Oletko tehnyt itse mehujäätä?
Ostin eilen Ikeasta mehujäämuotteja ja nyt kaipailisin hyviä vinkkejä miten tehdä hyviä sellaisia? Kiitos jo etukäteen! =)
Kommentit (12)
kaadat mehua muottiin ja laitat pakkaseen. Tai vaikka limpsaa.
ole tehnyt itse tehdydtä mehusta mehujäätä. Joskus laitoin jotain purkkihedelmäsosetta mehun joukkoon, niin tuli tujumpaa mehujäätä
ja hyvää tulee melkein mistä vaan.
Mä olen pannut itse tehdyn mehun sekaan myös kokonaisia marjoja (viinimarjoja, vadelmia). Voi tehdä mehusta, limasasta, ja joo, soseistakin. Niistä mistä muutenkin tykkää. Joskus mä oon laittanut myös revittyjä mintunlehtiä mehun sekaan. Se on vähän makuasia tykkääkö niistä vai ei. Lapset ei yleensä ole mitenkäänvarauksettoman ihastuneita, mut esim sitrusjäissä ne on musta itsestäni hyviä.
niin voit kokeilla myös mehukeitoilla. Meillä ainakin maistuu lapsille ja mehujäästä saa silloin myös puraistua palasia.
Oon yrittänyt tehdä ja "mehujää" on osittain pelkkää jäätynyttä vettä. Samanlailla käy jos limpsan pakastaa (tai maidon). Kun sulaa niin osa on pelkkää jäätynyttä vettä, YÄK YÄK
Oon joskus jopa koittanu ravistella kesken jäätymisen mut ihan turhaan.
Oon miettinyt auttaso jos laittaa vähän liivatetta, tuskin.
Mä ite kaipaisin "kunnon" ohjetta mehujäälle.
mut mehun vahvuudella on tietysti osuutta asiaan. Vahvasta mehusta ei tule "vettä", laihasta kyllä. Lisäksi kannattaa käyttää TUOREmehua, eikä tiivisteesta sekoitettua.
Kut hei, koitapa sorbetin ohjeella: kunnolla sokeria ja vähän viinaa sekaan, kyllä se siitä.
REKISTERÖIDY
Muista minut Unohditko salasanan?
RSS
Sivukartta
* ETUSIVU
* KESKUSTELUT
* NIMET
* OSTA & MYY
* VAUVATV
* E-KORTIT
* UUTISKIRJE
* ODOTTAJAN UUTISKIRJE
* PALAUTE
* RYHMÄT
* UUSIN LEHTI
* NEUVOLA
* HEDELMÄLLISYYS
* RASKAUS JA SYNNYTYS
* VAUVA
* TAAPERO
* PERHE JA PARISUHDE
* KOTI JA VAPAA-AIKA
* KILPAILUT
* KUVAGALLERIAT
* BLOGIT
* TOIMITUS
* YHTEISTYÖSSÄ
* OSALLISTU TUTKIMUKSEEN
* TILAA VAUVA-LEHTI
#########
#########
#########
Click here...
Click here...
Click here...
vendy - 27.2.2007 14:20 (1/6)
Parhaat kotitekoiset mehujäät
Vinkkejä mistä tulee parhaan makuista mehujäätä kotipakastimessa.
Itse ehdin kokeilla appelsiinimehutiivistettä vahvana laimennoksena,
ja pieleen meni :( aikas kaameeta. Siis apua kaivataan kiitos!!
Ehkäpä " aito" appelsiinituoremehu olisi parempaa, mutta kertokaa ihmeessä mistä aineksista tulis hyvää.
Ilmoita asiaton viesti Kerro kaverille
Vastaukset
Mamabear71 - 28.2.2007 0:08 (2/6)
Ei nyt varsinaisesti MEHUjäätä, mutta...
jossain oli kerran ohje, missä sekoitettiin vaniljajogurttia, mustikkaa soseutettuna ja vähän tomusokeria. Sit se mössö jätskimuotteihin.
Oli muuten tosi hyvää :)
Ilmoita asiaton viestiKerro kaverille
ebq - 28.2.2007 9:28 (3/6)
Minä olen jäädyttänyt ihan vain pelkkää jugurttia.
Jotkut jäädyttää niissä muoteissa ananasmurskaa tai kaupan mehukeittoa. Niitä en ole itse vielä kokeillut.
ModdeyDoo - 28.2.2007 15:47 (4/6)
Todella hyvää!
Kokeile soseuttaa esim. sauvasekoittimella nopeasti vaikka kypsää banaania ananasmehun kanssa (raaempi banaani on vähän puisen makuinen). Jäisenä juuri sopivan makeaa ja banaani tekee siitä ihanan täyteläistä, ei ollenkaan vetistä. Banaanin kanssa kannattaa kokeilla myös vaikka mansikkaa tai vadelmaa tai soseutettua mangoa, mielikuvitus rajana! Ehdottomasti täysmehuja kannattaa käyttää, laimennetuista kun imaisee heti sen mehun pois ja sitten jää käteen tikullinen vettä... Jos oikein herkutteluhetkiä kaipaat, dippaa pakastimesta ottaessasi mehujäät vielä sulaan suklaaseen :) Jähmettyy siihen pintaan ja siinä on ihana kotona tehty, lisäaineeton eskimo. Jugurtteja ja lasten rahkoja kannattaa myös kokeilla.
Pärpänen - 4.3.2007 19:09 (5/6)
Kuningatar mehujää, Nam!
Eli siis pakaste mustikoita ja vähän vadelmaa joukkoon, muutama teelusikallinen hunajaa sekä maitoa tehosekoittimella sekoitettuna (minuutin kaksi), siirretään mehujää rasioihin niin tulee aivan ihanaa kuningatar mehujäätä. On lapsillekkin mieleen :)
ekka - 9.3.2007 21:16 (6/6)
Heippa!
Myös Lasten Piltti, Semper, tms. hedelmäsoseita olen laittanut mehujäämuotteihin ja hyvää on tullut :)
Mehujäätä tehdessä täytyy käyttää glukoosisiirappia, niin koostumuksesta tulee samanlaista kun kaupan mehujäissä.
Kiiwiä/mansikoita/mustikoita tai muita marjoja oman maun mukaan soseutettuna 200-300 g
1/2 dl glukoosisiirappia
1 rkl vaaleaa siiraappia
Pakasta kertakäyttömukeissa tai mehujää muoteissa!
Mä laitan, sillasee jännää mukii vaa jtn limuu ja pakastimee;) xd