Miksi mun maha tulee kipeeksi banaanista? 30 min syönnin jälkeen alkaa sattua.
Kommentit (77)
Minulla on refluksitauti ja kypsä banaani aiheuttaa närästystä. Välillä korventaa oikein kunnolla, vaikka on jatkuva lääkitys. Vähän raaka ja vielä kovahko banaani ei aiheuta ongelmia.
Monella vauvalla banaani aiheuttaa myös vatsakipua ja refluksia, vaikka aina kuvitellaan, että banaani on niin mukavan pehmeä ja lempeä syötävä. Lapsi huutaa selkä kaarella, kun vatsaa ja kurkkua korventaa. Seuratkaapa vauvojen äidit!
Mulla tulee banaanista jostain syystä ihan oksennusrefleksi, enkä kestä oikein sen hajuakaan. Refluksi mulla on. Ja banaani on tosiaan ainoita ruokia, joita "en pysty" syömään.
Minulla ainakin tulee banaanista "liian täysi" ja kivistävä olo ylävatsaan.
Mutta olen huomannut että sellainen lötkö ja ruskehtunut banaani auttaa ummetukseen. Ihan kova ja tuore banaani taas ei.
Mä en voi syödä niitä raakoja, vihertäviä banaaneja ollenkaan. Haisevatkin ihan liimalta. Mutta kypsiä, keltaisia ja ruskeapilkkuisia vetelisin kaksin käsin milloin vain :D:
Mullakin tulee. Sama kesäkurpitsasta, jos ei oo kypsennetty ihan läpipehmeeks.
Sappivaivoja kuulemma.
Yliherkkyys inuliinille. Koittakaapas syödä 1/2 litraa maa-artisokkakeittoa! Tuntuu hirveälle. Tosin vatsa tottuu jos jatkuvasti syö inuliinipitoista ruokaa
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 21:52"]
Yliherkkyys inuliinille. Koittakaapas syödä 1/2 litraa maa-artisokkakeittoa! Tuntuu hirveälle. Tosin vatsa tottuu jos jatkuvasti syö inuliinipitoista ruokaa
[/quote]
Juuri näin. Raaka banaani ei aiheuta samalla tavalla vatsavaivoja, sillä sen sokeripitoisuus (inuliinipitoisuus) on vähäisempi.
Homeallergia ja banaaniallergia liittyy usein yhteen.
Banaanihan on todella yleinen allergeeni, ja nimenomaan allergisten vatsaoireiden aiheuttaja.
Minullakin tulee vatsa banskusta kipeäksi, jos syön sitä liian raakana. Onneksi ei kovin pahasti kuitenkaan.
Minäkin saan bananeista vatsan kipeeksi mutta en kaikista. Vapaan kaupan vai mitkä niitten nimi onkan, niin pystyn syömään mutta en niitä normaaleita. Mikäköhän niissä on ero? Kait kaikki on yhtälailla myrkytetty? Olen myös ratkaissut asian sillä että enää en niitä syö.
Muista purra panani ihan muusiksi.
Tuo vannemainen kipu ylävatsalla kuulostaa tosiaan sappikohtaukselta. Ne just tollasia ennen sappirakon poistoa. Ei banaanista, mutta muista ruuista.
Allergia! Mulla on juuri tuollaisia kipuja ja olen allerginen banaanille. Mut on siis testattukin ja sitä se on. Myöhemmin allergiaa alkoivat aiheuttamaan mm omena, päärynä, raa'at juurekset ja kiiwi.
Tyhjään mahaan kun banaania syön niin kivut on tosi kovat. Luomubanaanista ei tule oireita, kokeilkaa! Liittyiskö johonkin torjunta-aineeseen.
sappikohtaus. Raaka banaani ei tuota aiheuta. Enpä osaa sanoa miksi.
Siis kivistää. Oon hoitanut asian niin, etten syö banaania. Onhan noita muitakin hedelmiä olemassa.
joo mulla ,alkaa kanssa maha polttaa ,banaanin syönnin jälkee ! ihan outoo ja ei aina oo ollu .. viimeks poltti ,aika lailla en oo syöny enää se on niin ärsyttävä se polte ja kipu ..