei kotona käytetä? Eikös tärkeämpää kuin juomisen näyttäminen ole se, miten vanhemmat suhtautuvat muuten alkoholiin?
Nämä vaan minun mietintöjä. Ottamatta sen suuremmin kantaa siihen, jos joku juo kotona maltillisesti lasten nähden. Känniin juoviin suhtaudunkin sitten hyvin negatiivisesti ja en sulata et lapset joutuu semmoista katsomaan.
saunakaljat juodaan...mut ei känniin kyllä tulla eikä koskaan vedetä kaato kännejä kotona...sit kun lapset hoidossa nii sit yleensä otetaan ne ihan kaato kännit:)
nautitaan toisinaan lasten nähden ruuan kanssa viiniä ja onpa joskus poksautettu samppanja ihan ilmankin ruokaa. Tämä siis tehdään ihan itsekkäistä syistä siksi että viini on hyvää ja siitä tulee mukava olo.
Minusta olisi kuitenkin todella naurettavaa väittää että tämä olisi ainoa oikea tapa ja jotenkin parempaa kuin veden juominen. Alkoholi on päihdyttävä myrkky ja sen käyttöä on turha ylevöittää puheella "eurooppalaisesta alkoholikulttuurista". Nykyisin vallalla oleva näkemys että alkoholin käyttämättömyys on epänormaalia on aivan käsittämätön.
Ehdottomasti se on oikea tapa. Kuten muutkin jo perustelivat, lapset oppivat fiksun suhtautumisen alkoholiin. Siitä ei tehdä mitään kamalaa mörköä eikä toisaalta mitään superhienoa ja mahtavaa juttua, vaan alkoholin käyttö on luonteva osa arkea ja juhlaa, kohtuudella ja fiksusti käytettynä. Tiedän isompien lasteni nähneen satunnaisesti joitakin sukulaisia hiukan humalassakin ja olen kysynyt heiltä, miltä se on tuntunut. Ei kuulemma miltään, koska kukaan heidän tuntemansa ei käyttäydy humalassa ikävästi!
alkoholin juomisessa ei ole mitään fiksua tai oikeaa tapaa. Ei meilllä alkoholista tehdä mitään mörköä vaan olen tehnyt lapsille selväksi, että voivat ihan itse sitten aikuisena päättää, onko siinä mitään järkeä. Meillä ei kumpikaan juo, mies ei ole ikinä juonut, ei myöskään hänen vanhemmat tai sisaruksetkaan. Ei myöskään heille ole mikään mörkö vaan täysin mitätön asia, joka ei kuulu tervelliseen elämään.
on valitettavasti vain negatiivisia kokemuksia niiden perheiden lasten alkoholinkäytöstä, joissa vanhemmat eivät ole käyttäneet lainkaan alkoholia. Alkoholista on väistämättä kehittynyt sellainen liian kiinnostava asia, koska omakohtaiset havainnot lähipiiristä ovat jääneet saamatta. Sitten on lähdetty kokeilemaan alkoholinkäyttöä vielä vahvemmin salaa kuin ne lapset, joiden vanhemmille alkoholinkäyttö ei ole ongelma, ja äärimmäisen vähäisellä ymmärryksellä siitä miten alkoholia "kuuluu" käyttää (jos sitä käyttää). Tässä syitä, miksi pidän oikeana antaa lapsille malli "sivistyneestä" alkoholinkäytöstä. Voihan lapsi sellaisenkin mallin saaneena itse päättää olla käyttämättä alkoholia!
mitä alkoholin "demonisointi" voi saada aikaan. Teinit kun mielellään kokeilevat niitä rajoja, ja kyllä se älytön jyrkkyys (=viinilasillisenkin ehdoton tuomitseminen) on yhtä lailla outoa.
Joillekin sekin tuntuu olevan käsittämätöntä, että kaikille suomalaisille alkoholi ei ole ongelma. Itse asiassahan tutkimustiedotkaan eivät tue väitettä alkoholin myrkyyllisyydestä vähäisesti käytettynä, sillä on jopa terveyshyötyjä. Ongelmahan on siinä, että se kohtuus ei kaikilla pysy kohtuudessa.
Meillä myös nautitaan toisinaan lasten nähden ruuan kanssa viiniä ja onpa joskus poksautettu samppanja ihan ilmankin ruokaa. Tämä siis tehdään ihan itsekkäistä syistä siksi että viini on hyvää ja siitä tulee mukava olo. Minusta olisi kuitenkin todella naurettavaa väittää että tämä olisi ainoa oikea tapa ja jotenkin parempaa kuin veden juominen. Alkoholi on päihdyttävä myrkky ja sen käyttöä on turha ylevöittää puheella "eurooppalaisesta alkoholikulttuurista". Nykyisin vallalla oleva näkemys että alkoholin käyttämättömyys on epänormaalia on aivan käsittämätön.
Meillä nautiskellaan illanistujaisissa viiniä, olutta, siideriä. Lapsia ei tarvitse viedä pois jaloista, kun aikuiset pitää hauskaa yhdessä, vaan hekin voivat osallistua keskusteluihin jos jutut on kiinnostavia, ja jos ei, niin menevät sitten omiin puuhiinsa. Ja kyllä, päihtyneenäkin on tullut oltua lasten nähden. Aiheesta on juteltu, jokaisen lapsen kanssa kaksin, ettei ympäristö painosta, ja KAIKKI ovat olleet sitä mieltä, että heistä on OK nähdä aikuiset hyväntuulisina ja rentoina, vaikkakin vähän päihtyneinä. Tilanne varmaan olisi toinen jos joukossa olisi joku örveltäjä tai rähisijä. Ja lapsetkin on erilaisia, kaikille tuo tapa ei varmaankaan sopisi vaikka kuinka totuttelisi.
joilla on sukurasite takanaan, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että mitä voin juoda ja mitä en halua lasten näkevän. Eli meillä osataan nauttia sitä viiniä tms mutta kännejä ei lasten edessä vedetä, eikä muutenkaan känniörvellys kiinnosta, kun sitä on lapsena joutunut omin silmin katselemaan. Että ei niistä alkoholistien lapsistakaan aina samanlaisia tule.
on valitettavasti vain negatiivisia kokemuksia niiden perheiden lasten alkoholinkäytöstä, joissa vanhemmat eivät ole käyttäneet lainkaan alkoholia. Alkoholista on väistämättä kehittynyt sellainen liian kiinnostava asia, koska omakohtaiset havainnot lähipiiristä ovat jääneet saamatta. Sitten on lähdetty kokeilemaan alkoholinkäyttöä vielä vahvemmin salaa kuin ne lapset, joiden vanhemmille alkoholinkäyttö ei ole ongelma, ja äärimmäisen vähäisellä ymmärryksellä siitä miten alkoholia "kuuluu" käyttää (jos sitä käyttää). Tässä syitä, miksi pidän oikeana antaa lapsille malli "sivistyneestä" alkoholinkäytöstä. Voihan lapsi sellaisenkin mallin saaneena itse päättää olla käyttämättä alkoholia!
maailmalla, joten minulle ei ole siinä mitään outoa, että jotkut eivät koskaan edes ajattele käyttää alkoholia. Samoin lasteni sukulaiset ovat kulttuurista, jossa ei viina virtaa, joten sitäkin kautta he ovat nähneet,että se ei ole mikään välttämättömyys kuten Suomessa on tapana opettaa. Olen "tiukka" äiti,mutta korostan aina lapsilleni,että oppivat itse päättelemään ja käyttämään aivojaan, mikä on heidän mielestä hyväksi ja mikä ei. Alkoholi, tupakka, huumeet yms ovat aivan turhaa, mutta jokainen on itse vastuussa, haluaako niitä elämäänsä vai ei. Meillä ei niitä kotona ole, koska ei ole tarve ja sen lapset meiltä oppivat.
Minä otan joskus harvoin yhden saunasiiderin lasten nähden, mies taas juo itsensä ihan känniin joka viikonloppu.
Pienemmät lapset ovat jo nukkumassa kun mies päihtyy, mutta kouluikäinen joutuu kuuntelemaan isänsä kännihöpinöitä. Mies ei itse näe tässä mitään väärää, minä en taas sitä hyväksy ollenkaan.