Aineenopettajia / muuta kouluhenkilökuntaa paikalla?! Kuka tietäisi opettajan sivutoimisuudesta...
Olen siis nyt keväällä valmistuva aineenopettaja, ja minulle on tarjottu ensi lukuvuodeksi sivutoimista aineenopettajuutta (perhevapaan sijaisuus). Pesti olisi hyvä startti työelämään ja mukavassa, minulle sijaisuuksien kautta tutussa koulussa. Taloudellisesti pärjäisin tuolla sivutoimisellakin (15 tuntia viikossa) toimella. Opetusvastuuhan on 18,5 t/vko, joten palkkani olisi sitten se n. 2300 e/kk miinus 3,5 viikkotuntia...Miehellä on sen verran hyvä liksa, että pärjäisimme kyllä.
Nyt ainoastaan askarruttaa, että mitä käytännön haittoja tuosta sivutoimisuudesta on? Olenko esim. oikeutettu sairauslomakorvauksiin? Meillä on pieni lapsi: olenko oikeutettu 3 päivän palkalliseen sairaan lapsen hoitolomaan, kuten päätoiminen opettaja (16 viikkotuntiahan on se päätoimisuuden raja)? Entä, jos itse sairastun flunssaan, saanko palkkaa sairauspäiviltäkin?
Mikä siis käytännössä on päätoimisuuden ja sivutoimisuuden ero etuisuuksissa? Mitä haittoja sivutoimisuudesta on?
Kommentit (6)
Mutta mitä se sitten tarkoittaa, kun sanotaan, että 16 viikkotuntia on "päätoimisuuden ja etuisuuksien raja"? Mitä ne ovat sitten ne etuisuudet, joita sivutoimisella opettajalla ei ole (muuta kuin tietysti täysi palkkaus, mutta siihenhän vaaditaan muutenkin se 18,5 viikkotuntia opetusta)?
ap
Nostan tätä vanhaa ketjua ja toistan kysymyksen: Mitä se sitten tarkoittaa, kun sanotaan, että 16 viikkotuntia on "päätoimisuuden ja etuisuuksien raja"?
Katso vaikka Googlesta. Ensimmäisenä hakutuloksena OAJ:n nettisivu opetusalan eri työaikamuotojen eroista. Sinne on listattu myös sivutoimisen ja päätoimisen tuntiopettajuuden erot.
5 pisteen vihje: hakusanat ”sivutoiminen tuntiopettaja”
Kai sivutoimisuus edes eläkettä kartuttaa?
Eli jos sinulla on määräaikainen työsoppari, niin nautit ihan samanlaista sairausuojaa kun muutkin.