Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

E/eva Helena, Helena Eva Maria vaiko Oskar/i E/erik/ki?

05.04.2010 |

Siinähän se kysymys onkin, otsikossa :-D!

Meillä on kolme tyttöä, 1. on miehen ekasta liitosta, sitten kaksi yhteistä, ja tämän kolmannen sukupuolta emme vielä tiedä. Kaikkien tyttöjen nimet ovat kansainvälisiä mutta niin, että kirjoitusasu on samalla suomalainen. Sukunimi on harvinainen, ei -nen päätteinen, mutta silti suomalainen (alkaa O:lla). Ruotsinkielisiä emme ole, mutta saatamme muuttaa tulevaisuudessa joksikin aikaa esim. Espanjaan.

Tämä nimiasia on ollut tosi vaikea, meillä on miehen kanssa sen verran erilainen maku. Miehelle käyvät ainoastaan perinteiset "suomalaiset" nimet mikä on minulle kai sinänsä ok, mutta tökkää nyt tämän viimeisen kanssa oikein kunnolla. Tuo kirjoitusasu Eva / Oskar on nimittäin miehen idea... Minulle ei oikein mene jakeluun, mitä suomalaista näissä sitten enää on. Kauniita nimiä, ei siinä mitään, mutta sitten pitää aina sanoa, että Eva yhdellä E:llä, ja OskaR... eikö se ole outoa???? Tuon Evan voisi kiertää antamalla ensimmäiseksi nimeksi Helena, mutta kaikenlaisia Hellu-lempinimiä inhoan yli kaiken.

Mitä mieltä te olette, mikä kuulostaa hyvältä, toimisi käytännössä, ja olisi silti "suomalaista"?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mukavat nimiehdotukset teillä! Jos itse saisin näistä "väännellä", valintani olisi tytölle Helen Eeva Maria ja pojalle Eerik Oskari.

Mutta jos etunimeksi tulee Eeva, kirjoittaisin kyllä kahdella Eellä, samoin kuin Eerikin.

Makuasioita :) Ja aina yhtä ihanaa vääntöä, jos miehen kanssa ei ihan ajatukset täsmää ;)

Antoisia nimipohdintoja toivottaa nennuska

2/3 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan yks mun lempparinimiä! :o)

Itse valitsisin kirjoitusasuksi Evan, mutta vain koska must se on kivemman näköinen niin. Itselläni on kansainvälinen nimi, mutta suomalaisella kirjoitusasulla ja mitä vanhemmaksi tulen, sen kivemmalta tuntuu, että kantaa suomalaisen näköistä nimeä. Ehkä sillä ei olis niin väliä jos asuisin Suomessa, mutta asun ulkomailla, olen asunut jo toistakymmentä vuotta. Nimestäni on näkynyt jos jonkinmoista kirjoitusmuotoa ;-D mutta kyllä ne, jotka nimeni haluavat oppia sanomaan ja kirjoittamaan, ovat sen aina oppineet.

Minusta ajatuksenne, että tytöillä on kaikilla kansainvälinen nimi suomalaisella kirjoitusasulla on tosi kiva kyllä, sikäli puoltaisin sinun mielipidettäsi ja kallistuisin Eevaan!

Henkilökohtaisesti tykkään, että Eeva/Eva on enemmän "sama" nimi kuin vaikkapa Oscar/Oskari, vaikka samojahan nekin. Mutta Oskar on silti suomalaisen näköinen..

Kai tässä kompromissia pitäs ehdottaa sitten? Jos toinen vanhemmista saa valita kutsumanimen ja toinen toisen?

Kaikki tuntemani Helenat ovat edelleen Helenoja, ei ole tullut väännösnimiä. Uskoisin että paljon vaikuttaa, miten vanhemmat lastaan kutsuvat. Kaverit sitten saattavat antaa omia kutsumanimiään tietysti, mutta "rakkaalla lapsella on monta nimeä"..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan pitää kiinni ainakin Oskari-muodosta, on se sitten eka tai toka nimi. En ikinä osaisi sanoa suomeksi "tuupas tänne Oskar" tms. Eerik on jo luontevampi, Eerikki taas ei kuulosta niin kivalta. Ja Erik pitäisi jo melkein kirjoittaa Eric, ja siinä ei sitten ole enää mitään järkeä. Eerik Oskari tai Oskari Eerik - vaikka ne eivät kyllä rimmaa yhtään yhteen... Oskaria emme vaihda, mutta Eerikin tilalle voisi tietysti miettiä jotain muuta.

Helena-Eeva-Helena... tää on vaikea. Yritin kovasti Esteriäkin, mutta miehen mieleen tulee aina vaan se loru sataa vettä kuin..

Jos Elena ei kuulostaisi niin venäläiseltä, valitsisin sen, voisi jopa mennä jopa miehelle läpi. Eeva kahdella E:llä tulisi todennäköisimmin lausuttua oikein, esim. "iiv" kuulostaa tosi oudolta. Helena Eeva Esteri... tai miehen mieliksi Helena Eva Ester? Pelkään silti edelleen sitä Helluttelua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän