Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette syystäni hankkia sterilisaatio

Vierailija
11.04.2010 |

Olen kohtapuoliin 30-vuotias, kahden lapsen äiti. En ole koskaan ollut mikään erityisen hoivaviettinen tai lapsirakas tai unelmoinut perheestä ja lapsista, onneksi nyt kuitenkin on nuo kaksi tullut hankittua, en minä heitä kadu.

Ehkäisy on minulle aika hankalaa, koska en useistakaan syistä halua hormonaalisia ehkäisyjä (edes niitä joissa on "vain vähän" hormoneita), kuparikierukka ei sovi runsaiden ja kipeähköjen vuotojeni vuoksi, luonnonmenetelmät ovat epäluotettavia ja kondomit hankalia, lisäksi meillä on kerran jo hajonnut kortsu ilman että kumpikaan huomasi.. onneksi selvittiin säikähdyksellä!

Enivei, ajatuskin raskaaksitulemisesta tai kolmannesta lapsesta on suoraansanottuna todella ahdistava. Alkaa oikein fyysisesti kurkkua kuristaa kun mietin, että joutuisi vielä kokemaan raskausajat, yövalvomiset, pikkulapsen vahtimiset ja perässä juoksemiset yms. En vaan kestä ajatusta. Enkä siis halua lisää lapsia. Sitä mieltä olen ollut viimeiset 2 vuotta.

Harmi vaan, että mies sanoo haluavansa. Kahdesta lapsestamme vain toinen on hänen biologinen lapsensa, tavallaan siis ymmärrän miestäni, mutta en vaan pysty ajattelemaan että enempää lapsia tekisin edes mieheni vuoksi.

Tokihan olen vielä "nuori" sterilisaatioon, ja mielenihän saattaa muuttua, mutta eikö loppujen lopuksi olisikin pienempi paha surra EHKÄ joskus tulevaisuudessa sitä, ettei saa enää kolmatta lasta, kuin se että tulisin raskaaksi ja ahdistuisin, masentuisin ja olisin huono äiti ja pilaisin sillä tulevan ja olemassa olevien lasteni elämän tai aiheuttaisin jotain traumoja ollessani ahdistunut ei-toivotusta raskaudesta ja uudesta lapsesta..?

Tuohon toivoisin mielipiteitä? Eli kuulostaako tarpeeksi painavalta syyltä hankkia se sterilisaatio heti kun saan?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko hormonikierukka ihan mahdoton ajatus? Hormonikierukalla saisit 5 vuotta "peliaikaa".

Vierailija
2/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä niin paljon huonoa. Harvinaistahan se kai tilastojen mukaan on, mutta...

Useista syistä mainitsen esimerkiksi sen, että pillereitä söin joskus nuorempana ja mielialavaihtelut olivat aivan kamalia, en halua kokea niitä uudelleen. Lisäksi hirvittää siis ajatus ylimääräisistä hormoneista kehooni, elämäntapani on muutenkin sellainen että yritän elää niin etten saa hirveästi esimerkisi lisäaineita ruoasta tai kemikaaleja elimistööni. Esimerkiksi en käytä mitään tavallisia kasvo/vartalorasvoja vaan pelkkää luomukookosöljyä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voin lohduttaa sen verran, että tuskin saat sitä sterilisaatoita vaikka 30 olisitkin.

Vierailija
4/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaanhan sterilisaation saa, jos esimerkisi on 3 lasta, TAI ikää 30 v.

ap

Vierailija
5/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaanhan sterilisaation saa, jos esimerkisi on 3 lasta, TAI ikää 30 v. ap

Itse olen hakenut kahdesti, lapsia kolme, mutta ikä ei riitä.. Minullakin siis olisi täysin laillinen oikeus siihen Olen kuullut monilta muiltakin, etteivät ole saaneet, koska tehdään nykyään niin paljon sterilisaationpurkuja. Mutta jos tarpeeksi kauan jaksat pyytää, niin eiköhän se lopulta palkita, itse odottelen taas hetken ja kyselen sitten uudestaan.. =(

Vierailija
6/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laissa on sanottu, että sen saa jos tietyt ehdot täyttyvät, ja jos ne täyttyvät, onko lääkärillä muka oikeus kieltäytyä sen tekemisestä?

ap

Vierailija
7/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..lapsettomana. Maailma kiittää häntä!!

Nyt hän on yli 40-vuotias eikä ole kaivannut jälkeläisiä.

Vierailija
8/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taistelemaan. Minä sain helposti kun tuo 30 v. tuli täyteen. Ja minulla myös kaksi lasta. Olisin halunnut sen jo paljon aikaisemmenkin, mutta eivät olleet yhteistyöhaluisia vielä silloin.

Vierailija
9/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap:kin saa, muistan kyllä täältä lukeneeni monissa yhteyksissä, ettei ole saanut, mutta ainahan voi pyytää toiselle lääkärille ja tosiaan, minunkin mielestäni se on laissa määrätty. Itse en ole jaksanut lähteä taistelemaan, odottelen taas vähän aikaa, kyllä se 30veekin sieltä lähestyy..

Onnea yritykselle, pysy kovana! =)

Vierailija
10/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja harva lääkäri suostuu vaikka kriteerit olisi täynnä-

Vierailija
11/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 30-v ja kaksi lasta. Luulen,että jokainen lapsimääränsä tietää ja tekee ratkaisunsa itse. Minä ainakin tiesin, että kaksi riittää ja hyvä kun nekin saan kunnialla kasvatettua maailmalle. Sterilisaation jälkeen elämä on ollut ihanan huoletonta, kun ei raskautta tarvitse pelätä. Tuskin siitä isoa surua tulee, vaikka ei enään voikkaan saada lapsia jos mielensä muuttaa. Ajattelin, että jotkut ei saa ollenkaan niin en kai itse alkaisi enään itkemään jos en saisi kolmatta jne..

Vierailija
12/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi saa ilman miehen lupaa.

Vierailija
13/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi on vanhaa tietoa, nykyään jokaisella on oikeus päättää kehostaan, oli naimisissa tai ei

Vierailija
14/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana oliskin vähän koomista kun nykyiseltä mieheltä kysyttäis lupa jonka kanssa ei olis yhtään lasta. Ja naisella olis viisi lasta ennestään kaikki eri miehille. Keltä se lupa sitten kysyttäis?

Vierailija
15/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi on vanhaa tietoa, nykyään jokaisella on oikeus päättää kehostaan, oli naimisissa tai ei

ja hänen lääkärisä soitti minulla ja kysyi, olenko asiasta tietoinen ja annanko luvan. Että näin, eipä saanut hänkään kun ei ikä ihan riittänyt vaikka lapsia meillä on kolma ja naimisissa olemma.

Vierailija
16/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänen lääkärisä soitti minulla ja kysyi, olenko asiasta tietoinen ja annanko luvan. Että näin, eipä saanut hänkään kun ei ikä ihan riittänyt vaikka lapsia meillä on kolma ja naimisissa olemma.

Vierailija
17/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. sterilisaatioon lähettämisestä. Toki jos itse vähänkin empii niin lääkärin velvollisuus on muistuttaa sen lopullisuudesta. Itselle tehtiin sterilisaatio 5 vuotta sitten, vähän sen jälkeen kun täytin 30. Meillä 2 lasta. Ei ollut ongelmia sen saamisessa kun perusteli asian hyvin eikä empinyt yhtään. Jos on pienen pienikin epäilys, niin ei kannata tehdä.

Minun lapseton ystäväpariskuntakin (vaimo) sai sterilisaation eikä lääkäri yhtään ihmetellyt tai kyseenalaistanut sitä. Gyne kysyi minulta vielä vastaanotolla jossa käydään ennen toimenpiteeseen lähettämistä että onko tämä varmasti viisas ratkaisu. Itse en ole katunut tätä, tämä oli meille paras ratkaisu.

Vierailija
18/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun menet lääkäriin kerrot reippaasti miksi haluat sterilisaation, jos vaikutat epäröivältä voi olla että lääkäri haluaa sinun vielä miettivän ja hyvä on asiaa pohtiakin jos yhtään epäilyttää.

Itse olen kolmekymmentä täyttänyt ja yksi lapsi, eikä minulla ollut mitään ongelmia saada sterilisaatiota. Mieheni ei ollut vastaanotolla mukana, mutta ennakoin asian ja pyysin että kirjoittaa minulle "lupalapun", eli olevansa kanssani samaa mieltä ja tietoinen mitä menen hakemaan. Hiukka ärsytti tuota pyytää, mutta joissakin asioissa eletään edelleen luolamiesaikaa ja en halunnut että sen puuttuminen hidastaisi toimenpiteeseen pääsyä.

Minulle sterilisaatio on ollut hyvä ratkaisu, ei tarvitse pelätä ei toivottua raskautta ja huolehtia ehkäisystä. Essure-menetelmällä tehtiin, vähän nippasi ja seuraavana päivänä ei enää mitään jälki kipuja.

Vierailija
19/19 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis on ikää 30v tai 3 lasta ja HUOM. lapsien ei tarvitse olla edes biologisia lapsia, jos perheessä on 3 lasta (vaikka olisivat kaikki toisen entisestä liitosta) niin on LAILLINEN oikeus sterilisaatioon. Ja todellakaan ei lupaa tarvitse toiselta, tämän kertoi lääkäri itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä