Kotiäidin aamurutiinit?
Mitä kuuluu kotiäidin aamurutiineihin? Monelta heräätte ja monelta olette uloslähtökunnossa? Montako lasta ja minkä ikäiset?
Kommentit (23)
Mies herää aamulla jo kuuden jälkeen (aamuvirkku) ja 6.30-7 herää jo isommat lapset ja herättävät yleensä 1 vuotiaan, koko perhe on ylhäällä viimeistään 7 aikaan. Isommille aamupalat, pienemmälle puuron keitto. Puoli kahdeksan jälkeen isommat lähtevät kouluun, mies töihin. Jään syöttämään 1-vuotiaalle puuron ja syön jotain itsekin. Sen jälkeen laitetaan Huomenta Suomi-ohjelma pyörimään ja siivotaan keittiö ja pyykkikone pyörimään, viikataan edellisenä päivänä kuivumaan nostellut ja viedään kaappeihin. 1-vuotias menee ekoille päiväunille 9 aikaan ja silloin alkaa äidin aika netin ääressä, välillä imuroiden, leipoen ym. Oikeastaan odotan, että taapero siirtyisi yksiin päiväuniin niin olisi helpompi kyläillä ym.
Mies on yrittäjä ja kello soi aina 5.30, myös viikonloppuisin, jolloin minäkin yleensä herään (jos minua laiskottaa niin nukun noin kuuteen). Sitten nettailen noin seitsemään asti (tosin nuorin on aamuvirkku ja usein herää jo viimeistään 6.30)... Seitsemän maissa sitten kouluun/eskariin menevien aamutoimet ja 7.30 -7.40 nuo ovesta ulos pihaan taksia/bussia odottelemaan. Sitten pienempien pukeminen, aamupalat, leikkiä/aamusatu ja mahdollisesti hetki jonkin DVN:n katsomista. Nyt tällä viikolla tuo eskarilainen on lomalla, joten minulla on näin aamupäivällä tällainen ylimääräinen nettiaika käytössä, kun touhuavat yhdessä. Ulos lähdetään pienimmän päiväuniajan lähestyessä - yleensä n. 10.30-11.00 samalla haetaan anopin koira lenkille ja haetaan posti.
Meillä mies on aamuvirkumpi, herää joka aamu viimeistään klo 7, vaikkei kukaan herättäisikään. Tämän vuoksi hän hoitaa aamut lastenkin kanssa, ja minä nukun niin pitkään kuin mahdollista. Lapsia on kaksi, vanhempi 4v, joka herää 6.30-7.30 riippuen siitä, milloin herää pikkuveli, 1v, herää 6.00-7.00. Joskus on käynyt niinkin, että jopa nuorimmainen on nukkunut puoli kahdeksaan asti, mutta sekin taisi olla se aamu, kun siirryttiin kesäaikaan :)
Mies pistää ensin kahvin tippumaan, hoitaa aamupesut, pisut, vaipanvaihdot ja päivävaatteiden pukemiset. Useimmiten hän myös keittää aamupuurot ja syöttää ne. Mies lähtee töihin joko 8.15 tai 9.15, minä herään yleensä varttia vaille kahdeksan. Käyn itse aamupesuilla, haen kahvia ja aamupusuni niin mieheltä kuin lapsilta, menen vaihtamaan vaatteita ja laittamaan itseäni suurin piirtein ihmismäiseen kuosiin. Niinä aamuina, kun jäämme kotiin ja mies lähtee töihin klo 8.15, se "kuosiin laittaminen" sisältää hiusten harjaamisen. Niinä päivinä, kun minä ja lapset lähdemme perhekahvilaan tai -kerhoon tai kyläilemään ja mies lähtee töihin 9.15, mun laittautuminen sisältää yleensä myös vähän meikkaamista. Jos olemme lähdössä jonnekin, tavarat olen pakannut jo edellisenä iltana valmiiksi, korkeintaan syötävät nappaan mukaan jääkaapista, mutta niitä en ala aamulla koskaan tohottamaan. No, joskus miehelläkin menee aamuisin pasmat sekaisin, ja minä saan keittää ja syöttää ne aamupuurot, mutta pääasiallisesti työnjako on edellä kuvattu.
Kotipäivinä lähdemme ulkoilemaan n. 9.30, joskaan emme säällä kuin säällä. Pakkasella ja sateella pysytään sisällä ja tanssitaan koko päivä pakkasen-/sateenkarkoitustansseja. Menopäivinä ulkona on oltava aiemmin, joko menossa lähistön perhekahvilaan, joka alkaa klo 9.00, tai sitten bussipysäkille, jossa on oltava viimeistään 9.15.