Kotihoidon tuesta..
Minulla loppuu vanhempainvapaa elokuun alussa. Milloin voin hakea kotihoidon tukea? Nyt jo? Myöhemmin? Entä hoitolisää? Aion olla hoitovapaalla kunnes lapseni täyttää 3-vuotta. Onko se siis niin, että menen töihin seuraavana päivänä siitä, kun lapseni on täyttänyt 3-vuotta vai samana päivänä?
Kommentit (16)
Sulle tulee hakemus sitten kotiin kun sitä on aika hakea. Tässähän on vielä monta kuukautta aikaa nauttia siitä isommasta rahasta nauti nyt! Tai mulla ainakin tippu monta sataa tulot kun jäin just kotihoidntuelle.
Sulle tulee hakemus sitten kotiin kun sitä on aika hakea. Tässähän on vielä monta kuukautta aikaa nauttia siitä isommasta rahasta nauti nyt! Tai mulla ainakin tippu monta sataa tulot kun jäin just kotihoidntuelle.
vasta siitä päivästä lähtien kun se hoitovapaa alkaa. eli vaikka ap hakisikin sitä jo nyt niin sillä ei olisi merkitystä nykyisiin tukiin.
vaan että ei miettis nyt jo noita asioita vaan vasta sitten kun se on ajankohtaista.
Parempi ajoissa kun myöhässä :)
Kannattaa hakea suoraan siihen päivään kun lapsi täyttää 3, jos menet jostain syystä aiemmin töihin tai aloitat uuden äitiysloman niin hoitovapaan voi katkaista.
Hoitovapaa myönnetään muistaakseni siihen päivään kun lapsi täyttää 3, eli menet töihin vasta seuraavana päivänä.
hakea samantien sitä kotihoidon tukea niin rahantulo jatkuu ilman, että se katkeaa välillä.
Jos haet vasta sen jälkeen kun vanhempainvapaa loppuu niin sulla ei tule rahaa siltä ajalta kun odotat päätöstä kotihoidontuesta, joten menehän kelalle ja lappua täytettynä menemään.
Kandee kelalta kysellä vielä tuota työhommaa. Siellä ne osaa tarkemmin vastata :)
Ihan itse se sieltä haetaan tai pyydetään. Tai voi täyttää sähköisesti kelan sivujen kautta.
Hyvin voit hakemuksen jo laittaa onpahan sitten ajoissa siellä. Varsinkin kun alkaa kesäloma kausi kohta niin vaikuttaa myös hakemusten käsittelyyn kun väkeä lomalla.
kyllä tuli tässä vuonna 2006 ja 2008 syntyneistä lapsista Kelan lappu kotiin, jossa pyydettiin ilmoittamaan jatkaako hoitovapaalla vai hakeeko esim. yksityisen hoidon tukea.
Eli odottele rauhassa vaan.
Helmikuun alussa, kun vanhempainvapaa päättyy nyt muutaman päivän sisään.Päätös tosiaan tuli tällä vkolla..Että kannattaa se sinne Kelaan ajoissa laittaa!
hakemukset haeta kun ajankohtasta?
Ei etukäteen?
Tämähän tarkottaa että joku saattaa tehdä turhaan päätöksiä, jos sitten et jääkään kotiin hoitamaan lasta!
Näin minulle kelasta sanottiin.
Ja omalla kohdalla on Kelasta vaan kysytty kotiin lähetettävä lappu: palaatko töihin vai jäätkö kotihoidontuelle, palauta jos jäät kotiin. Hoitolisä pitää erikseen hakea.
kannattaa sitä tukea hakea pari kk ajoissa.Kelassa tunnetusti kestää.Ihan sama asumistuen kanssa, mä jouduin lakkauttaan asumistuen sen takia, että olisi tullut Kelan mukaan todella paljon liikamaksua.No, päätöskin tuli aikanaan ja ne makso takautuvasti ne asumistuet..Eihän siinä, mutta se asumistuki oli iso osa kk tuloistamme.
mutta ehdein ennen hakemaan jo netissä. Myös takautuvasti voi hakea 6kk, mutta suosittelivat myös laittamaan hyvissä ajoin kun on kuulemma ainakin kuukauden käsittelyajat. hoitolisää voi hakea netissä samalla lomakkeella kuin kodinhoidontukeakin..
kuin vanhempainrahan.
Ja lapsen päivähoidon aloitus kannattaa aloittaa elokuulle. Silloin alkavat uudet ryhmät.
vastauksista. Taidan ensi kuussa laittaa laput menemään..
Tahdon olla aikaisin liikkeellä tän asian kanssa, jottei unohdu. :)
-ap
ja sekin tuli pari kk aikaisemmin, just sen takia että ne ehtivät käsitellä asian, eli sulla varmaan tulee kesä/heinäkuun puolella jos elokuussa alkaa hoitovapaa. Ja joku täällä sanoi että tulot tippuneet parilla sadalla, niin jos on töistä jäänyt äippälomalle niin silloin tippuu, mutta itse en ollut töissä ennen raskautta, niin mulla ei tulot tippunut, hmm ehkä nous 100eurolla..
mennään seuraavana päivänä kun lapsi on täyttänyt 3v. Meidän tyttö täytti 3v juuri 7.4 ja töihin menin 8.4 :)
Periaatteessa mikä estää hakemasta vaikkapa samantien, mikäli perheen tulot pysyvät vakiona. Tuet loppuvat sinä päivänä, kun lapsi täyttää 3.