Mammat, vyötärönympärystä EI mitata kapeimmasta kohdasta, vaan 2 cm navan yläpuolelta!
Tarkistakaahan mittaustuloksenne. Ero voi nimittäin olla huima - minulla kapeimman kohdan ja oikean mittauskohdan ero on 8 cm!
Kommentit (21)
on juuri se kapein kohta. Näin wikipedia: "uuma, vartalon kapea kohta lantion yläpuolella vatsan korkeudella."
vyötärön kohdalta eli juuri siitä kapeimmasta kohdasta.
Vyötärönympärys mitataan 1 - 2 cm navan yläpuolelta paljaalta iholta.
Terveyskirjasto:
Vyötärönympärys mitataan alimman kylkiluun ja suoliluun yläreunan puolivälistä normaalin uloshengityksen lopussa.
Kiloklubi:
Vyötärönympäryksen mittaaminen tapahtuu tarkasti ottaen suoliluun ja alimman kylkiluun puolivälistä. Kyseinen korkeus on melko lähellä napaa.
Becel:
Vyötärönympärys mitataan mittanauhan avulla 1 – 2 cm navan yläpuolelta paljaalta iholta.
Ap on ihan oikeassa: kun halutaan selvittää terveellinen vyötärönympärys, sitä ei mitata kapeimmasta kohdasta vaan juurikin 2 cm navan yläpuolelta.
Näin mitattuna naisen tavoitteellinen vyötärönympärys on alle 80 cm. Yli 90 cm on jo terveydellinen riski.
Sen alapuolella on lantioluut, yläpuolella kylkiluut.
Navan kohdalta sekä rinnan alta mitta on 7 cm kapeinta kohtaa (jota pidän vyötärönä) isompi.
T. Lyhytselkäinen pötkylä.
2cm navan yläpuolella. Ihan mittanauhalla äsken mittasin :) mites nyt pitäisi toimia terveydellisissä mittauksissa?
Siinä ei ole minulla käytännössä yhtään läskiä, kun taas navan seudulla jo hieman pömpöttää. Siksi mittaustulosten ero on 8 cm!
ap
2cm navan yläpuolella. Ihan mittanauhalla äsken mittasin :) mites nyt pitäisi toimia terveydellisissä mittauksissa?
Eli selkäranka työntää vatsaa eteenpäin ja kapein kohta tosiaan on se 2cm navan yläpuolella. Paksuin kohta on 1cm navan alapuolella.
on siis pitkäselkäinen. ei kai nuo yleiset ohjeet ikinä käy kaikille....
Mulla kans on kapein kohta 2cm navan yläpuolella! Siitä mie oon aina mittailu vyötäröö, jos on ollu tarvis.
Ap on ihan oikeassa: kun halutaan selvittää terveellinen vyötärönympärys, sitä ei mitata kapeimmasta kohdasta vaan juurikin 2 cm navan yläpuolelta.
Näin mitattuna naisen tavoitteellinen vyötärönympärys on alle 80 cm. Yli 90 cm on jo terveydellinen riski.
Ja lääkärikin on mua hoikaksi nimittänyt, vaikka mulla on ihan varmasti yli 80 cm vyötärönympärys, jos virallisesta kohdasta mitataan.
Minulla on 74cm vyötärö.
T: 11cm mies
lääketieteessä voi olla eri paikassa sen lihavuusmittauksen suhteen mutta ei välttämättä, riippuu ruumiinrakenteesta.
mitään vyötäröä, kapeinta kohtaa on vaikea löytää jostain oluttynnyrimahasta.
Jos siis puhtaasti senteistä puhutaan. Koska olen siitä kohtaa litteä/leveä niin silmämääräisesti kapein kohtani on noin 6 cm navan yläpuolella. Vaikka siit kohtaa pääsen tuohon tavoiteltuun 80 senttiin niin "oikeasta" lääketieteellisestä mittauskohdasta en siihen pääse, vaikka painoindeksini on 22 eli ylipainosta ei tietoakaan.
"Vyötärönympärys mitataan seuraavasti:
Vyötärönympärys mitataan lonkkaluun harjanteen ja alimman kylkiluun kaaren puolesta välistä.
Aloita tunnustelemalla missä lonkkaluun harjanne on, ja etsi sen jälkeen viimeinen kylkiluusi. Siirtyminen kovasta pehmeään tuntuu joustavan vyötärön alkaessa."
Itselläni tuo luiden välistä löytyvä pehmeä kohta on samalla kapein ja useita senttejä navan yläpuolella. Navan kohdalta mitataan vatsanympärys, siinä kun on vatsa eikä vyötärö. Rinnan alta taas mitataan rinnanympärys.
Vyötärönympärys mitataan 1 - 2 cm navan yläpuolelta paljaalta iholta. Terveyskirjasto: Vyötärönympärys mitataan alimman kylkiluun ja suoliluun yläreunan puolivälistä normaalin uloshengityksen lopussa. Kiloklubi: Vyötärönympäryksen mittaaminen tapahtuu tarkasti ottaen suoliluun ja alimman kylkiluun puolivälistä. Kyseinen korkeus on melko lähellä napaa. Becel: Vyötärönympärys mitataan mittanauhan avulla 1 – 2 cm navan yläpuolelta paljaalta iholta.
diabeteshoitaja mittasi siitä kapeimmasta kohdasta ja sanoi sen olevan oikea mittauspaikka. Sitä 1-2 cm mittaa käyttävät silloin jos kapeinta kohtaa ei löydy :)
kapeimmalta kohdalta. Mulla on just käsillä kolme eri lehteä ja kaikissa mittausohje on sama.