Ehkä tämä on vaan vastasynnyttäneen turhaa valitusta
Mutta tuntuu ikävältä kun 2 sukulaista on ilmottanut ettei oikein jaksaisi lähteä TAAS kasteeseen.
Yksikään ystäväni ei ole tullut katsomaan vauvaa. Yhtä kysyin kahville, ei silläkään ollut mitään tuomista tolle. :(
Eikä se että tarttee jotain hienoa olla, mutta kun tunne on ettei ihmisiä kiinnosta.
Vai jos joku saa neljännen lapsen niin mitä sinä ajattelet? Pysyt pois jaloista tai etten ehdi lähteä minnekään enää?
Täälä ollaan kotona ja ihmetellään kun ei paljoa ketään tule tai pyydä jonnekin.
On noi aikasemmat lapset kiinnostanut sukua, ystäviä. Onko siinä joku raja sinusta että tulet käymään?
Minä tykkään viedä synnyttäneelle ystävälle, läheiselle jotain pientä.
Olen aidosti iloinen jos joku saa lapsen.
Omat lapset on kovin toivottuja ja sitten on tälläsiä ihmisiä kutsuttava kasteeseen jotka ei tule käymään, ei tuo lahjaa syntyneelle.
Hormoonit on juu varmaan sekasin mutta minusta tällänen on perseestä. Vaan minun perhettä kiinnostaa tämä pieni ihme.
Kommentit (39)
on meilläki neljä lasta ja tosin jotkut kävi kattoon uutta vauvvaa jotkut ei
ysi
Ihan lähipiiriin ei näitä vauvoja nyt olekaan syntynyt, tuttavapiiriin kylläkin. Halusin oikeastaan tuolla kirjoituksellani vain kertoa siitä, että on meitäkin, jotka helposti pelkäämme tuputtautuvamme ja tulevamme huonoon aikaan ja liian aikaisin. Voihan olla, että meitä muitakin rohkaisua kaipaavia toki on ;)
Vauvoista olen kyllä aina onnitellut totta kai ja vienyt viemisetkin vauvoille, kuuluuhan se asiaan! Itsellänikin on lapsia ja jälkimmäinen vietti pitkään aikaa syntymänsä jälkeen sairaalassa.
Ja vielä onnea Ap vauvasta, ihana juttu :)
Toki ristiäisiin lahjan vien. Näin meillä.
Kun siskoni sai neljännen lapsensa olisin halunnut mennä heti sitä katsomaan, mutta ajattelin että siellä on varmaan kaikki kummit/kaimat/tutut katsomassa ja maltoin mieleni viikon ajan. Sitten itseasiassa siskoni soitti ja sanoi että se on tultava käymään (vitsillä) kun hän meinaa kuolla tylsyyteen kun kukaan ei tule katsomaan (oli talvi eikä voinut lähteä vauvan kanssa ulos). Kaikki siis ajattelivat niinkuin minä että annetaan oman perheen tutustua vauvaan ensin...
Ihan tiedoksi että koiranäyttelyihin ilmottauditaan jo pari kuukautta ennen näyttelyä. Koiraihmisenä ymmärtäisin hyvin että jos ristiäiset sattuvat samalle päivälle, haluavat he mennä sinne (näyttelyt lisäksi makasavat aika lailla ja tuomarikin saattaa olla sellainen joka ei Suomessa tuomaroi yleisesti)
Kyseessä ei siis ollut koirat edelle lastasi vaan todennäköisesti aiemmin sovittu ja maksettu toinen meno meni myöhemmin annetun kutsun edelle. Ihan varmasti heitä on harmittanut tämä päällekkäisyys.
Ikävää toki jos kävijöitä ei lapsen syntymän jälkeen ole mutta ihmisillä on omat elämätkin. En minäkään helpolla pääse uusia vauvoja katsomaan, kodinhoito, lasten harrastukset ja pitkä välimatka asettavat vaatimuksia.
että vauvaperheisiin on turha yrittää mennä kyläilemään, koska perhe haluaa olla rauhassa. Siksipä en ole tuppaillut kavereilleni heti, kun he ovat saaneet vauvan.
Toki ristiäisiin lahjan vien.
Kotipuolessani oli tapana mennä varpaisiin katsomaan uutta vauvaa ja viedä lahja (yleensä jotain vaatetta vauvalle ja/tai kukkia sekä leivonnaisia). Olen ollut eläissäni yksissä ristiäissä(pikkusiskoni) ja olin silloin 6v enkä tiedä ristiäistavoista enempää.
Niinpä yllätyin, kun joku puhui tuoduista ristiäislahjoista. Omia lapsiani ei ole kastettu eikä ole järjestetty nimiäisiäkään.
Eli jos et mene ristiäisiin, et vie mitään lahjaa?
tuttavien, kavereiden ja sukulaisten kiinnostus loppui tokan lapsen kohdalla. Esikoisen syntymä oli iso juttu, tultiin katsomaan ja muistettiin pienillä tuomisilla. Kuopuksen kanssa olin ihan ymmälläni kun tuntui että saa ihmisiä kerjätä kylään.
Onnea ap uudesta vauvasta, minä ainakin olen iloinen teidän puolesta!
Onko sun vaikee soittaa niille ihmisille ja pyytää katsomaan vauvaa? Minä ainakin vähän arastelisin mennä vauvaperheeseen tuppautumaan, mieluummin odotan kutsua. Kun äiti voi olla väsynyt, imetys hankalaaa jne jne.
Me ainakin pyydettiin ystäviä ja kavereita kylään ja vauvaa katsomaan silloin kun meille sopi, sanottiin että jos haluatte niin tuokaa jotain kahvipullaa mukananne kun en ole jaksanut leipoa.
Meillä nyt siis kolme lasta.
Kun puhutaan tavoista jotka on ollut selvät jo aikasempienkin lapsien aikana!
Ukko voi vaikka lähikaupassa kipasta jos kahvipulla on loppu. Ei tässä ihan käsiä olla.
Ja kaikki käyttäytyy näin keskenään; mennään kylään kun vauva syntyy. Tietty ensin soitetaan että voiko tulla, mutta nyt ei ketään vaan kiinnosta.
En ole yhtään semmonen että mun tarttee neljän seinän sisällä kasteeseen saakka "tutustua" uuteen vauvaan. Me eletään heti arkea! Siitä noi muut lapset pitää kyllä huolen..
Minusta tämä on vaan ihan käsittämätöntä miten ihmiset on yhdenlaisia aikansa ja sitten ne näköjään alkaa pitämään tätä toistona ja sitten jätetään tutustuminen vauvaan, tämä on kuitenkin ihan uusi ihminen.
Minun on ainakin ihan paska fiilis kun kaverit tai lähisuku on tollasta nykysin. Ehkä jokkut ei tajua käytöstään ennenkö tässä itse tekee saman ja jättää kyläilyt väliin jos lisää lapsia saavat?
Kyllä teilläkin ihmiset varmaan olisi kakka olo jos viikot kuluu eikä veli tai sisko tule katsomaan vauvaasi?
Miksi oletus on se että neljännestä meidän tarttee alkaa kutsumaan ihmisiä kylään, eihän niin olla aikasemmistakaan tehty -eikä kukaan muukaan suvussa kutsu- täälä me ollaan ja ihmetellään miksi ihmisiä ei nappaa.
Ap
Mutta tuntuu ikävältä kun 2 sukulaista on ilmottanut ettei oikein jaksaisi lähteä TAAS kasteeseen.
Yksikään ystäväni ei ole tullut katsomaan vauvaa. Yhtä kysyin kahville, ei silläkään ollut mitään tuomista tolle. :(
Eikä se että tarttee jotain hienoa olla, mutta kun tunne on ettei ihmisiä kiinnosta.
Vai jos joku saa neljännen lapsen niin mitä sinä ajattelet? Pysyt pois jaloista tai etten ehdi lähteä minnekään enää?Täälä ollaan kotona ja ihmetellään kun ei paljoa ketään tule tai pyydä jonnekin.
On noi aikasemmat lapset kiinnostanut sukua, ystäviä. Onko siinä joku raja sinusta että tulet käymään?
Minä tykkään viedä synnyttäneelle ystävälle, läheiselle jotain pientä.
Olen aidosti iloinen jos joku saa lapsen.Omat lapset on kovin toivottuja ja sitten on tälläsiä ihmisiä kutsuttava kasteeseen jotka ei tule käymään, ei tuo lahjaa syntyneelle.
Hormoonit on juu varmaan sekasin mutta minusta tällänen on perseestä. Vaan minun perhettä kiinnostaa tämä pieni ihme.
Ja itse olen tehnyt oikein periaatepäätöksen, että mitä "monennes" lapsi perheeseen syntyy, sen isommin iloitsen perheen kanssa. Kun tiedän sen, miten helposti ihmiset lähtee siihen "jaa noille syntyi lapsi nro X, onhan tuo jo nähty". Mun mielestä se on törkeää, ja jokainen lapsi yksilönä ansaitsee ilon syntymästään ja muiden muistamisen.
Itselläni on "vain" 3 lasta, enkä onneksi ole moista joutunut kokemaan. JA pidän huolen, että mun taholtani ei varmasti joudu kukaan muukaan.
Minulla on sama ajatusmaailma: olen iloinen kun perheeseen tulee uusi lapsi.
Siskoni toivoo neljättä lasta ja mikään ei saisi minua onnellisemmaksi kuin kuulla että he saavat sen!
Ja mitä noita omia lapsia on saanut, niin entistä onnekkaampana tässä itseään pitää kun on neljä palleroa saanut.
Ap
Ymmärrän tunteesi, kyllä minuakin tuollainen loukkaisi. Älä laita sitä pelkästään herkistymisen piikkiin - hyvä että on vielä ihmisiä, joilla on inhimilliset tunteet jäljellä.
Sekin on kuitenkin totta, että ketään ei voi pakottaa kiinnostumaan ja muistamaan läheisiään. Anna näiden ihmisten olla, toisten käytöstä ei voi muuttaa.
Kun kerrottiin että kolmas lapsi on tulossa. Onneksi muuten sitten ihastelivat ja tulivat kastejuhlaan ihan kun edellistenkin kohdalla. Mielenkiintoista mitä käy kun tulee 4.lapsi.
pitää olle joku valtavan ihmismäärän juhla? Meillä ainakin oli vain kummmit, isovanhemmat ja muutama oma sisar.
meillä ei onneks kastetta,ku ei kirkkoon kuuluttu oo ikinä.
en mä oikein tiedä kiinnostaaks tää ketää ...sukulaiset normisti kattoneet,kuten aiempiakin.
onha tää pien ihme ku 3 muuta lastani ovat jo isoja,9,13 ja 16.
jotku kysyy ett onks tää mun oma:D
kaikkee hassua.mä en ees haluis ketää ihmisii kylään.kai mäkin oon sekopää sitte.
lahjoja mä en tarviis ees,lapsel ku on paljo vaatetta,vaippaa,maitoo:D mitä muuta tarvii?
ja saan itse ostettua mitä tarvitaan:)
Synnärillä ei käynyt kukaan. Kotonammekaan ei juuri kukaan. Nimiäisiin tuli huomattavasti vähemmän vieraita kuin esikoisen nimiäisiin. 1-vuotissynttäreille tuli jopa yksi vieras.
kävi noin jo esikoisen aikaan..:(
Suurinosa mun sukulaisista jäi tulematta ja vedoten ihan älyttömiin syihin. Pitkän matkan vielä sulatin, mutta sitä en että kutsut laitettiin ajoissa ja syyt on sitä luokkaa että naapurit tulee saman päivänä heille kahville...
Näin paljon meidän ainokaista haluttiin juhlia :(
Onneks miehen sukulaiset ei olleet niin torvia. Nää mun ihanat sukulaiseni eivät sitten edes viitsineet ilmoittaa etteivät tule ja olipas kiva kun on kahvitukset järkätty parillekymmenelle ylimääräiselle.
Todettakoon että kastejuhla on meidän suvussa ollut aina koko suvun juhla ja oletuksena on että sinne kutsu kolahtaa... mut enpä taida kutsua jos meille toinen lapsi joskus suodaan.
Ja nää sukulaiset osa ei ole vieläkään vauvaa käynyt tervehtimässä vaikka on jo kohta 6kk :( Lahjaa en ole vailla, olisi ihana jos jaksaisivat olla iloisia ja haluaisivat tutustua uuteen tulokkaaseen. Sitä vaan ajattelee että kaipa se minunkin arvostus tässä suvussa on sitten melko pientä...
kaverilleni ilmoitin onnittelussa että sano sitten kun saa tulla katsomaan.. meni puoli vuotta kun itse kysyin että voisko teille tulla käymään.
Kyse on tilannetajusta ja myötäelämisen taidosta, joka ei ole kovin vahva kummassakaan viimeisemmässä esimerkissä.
Seuraavassa kolmessa raskaudessa päätin säästää itseni kyselyiltä ja niinpä isovanhemmille ilmoitettiinkin vasta kun vauvat olivat syntyneet (välimatkaa 600 ja 850km eikä nähty). Kyllä ne ehtivät kuulla asian sittenkin kun oli valmista.
[/quote]