Paljonko teillä on vuokra?
Meillä 4 h + k + parveke, 85 neliötä, 850 euroa. Leppävaara, Espoo. Mielestäni edullinen.
Kommentit (70)
Nyrkkisäännöt sopivat niille ajoille, kun asuntojen hinnat ovat pitkässä juoksussa ok tasolla. Tällä hetkellä en vaan keksi mitään huonompaa ajankohtaa menneestä kuin mikä on nykyinen:
http://www.tilastokeskus.fi/til/ashi/2009/04/ashi_2009_04_2010-01-29_ti…
Jos ajatellaan asunnon ostamista vaikka vuontena 1995, niin totta mooses se on ollut loistava valinta. On päässyt tosi paljon nopeammin kannatavaksi verrattuna vuokra-asuntoon varmasti kuin se, joka osti vaikka vuonna 1988. Ajoituksella on väliä. Jos keskiverrosti omistusasuminen alkaa olla kannattavaa 20-30 v päästä ostosta, niin kannattaa miettiä, että kannattaako esim. sitä isoa asuntoa, jota perhe tarvisee esim. 10 vuodeksi ostaa omaksi?
Niin ja vaikka sinusta nämä eivät koskekaan mitään Matti ja Maija Meikäläisiä, niin kannattaa muistaa, että kyllä nämä lainalaisuudet ihan mainiosti toimii esim. tosi monessa perheessä Helsingissä, jossa ihmisiä asuu vuokralla enemmän kuin omassaan. Eikä tässä ole edes mistään minun laskelmista kyse, vaan esim. Taloussanomatkin on näitä laskenut 75m2 asunnon kohdalta:
http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2009/12/09/katso-mika-on-halvin-a…
Tuon artikkelin mukaan omassa asuminen on halvempaa niin kauan kuin korot on alle 2,5. Nyt siis voi olla näin, mutta entä jos ja kun korot nousevat? Onko mahdollista, että asuntojen hinnat jopa laskevat?
Kultakaivos olisi asua aso-asunnossa ja omistaa vaikka sijoitusasuntoja samaan aikaan. Harmi vaan kun itse en siihen pysty - täytyy siis asua vuokralla tai omassa.
Me asumme vuokralla mm. siitä syystä, että haluamme asua siellä, missä on mukava asua, emmekä siellä, missä meillä on varaa ostaa oma asunto.
Voisimme ostaa esim. rivarikolmion jostain lähiöstä tai isommankin naapurikunnasta, mutta ei kiinnosta - haluamme asua juuri täällä. Ja koska pienet kaksiotkin ovat meillä täällä liian kalliita, asumme edelleenkin vuokralla, nauttien ihanasta ympäristöstä.
Meillä sama sijainti, neliöitä vähemmän ja vuokra noin 1250 e.
Olen laskeskellut, että on edullinen, jos vertaa siihen, että asuisi omassa vastaavassa.
Pieni kolmio Tampereella keskustan laidalla.
Edullinen vuokra mielestäni meilläkin.
3h+k+s+parveke 77,50neliötä, 750e. Turku (noin 5km Turun keskustaan. Mun mielestä tää on edullinen.
63,5 ja vuokra 452e,sis. veden ja lämmön.
90 000 hengen kaupunki, 3km keskustasta, 54 neliön oma pieni talo, kylläkin tosi vanha mutta rempattu. Iso piha jonka vuokraisäntä hoitaa, puusauna, kauppa takaportilla. Aivan ihana oma pieni koti. ja tietysti se TAKKA:)
vuokra 150€ kuussa plus sähkölasku.
nyt kylläkin luopumasta tusta aarteesta....
726€ 76,5 neliötä
2makaria, olohuone, keittiö, parveke, sauna ja varasto.
Ei halpa, mutta ei kalliskaan sijainti huomioiden.
2h+k+s, rivitalo 60m2, Oulussa hyvällä alueella n.650€/kk
ja vuokra on varsin kohtuullinen 850 euroa. Hiljainen asuinalue, merinäköala ja ratikat + bussit kuitenkin ihan nurkan takana.
Ainoa miinus? Putkiremontti tulossa hetkenä minä hyvänsä.
Vantaa,ilola 3h+k+s 78,5 neliön rivitalo omalla pihalla 857 euroa.
Hinnaltaan kaiketi keskiverto mutta on silti ikävä edellistä asuntoa
Vantaa,tikkurilan keskusta 2h+k+parveke 63 neliötä 515 euroa...
neliöitä 100 ja asumiskulut n 180 e kk. Espoo
Smankokoiset asunnot täällä maksaa jotain 300-350 000 :P
Omakotitalo 200 m2, ulkomailla