Onko paikalla ketään loppu syksystä syntynyttä, joka olisi menestynyt koulussa hyvin?
Onko edes mahdollista, vai ovatko he aina "heikompia"?
Kommentit (21)
Olen syntynyt marraskuun lopussa, ja ihan hyvin olen aina pärjännyt koulussa. Nyt opiskelen yliopistolla. Hassu kysymys.
olen pärjännyt koulussa aina hyvin, keskiarvo oli aina yli ysin, ylppäreissä kirjoitin kolme ällää, yliopistoon pääsin heti ekalle yrittämällä. Samoin siskoni ja useampi kaverini (joista pari on nyt lääkäreitä, yksi juristi jne).
Ei sillä ole mitään väliä n. 10 vuoden iän jälkeen (jos on aikaisemminkaan).
Minä olen syntynyt lokakuun lopussa, opin lukemaan 4-vuotiaana ja pärjäsin aina hyvin koulussa, keskiarvo yli 9, uläasteella melkein 10. Nyt työskentelen tutkijana (luonnontiede, matemaattisesti painottunut ala).
mulla marraskuun alussa syntyny tyttö.. ja aivan on samalla tasolla kuin esim niiden luokkalainen tyttö joka syntynyt tammikuussa.. molemmat lukee ja laskee.. ekalla ovat.. et eipä se taida oikee noin mennä...
Minä syntynyt joulukuussa ja mies marraskuussa. Ihan "kuuden ällä ylioppilaita" ei olla. Mutta yleisarvosana laudatur kummallakin kuitenkin ylioppilaskirjoituksissa oli ja keski-arvo n. 9
kirjoitti kuusi ällää ja oli marraskuussa syntynyt. Hän sanoi, ettei ollut ala-asteella mikään hyvä, vasta joskus kuudennella tuli hyväksi.
Jotkut sanovat, että neljännellä luokalla kaikki erot tasaantuvat. Mm. se, että onko oppinut lukemaan 5 v vai vasta koulussa jne. Alussa tämä vielä heijastuu opiskeluun, mutta ei enää neljännellä.
vanhoista lukiokavereista kaksi oli syntynyt joulukuussa, kumpikin kirjoitti 6 laudaturia lähes täysin pistein (ja siihen aikaan kirjoitettiin kaikki aineet saman kevään aikana).
koulumenestys ei ehkä kuitenkaan ole tärkeintä, ainakaan huippumenestys. Joillekin lapsille sillä on merkitystä, mutta kuinka monelle?
lopussa yli 3kk ennen laskettua aikaa, on kympin oppilas.
poika syntyi joulukuun 25 pv ja hyvin on pärjännyt. Meni siis 6 1/2 vuotiaana kouluun!
ja ollut aina luokan menestyneimpiä oppilaita, lukion ja amk:n suorittanut hyvin arvosanoin. mieheni veli on syntynyt marraskuun lopussa ja opiskelee yliopistossa. kummasti he loppuvuodesta syntyneet kirivät kiinni. 0-2 -vuotiaina ero saattaa olla selkeä mutta sen jälkeen tasaantuu. olen päiväkodissa töissä, ja on täysin mahdotonta sanoa lapsen taitojen perusteella samana vuotena syntyneistä ketkä ovat syntyneet alku- tai loppuvuodesta.
6 l ylioopilas ( vanhan systeemin aikaan), luokallani oli myös jouluna syntyneet kaksoset, molemmat oli aina luokan huippuja kaikessa (tosin toinen kirjoitti vain 5 l, toinen 6).
Kiitettävin paperein valmituin lukiosta ja kohta yliopistostakin.
Myös mieheni ja siskonsa, sekä oma siskoni ovat syntyneet loppuvuodesta ja menestyneet koulussa hyvin. Kaikki ovat akateemisesti koulutettuja.
Koulumenestys ei kyllä korreloi yhtään syntymäkuukauden mukaan. Koulun alussa uusia asioita opetellaan niin hitaassa tahdissa (esim. lukmista pari vuotta), joten kaikki normaalilahjaiset kyllä ehtivät mukaan. Itse kyllä osasin lukea jo kouluun mennessä.
ja kirjoitin kuusi ällää, keskiarvo 9,9 (terveisiä vaan jos joku tunnistaa :)
ja kirjoitin kuusi ällää, keskiarvo 9,9 (terveisiä vaan jos joku tunnistaa :)
jos arvelet että muutkin ihmiset sun numeros muistaa. ;)
Ollaan puolisoni kanssa molemmat synnytty joulukuussa ja pärjättiin hyvin koulussa. Fyysiseltä kooltani olin tosin aina pienimmästä päästä.
olen lokakuussa syntynyt ja menestyin koulussa aina erittäin hyvin. Pääsin ekalla yrityksellä yliopistoon ja väittelin aika nuorena tohtoriksi.
Ite olin aina luokan parhaasta päästä ja syntyny lokakuun lopussa...