Hätäni on suuri, tupakoin raskaana ollessa 2,5v sitten
rv 19 asti ja mietin asiaa vieläkin päivittäin. Lapsella on kananmuna-allergia, joka voi johtua siitä. Tilanne on mennyt sellaiseksi, että harkitsen lähes päivittäin itsemurhaa asian takia. En voi elää itseni kanssa. Olin raskausaikana masentunut, mieheni petti minua, ja taidan olla vieläkin masentunut tai jotenkin sairas. Koen olevani läpeensä paha ihminen. Asiaa korostaa se, kun olen yksinäinen ja seuranani on lähinnä netti. Siellä on jatkuvasti keskusteluja, joissa haukutaan kaltaisiani. En tarvitse nyt sääliä tms., vaan neuvoja mitä voisin tehdä. Oloni on todella kauhea, enkä ole pääässyt tästä eroon. Usein oloni on niin paha, että työmatkalla harkitsen ajamista puuhun. Häpeän tekoani niin paljon, etten uskalla puhua siitä ammattilaisillekaan, eikä kukaan edes tiedä koko asiasta.
Kommentit (31)
pelkään jatkuvasti lapseni sairastuvan syöpään ja kuvittelen jo, että tulevaisuudessa hän ei saa lapsia ja se on minun syyni.
Pystyn kuitenkin sen verran loogisesti ajattelemaan, että tiedän lapseni kärsivän enemmän ahdistuneesta äidistään kuin alkuperäisestä ahdistukseni syystä. Tiedän, etten ole kunnossa :(
hyväksy raskaana tupapkointia,mutta vaikka en polttanut niin lapseni on pahasti allerginen kaikelle mahdolliselle=(eli tehty mikä tehty..suunta tulevaisuuteeen=)
Menet joko terveyskeskukseen tai neuvolaan ja pyydät lääkäriltä lähetteen psykiatriselle. Sanot, että nyt on asiat semmoisessa jamassa, että on pakko saada lähete pikana ja heti.
...että sen vuoksi pyydät pikana, että muutoin voit joutua odottamaan kuukauden tai pari.
Ja vaikka se voi olla vaikeaa, puhu myös läheisilesi näistä vaikeuksistasi. Heidän on äärettömän tärkeää tietää tilanteesi. Tsemppiä. Paranet varmasti, kun HETI haet apua!
Ps. Varmaan arvaat itsekin, että mitään kamalaa ei lapsellesi tapahtunut, vaikka poltitkin raskausaikana. Kaikkein tärkeintä on olla kasvuvaiheessa polttamatta, niin kuin olitkin.
tai työterveydestä. Pääset varmasti heti saamaan apua ja esim. sairaslomalle töistä. Tarvinnet keskusteluapua pidemmän aikaa, kuten oli itsellänikin yli vuosi sitten. Koin kai jonkinmoisen burnout/ikäkriisin, johon sekoittui kaikenlaista traumaa menneisyydestä. Oli ehdottoman tärkeää, että pääsin puhumaan asiasta oikeille ihmisille. Lääkkeistä ei ollut minulle mitään hyötyä, mutta lepo ja keskustelu olivat mulle ne oikeat. Älä epäröi ottaa vastaan apua, mutta sinun on itsesi jaksettava ottaa se ensimmäinen askel, jotta hätäsi huomataan! Hienoa, että olet yrittänyt jo tätä kautta. Nyt huomenna heti yhteys työterv/terv.keskukseen!
poltosta. sinähän höpötät ,mitä sylki suuhun tuo.ai sinä harkitset itse murhaa ,kanan muna allergian takia.tyhmä akka.
jossain ja kertoa mitä tupakointi voi aiheuttaa. ainakin ahdistusta näköjään raskauden jälkeen. vois kertoa että ei kannata poltaa, kun jos jotain tulee, ketä syytät.
Ei varmana oo tullut muna allergia tupakasta! Sulla mennyt nyt omassa päässäsi asiat sekaisin. Lapsellesi et ole aiheuttanut tommosta.
Niistä voi kuitenkin oppia. Minulla on kolme lasta (6-16-vuotiaita) ja kahden vanhimman lapsen koko raskauden ajan tupakoin. Nuorimman kohdalla olin jo päässyt siitä onneksi eroon. Lapsista sitä ei voi huomata. Nuorimmalla jonka kohdalla siis en tupakoinut ja hänellä on atooppinen ihottuma.
Hae apua, jokin on mennyt mielessäsi sekaisin. Ajatteletko tosissasi, että mahdollisesti tupakointisi aiheuttama kananmuna-allergia olisi pienempi paha kuin oman äidin itsemurha? Jos teet itsellesi jotain, niin lapsestasi tulee puoliorpo!
Kiltti, soita psykiatrille jo huomenna!