Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuminen vuokralla omien vanhempien kodissa,Apua??

Vierailija
03.04.2010 |

Meillä on tilanne,että vanhempani ovat sairastuneet ja heillä on omakotitalo. He pyysivät (oikeastaan rukoilivat) meitä muuttamaan heidän taloonsa asumaan vuokralle (asumme tälläkin hetkellä siis vuokralla) jotta olisimme lähellä hädän hetkellä ja voisimme muutenkin arjessa auttaa.

He rakentaisivat autotallista&varastosta heille asunnon (pieni kaksio) ja me saisimme vuokrata omakotitalopuolen.

Nyt tuli sitten se,että mitäs tässä nyt pitää ottaa huomioon??

Jos esim mieheni joutuu työttömäksi (YT-neuvottelut käynnissä) niin voimmeko saada asumistukea tähän kotiin kun se on vanhempieni omistama?

Tuleeko tällainen asuminen yhdessä väistämättä johtamaan riitelyyn?

Miehelläni on ulosotossa hiukan velkoja,vaikuttaako vuokran aleneminen suoraa siihen kuinka paljon joudumme maksamaan UO:a? (Luulisin??)

Miten saada isäni tajuamaan,etten halua "suosiota" siitä,että asuisimme siinä,sisarukseni varmasti suuttuvat kun pyysi minua (vaikka olemmekin ainoita joilla on realistiset mahdollisuuden siihen muuttaa...)

Ja miten saada tajuamaan,ettei he voi vuokrata meille omakotitaloa 300e/kk vaan heidän on pyydettävä kunnon vuokraa! (itse ehdotin 700e+kulut,maksamme vähän vähemmän nyt vuokraa kuluineen)

AUTTAKAA jos osaatte?? Kiitos!!

ps. onko jotain juridisia juttuja joita pitää huomioida??

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon asumistuen kanssa. Kysy suoraan Kelasta. Opiskelijat eivät ainakaan saa yhtään asumislisää tuossa tilanteessa.

Itse olisin ehdottanut maksuksi 500€+kulut ja laittaisin 200€/kk säästöön. Näin kertyisi pahanpäivän jemma siltä varalta jos tulisi työttömyyttä tai jotain muuta ikävää eteen.

Verovirastosta kannattaa tarkistaa toi vuokran suuruus varmuuden vuoksi, ettei tule mitään ongelmia myöhemmin perinnön tai lahjaveron suhteen. Eli ettei tulkita alhaista vuokraa lahjaksi.

Vierailija
2/3 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa juttu on vaan se, että Kelaan viedään vuokrasopimus ja ehkä parit vuokrakuitit. Toisaalta näin tehdään usein muissakin tapauksissa. Sitäpaitsi opiskelijat saa tukensa eri paikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä huomio tuo lahjavero-juttu. Otan selvää.

Voi,että tää asia ihan valvottaa mua koska en tiennyt,että vanhempieni tilanne on niin huono... Ja toisaalta mietin,että olenko liian itsekäs kun en oikeastaan haluaisi muuttaa heidän "alaisuuteensa" -> vuokralle heille... ja kuinka tulisimme toimeen niin lähekkäin asuessa.

Sydän kuitenkin sanoo,että olen itsekäs kun edes mietin noita,hehän tarvitsevat apua ja sitä pyysivät ja tiedän tasan,että tekisivät vastaavaa minulle vaikka huomenna jos tarvitsisin!

ap