Miksi mun maha tulee kipeeksi banaanista? 30 min syönnin jälkeen alkaa sattua.
Kommentit (77)
Fodmap-ruokavalio auttaa. Kyseessä on siis yliherkkyys tietyille hiilareille.
Itsellänikin tuli vatsa kipeäksi tänä aamuna kun nautin banaania puuron sekoitettuna. Tuli kova kipu mahaan ja oli pakko mennä vessaan ja vatsa meni vähän löysälle. Vessassa käynnin jälkeen kipu helpotti. Olen vasta päälle parikymppinen joten toivottavasti mulla ei mitään sappikiviä ole. Olenko allergisoitumassa banaanille, se selviää varmaan ajan kanssa. Joistakin lateksia sisältävistä suojakäsineistä olen joskus saanut kädet punaisiksi, ehkä silläkin voi olla jotain tekemistä asian kanssa.
sappi potkii siinä kohtaa, kun käännät oikean käden kylkikaaren alle . Ja kun pahasti potkii tuntuu kropan läpi selän puolelle asti . Sanoin usein tsiisus kun kuvetta korventaa ja kuin vanteena pallean korkeudella. Kärsin kivuista 10 vuotta ja sitten annoin poistaa koko sappirakon. Oli ihan tukossa, iso kasa kiviä, isoja, pieniä. Kirurgi sanoi, ettei nestettä ollut enää mennyt varmaan vuoteen läpi...
Banaani on tehnyt minulle aina erilaisia oireita. Kipeä vatsa, kipeät silmät, kipeät huulet ja suu.
Banaanille voi olla allerginen monella tapaa. Minä syön kerralla vain parin sentin pätkän ja pesen kädet ja suun hyvin.
Sappikivet aiheuttaa tuon että banaani aiheuttaa kipua, sappi on oikean kylkikaaren alla
Oletko kokeillut kuoria banaanin, ennen syöntiä?
Kokeile uunibanaania. Lämmittäminen muuttaa banaanin kemikaaleja niin että todennäköisesti maha kestää myös herkemmillä. Itse pidin melkein 20v taukoa banaanista, nyt maha kestää taas pieniä määriä.
Pureskelee hyvin ja syö vain puolikkaan.
Vaihtoehto on perunat.
sappi potkii oikean kylkikaaren alla. Jos pahasti potkii, kuin tikaria työnnettäisiin läpi selän puolelle ja kyllä koskee!!
Totta. Olispa joku varoittanut etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Sappikivet aiheuttaa tuon että banaani aiheuttaa kipua, sappi on oikean kylkikaaren alla
Ei välttämättä. Kyllä se vatsaan ja suolistoon sen tekee joillakin.
Itse huomasin että se johtui kuoreen laitetuista myrkyistä - sana omenoiden ja esim mandariinien kanssa. Myrkyt imeytyy kuoren läpi tai vahingossa käsistä.
Siksi pesen aina kaikki hedelmät ennen kuorimista.
Kerran sappikohtaus banaanin jälkeen oli niin paha että taju lähti työpaikan vessassa missä viruin pari tuntia lukkojen takana. Työkaverit luulivat mun lähteneen kotiin
Vierailija kirjoitti:
Tyhjään mahaan kun banaania syön niin kivut on tosi kovat. Luomubanaanista ei tule oireita, kokeilkaa! Liittyiskö johonkin torjunta-aineeseen.
Mulla tulee banaanista hyvin voimakas lamaannuttava kipu vatsaan. Tykkäsin laittaa banaania smoothieen, mutta kivun takia luovuin siitä. Lopulta korvasin sen avokadolla, koska siitä saa lähes vastaavan kermamaisen koostumuksen. Kunnes myös avokado alkoi aiheuttaa kipuja ja luovuin käytöstä. Tuosta sun viestistä tajusin, että aluksi kipuja ei ollut, koska käytin luomua. Pienen säästön takia luovuin luomusta ja ostin ei-luomua.
Vierailija kirjoitti:
Siis kivistää. Oon hoitanut asian niin, etten syö banaania. Onhan noita muitakin hedelmiä olemassa.
MIKSI TÄTÄ EIVÄT MUUT YMMÄRRÄ? Jokainen meistä on yksilö. Äitini sai tukehtumistunteita kun söi kiiviä - lopetti kiivin syömisen. Siskoni sai näppylöitä kun söi juustoa - lopetti juuston syömisen. Lankoni maha menee tukkoon banaaneista - eipä syö niitä enää. Minä en syö tomaatteja (jollei niitä ole kuumennettu, esim pizzan päällä) joten en tuoreina syö niitä. ONKO TÄMÄ JOTENKIN VAIKEAA? Kun kuitenkin.on niin paljon ihmisiä, joiden on esim. keliakiaa sairastaen, OIKEASTI otettava selvää siitä, miten leivonnaiset on leivottu! Te valitatte NIIN turhasta!
Mun kaveri väittää, että kyse on banaanikuoren kemikaalit (hyönteisten, homeenesto), jotka imeytyy sisemmäksi banaanin ollessa ylikypsä.
Miksi pitäisi syödä banaaneja, jos ne tekevät ongelmia???
Eivät kuulu suomalaisteen perinteiseen ruokavalioon, ehkä mahat on soveltuneet muihin hedelmiin tai juureksiin.
Ooh! Örgh! Rruisskk!! ;)
SETÄ SPERMA