TOTTA VAI TARUA: imetyksestä
- Imetyksen aikana ei laihdu, koska elimistö pitää kiinni "rasvasta"??
Onko tosi? Mun paino ei putoa mihinkää ja synnytyksestä 3kk. aluks laski vähä ja nyt ei mihinkää; ja liikun säännöllisesti, herkuttelen hyvin harvoin ja imetän.
Kiitos vinkeistä..
Kommentit (34)
minulta hävisi synnytyksen jälkeen n. 18 kiloa ihan imetyksellä. Herkkuja tuli syötyä jne mutta maitoa pukkas kun meijeristä. Kun poikkesin työterveyslääkärillä äitiysloman loppupuolella, hän mainitsi että näytätpä hyvältä, monilla kun tuppaa raskaudesta kertymään ylikiloja... Oli siis naislääkäri, ei mitenkään koittanut varmaan lirkutella ;)
auttaa mm. kohdun palautumisessa/supistumisessa ja itselläni tämä näkyi kyllä hoikistumisena. Kiloja en jaksanut seurata. Kolme kuukautta ei mullakaan näkynyt missään. Anna aikaa kehollesi ja imetä ihmeessä lapsesi hyvinvoinnin vuoksi. Kyllä se omakin kroppa siitä aikanaan palautuu.
täysimetys kuluttaa 600-1000 kcal vuorokaudessa, eli jokainen voi siitä sitten miettiä että laihduttaako se.
Jos syö määrän X kaloreita ja imettää, niin laihtuu tietenkin nopeammin kuin jos söisi määrän X kaloreita eikä imettäisi.
Edellyttäen tietenkin että määrä X kaloreita on kohtuullinen, eli esim. 1800-2000 kcal paikkeilla.
mutta ei se nyt todellakaan se paino laske. Mulla esim. on koko ajan kauhee energiavaje ja pystyn syömään (ja tarvitsen) paljon isompia annoksia. Liikun kyllä päivittäin, enemmänkin nyt lapsen kanssa kuin ennen. Ja kun en päiviä istu koulussa, toisaalta ei ole iltaisinkaan töitä, joissa tuli liikuttua. Mutta kuitenkin, ei ole liike vähentynyt, mut annokset kasvaneet. Tulee helposti pää kipeeks jos ei syö tarpeeks.
Kirjoitit itsekin, että syöt paljon enemmän kuin yleensä. Jos painosi ei laske, se tarkoittaa sitä, että saat kaloreita tarpeeksi pysyäksesi tuossa painossa. Useimmilla lienee ongelmana se, etteivät ehdi syömään niin paljon kuin kuluttavat, koska imetysaikana kulutus on tosiaankin huimaa, ja siksi paino laskee.
NORMAALISTI syövilläkään tutuillani laihduttanut.
Siis minä olen se, joka kirjoitti, että on pakko syödä enemmän. Tulee pää kipeäksi tai ainakin huono olo, jos en syö kunnolla. Jaksan syödä vaikka kokonaisen ravintola-annoksen, yleensä en ennemmin jaksanut. Suklaan himoa on usein ja sitä pystyn syömään paljon enemmän kuin normaalisti. Ei mulla raskausaikana ollut tuollaista ja periaatteessa jopa laihduin raskausaikana (siis tuli 4kg ja tietty mahaan jäi ylimääräistä, mutta noin muuten, kasvoistani, reisistä, jne).
Ne hormoonit nyt vaan vaikuttaa erilailla eri ihmisiin! Ei ole mikään takuuvarma keino leihduttamiselle. Ja sitten jos en syö tarpeeksi, niin enhän mä pysty olemaan yhtä energinen vauvan kanssa. Ei mulla nyt tosiaan oo vähään aikaan sentään lisää painoa tullut, mutta ei se mihinkään laskekaan. Ihan alussa laski, kun raskauden jäljiltä oli tietty annoskoot vielä pieniä. Mut nopeesti niitä oli sit kasvatettava.
Ja toi imettäminen on ollut jo itsessään sen verran stressaavaa, että en kyllä ala syömisistäni ottamaan uutta stressin aihetta. En mä nyt kuitenkaan mitään älyttömyyksiä syö. En varmasti enempää kuin tuolla joku kalorimääriä mainitsi. Tarkoittaa vaan, että syön esim. kunnon aamupalan (puuroa normaaliannos, cappuccino, mehu), sitten kaksi lämmintä ateriaa ja iltapala. Joskus jonkun välipalankin, jos on pitkä päivä. En mä oikeestaan kauheesti napostele. Mutta toi kaks lämmintä ruokaa varmaan tekee vähän kaloreita lisää. Ja kun pystyy syömään kokonaisen lautasellisen. Joskus syön iltaisin sitä suklaata, mutta oon aika hyvin kyllä sen himon saanut kuriin.
Mä en todellakaan aio katsoa yhtään syömisiäni, paitsi sitten kun imetys on ohitse. En mä jaksa turhista stressata vaan nauttia vauva-arjesta. Ja se on vähän hankalampaa, jos on koko ajan pää kipeä. Se nyt kyllä saattaa muutenkin tulla kipeäksi, esim. nukkumattomuudesta. Mutta säännöllisesti syöminen kyllä vähentää sitä huomattavasti!
paljon enkä usein. Mutta meillä on se pikkuvauva-aika jo ohitse. Imetän edelleen ja lapsi on puoli vuotta. Tosin nyt se on jo helpompaa, kun on kiinteätkin kuvioissa.
Jokaisella on oma kokemuksensa, jonka perusteella saattaa helposti yleistää asioita. Itse täysimetin isoa vauvaa ja maitoa tuli kuin meijeristä, mutta en laihtunut. Söin ihan normaalia ruokaa normaalit määrät. Kun kiinteät ruuat tuli 5,5 kk iässä kuvioihin ja imettäminen sen myötä väheni jonkin verran, raskauden aikana kertyneet kilot alkoivat karista kiihtyvää tahtia. Eli oman kokemukseni perusteella voisin väittää, että täysimetys esti minua laihtumasta. Tai sitten imettämisellä ei ollut mitään tekemistä asian kanssa..?
painon saman kuin ennen raskautta jo sairaalassa kolmen päivän kuluttua synnytyksestä, mutta kun lopetin imetyksen 1v 1kk kuluttua lihoin 4kk aikana 6kg ja sitten olikin taas raskaana.
No yhen kerran ehkä laihdutti, sen jälkeen kun olin imettänyt jo melkein 3 vuotta. Takapuolesta lähti rasvat ihan eri tavalla kuin koskaan ennen. Mutta silloin olin kyllä jo töissä ja imetin vain iltaisin. Päivisin taas en ehtinyt syömään ollenkaan. Mutta pääsääntöisesti en laihdu, koska maitoa ei tule ellen syö ylimääräistä. En pysty ruokkimaan vauvaa jos syön vain sen normaalit 2 kertaa vuorokaudessa.
t. viidettä imettävä
toivottavasti se ainakin edistää laihtumista eikä hidasta!!
terv imetystä vihaava mutta sitä tekevä.
Laihduin kaikkia lapsia imettäessäni alipainoiseksi (n. 61:stä 53 kiloon), vaikka söin ihan mielettömästi. Paino nousi imetysten loputtua vähitellen normaaliksi.
laihtuakseen!? Halleluja.
Kyllä, miksi ei?? Minä olen suunnitellut lopettavani piakkoin, koska paino ei ole enää laskenut moneen kuukauteen. Luulen, että se johtuu juuri tuosta että elimistö pitää rasvasta kiinni turvatakseen lapsen ravinnonsaannin. Mulla nousi siis paino tosi reilusti raskausaikana, mutta tippui suht nopeasti ja tasaisesti n. 8 kk:n ajan. Kiloja jäi n. 5 ja sittemmin paino ei ole enää laskenut.
Lapsi on nyt melkein 1 v 4 kk ja muuten ei olisi kiire lopetella mutta haluan nuo liikakilot pois. Joten en enää tarjoa rintaa, pikkuhiljaa lempeästi vieroittelen.
..imetyksen kuluttamia kaloreita vastaavasti.
Itsellä tuli raskauden aikana 10 kg, jotka putosit 2 vkon aikana synnytyksen jälkeen. Nyt vauva on 5 vkoa vanha ja on mennyt vielä 1 kg paino lisää alas. Syön normaalisti ja käyn n. 1-1.5 h vaunulenkeillä päivittäin. Herkuttelen kohtuudella.