Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaiset juoksuvaatteet olisi käytännöllisimmät?

Vierailija
10.04.2010 |

Olen aloitellut juoksua ja jo nyt tuntuu, että tarvitsisin mukavampaa juoksuvaatetta. Mahdottomia ei ole varaa ostaa, joten kyselen, mikä olisi käytännöllisintä? Yksi asu, jolla pärjäisi mahdollisimman pitkälle?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oikeita juoksupaitoja (sellaisia verkkomaisia) tai sitten jotain muita fitnesstoppeja missä on joku kosteutta siirtävä käsittely. Ne tuntuvat mukavalta hikoillessa. Ja sitten mulla on juoksutakki, ohut mikrokuituinen minkä mä laitan topin päälle näin kylmemmällä. Jalassa mulla on trikoot tai tuulihousut.

Vierailija
2/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pitkät ja lyhyet juoksutrikoot. Niiden lisäksi on teknisiä paitoja, pitkä- lyhythihaisia. Juoksutakki on hyvä olla olemassa siltä varalta, että lenkillä pitää vähentää vaatetta (alle voi laittaa teknisen paidan).

Hyvät lenkkarit ja urheilurintsikat ovat ehdottomat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksutrikooot tuntuvat niin... no sellaiselta, että pitäisi olla hyvä juoksija :)

Vierailija
4/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät/Kesä/Syksy:

Alusvaatteet

Sukkia

Pitkät trikoohousut (+ 2/3 lahkeiset trikoohousut)

T-paita + 1 pitkähihainen

(Ihan ohut juoksutakki)

Omat vaatteeni olen ostanut pääosin alennusmyynneistä. Ohuet kankaat kuivuvat nopeasti, joten ovat käyttövalmiina lähes heti. Onhan noita tietysti aika paljon tonne kaappiin kertynyt, mut pärjäisi vähemmälläkin.

Talveksi sitten välikerrosta ja ehkä sitten paksummat talvitrikoot+takki. Ja tietysti pipo, kypärähattu ja hanskat.

Vierailija
5/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä mä oon juossut jo vuosia...

Vierailija
6/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä niitä ja sitten on myös tuulihousuja ja capreja ja mun mielestä kaikki toimii ihan yhtä hyvin.

Vierailija
7/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pukeudun sään mukaan: tuulipukuun, verkkapukuun, capreihin ja t-paitaan. Omistan yhden juoksupaidan. Kengät on juuri samat, mitä käytin lenkeillä kesät talvet kilpajuoksua harrastaessani. Piikkareita en tällä hetkellä omista. En kyllä ymmärrä kaiken maailman lyllertelijöitä, jotka viimeisen päälle tamineissa puuskuttavat menemään.

Vierailija
8/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnes alennusmyynneistä ostin trikoot.

Mikäs vika ihan verkkareissa on? Niillä mä oon juossut jo vuosia...

Niihin siirtymisen jälkeen verkkarit tuntuvat tosi hiostavilta ja raskailta. Vähän sama kuin siirtyisi uimapuvusta uimaan T-paidassa. ;)

En kehdannut sitä ennen käyttää niitä, koska jalkani ei ole maailman hoikimmat ja vauhtikin oli silloin aika hidasta. Pidin trikoita oikeiden urheilijoiden housuina.

En lähtisi varta vasten ostamaan muuta kuin hyvät kengät ja alusvaatteet. Pikku hiljaa opit mitä itse tarvitset. Minäkin olen ostanut vaatteita vähän kerrassaan alennusmyynneistä.

Vierailija
9/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä kaiken maailman lyllertelijöitä, jotka viimeisen päälle tamineissa puuskuttavat menemään.

Itse olen hölkännyt (mielestäsi varmasti lyllertänyt nyt puolisen vuotta tuulipuvussa. Nyt ilmojen lämmettyä pitäisi hankkia jotain ohuempaa / kevyempää vaatetta. Kerrotko sitten mitä saan hankkia, kun juoksuni on mitä se nyt aloittelijalla on. Verkkapukua en omista :(

Mielestäni on positiivista, kun kuka tahansa on lähtenyt liikkumaan ja urheilemaan, vaikka se vauhti ei vielä päätä huimaisi...

Vierailija
10/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on teknisestä materiaalista valmistetut ulkoilu/vaellushousut. Itselläni on Columbia-merkkiset, jotka pystyy katkaisemaan capreiksi tai pitämään täyspitkinä. Oikein kätevät. Niissä on usein läpällisiä taskuja, tikkauksia ym.yksityskohtia, jotka tekevät niistä tavallisten housujen näköiset, joten niitä voi pitää halutessaan muutenkin kuin juostessa. Otan ne usein matkoille mukaan koska ovat myös kevyet.

Vierailija
11/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaapistasi ei mitään kevyempää vaatetta löydy, voit tietenkin hankkia mitä hyvältä tuntuu ja näyttää. Alussa kannattaisi panostaa kenkiin, sukkiin sekä niihin kivoihin alusvaatteisiin.

Ilkeän tuntuisella kommentilla tarkoitin sitä, että alussa ei todellakaan tarvitse viimeisen päälle olevia merkkivaatteita. Ja ne trikoot tosiaan paljastaa kaiken adidaksen merkistä huolimatta.

Vierailija
12/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoksuun sopivia. Oli nyt sitten lyllertäjä tai mikä hyvänsä niin lajiin sopivat varusteet on ihan hyvät olemassa.

Kaikki ovat aloittelijoita joskus.

En kyllä ymmärrä kaiken maailman lyllertelijöitä, jotka viimeisen päälle tamineissa puuskuttavat menemään.

Vierailija
13/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.intersport.fi/groups/juokseminen/juoksuvaatteet/56374985.html

Esim tällainen on kiva, ei tarttee trikoita heti olla jalkaan vetämässä. Suht halpoja urheilutoppeja ja -paitoja löytyy myös, eron tavallisiin paitoihin huomaa, kun kokeilee. Kengät on tärkeimmät kuitenkin, sen huomaa sitten kun juoksee huonoilla kengillä ja jalat tulee kipeiksi.

Vierailija
14/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Hyvät, mukavat, oikeanlaiset juoksukengät, joiden valinnassa ammattilainen on auttanut.

Jos Helsingissä on, Iso-Roban päässä oleva 4Runners on mahtava, hyvänä kakkosena Forumin Intersport. Näistä paikoista saa helposti asiantuntevaa apua. Suosittelen välttämään keskustan Stadiumia.

Älä juokse kaapin pohjalta kaivetuissa tai yli 850km juostuissa kengissä. Kengissä ei kannata edes yrittää säästää muuten kuin vertailemalla saman mallin hintoja eri liikkeissä. Pihiys tässä vaikuttaa suoraan jalkojen terveyteen.

2. Tukevat ja mukavat urheiluliivit. Nätti väri on plussaa. ;) Halvalla ei kuitenkaan pääse oikeastaan edes alessa. Stadiumin SOCilla on tosin joitakin halpoja malleja (noin 20e), jotka sopivat vähemmän runsaspovisille oikein hyvin, kunhan ottaa tarpeeksi pienen koon.

3. Tekninen t-paita.

Puuvillapaidat ovat tietty ihan ok, mutta ne kastuvat ikävästi ja muuttuvat raskaiksi ja hiostaviksi. Siksi kannattaa hankkia kevyttä "vohvelimaista" teknistä matskua oleva paita tai pari. Fitnesspaitojen liukas, hieman uimapukumainen kangas ei ole paras valinta, koska sekin kastuu ja hiestyy helposti.

Kannattaa tässäkin käydä Stadiumissa, jossa "vohvelipaitoja" myydään usein 9,9€ kipale tai halvemmalla. (SOC pelastaa taas.) Paidoissa ei kannatta jymähtää naisten osastolle. Simppeliä peruspaitaa saa usein halvemmalla miesten puolelta, etenkin noissa monikkotarjouksissa. Jos kangas on kevyttä, hengittävää ja ilmavaa, mukavuus ei vaadi niukkaa mallia. Jos kuitenkin haluaa juosta puuvillassa - joka on kieltämättä edullisempaa - kannattaa valita melko avoin ja hihaton napakka toppi.

4. Kevyet, ohuet housut.

Oma lempparini ovat (miesten) jalkapallo- tai koripallosortsit, joista leikkaan toisinaan sisähousun (nk. munapussi) pois. Ne ovat ohuet, ilmavat, kevyet ja tuovat peräosastoa hieman vähemmän esille kuin trikoot. Jos reidet ottavat yhteen, kannattaa valitä tarpeeksi väljät sortsit, jottei kangas hierrä sisäreisiä ja jotteivät lahkeet hivuttaudu ylös haaroihin. (Oma kokoni naisten urkkavaatteissa on S-M, mutta joukkuelajisortseissa otan aina suosiolla miesten L-koon - mukavuus taattu.)

Trikoita käytän lenkillä oikeastaan vain talvisin sekä kesäisin vetotreeneissä kentällä. (Olen kuumaverinen, joten kolitseissa tulee liian lämmin ja tuulihousujen kahina ärsyttää.) Trikoita ostaessa ei kuitenkaan kannata säästää, vaan panostaa laatuun: niiden pitää istua napakasti ja materiaalin pitää olla laadukasta. Kehno materiaali ei kestä hikeä elastisena ja epämukavuus tai huono istuvuus kostautuu varmasti kaiken paljastavissa housuissa, joita pidetään liikkuessa Jos keskivartalo ei ole ihan niin napakka kuin se voisi olla, voi valita napaan saakka ulottuvan mallin. Liukkaiden trikoiden kanssa kannattaa ottaa tarpeeksi iso koko ja pitää yksivärisiä alushousuja - niistä yleensä kuultaa läpi varsinkin kumartuessa. Addun peruskolmiraita on tietämistäni trikoista läpinäkyvin vaikkakin myös hinta-laatusuhteeltaan paras ja oikeastaan unisex (miesten 46 on noin naisten 38). Koon kanssa ei vaan kannata huijata, jollei halua vilautella venytellessä.

Auringonpaisteessa käytän myös kestävyysjuoksijoiden melko noloja minisortseja, jotta reidet ruskettuvat ylös asti. Näissäkin miesten malli yleensä edullisempi kuin naisten. ;)

5. Juoksutakki/pitkähihainen paita.

Juoksutakki eli kevyt, hyvin ilmastoitu ja hyvin istuvaksi leikattu tuulitakki on iso plussa juostessa. Väriksi kannattaa monikäyttöisyyden vuoksi valita jokin muu kuin musta/tummansininen, joka on keväällä auringonpaisteen alkaessa välillä aika epätasainen - varjon ja paisteen välinen ero tuntumassa on ikävän iso. Parin sadan hifitakin ja viidenkympin perustakin välillä on ero, mutta se ei ole kovin oleellinen. Itse suosin simppeliä perustakkia, esim Craftin ja Addun palikkamalleja.

Tavallisen, jopa puuvillaisen poolon tai pitkiksen kanssa voi kuitenkin mainiosti juosta, jos alla on kosteutta siirtävä kerrastopaita. Päälipaita on toki lenkin jälkeen litimärkä, mutta tekninen aluspaita pitää olon kohtuullisen miellyttävänä. Tekninen aluspaita tai kerrastopaita on muutenkin vilukissalle ja talvijuoksijalle erittäin suositeltava ostos. Lenkillä ohuet, hengittävät kerrokset pitävät olon lämpinä ja mukavampana paremmin kuin paksut ja umpinaiset matskut.

6. Pikkuhousut. Paha, paha puuvilla -sääntö pätee tässäkin. Puuvilla hiostuu ja kerää kosteutta, eikä se ole intiimialueilla sen mukavampaa kuin muuallakaan. Niken ja muiden erityiset urheilualkkarit tosin ovat aika hifistelyä rahastuksen sivumaulla. Perusalushousut, jotka on tehty liukkaasta ohuehkosta kankaasta ajavat saman asian.

7. Juoksusukat. Eivät kovinkaan kriittiset. Saumattomalla juoksusukalla saa peruspuuvillaiseen sileään markettisukkaan lisämukavuutta, mutta ei saavuta mitään kovin oleellista. Matalavartiset sukat ovat tosin sikäli jees, ettei tule pöljiä rusketusraitoja puolisääreen. Urheilukaupoissa myydään perusvarrettomia 7,9 tai 9,9 e/kolme paria.

Vierailija
15/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Hyvät urheiluliivit.

-Simppeli, kapea tuulitakki. Älä usko hifihöpöön, takin ei tarvitse olla edes juoksutakki, kunhan se on kapea, riittävän pitkä ja kädet pääsevät liikkumaan hyvin. Älä ota sellaista, jossa on kiristysnauha alareunassa, pussihelma hyppii ärsyttävästi kovemmassa vauhdissa.

KuntoPlus lehdellä oli myös tarjous, jossa kaksi numeroa (kestotilauksen alku, pitää muistaa katkaista) ja juoksutakki oli 7,9e. Käy nettisivuilla tsekkaamassa, onko vieä. Muuten 20-50e.

-Peruskolitsit/tuulihousut/verkkarit. Tervemenoa tarjoustaloon, siellä lienee halvinta. Kannattaa ottaa miesten/unisexmalli, koska vyötärön on hyvä olla riittävän korkea ja nuo ovat usein edullisimpia. Alaresori on käytännöllinen. 15-20e.

-Kesää varten kevyet urheilusortsit. Jos olet stadissa, DuoSport myy joukkueurheilukamaa halvalla. 10-15e.

-Tekninen "vohvelikankainen" paita. max 10e.

Vierailija
16/21 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden avulla saan varmasti valittua itselleni sopivat ja riittävän hyvät juoksuvaatteet!

Mielestäni urheiluvaatteiden on oltava mukavat ja asialliset oli sitten konkari tai aloittelija. Ehkä vielä tärkeämpää aloittelijalla, ettei into tyssää epämukavaan oloon, hiertymiin tms. Lisäksi kivat vaatteet lisää motivaatiota lähteä lenkille ;)

ap. joka aloitti juoksuvaatevarustelun ostamalla kunnon juoksukengät asiantuntevan myyjän avustamana. Tästä on hyvä jatkaa :)

Vierailija
17/21 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/21 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

UPUPUP!!!!!!

Vierailija
19/21 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista ei vielä täälä mainittu, että paidan tulee olla napakka, hihallinen ja saumat litteät¨, jos iho on herkkä. Muuten hiertyy kädet ylhäältä rikki.

Itselleni collece/tuulipuvun housut on aivan liian kuumat ja ahdistavat. Trikoissa on kiva juosta. Näky ei kai hivele silmää, mutta se ei ole tarkoituskaan, vaan oma olo, että sinne lenkille viitsii lähteä useamminkin.

Vierailija
20/21 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeimmät:

1. Kengät! Asiantuntevan myyjän opastuksella ostetut just sun tarpeisiin sopivat. Tämä on tärkein, millä tahansa ei kannata juosta, varsinkaan jos juoksuu määrälliset paljon, jos on painava juoksija, jos on askelluksessa häikkää tms. Eli hyvät kengät, jos vaan mahdollista, älä katso hintaa vaan osta ne jotka on oikeesti sulle hyvät.

2. Urheilurintsikat. Jos on tissit kannattaa satsata sopivan kokosiin ja mallisiin, riittävän tukeviin. Näitä ainakin parit.

3. Sukat, vaikka ei ehkä tunnu että niillä on merkitystä, niin kyllä oikeat juoksusukat hakkaa mennen tullen puuvilla/perussukat. Myöskään kaikki tekniset sukat ei ole juoksusukkia. Juoksusukissa on vahvikkeita esim. kantapäässä ja päkiässä. Lisää juoksumukavuutta, hengittää eikä rullaa/hierrä.

4. Tekninen juoksupaita, pitkä- ja lyhythihainen. Hengittää, kuivuu nopeasti, ei hierrä, lisää näin ollen juoksumukavuutta.

5. Housut, tekniset juoksutrikoot on musta henk. koht parhaat. Osta riittävän paksua/jämäkkää materiaalia. Ja ei todellakaan tarvitse olla "urheilija", huippukunnossa ym. käyttääkseen näitä. Helpottaa kummasti juoksua, ei hierrä, ei tule hikiläikkiä (varsinkin jos mustat) ja lisää taas juoksumukavuutta. Monet ei enää palaa verkkareihin/kollareihin/tuulihousuihin kun jonkun aikaa lenkkeilee trikoissa. Korkeavyötäröiset parhaat (pysyy hyvin paikallaan) ja antaa myös tukea ja lämpöt keskivartalolle. Myynnissä on myös ns. löysempiä malleja, eli ei ole ihan ihoa myötäileviä. Harmittavan paljon on superohuita, josta näkyy kaikki muhkurat ja pikkuhousutkin läpi.. eli ole tarkkana. Näitä saa hintahaitarilla 20-150e.

6. Juoksutakki. Musta ei pakollinen kesäjuoksijoille, mutta pitää vähän tuulta ja vettä se on plussaa. Pakollinen jos on kylmä kesä (tuulee). Talvelle sitten vielä lisää hankintoja!

Tottakai sä voit juosta missä vaatteissa haluat, oikeestaan ihan pakolliset on kunnon kengät ja urheiluliivit. Ostat pikkuhiljaa sitten juoksuvaatteita, alennusmyynneistä moni onkin bongannut ja niin myös itse.