Voiko kaupunki kieltää lasten päivähoidon "virikelapsilta" kesäksi?
Meille tuli kirje, jonka mukaan kaupunki tarjoaa lasten kunnallista päivähoitoa kesällä vain niille lapsille joiden vanhemmat ovat töiden vuoski estyneitä hoitamaan lapsia kesä-elokuussa.
Voiko kaupunki lain mukaan tehdä niin?
Toisinsanoen jos esim. äiti on vauvan kanssa kesän kotona on vanhempienkin lasten oltava.
Kommentit (13)
Mua painostettiin viime vuonna ja mun lapsi erityislapsi.
2 kuukautta olisi ollut kotona muutenkin, mutta olisi pitänyt olla 2.5kk.
En suostunut, koska kaupunki antaa meille tuon 2kk ilmaiseksi ja kyllä se maksullinen osuus on mun päätettävissä.
Lisäksi en suostunut pelkästään painostuksen vuoksi. Koin sen kyllä asiattomaksi ja törkeäksi.
Elto jahtasi mua monesti, kun kävin tarhalla.
Mutta ihmettelen onko kaupungilla, Loviisalla, oikeutta vaatia sitä?
Itse olen kesän töissä ja lapset heinäkuun lomalla isän kanssa. Joten asia ei minuakaan koske, mutta olen ihmetellyt samaa...
Meidän perhettä tämä ei haittaa, mutta ärsyttää sellaisten perheiden vuoksi jotka tarvitsisivat jostain syystä hoitoa, vaikkei syy olisikaan töissä.
Asia ilmoitetaan faktana, aivan kuin se olisi laillista.
ap
lisäksi tuo on ihan törkeää niitä hoitoon jääviä kohtaan: ryhmät yhdistellään tyyliin kymmenen päiväkodin lapsista niin ettei tuttuja varmasti näy...
eri asia sitten on, olisiko reilua tarjota kesälomaa niille lapsillekin, jos itse kerran on kotona.
(ja en ole mikään virikehoidon vastustaja. Omanikin on ollut virikehoidossa puolipäiväisenä, kun olin vauvan kanssa kotona, mutta oli kyllä koko kesän kotona, vaikkei kaupunki sellaista vaatinutkaan. )
kieltää lain määrittämää subjektiivista oikeutta palveluun!
Muistelen, että jonkun ohjeen mukaan, lapsella tulee olla kuitenkin yksi lomakuukausi hoidosta...Ei kyllä taida olla päivähoitolaista, vaan ehkä jostakin lakia alemmasta ohjeistuksesta, voi olla ihan vain meidän kunnan juttu...
ja niin pitääkin tehdä. muutenkin kesäisin on supistettu toiminta.kesäisin on tosiaankin vaan niillä lapsilla oikeus hoitopaikkaan joitten vanhemmat on työn takia itse estyneitä hoitamaan lapsia.
Hoitopäivät on lapsille työtä. Miksi lapsilla ei olisi oikeutta lomaan jos vanhempikin on kotona?
Lakiin vetoaminen ei siinä paljon auta.
ja omat lapseni ovat olleet pienempien sisarusten vauva-aikana päiväkodissa.
Sanoisin kuitenkin, että kesällä päiväkodista ei ole juuri lapselle hyötyä, kun ryhmät vaihtuu ja hoitajat vaihtuu.
Parempi olla kotona.
Ja varsinkin päivystyshoitoaikana kun välttämättä omat hoitajat eivät ole lapsia hoitamassa, hoitopaikka eri, kun taloja yhdistellään.
toisessakin on supistettu toiminta. Eli ne, jotka kesällä tarvitsevat hoitoa, menevät todennäköisesti vieraaseen pk:iin, vieraiden hoitajien ja vieraiden kavereiden joukkoon.
Olipa laki mikä hyvänsä, en henkilökohtaisesti ymmärrä sitä, että virikepaikka pitää olla kesän aikana. Miksei kesää voi viettää perheen kanssa?
Mutta ihmettelen onko kaupungilla, Loviisalla, oikeutta vaatia sitä?