Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajilla pätevyyttä arvioimaan hoitoonpääsyä??

Vierailija
12.04.2010 |

Turun terveysasemalla on siirrytty hoitamaan potilaat kiireellisyysjärjestyksessä - aika monissa terveyskeskuksessa näin onkin. On luonnollista että hengitysvaikeuksista kärsivä saa nopeamman avun kuin kurkkukivusta kärsivät. Sinänsä loogista. MUTTA onko sairaanhoitaja sitten pätevä henkilö PUHELIMITSE arvioimaan, kuinka kiireellisestä asiasta on kyse? Epäilen.



Meillä on käynyt usein niin, että sairaanhoitaja on vähätellyt ongelmaa puhelimessa ja ei ole uskonut meidän kertomusta. Olemme joutuneet lapsemme kanssa kiireelliseen leikkaukseen koska emme saaneet aikaa tk:hon. Toisella kertaa lapsemme OLI KUIVUNUT ja tk ei meinannut ottaa vastaan.. eivät ottaneet verikokeita eikä mitään, parin tunnin päästä oltiin keskussairaalassa tiputuksessa lapsen kanssa!!

Itse en ole saanut aikaa vaikka oliisin sitä tarvinnut.



Sairaanhoitaja ei voi eikä saa diagnosoida. Mutta sitähän se on jos sairaanhoitaja voi estää potilaan tulon päivystykseen.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni siihen koulutetaan tietyt henkilöt, joilla kykyä tehdä sitä. Niin ja ainahan jos et ole tyytyväinen luokitukseen voit tietty mennä sinne lapsesi kanssa. Hoitoonpääsyluokitus (kriteerit)tehdään yhdessä lääkärien kanssa.

Vierailija
2/18 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että pitäisi palkata lääkäreitä sinne luurin toiseen päähän? Hyvä, kun niitä riittää edes vastaanottoa pitämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokenut sairaanhoitaja pystyy arvioimaan hoidon tarpeen. Puhelimessa arviointi on tietysti vaikeampaa, mutta jos epäilet vakavaa tilannetta, miksi et mene suoraan päivystykseen?



Päivystyspotilaat jaetaan kiireellisyysluokkiin sen mukaan, onko heillä tarvetta _päivystyshoitoon_. Vaikka ei pääsisi päivystykseen, voi silti olla hoidon tarpeessa.

Vierailija
4/18 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule mikään hoitsunplanttu tekemään pikadiagnooseja.

Vierailija
5/18 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

astmakohtauksessa odotettiin tunti, kukaan ei tullut katsomaan(kyseessä lapsi) toisen kerran keuhkokuume, odotusta 2h...Lopulta kun lekuri näki oli ihan kauhuissaan ja kaikki kokeet+hoitotoimet tehtiin kiireellä. Hoitajat on tyhmiä...



Ei enää arvauskeskukseen, IKINÄ!

Vierailija
6/18 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki hoidontarpeen arviointi on eräs vaikeimmista ja haavoittuvimmista osa-alueista sairaanhoitajan työssä, en silti usko etteikö kokenut sairaanhoitaja siihen pystyisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin odotat, että joku soittaa takaisin monen tunnin päästä. Puhelimessa selität, että tulet kahden lapsen kanssa. Toista lasta ei huolittaisi ollenkaan, kun ei ole hirveän pahat oireet vaikka selität, että oireilee eri tavalla kuin toinen vaikka sama tauti kyseessä. Ilmoitat tulevasi molempien kanssa. Sitten jonotat ilmottautumisluukulle, jossa todetaan ettei toista ole merkitty tulevaksi, ei merkitä edelleenkään, sanot sitten vaan lääkärille.. Jonotat lääkärille pääsyä ensin ja kun vihdoin pääset tutkittavaksi, ensimmäinen tutkitaan, saa hoidon ja kun yrität tyrkyttää toista, ensimmäiseksi kysytään onko ilmoitettu! On, mutta kun lasta ei vaan viitsitä kirjata mihinkään!! Menee se lääkärin työaika niinkin, kun ei voida tehdä ilmottautumisessa työtään. Ja tämä lapsi oli kipeämpi kuin enemmän oireileva.



Juu, en vihaa hoitajia, olen itsekin sellainen. Mutta työnsä voi tehdä.

Vierailija
8/18 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhelimessa voi tehdä myös lähihoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein tiedä onko tämä vakavaa, niin helposti siinä sanoo että olkaa kotona odottamassa... vanhempien on osattava sanoa että näiten oireitten takia meidän Nico-Petteri tarvitsee hoitoa. Silloin ei ole kiire jos kerkee vähättälemään oireita...

Vierailija
10/18 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein tiedä onko tämä vakavaa, niin helposti siinä sanoo että olkaa kotona odottamassa... vanhempien on osattava sanoa että näiten oireitten takia meidän Nico-Petteri tarvitsee hoitoa. Silloin ei ole kiire jos kerkee vähättälemään oireita...


se on kulttuurijuttu. Ammattitaitoinen hoitaja osannee kuitenkin oireista päätellä onko vakavaa vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein tiedä onko tämä vakavaa, niin helposti siinä sanoo että olkaa kotona odottamassa... vanhempien on osattava sanoa että näiten oireitten takia meidän Nico-Petteri tarvitsee hoitoa. Silloin ei ole kiire jos kerkee vähättälemään oireita...

itsellä on ollut potentiaalisesti hengenvaaralliset oireet ja silti pohdin, mitähän tässä pitäisi tehdä. Jälkikäteen ajatellen ihmetyttää omakin reaktioni, mutta silloin sitä ei tajunnut.

Samoin olen mm. sattunut kolaripaikalle, jossa oli yksi lievästi loukkaantunut. Hän oli sitä mieltä, ettei hänellä ole mitään vikana, vaikkei kävelemään pystynyt. Ilman ulkopuolisia ei olisi varmaan tajunnut lähteä lääkäriin.

Vierailija
12/18 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kukaan hoitaja ei tee diagnoosia, sen tekee AINA lääkäri!

Se millä perustein ihminen meillä pääsee lääkärille, on myös paljon lääkärien sanelema juttu. Tulee varmasti koppaa ja lauttaa jos laitat ns. ei kiirreellisen potilaan päivystyksessä lääkärille.

Meillä pääsee kyllä kaikki viikon sisällä lääkärille. On puheluita jotka ohjataan toiselle sairaanhoitajalle jos asia ei ole akuutti..esim. monta viikkoa jatkunu ripuli joka ei vaikuta vointiin.

Sitten on asiat erikseen pitkittyneet flunssat, korkeat kuumeet ilman syytä yms. jotka pääsee samana päivänä.

Ja aina pääsee lääkärille kun tulee suoraan päivystykseen oottamaan. Ihmisten pitää vain tajuta se että kun tulet päivystykseen niin varaudut myös odottamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketkä tulee pyytää päivystykseen ja kenelle annetaan kotihoito-ohjeet. Potilaiden pitää siis osata ottaa enemmän vastuuta sairaudestaan ja kertoa kaikki oireet soittaessa. Tosin paljon on niitäkin, jotka aika lailla liioittevat puhelimessa päästäkseen jonojen ohi, mutta yleensä kyllä vointi tarkastetaan vielä ilmoittautumisen yhteydessä. Itse olen sairaiden lasten (kaksi x paha+pitkittynyt mahatauti, mikä vaati

nesteytyksen ja yhdellä kertaa ärhäkkä nielurisatulehdus 2v:lla, joten ei moitittavaa yleisestä sairaanhoidosta.



Korvakipujen takia (4x) ollaan käyty yksityisellä, kun ei nyt niin

kamala tauti ole, kun antaa lapselle kipulääkettä. Aika on saatu parin tunnin sisään ja joka kerta korvalääkäri on tulehduksen todennut. Tuon neljä kertaa nyt on raskinut maksaa viiden vuoden sisällä mukisematta.

Vierailija
14/18 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai että potilaalle vastuuta enemmän?? Ensinnäkin on tapauksia, joissa lapsi ei valita kuin vaikka sitä ettei voi istua ja että peppuun sattuu.. näin kävi pojallemme. Hoitaja meinasi että ummetusvaivaa johon sanoin että lapsella on sitä ollut vuosia ja on kyllä pystynyt istumaan aina ilman kovaa kipuitkua.. kives on mennyt itsensä ympäri ja yöllä hälytettiin sairaalaan kirurgi leikkaamaan se.. en vanhempana voinut edes sen enempää kertoa, kun ei lapsi oikein osannut itsekään. Mutta äitinä tiedän tasan milloin lapsi on NIIN kipeä että tarvitsee kiireellistä aikaa!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi hoito-ohjeiden noudattamisessa ja terveyskäyttäytymisessä. Mutta en kyllä tuollaisesta ole kuullut, että soittajalla on vastuu kertoa oireistaan niin, että sh osaa arvioida hoidontarvetta. Kyllä se on sh, jonka pitää osata esittää sellaisia kysymyksiä, joilla saa mahdollisimman kattavan kuvan tilanteesta ja pystyy sen perusteella tekemään päätöksen potilaan hoidontarpeesta. Itse sain lääkärille ajan vasta kun sanoin olevani itsekin sh ja tiedän tarvitsevani antibioottikuurin.

Vierailija
16/18 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan työ on jatkuvaa arviointia hoidontarpeesta, ihan sama missä on töissä. Sairaanhoitaja tekee itsenäistä työtä osastoilla ja avoterveydenhuollossa ja tarpeen mukaan konsultoi lääkäriä. Ei ole olemassa sellaista paikkaa, missä sairaanhoitaja tekisi työtään lääkäri selän takana seisten.



Mitä ajattelette sairaanhoitajan työkuvaan kuuluvan? Ilmeisesti emme yleisen käsityksen mukaan ole päteviä mihinkään...?

Vierailija
17/18 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-munuaisaltaan tulehdus

-rs-virus, vauvalla hapenpuute

-rotavirus ja kuivumistila



Millään näillä emme päässeet terveyskeskuskseen. Kaikki suoraan sairaalaan kun menimme ensiapuun. Tk.ssa sanottiin puhelimessa, että katselkaa kotona muutama päivä, ei ole akuutti lääkäriasia. Ei tarvitse turhaan tulla, ette pääse kuitenkaan lääkärille.

Vierailija
18/18 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään ole huonoja kokemuksia lääkäreistä? Itse en ole saanut hoitajilta asiatonta käytöstä ja selvää tietämättömyyttä kuin yhden kerran, lääkäreiltä sen sijaan useammin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä