JÄttäisittekö eskarilaisen vahtimaan pikkusisarusta
Kommentit (28)
Sun eskari vedättää sua, tuskin kukaan on niin pösilö että jättäisi vahdiksi.
ja olin esim. iltaisin usein yksin kotona ja saatoin laittaa itseni nukkumaan... Eipä tulis mieleenkään nykypäivänä.
eskarilaisen hoitoon pienempää kuin korkeintaan puoleksi tunniksi. Silti on pakko sanoa, että olin itse 9-10 -vuotias, kun olin usein naapurinlasten hoitajana, kun vanhemmat menivät tansseihin. Lauantai-ilta, n. klo 20-01 tai 02. Lapset olivat siinä 1-2 ja 3-4. Myöhemmin lisäksi vielä pienempi vauva. Viimeksi hoidin heitä, kun olivat 8, 7 ja ehkä 3. Hyvin sujui. Samaan hengenvetoon voin todeta, että ajat olivat erilaiset. Tiedän itsekin, että olin fiksu ja luotettava kakara lastenvahdiksi. Jos ajatellaan nykypäivänä samanlaista juttua, kuinka moni voisi 9-vuotiaan ottaa hoitajaksi ja jättää tuntikausiksi pienet lapset sellaisen huomaan? Vuosi 1980 oli ihan eri aikaa. Me olimme silloin pieniä aikuisia. Omat 8-, 10- ja 12-vuotiaani ovat siihen verrattuna ihan lapsia. Heille pitäisi olla hoitaja, jos jonnekin lähtisin. Eli toisaalta vaadimme ja odotamme lasten olevan pieniä aikuisia, toimivan ja pukeutuvan kuin me? Samalla suojelemme heitä kuin olisivat parivuotiaita. Ja olemme valmiita palvelemaan.
Eskarilainen 7v. saa olla joskus max puolisen tuntia yksin kotona kun haen pienemmät hoidosta. Hänellä on kännykkä ja osaa soittaa sillä.
Meillä neiti 13 v vahtii vauvaa(ikää 12pv) jos/kun käydään autolla lähikaupassa n. 2km:n päässä. Samoin vahtii myös 11v poika, jos sattuu olemaan kotona. Eskarilaista en kyllä jättäisi muutamaksi tunniksi lapsenvahdiksi, mutta tää on vaan mun mielipide..
Niinkun joku tokasi: lapsi vedättää sua!
Jos lapsi sanoo että lehmä lentää, niin sää kai uskot!
Ja sitäpaitti; vaikka joku jossain antaa alle kouluikäsen vahtia nuorempaansa pari tuntia, niin tarkottaako se sinusta että teilläkin niin tehtävä?
Jos soittaisin lastesuojelun paikalle, niin menisitkö oikeasti perustelemaan lastenhoidon alle 12- vuotiaalla lapsella "koska lapsi sanoi että muutkin hoitaa"!
Määräytyykö jollain säännöt todellakin ulkopuolisien mukaan?
Hanki nyt viimestään jo joku järki käteen! Teillä on ihan omat säännöt OMASSA KODISSA.
Kesä kun tulee niin meillä lapset jatkossakin tulee kuudelta ulkoa sisään syömään iltapalaa, rauhotutaan -naapurin muksut painaa ulkona ysiin saakka (meillä jo nukkuvat silloin).
Ei voi olla liikaa että kotona tehdään kuten kotona tehdään, eikä muutella elämää sen mukaan mitä naapurit tekee. :(
Meilläkin lapset on keskenään jos käyn suihkussa. Pitäisikö kaikki lapset (4 kpl) ottaa kylppäriin istumaan? On ne suuren osan päivästä toisessa huoneessa kuin minä tai isä.
Mutta se on vähän eri asia kuin että ottaisin ja lähtisin kauppaan tai muualle pois kokonaan lähistöltä.
vahdiksi kauppareissun ajaksi, mutta jokainen tavallaan. Tosin 13 vee vahtii esim. pihalla 3-ja 5-vuotiaita sisaruksia ja välillä niitä kauppareissuja jne. Mutta toi vauva, en vaan uskaltais jättää.
Meillä neiti 13 v vahtii vauvaa(ikää 12pv) jos/kun käydään autolla lähikaupassa n. 2km:n päässä. Samoin vahtii myös 11v poika, jos sattuu olemaan kotona. Eskarilaista en kyllä jättäisi muutamaksi tunniksi lapsenvahdiksi, mutta tää on vaan mun mielipide..
Niinhän me kaikki ollaan aikoinamme sanottu kun jotain haluttiin, että "miksen mä saa kun kaikki muutkin saa". :D
Meidän pennut (5-10 v.) pärjää keskenään hyvin kauppareissun tai vast. ajan, mutta eskarilaista en jättäisi kahdestaan pikkuveljen kanssa.