vauvalle sosetta
vauva on nyt 4,5 kk vanha ja aloitamme soseiden maistelut. mitä kaikkea tuon ikäiselle voi tarjota? perunaa, bataattia, porkkanaa, mitä muuta? nyt ollaan maisteltu vasta tissimaidolla lantattua perunaa, hyvin maistui. bataattia ja porkkanaa keitin, survoin ja pakastin. hedelmien osalta ajattelin turvautua kaupan purkkeihin. minkä ikäiselle annetaan marjoja? niitä olisi pakkasessa mutta ovat sokeroituja. mitä kaikkia makuja on kaupansoseissa 4 kk alkaen? kiitos avusta ja vinkeistä!
Kommentit (13)
neuvo kun suositus on aloittaa 6kk iässä vasta...
kun kaikki kolme lasta on täysimetetty 6kk ikäiseksi.
kerrottiin mitä saa antaa minkäkin ikäiselle ja alle 1-vuotialle sopimattomat ruoka-aineet.
Ja 4 kk ikäiselle voi antaa kiinteitä imetyksen ohella makuannoksia.Näin Espoossa.
Joillakin menee siitä vatsa vähän kovalle. Jos näin käy, kokeile maissia (purkissa, itse ei saa riittävän sileää) tai porkkanaa ja odottele perunan kanssa. Kun sä käyt kaupassa niin huomaat että nelikuisille on todella hyvät valikoimat kaikenlaisia soseita. Niitä voi vaikka pakastaa jääpalamuotteihin jos oma innostus loppuu.
Itse suosin soseista Bonaa ja Pilttiä, Semperin soseet on oikeastaan enemmän kiisseleitä kuin soseita, ja mun lapsen herkkä vatsa ei niistä oikein tykännyt.
Nyt vaan reippaasti kokeilemaan, sun lapsen elimistö on ihan kypsä ottamaan vastaan enemmänkin evästä. Kun oma lapseni oli tuossa iässä, neuvolasta sanottiin, että nelikuisena kiinteiden aloittaminen vähentää allergiariskiä. Sitä, mitä viralliset suositukset silloin sanoi en muista enää..
voi kokeilla perunaa, porkkanaa, bataattia, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, ylipäätään kasviksia. Hedelmäsoseetkin sopivat ensimmäisiksi soseiksi. 5 kk ikäisestä voi antaa puuroa, lihaa, kalaa ja kananmunaa.
neuvo kun suositus on aloittaa 6kk iässä vasta...
jos on tarvetta aloittaa kiinteät! Eihän se muuten mikään NEUVOLA edes olisikaan, vaan suositustoimisto.
kyllä meillä neuvottiin ainakin jo 3kk neuvolassa. Ja vieläpä sanottiin että 4kk kannattaa aloittaa! ;)
sit kukka ja parsakaalia ihan pikkuisen kerrallaan. Saattaa aiheuttaa mahavaivoja.
kiinteiden aloitusikäsuositus tippuu taas 4kk:een entisen 6kk sijaan.
ja ollaan maisteltu n 1kk erilaisia makuja.. marjat ja hedelmäsoseet on sallittuja 4kk iästä lähtien. liha tulee sit vasta 5-6kk.
meen neiti syö yhden purkin sosetta 2-3päivässä. muuten rintamaidolla.
mä oon jo jonku aikaa soseita ja vellejä antanu.vauva nyt 3kk. ihan hyvin on voinut.nukkunu paremmin.paskat mä neuvolan ohjeita kuuntele.on ne vauvat ennenki syöny jo pariviikkosina muutaki ku maitoo.
Kaupan hyllyllähän voit katsoa, mitä tuon ikäiselle on tarjolla. Samaa voi tehdä sitten itse kotona, jos haluaa. Marjoja, vihanneksia ja hedelmäsoseita sopii tarjota. Vähitellen sitten viljaa, kalaa ja lihaa lusikallinen kasvissoseeseen.