asumistuesta ja opintotuesta kun on 16v - joku tietää?
kun peruskoulu loppu, jos 16v muuttaa omaan kämppään silloin kesällä heti - saako silloin yleistä asumistukea? ja sit kun menee esim amikseen syksyllä, saako sit opiskelijan asumistukea ja paljonko se on? Olen yrittänyt laskea kelan sivuilla mutta epävarmalta tuntuu. Jos jollain on parempaa tietoa ja kokemusta kiitän.
Kommentit (10)
mikäli ei oppilaitoksella ole tarjota ilmaista asuntolapaikkaa eikä kotona asuminen ole mahdollista. Opintorahaa ei saa ennen kun täyttää 17v.
Luulen että 16v omaan kämppään muuttaja ei saa kesältä asumistukea, mutta asiaa kannattaa tiedustella kelasta.
Mutta 16-vuotias ei ole oikeutettu asumistukeen, vaan hän on edelleen vanhempien elätettävä.
Opintotukeakaan hän ei saa (tosin syksyllä kun koulu alkaa saa vähän asumislisää) ennen kun täyttää 17-vuotta.
Toki hän saa lapsilisän...
Asumislisä
Asumislisä on valtion maksama avustus, joka maksetaan kuukausittain tilillesi. Asumislisä on verotonta tuloa, eli et maksa siitä veroa. Asumislisän myöntämisen yleiset edellytykset ovat samat kuin opintotuessa yleensä.
Voit saada asumislisää vain opiskelukuukausilta ja sellaiseen asuntoon, josta käsin voit suorittaa opintojasi. Kesäkuukausien aikana voit saada asumislisää vain, jos opiskelet päätoimisesti kesällä ja olet oikeutettu kesäopintotukeen
Jos sinulla ei ole oikeutta opintotuen asumislisään, kuulut yleensä yleisen asumistuen piiriin. Et voi kuitenkaan saada yleistä asumistukea opintojesi loma-ajalta, kuten kesäajalta, jos opintosi jatkuvat loman jälkeen. Asumistukioikeutta ei ole myöskään silloin, kun vanhempiesi tulot ovat estäneet asumislisän myöntämisen tai kun olet perunut tai palauttanut opintotuen esimerkiksi vuositulorajan korottamiseksi. Katso myös Suhde muihin etuuksiin
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300608102024HO?OpenDocument
sai kyllä kesällä noin 260e yleistä asumistukea ja sitten kun koulut alkoi noin 205e opintorahaa, tähän siis vaikutti mun tulot (ei isän koska ollaan erottu). Näin vuonna -08.
(tai lähivanhemman jos ovat eronneet)
MUTTA lapsi ei pahemmin opintukea saa jos vanhemmat ovat ns. tavallisia työssäkäyviä, eli tyyliin "kaupankassoja" molemmat, ei tarvitse mitkään huipputulot olla niin lapsi jää ilman tukia.
sai kyllä kesällä noin 260e yleistä asumistukea ja sitten kun koulut alkoi noin 205e opintorahaa, tähän siis vaikutti mun tulot (ei isän koska ollaan erottu). Näin vuonna -08.
Koska tosiaan 17v:kin saa enimmillään opintotukea sen n.170e ja alle 17v saa lapsilisää, eli ei saa opintorahaa.
mun 16v sai kyllä kesällä noin 260e yleistä asumistukea ja sitten kun koulut alkoi noin 205e opintorahaa, tähän siis vaikutti mun tulot (ei isän koska ollaan erottu). Näin vuonna -08.
Tai jos asutte jossain muualla kuin Suomessa?
Oma esikoiseni alkoi saada opintorahaa -08 marraskuussa, vaikka opinnot alkoi elokuussa.
Minä täytän kesäkuun alussa 18 (ensimmäinen päivä). Minulta loppui nyt koulu toukokuussa. Olen hakenut syksyllä seuraavaan oppilaitokseen, vielä en tiedä onko minua valittu, mutta en luultavasti edes mene sinne, koska on tulossa perheenlisäystä syksyllä. Mutta kysymykseni on siis: VOINKO ALKAA KESÄKUUSTA HAKEMAAN YLEISTÄ ASUMISTUKEA, Olenhan työtön. Mieheni taas jatkaa omia opintojaan vielä ensi vuonnakin. Kiitoksia...
kas kun 16-vuotiaan saama tuki -AINOA tuki - on lapsilisä. Opintotukea ja asumislisää saa sitten kun lapsilisä on loppunut eli 17vuotiaasta, jollei asu kotona.