Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6. luokkalaiset tytöt... Onko normaalia vai onko lapseni luokalla kiusaamisongelma?

Vierailija
10.04.2010 |

Ilmapiiri ainakin on huono, se on selvää.

Juorutaan, haukutaan, manipuloidaan, eristetään joukosta. Huudetaan "buuuuuu", nauretaan kun joku menee luokan eteen pitämään esitelmää. Haukutaan toisten hiuksia kampaamokäynnin jälkeen, toisten tyyliä, polkupyörää. Joistakin ei tykätä ja nämä jätetään täysin ulos kaikesta.

Oma tyttöni on kiltti ja ystävällinen ja häntä nämä asiat ahdistavat. Hänellä kuitenkin on kavereita ja ei mene itse mukaan noihin juttuihin, muttei uskalla sanoa vastaankaan tai puolustaa näitä "kiusattuja". Kohteet tuntuu muuttuvan ja niitä on useita yhtä aikaa. Usein on niin, että päin naamaa ollaan kaveria, mutta jopa toisen käydessä vessassa nauretaan tälle ja haukutaan, kun tulee takaisin vessakäynniltä niin hymyillään taas, mutta vieno iva suupielessä.

Olen yrittänyt ottaa asiaa puheeksi muutaman tytön kanssa, mutta sieltä tulee vastaukseksi että minä en ymmärrä ja että he vaan heittää läppää tai että no mutta sellanenhan se on (ja naurua päälle).

Kuuluuko ikään? Olen kyllä aika järkyttynyt. Eivät tunnu potevan minkäänlaista huonoa omaatuntoa moisesta toiminnasta edes.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista kiusaamisen määritelmässä on se, että onko kiusaaminen toistuvaa ja samaan ihmiseen kohdistuvaa. Sellainen yleinen naljailu tasavahvojen ihmisten kesken ei ole kiusaamista.

Äkkiseltään kuulostaa sille, että kyse on kiusaamisesta eikä tasavahvojen vuorottaisesta nahistelusta kyllä.

Vierailija
2/10 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi todellakaan olla normaalia. Melba kiteytti kiusaamisen määritelmän, mutta on tuollainen rasittavaa, vaikkei jatkuvaa ja alistavaa olisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitäisi teidän mielestä toimia vai pitäisikö mitenkään?

Itse vähän mietin, että monesti tuonikäiset alkavat olla aika vaikeassa iässä ja tahtovat ehkä näyttää muille olevansa "tosi kovia" ja sen vuoksikin tekevät tuota? Mutta nimenomaan kohdistuu tiettyihin tyttöihin tosi voimakkaastikin ja eräs hyvin kiltti ja hiljainen uskovaisen perheen tyttö ainakin tuntuisi olevan ihan heitetty ulos kaikesta ja vailla kavereita.

Puutunko vielä ja jos niin miten? Noiden tyttöjen kanssa olen siis asiasta hieman jutellut, ap-viestissä siitä enemmän.

ap

Vierailija
4/10 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaista uutta vaatetta arvosteltiin, naureskeltiin ja supateltiin kuuluvasti niin, etten kuullut mitä puhuttiin, mutta sen kyllä että minusta oli kyse. Minullakin oli onneksi kavereita enkä jäänyt ihan yksin.

Vierailija
5/10 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai miksi niitä teilläpäin kutsutaan. Meidän koulussa puututaan heti tuollaiseen ryhmäkäyttäytymiseen.

Vierailija
6/10 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöthän alkaa klikkiytyä siinä 5.-6. luokan aikana. Siellä on luultavasti yksi joka päättää että ketä kiusataan ja kenen kanssa ollaan kavereita. Muut seuraavat perästä, koska tällä yhdellä on voimakas tahto, eivätkä muut halua tulla kiusatuiksi.

Uskallan veikata että melkein kaikissa kouluissa tapahtuu tuota.

_Periaatteessa_ on "normaalia", mutta ehdottomasti pitää puuttua asiaan, ettei kiusaaminen pahene enempää!

Vierailija
7/10 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiusattiin hiljaisesti. Laitettiin "ruotuun" eikä tietyt ihmiset "kehdanneet" näyttäytyä mun seurassa "kovisten" nähden. Mutta kahden kesken olivat ihan eri ihmisiä.

Vierailija
8/10 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että entiset parhaat ystäväni, kaksi tyttöä, jostain syystä sulkivat minut kaikesta ulkopuolelle. He alkoivat pyöriä porukassa, jossa oli neljä tyttöä ja he kiusasivat minua jatkuvasti. Haukkuivat selän takana ja päin naamaa vaikka miksi ja saivat myös luokan pojat mukaan. Kiusaaminen kesti kuudennen luokan ajan ja loppui vasta kun luokka hajosi yläasteella. Minua ei otettu mihinkään mukaan, kukaan luokalla ei kuunnellut mua eikä halunnut olla kanssani. Luokkaretkelläkin olin yksin huvipuistossa... muistan että halusin kuolla. Vieläkään en tiedä mistä kiusaaminen johtui, mutta ilmeisesti tyttöjen kateudesta. Olin hyvä koulussa ja erittäin lahjakas tanssija ja vielä nättikin. Se oli ilmeisesti liikaa.

Opettajat eivät tehneet asialle mitään, koska kiusaajista pahin oli luokkani opettajan perhetuttu.

Vierailija
9/10 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys heti opettajaan, tarvittaessa rehtoriin.

t. Ope

Vierailija
10/10 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu, että monilla esimurros- ja murroikäisillä on kadonnut joku olennainen taju, miten ihmisille puhutaan ja miten ei voi tehdä. Lapsi voi tosi pitkään kieltää kaiken, olla todella kova. Monesti on pitänyt ihan murtua itkuun, ennen kuin on tajunnut, kuinka hirveää oma käytös on. Moni oikeasti uskottelee itselleen ja uskoo, että käyttäytyy ihan normaalisti. Jos olisi aikuinen, moisesta käytöksestä saisi työpaikkakiusaajan nimikkeen ja sakot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme