HAAHUJEN HUHTI-TOUKOKUU
Hei kaikki haahulaiset! Mitäs puuhailette? Mites teiän tytöt ja pojat jaksaa? Oletteko väsymyksestä kuukahtaneet, vaivaako allergiat, saatteko nukkua yöt, sujuvatko imetykset, onko ihottumia, kasvukäyrät kohdillaan, uusia taitoja opittu?
Meillä täällä on ollut vähän vaihtelevaa. Elsi kasvaa kovaa tahtia, tai no keskikäyrällään. 6kk neuvolassa 7200g ja 68cm. Osaa istua jo hetken tuetta, en tiedä lasketaanko sitä osaamiseksi. :) Kurottelee tavaroita, vetää itseään pystyyn kun ottaa käsistä kiinni. Seisoo tukea vasten. Ei varvista, vaan tasajalkaa kokeilee askeltaakin. Huutelee ja jokeltelee. On todella (todella) kiinni minussa, ei edes isäänsä huoli hoitajaksi jos minä olen lainkaan vaihtoehtona. Söpöä mutta rasittavaa. Syö kiinteitä tosi hyvin: aamupuuro hedelmäsoseella, liharuokaa, hedelmää, liharuokaa ja velliä. Nukkuu minkä nukkuu, aika vaihdellen. Ei hampaita vielä.
Ja minä voin pahoin. En oksenna, niinkuin en Elsistäkään oksentanut, mutta olo on kuin olisi mätää syönyt. En ole käynyt ultrassa enkä ehkä käykään ennen kunnallista jos vain millään kestän olla ilman. Ehkä kestänkin, kun on nämä oireet.. ja tuntuu muutenkin että kestäisin nyt paremmin keskenmenonkin kun on jo tuo lapsi. Mietin kaksosrattaita.. kummatkohan on paremmat, semmoiset perinteiset joissa lapset vierekkäin ja alle saa kauppatavarat mutta vie hirveästi tilaa, vai sitten semmoiset uudenlaiset joissa lapset päällekäin ja ei vie kamalasti tilaa mutta ei saa myöskään kauppatavaroita kyytiin? Mielipiteitä otetaan vastaan. Meillä on kauppaan vähän vajaa kilometri. Ja olisi minulla semmoinen perässävedettävä kauppakärry, jolla pärjäisin varmaan jos olisi "pakko".
virva rv6+0 ja Elsi 6kk
Kommentit (34)
että tuossa tilanteessa pääsisit julkisellekin. Meillä ei oo vakuutusta, niin halusin julkiselle. Eiköhän vakuutukset allergialääkäriäkin koske. Mä pyysin neuvolassa varaamaan ajan neuvolalääkärille. Se sitten laittoi lähetteen lastenlääkärille. Kyllähän sitä noin huonoon nukkumiseen pitäisi apua saada. Väsyyhän moiseen. Meilläkään ei vauva kauheesti yksin viihdy. Aamuisin saattaa lelukaaren alla olla sen aikaa, että keitän puuron. Ja ei sylissäkään aina viihdyjos ei hytkytä ja hyräile tai kävele. Nukkuminen sujuu suht ok, vaikka useamman kerran herääkin tissille, perhepedissä nukutaan. Enkä oo vielä ees haaveillut siirtäväni omaan sänkyyn. Ehkä sit 1v niin kuin esikoinenkin.Taidan olla vähän laiska unikouluttamaan,kun imetin tyttöä öisin vielä 1v10kk. Sitten loppuikin kokonaan kun tuli km ja lopetin imetyksen varmuuden vuoksi ja ehkä oisin kohta muutenkin.
Toivottavasti teillä tilanne pian helpottaa!
nau
irish, teilläkin jo 5kk! aika kulkee niin kovaa tahtia. Kuulostaa aika veijarilta teiän ukkeli!
nau, onpa teillä jo iso vauva! Isompi kuin elsi 6kk neuvolassa! :D Mahtavaa.
Zeria, blogi löytyy näin: http://www.albert-kaarina.blogspot.com
Olen loputtoman kateellinen teiän öistä. :D
Ja imetys oli karvas pettymys minullekin, mutta kyllä se helpotti ajan kanssa, ei enää harmita niin. Ja kaunis nimi tuli!
Danja kait vauvavakuutus korvaa 100e omavastuun jälkeen kaiken, ainakin mä ymmärsin niin niistä papereista. Meillä vakuutusta ei ole kylläkään etten ole ekspertti. Jos on vakuutus, menisin yksityiselle. Kuulostaa raskaalle nuo yöt, varmaan kyllä joku vaiva mihin saatte sitten apua. Elsi oli vähän tuommoinen ihan alussa, mutta se sitten helpotti.
Toi on niin tyypillistä toi että vauva rauhottuu kun miehen pitäis hoitaa ja sit se on ihan et eihän tää edes valvota. :D
Pitäiskö teidän kokeilla sit jotain allergiakorviketta, ihan vaikka viikon verran?
Nau, mahtavaa mtien pitkään oot voinut imettää! En tiedä imettäisinkö itse niin kauaa, mutta se on toisaalta kurjaa kun ei saa valita.
Kävin siinä ultrassa, ja kaikki oli hyvin! Mukavaa. Odotan jo tosi suurella ilolla seuraavaa vauvaa, vaikka tuossa välillä tulikin ristiriitaisiakin tunteita. Varmaan ne tuli kun epäilytti että jos asiat ei olekaan hyvin. Mietin, että kohtahan alan jo tuntea potkuja! Hauskaa!
Elsi heräilee tosi paljon yöllä. Ollaan alettu nyt antaa iltapuuroa, jätän yösyötöt pois myös kylmästi, koska nälkää ei voi olla kun syö niin hyvin päivällä. Ja nykyään hän jää myös yksin nukkumaan, viedään vaan ja sinne jää. Mutta herää sitten tosi usein, 6-317498591 kertaa yössä, joskus hyvinä öinä kolmesti mutta niitä on nykyään harvassa. Toivon, että nyt kun on saatu päiväunet tasoittumaan kaksiin uniin välillä olleiden neljien torkkujen sijaan, yöunetkin paranisi. Ja kuukauden päästä vieroitetaan tutista. Se pelottaa jo valmiiksi. :D
virva rv 7+5 ja Elsi 6,5kk
Heipä hei!
Torstaina tuli Elmolle jo 3kk täyteen, kauhea miten vanha sitä voikaan jo olla! :) Perjantaina oltiin neuvolassa ja mun arvelut meni aika lähelle, 6,8kg ja 62cm (melko isoluinen kaveri verrattuna vaikka Elsiin...). Nyt oli painokäyrän kehitys vähän madaltunut viime kerrasta, ja itsekin olen huomannut ettei enää niin vähän väliä tarvitse syötellä. On siis tasaantunut tuo meidän alkuspurtti :) Ihanaa jutustelua on ollut jo useamman viikon ja Elmo on kova poika naureskelemaan. Kuivasta ihosta kyselin, kun se on ainoa mikä suuremmin huolettaa. Aika ympäripyöreitä vastauksia sain ja kotiin kokeiltavaksi kolmea erilaista rasvaa, josko niistä olis enempi apua. Ekaa alettiinkin eilen illalla kylvyn jälkeen kokeilemaan, ihmettelin kun oli aika tahmaista. Tavailin ulkolaisia selosteita paketin kyljestä ja sehän olikin jotain saippuaa!! No, poika uudelle kierrokselle pesuun ja taas rasvaa pintaan, tuijotti mua ihan järkyttyneenä että et voi olla tosissasi... ;D Täytynee soittaa neuvolaan huomenna ja välittää Elmon terveiset. Iho on muuten ihan taju-kuiva, aamuin illoin hölvätään ja silti tahtoo hilseillä ja melkeinpä kuoriutua paikka paikoin. Atooppista ihoa vai jotain muuta, sen näyttää vissiin aika. Täytyy ottaa taas seuraavalla lääkärikäynnillä puheeksi jos kerran ei terveydenhoitajalta aiheeseen liittyen mitään irtoa.
Saatiin muuten peräti kolme rokotetta kerralla, rota-vahvistus (ihanan makuista Elmon mielestä) ja yhdistelmärokote ja vielä tutkimusrokote (korvatulehduksia ym. vastaan). Voi pientä, teki vähän pahaa toisen parku, molemmissa reisissä oli laastarit :( Meinasin motata neuvolan tätiä, joka surkutteli kun täytyy kahdesti pistellä ja lasta huudattaa, vähän vastahankaisesti lähti sitä tutkimusrokotetta hakemaan kun varta vasten pyysin - kiva asenne tutkimukseen, oli mulla paha mieli Elmon puolesta jo valmiiksikin kiitos vaan...
Päiväunille meillä ollaan siirrytty nyt takapihalle vaunuihin kun terassi on saatu vapaaksi siitä valkoisesta paskasta ;) Vahdin vaunuja ihan neuroottisesti, pelkään kissoja, oravia, rottia, pesukarhuja... Mutta Elmo tykkää, sisällä päikkärit on olleet korkeintaan 45min, nyt menossa taas kolmen tunnin setti :)
Virva: voi ihanuus, kaikki siis oli kunnossa! Onneksi olkoon. Varmaan hassua kun on taas mahassa elämää.
Danja: voimia itkuun ja valvomiseen! Oon samaa mieltä että kannattaa ihmeessä hakeutua allergialääkärille, jos olette jo kaikki kotikonstit kokeilleet (Gefiluksen maitohappobakteeri-d-tipat ja Cupplaton ilmavaivoihin sekä homeopaattiset lääkkeet auttoivat meillä).
Zeria: voi mikä hurmuri-prinsessa teillä, vekkuli ilme vielä kuvassa! Ja tosi kauniin nimenkin onnistuitte valitsemaan. Itse mietin ihan samaa, että voiko olla tottakaan miten ihanan höpösedän olemme saaneet :) Meillä ei mennyt rokotteista vatsa sekaisin, mutta nyt tällä viimeisimmällä kerralla nousi lämpö vuorokaudeksi, meni sitten onneksi ohi.
Irish: meillä sama ongelma tuon pystyyn pyrkimisen kanssa, jätkä ei meinaa millään suostua olemaan vaakatasossa hetkeä kauempaa - varsinkaan itsekseen. Jos on vieressä seurustelemassa niin sitten hiukan paremmin.
Naulle onnittelut ekoista hampaista, kiva kuulla jos teillä on nuo vatsavaivat jo vähän hellittäneet, toivotaan että suunta on sama jatkossakin!
Jaahas, viihdytysjoukkoja kutsutaan...
Jennuli ja Elmo 3kk
Tuosta ulkona nukkumisesta ja peloista ;)
Mä olen kanssa niitä jotka panikoi naapurin kissojen, oravien, lintujen ja semmonsten menoa vaunuihin ;) Ostettiin tämmönen suoja...
http://www.orashop.fi/www/popupcard.php?id=170
toivottavasti linkki toimii.. On tosi näppärä vaikka ei ihan täysin kovan kantokopan kanssa sovikkaan, mutta istuvuus paranee kunhan siitä kopasta luovutaan.
Ja Danja, uskoisin että allergiat menee vakuutukseen ;) Muistelen että ystäväni käytti keliakiatutkimuksissa lastaan ja sai sen vakuutukseen. Yksityisellä siis käytti..
Nyt putsaamaan tää hajuherne sylistä ;D
Pikainen päivitys tänne :)
...Meidän pikku-herra on nyt keksinyt että yöt voi valvoa... ja päivät siis valvon esikoisen kanssa...
Mutta ihanasti on tämä vauva-arki alkanut, olen niin onnellinen :) ja helpottunut, että synnytys ohi ja kaikki meni hyvin!!!
Pikainen synnytystarinani: käynnistettiin 1.4 klo 10 kalvot puhkaisemalla, kanava oli ollut jo parille sormelle auki muutaman vkon.
Supistelut alkoivat suht pian mutta tosi heikkoina, sitten tipasta oksitosiini ja n 12.30 oli ekat kipeät supistukset, ja poika syntyi klo 16.10. ponnistusvaihe oli puolisen tuntia.
Kaikki meni ainakin mun mielestä aivan mahtavan ihanasti! Synnytys oli tosi hieno ja luonnollinen kokemus, toisin kuin esikoisen kanssa.
...nyt tuli maitotilaus, poika siis syö pelkästään mun maitoa...
Merili &möhkö 3vko
Minäkin pääsin vihdoinkin tälle puolelle =)!
Poika on ollut ainakin tähän asti todella rauhallinen vaikka mulla antibioottikuuri rintatulehduksen takia päällä ja vauvan maha porisee, mutta ei näytä pahemmin haittaavan... Nukkuu myös öisin aina 5-6 tunnin pätkän :)! Imetys on vaan takkuillut! Poika oppi imemään vasta 2vrk:n ikäisenä ja silloinkin huonosti sekä vain rintakumeilla... Maitoa oli paljon ja siksi varmaan tää tulehduskin iski, kun ei poika saanut kunnolla tyhjennettyä rintaa... Pumppaakin yritin, mutta ei hirveesti viitsinyt, jotta maito ei lisääntyisi... Nyt imee jo hyvin, mutta kipeestä rinnasta loppui heruminen tukosten vuoksi :/ - nyt vähän jo tulee taas, kun on paranemassa... Mutta yllätyksenä tuli nää imetysvaikeudet, kun esikoista imetin 11kk ilman ongelmia! Mutta eiköhän se tästä :)
Tässä vähän synnytystarinaa, pitkä versio, mutta en jaksa lyhennellä - oon kirjoittanut tämän aiemmin...
Poitsun syntymä 13.04.2010 rv41+5 klo 12.13! Mitat 3960g, 52cm ja päänympärys 35,5cm
Eli klo 4.10 heräsin ensimmäiseen supistukseen (pissalle olin herännyt klo 2.20 ja noustessa pöntöltä ihan vähän lorahti lapsivettä housuihin, mutta olisi uskonut että kohta heräisin supistuksiin)! Mutta voi mikä ihana tunne kun heräsin niihin - en voinut uskoa, että olisi nyt käynnistynyt kun oli odottanut sitä NIIN kauan!!! Kellottelin supistuksia ja niitä tuli välillä 9min ja välillä 4min välein - eivät sattuneet... Herätin miehen ja laitettiin kamat kasaan... Herätin pojan ja sanoin, että nyt tuli lähtö – hänelle levähti jättihymy naamalle ja sanoi vaan VIHDOINKIN! Soitettiin papalle, että tulee kohta meillepäin kattoo että esikoinen pääsee kouluun... Lähdettiin kuuden aikaan sairaalaan, koska esikoisestahan avauduin 2.5 tunnissa 10cm:iin saman tuntuisilla supistuksilla...
Sairaalassa kätilö otti vastaan ja päästiin heti synnytyshuoneeseen, kello oli 6.20! Siellä kätilö laitteli tietoja koneelle... Mulla koko ajan supistuksia 3-4min. välein... Klo 6.45 kätilö katsoi kohdunsuun tilanteen ja voi PETTYMYS kohdunsuu oli auki vain 2cm :O! Olin, että ou mai tästä taitaakin tulla siis pitkä ja erilainen kun esikoisen kanssa... Kätilö vaihtui klo 7.00 ja vähän ajan kuluttua tästä mua alkoi sattumaan ihan kauheasti :O – olin aivan ihmeissään, kun esikoisella ei supistukset tuntuneet missään (vasta ponnistussupistukset tuntuivat inhottavilta, mutta eivät nekään sattuneet näin)! Kokeilin ilokaasua, mutta tuntui ettei saanut happea joten se jäi samantien! Sanoin, että kätilö katsoisi tilanteen ja olinkin jo 5-6cm auki ja kätilö sanoi, että tää ihan sormella pyörittäessä avautuu – kello oli 7.30! Mua kumminkin sattui ihan kamalasti, että mikään asento tai mikään ei auttanut tipan vertaa – ei voinut kun hiljaa odottaa, että kipu loppuu! Supistuksia tuli tiheään, reilun minuutin välein... Tuntui, että taju lähtee joka kerralla :/! Kätilö kysyi haluanko puudutetta ja sanoin, että joo! Vaikka etukäteen pelkäsin kuollakseni epiduraalin ottamista... Kätilö lähti tilaamaan anestesia lääkäriä ja laittoi välineet kuntoon! Oli tuskasta odotella lääkäriä, mutta vihdoin hän tuli! Makasin sängyssä kyljeltään selkä pyöreänä ja kätilö piti vähän kiinni... Oli just supistus loppunut ja lääkäri pisti puudutteen, ei sattunut yhtään tai tuntunut mitään – lääkärikin kysyi mieheltäni, että onko tää aina näin rauhallinen :D! Samantien olisi juuri tullut supistus, mutta puudutus ehti katkaista sen pahimman jo – voi helpotus, taivas, syntynyt uudelleen olo, nautinto! Sain siis spinaalipuudutteen joka vaikuttaa samantien, mutta loppuu jo 2h kuluttua, tämä siksi koska arveltiin että nopeasti avaudun... Kello oli 8.00!
Avautuminen hidastui merkittävästi! Puudutuksesta johtuen... Mies kävi kahvilla ja syömässä... Mä vaan NAUTIN olosta ja keskityin tulevaan, koska mua pelotti edelleen koko ajan ihan hulluna se loppuvaihe! Synnytyksen hidastuminen oli todella hyvä asia, koska sydänäänet heittelehtivät jonkin verran supistusten aikana ja jos nousin seisomaan sydänäänet romahtivat, painovoima oli liikaa vauvalle... Pitikin olla makuultaan koko ajan, mutta mitä vain vauvan puolesta tietenkin... Pelotti ja tuijotin vaan sydänääniä koko ajan... Kätilö rauhoitteli, että sehän on ihan normaalia! Vauvalla on ahdas väylä maailmaan! Nyt vauva sai laskeutua rauhassa ja samalla avasi kohdunsuuta sekä mä pystyin olemaan ihan rentona puudutteen ansiosta! Ajattelinkin näin jälkeenpäin, että se olikin tarkoitus mennä niin että supistukset sattuivat jotta otan puudutteen ja se oli vauvan kannalta hyvä juttu! Jos en olisi ottanut ja synnytys olisi edennyt liian vauhdikkaasti, vauva ei olisi välttämättä kestänyt sitä :/! Joten kaikki oli tarkoitettu mennä juuri näin, uskon siihen! Puudutuksestakaan ei tullut mitään sivuoireita, ainoastaan vähän tärisytti niin kuin nukutuksesta herättäessä! Kello 10.00 alkoi supistukset taas tuntua ja kohta sattua taas, mutta sain lisää puudutetta – tällä kertaa epiduraalia, koska spinaalia voi antaa vain kerran... Sen vaikutuksen alkaminen kestikin hetken ja muutama jäätävä supistus ehti tulla ennen kun alkoi vaikuttamaan! Avauduin noin sentin tunnissa ja vauva samalla laskeutui...
Vähän ennen kahtatoista aloin tuntemaan supistuksia paineena takapuolella ja klo12.05 kätilö sanoi, että tehdään harjotusponnistus... Seuraavalla supistuksella ponnistin ekan kerran ja kätilö hihkaisi, että noniin mä näin jo pään – nyt aletaan ponnistamaan :) ! Kätilö laittoi mulle jalkatuet, koska oli iso lapsi kyseessä ja puoli-istuvassa asennossa olin! Muuta asentoa ei olisi voinut miettiä, vauvan koon vuoksi! Kätilö sai tavarat valmiiksi ja alettiin kunnolla ponnistamaan – en montaa kertaa ponnistanut kun vauvan pää tuli ulos... Kätilö sanoi, että odotetaan seuraavaa supistusta hartioihin ja samalla imi vauvan keuhkot, koska lapsivesi oli vähän vihreää... Mutta ei paljoa ja juuri oli vasta aloittanut kakkaamisen, koska vesi oli ollut puhdasta siihen asti (oli siis vettä tullut vähän väliä koko ajan)! Seuraavalla ponnistuksella hartiat tulivat ulos, eikä kätilön tarvinnut edes auttaa! Poika oli syntynyt :D! Kätilö nosti hänet mun paidan sisään ja siinä matkalla vielä kakkasi loput kakat mun päälle :) ! Ponnistusvaihe kesti harjoitusponnistuksesta vauvan syntymään 8min, mutta siinä välissä kätilö vielä laittoin ne tavarat kuntoon! Ponnistaminen oli todella helppoa ja aivan erilaista, kun esikoisen kanssa – silloinhan multa loppui supistukset, ja tuntui että en saa vauvaa millään ulos! Puudutus auttoi ponnistamiseenkin tosi paljon ja eikä ponnistaminen sattunut yhtään! Kätilö oli myös etukäteen puuduttanut välilihan valmiiksi, jotta mahd. välilihan leikkaus ei sattuisi! Olin aiemmin sanonut, että esikoisen kanssa se sattui eniten... Välilihaa jouduttiin leikkaamaan, mutta ei sentään enää revennyt niin kuin esikoisen kanssa ja istukkakin syntyi alle 10minuutissa – esikoisen kanssahan jouduin nukutukseen käsinirroitukseen... Mulla ei ole venyvät kudokset, joten välilihaa joutuu aina leikkaamaan... Mutta en ole ollut yhtään niin kipeä, kun esikoisen kanssa!
Voi sitä onnen ja helpotuksen tunnetta, kun vauva oli siinä ja eli :`))) – pelot loppuivat heti!!!
Kaiken kaikkiaan tää synnytys oli ihan erilainen kuin esikoisen, että aika jännä juttu! Mutta sillä puudutteella oli oma osuutensa asiaan ja se oli hyvä näin :)
fantasy & poika 2vko1pvä
vasta vauvautuneet ;) ja ONNEA molemmille ;)
Hiljaista on haahuissa ollut... liekö kevät puuhissa kaikki?
Mä en ole jaksanut innostua ulkohommista :( pitäis, koska on ihan älyttömän paljo tekemistä. Meidän piha on totaalisen kesken ja oli tarkotus taas toteuttaa visioitaan tänä kesänä... mullahan muuttuu mielikuva meidän pihasta joka kesä ;D Se mitä viime kesänä on tehty niin ei välttämättä ollutkaan hyvä ja uusiks sitten...
No, joskus sitten teen... Poika on päättänyt päiväunillaan ettei nukuta kun 30 min kerrallaan. Sitten raivotaan vaunuissa. Joskus rauhottuu uudelleen unille ja joskus taas hilluu niin ettei malta rauhottua ja otetaan vauhtia sisältä sylissä. Ei siinä paljoo kerkee mitään puutarhajuttuja tehdä kun jää aina kesken. Ja ikkunatkin ryökäleet on pesemättä. Muutaman olen saanut pestyä, mutta aina keskeytyy ja on vielä suurinosa pesemättä. Niitä riittää, ikkunoita siis;)
Muuten meidän jannu on kasvanu hienosti ja on ihana edelleen. Pituus ihan vähän vajaa 68senttiä ja painoa yli 9kiloa. Nyt en tarkkoja enää muista kun 5kk neuvolasta on jo aikaa.
Vähän päälle 5kk jätkä oppi pyörähtämään mahalleen. Toisinpäinhän eli masulta selälleen on menty jo kauan. Nyt ei sitten muuta tehdäkkään ku pyöritään ;D Pyörimällä liikkuu siis. Napansa ympäri menee hienosti ja ihan selvästi jo harjottelee ryömimisjuttuja... pylly pystyssä nujuaa lattialla. Ei vielä tajua käsien ja jalkojen yhteispeliä, mutta ei varmaan kauaa enää mene =)
jep, kirjotelkaahan kuulumisia haahuilijat ;)
Mä jään odottamaan elämäni ekaa omaa äitienpäivää
Onnea Merili ja fantasy! Ihana saada teidätkin tänne puolelle onnellisissa merkeissä. :)
Irish on teiänkin poika aika iso jo! Elsi oli 6kk neuvolassa 67cm ja 7200. :) Elsi osaa nousta seisomaan pinnasängyssä, käsistä kiinni pitäen se on noussut jo jostain 4kk ikäisestä. Elsi tuntee jotain sanoja, oman nimensä ja Kissa, isä ja äiti. Isä ja äiti on kyllä välillä vielä vähän haparoivat, esimerkiksi sylissä istuessa se ei osaa sanoa missä on äiti, koska äiti on DAA siinä vieressä, mitä sitä kyselemään. Samat sanat se osaa myös ruotsiksi, mikä on hauskaa huomata.
Mulla oli keskiviikkona np-ultra, ja meidän pienempi vauva on nyt sitten todistetusti hyvin kasvanut viisisenttinen. :) Vilkutteli käsillään ja liikuskeli, hauska katsella. On se niin käsittämätöntä, että nyt jo se on siellä ja marrasjoulukuussa tulee sitten ulos ja on tuommoinen tättähäärä kuin Elsi. Tuon ultran mukaan olisi ollut vähän vanhempi, eli olisi nyt vissiin jo viikolla 12+1, mutta päätettiin pitää se aika mikä oli, kun eihän sillä ole juurikaan väliä.
Nii ja vauvauinnissa käydään kanssa, se on ihana! Ilmoittautukaa vauvoinenne siihen heti, niin saatte syksyksi paikan!
virva ja Elsi 7,5kk ja nro2 rv 11+4
Käytiin yksityisellä lastentautien erikoislääkärillä. Teki perustutkimuksen eli katsoi suuhun, korvat, ihon, kuunteli keuhkot, paineli vatsaa… Lapsi on perusterve eikä uskonut allergioihin koska päivisin on iloinen ja liikkuisa ja iho on kunnossa. Plaah. Sain kuitenkin pienen tinkaamisen jälkeen reseptin apteekista saatavaan korvikejauheeseen jota käytetään maitoallergian diagnoosiin ja annetaan viikon ajan (Almiron pepti 1 Allergy Care). Ja ylläripylläri, poika rauhoittui heti ensimmäisenä yönä ja nukkui sen viikon ilman raivareita ja päiväunetkin nukkui välillä heräämättä kertaakaan. Tämä korvikejauhe loppui eilen ja heti sama vanha show alkoi jo viimeyönä ja tänään päiväunien aikaan sekä nyt illalla nukkumaan mennessä. Diagnoosin loppuun viemiseksi on siis palattava kaupan korvikkeeseen pari kolme vuorokautta.
Kauhean laihaa litkua vain oli toi Almiron korvike :( 2krt piti yön aikana syöttää; 23-00 aikaan ja sit vielä aamuyöllä uudestaan.
Huomenna meillä on terveyskeskuslääkärikäynti ja yritämme saada lähetteen sairaalaan allergiatesteihin. Mikäli emme saa niin keskiviikkona on kuitenkin puhelinaika sille yksityislääkärille ja keskustelemme jatkosta.
En kuitenkaan aio odotella ja kestää tätä huutoa keskiviikkoon asti vaan käymme huomenna apteekista ostamassa soija- tai kauramaitoa! Mikäli meidän apteekissa ei ole niin tilautan sitä sinne ja sitten soitan naapurikuntaan ja kysyn sieltä ja ajamme 80km/suunta sitä hakemaan koska edelleenkään en ala odotteleen paria vuorokautta että sitä korviketta saataisiin tännekin.
Danja ja Poju 6kk 1pv
Peltotyöt ja paska haisee... onneks ei kestä kauaa tää hajukausi ;D
Danja, ei musta kuulosta ollenkaan pahalle että 2krt yössä herää syömään. Meillä heräilee kans pari kertaa syömään ja muutaman kerran saa muuten rahoitella sänkyynsä. Paitsi nyt pari viimeistä yötä on jätkä syöny eka kerran vasta 4-5väliin ja puoliltaöin on riittäny hörppy vettä ja silitys pyllylle ;) Toivotaan että jatkuu näin (koputtelen puuta) Toivottavasti saatte apua niihin raivoihin ja allergiaepäilyihin. Kuulostaisi että se jauhe sitten sopii teidän pojalle jos heti helpotti... vaikka useinhan vaikutus alkaakin vasta jonkin ajan päästä, kai...
Nopeasti vielä meidän kuulumisia. Poika pyörii ympäri kämppää ja kovasti yrittää ryömiä tai oikeestaan nousta konttaamaan. Ulkoilusta nauttii täysin rinnoin nyt kun on ollut hellettä. Ollaan köllitty viltillä varjossa ja tuntuu poika tykkäävän. Ostettiin sellaiset julbo-lasit ja jätkä antaa niiden olla tosi hyvin päässä, eikä revi heti pois. Nukahti jopa lasit päässään eilen ;)
Ollaan istuttu rattaissa jo aika pitkiä aikoja tuetusti tietenkin ja ostettiin syöttötuoli ja siinäkin on viihtynyt. Pitää vaan mun saada aikaiseksi ommeltua siihen parempi pehmuste, kun se mikä ostettiin ei ollutkaan hyvä :(
Jätkä viihtyy jo ihan hyviä aikoja lattialla touhuten. Varpaat löytyi viikonloppuna ja niitä on tutkittu oikein urakalla ;) Nyt näyttää olevan joku kausi päällä ettei isi kelpaakaan hoitamaan vaan on oltava äiti.. iltapuurolla ei isi ole kova sana ollenkaan. Maistuu vaan äitin antamana ;) Jospa se menis ohi tää kausi.
No, nyt meni jätkällä hermot...
Irish ja jätkä puolivuotias ;)
Ajattelin vihdoin ja viimein saada aikaiseksi pienen viestin tännekin puolelle. Aluksi kiitos kaikille onnittelijoille, kun viimein neitimme päätti tulla ulkopuolellekin katselemaan = )
Meillä täällä tahkoillaan tätä murkkuikäisen, uhmaikäisen ja vauvan sekä vähä unisten vanhempien yhteiseloa. Ei ole kuitenkaan ihan niin ankeaa kuin kuvittelisi. Tilanne nyt vain on tällä hetkellä tämä ja kaikki turhat voimia vievät asiat ovat siirtyneet hamaan tulevaisuuteen.
Onnittelut kaikille vauvautuneille ja uuden tilauksenkin aikaan saaneille.
Danja voimia sinulle! Vaikeasti allergisen lapsen äitinä muistan vieläkin ne kipuitkut ja epätietoisuuden tuoman turhautumisen. Toivottavasti saatte pian "maito" asian kuntoon ja pidemmän reseptin. En tiedä miten ajat ovat muuttuneet mutta ennen ei ainakaan kauramaito vastannut vauvan tarvitsemaa maitoa. Saisiko teille sopinutta maitoa ilman reseptiä? Hinta tosin voi olla melkoinen. Mutta jos se muuten on mahdollista. Meidät pelasti aikoinaan Neocate (kirjoitettiinkohan noin) apteekkimaito ja hyvin on kasvanut ja allergiat lähes täysin hävinneet.
Lämpimiä aurinkoisia päiviä kaikille!
Terveisin Tiuhti ja 7 viikkoinen Kirppu
Onhan se meidän Alpikin ollut aina tyytyväinen päivisin mutta yöt kamalia. Kunnon lääkärin pitäisi tietää että suolisto-oireinen allergia on nykyään tosi tavanomaista, tosi monella ei ole iho-oireita lainkaan.
Apteekista ei saa kauramaitoa, soijapohjaista erikoiskorviketta kyllä saa mutta sitä ei suositella annettavan alle 1 vuotiaalle koska soija on yhtä allergisoivaa kuin maitokin.
Tuo Almiron on aina se ensimmäinen korvike mitä apteekista saa ja sen saa myös ilman reseptiä.
Määräsikö se lääkäri vain yhden purkin sitä? Yleensä reseptille laitetaan ainakin 10 purkkia.
Niin ja Almiron on muuten oikeasti paljon tuhdinpaa korviketta kuin kaupan jutut, uskoisin että teidän poika syö Almironia siksi enemmän yöllä koska on huomannut että siitä ei tule vatsa kipeäksi, joten ruoka maistuu paremmin. On aika normaalia tosiaan että tuon ikäinen vielä syö sen kaksi kertaa yössä, meidän Alpikin syö 2x 160ml yöllä omaa korvikettaan. On toki vähän nuorempi vielä.
Tervetuloa kaikille uusille vauvautuneille ja paljon onnea!! :)
Omaaa napaa. Aika päin seiniä meillä menee edelleenkin. Alpille ei sovi mitään ruoka-aineet joita on kokeiltu joten aika rankkaa on.
Hyvin silti pojalla nousee paino, uskoisin että painaa ainakin 8kg jo ja pituuttakin on varmasti jo yli 70cm koska 68cm vaatteet ovat jo pieniä.
Alpille puhkesi ennen kuin täytti 4kk kolmas hammaskin joten niitäkin vielä kaikenlisäksi kitisee silloin tällöin.
Muuten Alpi on kyllä niin hurmaava pakkaus, ihanat hymykuopat vain paistaa kun jäpikkä on aina yhtä hymyä :)
Vilkutuksia kaikille ja hyvää kesää, yritän taas pian palata kertomaan kuulumisia :)
Hermy ja Alpi 4,5kk
Eilen käytiin juuri neuvolassa ja tuoreet mitat on 70.5cm ja 8250g. Jotain 80cm vaatteitakin on jo käytössä. Poika siirtyi myös nyt helteiden alettua pois kantokopasta rattaisiin ja niin viihtyykin paremmin. Hetken myös hereillä, kun laitaa selkänojaa hieman koholle, niin pystyy vähän ympäristöä tarkkailemaan. Enimmäkseen kulkee liinassa tai kantorepussa.
Koliikki on onneksi helpottanut. Pitkiä aikoja ei vieläkään kyllä itsekseen viihdy. Bataattia on vähän maisteltu, mut ei kauheasti oo vielä maistunut.
Kohta lähden viisauden hampaanpoistoon :(. Yksi poistettiin 2 viikkoa sitten ja tänään kaksi. Toivon että poika nukkuis sen aikaa niin kuin viimekerralla, niin ei tarvis mummon korviketta antaa. Pumppaus ei oikein multa suju. Puudutuksen jälkeen pitää kyllä yhdet maidot heittää pois, niin pitää yrittää saada jotain tiristettyä. Sitten tuleekin taas itse oltua jonkin aikaa heikommalla syönnillä. Viimeksi ainakin poski oli viikon niin turvoksissa ettei saanut kunnolla suuta auki.
Hyvää kesää kaikille!
nau ja poitsu 5kk
Danja hyvä jos allergiat selviää!
Onnea muuten kaikille puolivuotiaille, se on hyvä ikä. :) Siihen muuten liittyi meilläkin toi äitikausi, erityisesti iltaisin kun vähän väsyttää. Se on vähän helpottanut, mutta olen kyllä vieläkin ykkönen iltaisin.
Tosi isoja vekaroita teillä! Naun poikakin on isompi kuin Elsi nyt 8kk iässä.. :D Elsi painoi eilen neuvolassa 7800g ja oli 70cm pitkä. Vaatteissa on käytössä lähinnä 74cm vaatteet, jotkut harvat 68-kokoiset käy vielä.
Meillä tehtiin niin, että tutti jätettiin pois ja vähän tylymmällä huutokoululla opetettiin Elsi unille. Siitä on tavallaan huono omatunto mutta tavallaan tuntuu että se oli ainut meille sopiva keino nyt. Ekana iltana itki 20min, tokana 20min, kolmantena 5min. Ekana yönä heräsi kahdesti itkemään pariksi minuutiksi, tokana kerran, katsotaan miten tänä yönä käy..
Kamala syyllisyys, mutta oikeasti en jaksa eikä elsikään jaksa enää herätä niin usein! Kaukana takana oli ne kolmen herätyksen yöt, yleensä herätyksiä oli semmoiset 6-10.
virva
Irish: Niin eihän se pahalle kuulosta, että herää 2krt yössä syömään. Olen vaan saanut täällä meillä päin sellaista ”palautetta” että puolivuotiaan pitäisi jo pärjätä yö syömättä… Kyllähän meidän poitsu saattais pärjätäkin jos se sais alkuyöstä ison pullollisen velliä mutta eipä tuosta soijamaidosta oikein hyvää velliä ole saatu aikaiseksi kun ei ole kelvannut… Pitää ens kerralla kokeilla tehdä kauravelliä… Sehän tehdään vissiin samaan tapaan kuin puurokin paitsi että laitetaan vähemmän hiutaleita ja sit jäähdytetään vähän ja lopuksi laitetaan maitojauheet sekaan…
Almiron Peptiä emme enää ala pojalle tuputtaan koska se ei sille uponnut. Myöskään Nutricia Soija ei oikein kelpaa enkä ole edes vakuuttunut sen paremmuudesta; soija taitaa olla lähes yhtä allergisoivaa kuin lehmänmaitokin…
Yksityislääkäri laittoi postin kautta meille tulemaan reseptin Althera -korvikkeeseen sekä todistuksen diagnosoidusta suolistoperäisestä maitoallergiasta.
Terveyskeskuslääkäri on laittanut lähetteen sairaalaan maitoaltistustestiin mutta ei kai suolistoperäinen allergia siinä näy…?
Irish: Myöskin meillä pyörii ympäri huonetta ja yritetään ryömiä ja harjoitellaan konttaamista. Myös ulkoilu on ollut mukavaa; on sitterissä kattellut kun isä ja äiti haravoivat pihaa. Meillä ei tykätä aurinkolaseista yhtään vaan ne saavat heti kyytiä :p Lätsäkin vedetään aika silmille ja sit alkaa kiekuminen että tulla siirtään se pois silmiltä :p
Meilläkin isä syöttämässä ei ole ollut kova sana; syöminen menee pelleilyksi mutta kun äiti syöttää niin suu on ammollaan kuin linnunpojalla
Irish: Niin eihän se pahalle kuulosta että herää 2krt yössä syömään. Olen vaan saanut täällä meillä päin sellaista ”palautetta” että puolivuotiaan pitäisi jo pärjätä yö syömättä… Kyllähän meidän poitsu saattais pärjätäkin jos se sais alkuyöstä ison pullollisen velliä mutta eipä tuosta soijamaidosta oikein hyvää velliä ole saatu aikaiseksi kun ei ole kelvannut… Pitää ens kerralla kokeilla tehdä kauravelliä… Sehän tehdään vissiin samaan tapaan kuin puurokin paitsi että laitetaan vähemmän hiutaleita ja sit jäähdytetään vähän ja lopuksi laitetaan maitojauheet sekaan…
Almiron Peptiä emme enää ala pojalle tuputtaan koska se ei sille uponnut. Myöskään Nutricia Soija ei oikein kelpaa enkä ole edes vakuuttunut sen paremmuudesta; soija taitaa olla lähes yhtä allergisoivaa kuin lehmänmaitokin…
Yksityislääkäri laittoi postin kautta meille tulemaan reseptin Althera -korvikkeeseen sekä todistuksen diagnosoidusta suolistoperäisestä maitoallergiasta.
Terveyskeskuslääkäri on laittanut lähetteen sairaalaan maitoaltistustestiin mutta ei kai suolistoperäinen allergia siinä näy…?
Irish: Myöskin meillä pyörii ympäri huonetta ja yritetään ryömiä ja harjoitellaan konttaamista. Myös ulkoilu on ollut mukavaa; on sitterissä kattellut kun isä ja äiti haravoivat pihaa. Meillä ei tykätä aurinkolaseista yhtään vaan ne saavat heti kyytiä :p Lätsäkin vedetään aika silmille ja sit alkaa kiekuminen että tulla siirtään se pois silmiltä :p
Meilläkin isä syöttämässä ei ole ollut kova sana; syöminen menee pelleilyksi mutta kun äiti syöttää niin suu on ammollaan kuin linnunpojalla :D
Tiuhtille paljon onnea Kirpusta =)
Hermy: Kirjoitti se lääkäri 5 purkkiin reseptin josta siis 4prk jäljellä. Purkki vain maksaa n.43e joten se on vähän turhan kallista ja varsinkin kun siitä menee aina osa viemäriin :(
Mielestäni Tutteli piti paremmin nälkää kuin tuo Almiron tai mikään muukaan valmiste… Mutta voihan se olla kuten kirjoitit että ruokahalu on yöllä nyt kasvanut kun on huomannut ettei tule masu kipeäksi.
Poitsu vetelee yöllä 200ml ja 250ml (en muista kumminpäin).
Isoja poikia teillä :)
Meillä 5,5kk neuvolassa 67,5cm/7,6kg. Nyt käytetään 74 –koon vaatteita. 68 ovat liian pieniä ja 74 vähän väljiä :p
Virva: Meidänkin pitäisi alkaa yötutista vierottaan kun joutuu pitkin yötä ravaan. Hyvänä yötä ei ole kuin 2krt vailla mutta huonona varmaan se 10 kertaa.
Pitäisi vaan ensin saada yksi huone tyhjennettyä sen verran että sinne saa mahdutettua vuodesohvan jolla mies voi sitten nukkua tulpat korvissa häiriintymättä (hän kun on töissä).
Miten toteutitte tämän tutittoman yön? Jätittekö vain suoraan tutin kokonaan pois vai annoitteko tutin esim. nukutusvaiheessa ja nukahtamisen jälkeen otitte pois…?
Älä yhtään kanna syyllisyyttä! Se on vain teidän kaikkien parhaaksi ja jaksatte sitten kaikki paremmin. Elsi ja sinä saatte paremmin nukkua ja jaksat sitten leikkiäkin enemmän :)
Meillä on pojan päiväunien kanssa ollut vähän ongelmia. Poju on tottunut nukkumaan ulkona vaunuissa mutta nyt näin ”kesällä” ulkona on niiiin paljon meteliä ettei siellä nuku erkkikään :( Eilinen päivä meni aamipäiväunien aikaan 20min ja iltapäiväunet 15min.
Ajattelin että sama se on sitten kokeilla yhden päiväunen rytmiin (pinnasänkyyn) eli venytämme päiväunia sinne 12-13 välille ja saa nukkua periaatteessa niin pitkään kunnes itse herää unilta. Sitten yöunille joskus 20-21 aikaan ja aamulla 7:30-8:00 ylös.
Poju ei ole tykännyt nukkua päikkäreitä pinniksessä joten pitää venyttää päikkäreitä niin pitkään että on vain niin väsynyt ettei pysy raukka hereillä. Nyt on nukkunut 1h 40min :)
Että tällasta me nyt kokeillaan.
Noista öistä vielä sen verran, että on se niin pirun väärin, että kun oli miehen vuoro huolehtia pojan yöstä niin pääsi paljon helpommalla :/ Ja kuitenkaan en saa aamusta nukkua niin pitkään kuin huvittaa.
Danja ja Poju 6kk
Danja ja Poju 6kk
kommentti ennen yöunille menoa
Onpas teillä joku antanu kärkevää palautetta puolivuotiaan yöunista... Joko sun poika syö ihan kaikki viis ateriaa päivässä? Jos ei syö niin en todellakaan olettais että nukkuu koko yön. Jätä moiset palautteet omaan arvoonsa ja teet kuten itelle on hyvä ;)
Nyt poika sylkkyyn ja unta houkuttelemaan... kiukkua kiukkua
Tuntui tosiaan, että oli ihan pakko tehdä jotain, koska Elsi heräsi yössä niin monta kertaa etten osaa laskea. Hyvänä yönä ehkä 6. Päätettiin sitten ottaa tutti pois JA siirtää samalla kertaa omaan huoneeseen, koska herään Elsin unipuhinoihinkin kyllä.
Tehtiin niin, että tutti jätettiin siltä seisomalta kun niin päätettiin, eli puolen päivän jälkeen. Ekat päiväunet oli siis iltapäivällä ilman tuttia ja jäivät vähän lyhyiksi. Sitten samana iltana oli pihatalkoot ja vauvauinti, eli Elsi oli tosi väsynyt nukkumaan mentäessä. Tuttia ei annettu, vaan peiteltiin tyttö sänkyyn ja toivoteltiin hyvät yöt, siliteltiin hetki ja niin pois päin. Sitten ei tultu enää katsomaan, vaikka itkikin.. Oli kamalaa mutta kesti vain 20min koska oli niin väsynyt. Seuraavana iltana taas noin 20min, sitten kahtena viimeisenä iltana ehkä 5min. Päiväunille olen silitellyt vieressä, että ei ihan kadota turvallisuudentunnettaan vaan saa tankata kunnolla läheisyyttä päivällä.
Olen kovasti pohtinut tuota unikouluasiaa. Että miten se olisi pitänyt toteuttaa ja miten hellästi tai kovasti olisi pitänyt tehdä. Uskon tuntevani Elsin ja tietäväni että se olisi itkenyt tuntitolkulla jos olisin käynyt sitä aina katsomassa, ja joka tapauksessa olisi ollut minuun pettynyt. Nyt olen tehnyt niin, että käyn yöllä katsomassa jos itkee vähänkään pidempään, esim pidempään kuin minuutin tai kaksi. Illalla olen nyt seuraavina iltoina pitänyt 10min rajaa, ajattelin että tuo alku oli tuommoinen opettelutuokio ja nyt voi sitten höllätä liekaa.
Kamala syyllisyys näistä jotenkin kalvaa, vaikka Elsi on ihan reipas ja hyväntuulinen oma itsensä uudesta unitavasta huolimatta. Ja parissa illassa tästä tulee uusi tuttu ja turvallinen iltarutiini, ja mikä parasta saan minäkin nukkua!
Mistä puheen ollen painelen sänkyyn.
virva.
Ai niin, Elsi joutuu allergiatesteihin kun sillä on semmoisia hassuja kovia näppyjä jalkapohjissa. En tiennyt mitä ne on ja kysyin neuvolalääkäriltä ja se konsultoi ihotautilääkäriä ja me mennään nyt sitten prick-testiin. Ei en näpyt ole sitä häirinneet, mutta ne tulee ja menee ja on olleet sillä aina, ja vaan jalkapohjissa ja jossain välissä myös kämmenissä. Mulla on niitä samoja itellä kämmenissä ja sormissa. Jännää, jos selviäis mitä ne on, oon aina miettinyt!
Meillä poitsu heräilee yöllä välillä 6 välillä 2 ja yhtenä yönä heräs vaan kerran. Silloin oli saanut just rokotuksen, niin mahtoiko se väsyttää. Päiväunille nukutan välillä sillain että imetän sängyssä ja poika vähän torkahtaa ja kun havahtuu, niin käännän mahalleen ja siinä vähän itkeskelee, mutta nukahtaa sitten. 20min taitaa olla huudatuksessa just se "traumaraja" et sitä pidempää ei pitäis antaa. Varsinkin kun on useempi lapsi, niin helposti tulee sellaisia tilanteita että vauva joutuu muutaman minuutin yksin huutamaan.
Oon perunaakin vähän yrittänyt maistattaa, mutta taitaa tehdä masuvaivaa, kun tuskanhiessä vääntelehtii ja vaipassa on kokoajan vihertävää kakkaa. Täytynee pitää vähän taukoa ja kokeilla bataattia uudelleen.
Kun olin hammaslääkärissä oli herännyt sillä aikaa ja mummo yritti tarjota korviketta pullosta mut ei maistunut. Joskun ihan pienenä joi pullostakin, mut nyt ei oo ollut pitkään aikaa tarvetta.
Ens viikolla on ultra. Ultrataan virtsatiet ja aivot ja verenpaine ja virtsanäytekin pitäis ottaa. Saa nähdä mitä siitäkin tulee. Viimeks oli verenpainemittauksessa niin rauhaton, että tuli korkeahkot mitat, mut aika vaikee se on just uniaikaan osuttaa ja kyllähän siihen herääkin kun ruvetaan mansettia tunkeen käteen. Aika söpö muuten sellainen vauvakokoinen.
nau
Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä; miten allergialääkärille pääsee? Vai pitäisikö suoraan mennä yksityiselle?
Jos menee yksityiselle niin korvaako vakuutus sen?
Yleensä meillä noi huudot alkaa/on kesken päiväunien tai yöunien. Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta huudot ovat öisin; herää siis kesken unien ihan yhtäkkiä parkumaan. Joskus vatsassa on ollut ilmaa ja olen saanut pojan asettumaan kun olen ensin pidellyt sylissä jonkin aikaa ja poika saa päästettyä pari pierua. Ja jos ei kesken unien ala parkumaan pää punasena niin itkeä kitisee pitkin yötä pahimillaan 15min välein. Usein yöparkumista on joskus 5 aikaan, 6 uudestaan ja saattaa olla vielä 6:30 (7 herätään yleensä).
Noi yöt menee yleensä joka toinen yö on huono ja joka toinen yö ihan ok; hyvää yötä ei kuitenkaan ole koskaan.
Muutenkin yöt ovat kauhean levottomia; piehtaroi puolelta toiselle sekä huitoo käsiään ja jalkojaan ja tästä heilumisesta seuraa sitten se ettei tutti pysy suussa ja sitä pitää olla vähän väliä laittamassa takaisin tai muuten alkaa parku. Jotta saisin itse edes jollakin lailla muutamankaan hassun tunnin nukkua niin poika pitää ottaa viereen tai kainaloon nukkumaan.
Imettämisen lopetin pääsiäisen aikoihin kun poika ei tissiä enää huolinut; muutenkin se oli sellaista tappelua aina joten annoin periksi
meidän molempien mielenrauhan takia.
virva: Mies on töissä joten hänestä ei kovin paljoa apua ole. Alkuillasta hän kyllä osallistuu mutta muutoin yöt ovat minun kontollani.
Toissayönä 4 aikaan hermostuin kun en ollut saanut nukuttua niin marssin toiseen makkariin missä mies nukkui ja "potkin" hänet ylös ja hiukset pörrössä rähisin että nyt saa sinä luvan hoitaa poikaa loppuyön että pääsen nukkumaan (miehellä oli vapaapäivä töistä). No niin siinä sitten kävi että poika ei piehtaroinut kuin pari kertaa ja asettui nukkumaan :p
Noin muutoin poika on kyllä hyväntuulinen ja hymyilee, nauraa, kilkuu ym. paljon. On vain niin hemmetin seurallinen ettei passaa jättää yksin kun muuten alkaa kitinä. Sitterissä viihtyy enää lyhyitä pätkiä. Myöskään lattialla peitolla ei viihdy kauaa koska kääntyy aina mahalleen ja vähän ajan päästä menee hermot kun ei vielä pääse kunnolla liikkumaan. Kovasti yrittää ryömiä ja nostaa jalkoja alleen konttausasentoon; ei vain pääse kuin muutamia senttejä silloin tällöin.
Hampaita ei näy mutta ikenet pullottaa ja kun poika "järsii" minun sormia niin aika kovasti käy jo. Kuolamäärät ovat olleet valtavia jo 2-3kk.
Danja ja Poju 5kk 1pv