miten semmoseen terapiaan nyt sit pääsee?
Jos menee kunnallisen kautta, niin mistä löytyy oikeat numerot ja kuinka monta vuotta on jonot? Voiko raskaana päästä jotenkin "jonon ohitse" tai neuvolan kautta kätevämmin? En nimittäin usko, että terapiasta on mitään hyötyä enää vuoden päästä, nyt sitä tarvitsen, jotta innostun taas elämästä ja myös tästä tulevasta vauvasta.
Entäs yksityinen? Kuinkas kallista hupia se sitten on?
Kommentit (4)
pyydät lähetteen psykiatrian poliklinikalle. Yksityinen olis mulla maksanut 50e kerta.
Voi mennä suoraan yksityiselle psykiatrille. Maksaa jotain sata euroa per kerta, ei siis halpaa lystiä, mutta jos on kyse omasta hyvinvoinnista, ei siitä kannata säästää.
Katso KELAn sivuilta hakuohjeet ja hinnat. Jos on varaa maksaa psykoterapia itse, voi suoraan etsiä itselle sopivaa terapeuttia esim. googlettamalla psykoterapia tai psykoterapeutti. Netistä löytää myös eri psykoterapiasuuntausten psykoterapeuttilistoja. Kirjastosta saa lainattua helppolukuisia oppaita eri psykoterapiosta, jotta tietää, millaista terapiaa haluaa itselleen.
kelan maksamassa terapiassa. Itse maksan siitä omavastuun, n.7e/kerta. Ensin pitää olla vähintään 3 kk "tutkimusjaksolla" mt:ssä tai muuten kunnallisella puolella, jotta voi hakea kelalta korvausta yksityiseen terapiaan. Siihen tarvitaan lääkärinlausunto diagnooseineen. Sun tilanteessa kannattaa nyt puhua neuvolassa, että mitä olisi mahdollisesti tarjolla. Useinhan mt:oon saa tukikäyntejä jne.. Riippuu kunnasta. Vauva tuo tullessaan monenlaisia ajatuksia ja oman lapuuden, joten kannattaa tarttua tilasuuteen nyt.
terveisin 3 vuotta miekkarissa juossut ja sairas edelleen.
kelan maksamassa terapiassa. Itse maksan siitä omavastuun, n.7e/kerta.
Ensin pitää olla vähintään 3 kk "tutkimusjaksolla" mt:ssä tai muuten kunnallisella puolella, jotta voi hakea kelalta korvausta yksityiseen terapiaan. Siihen tarvitaan lääkärinlausunto diagnooseineen. Sun tilanteessa kannattaa nyt puhua neuvolassa, että mitä olisi mahdollisesti tarjolla. Useinhan mt:oon saa tukikäyntejä jne.. Riippuu kunnasta.
Vauva tuo tullessaan monenlaisia ajatuksia ja oman lapuuden, joten kannattaa tarttua tilasuuteen nyt.