Onko kirjanpitäjillä ja tilintarkastajilla töitä tulevaisuudessa?
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20…
Eli jos alle 8,8 miljoonan euron liikevaihdon yrityksiä ei tarvitsisi tilintarkastaa ja alle 1 miljoonan liikevaihdon yrityksille ei tarvitsisi tehdä kirjanpitoa, niin eihän meille ole enää töitää?!
Osaako joku kertoa millä asteella tämä mietintö on? Olen lukenut vasta eilen tästä talousalan lehdistä.
Kommentit (16)
aprillipila tuli mullekin heti ekana mieleen.
kun tämä on jo vanha juttu, oli parin päivän takaisissa talouslehdissä. Ap vaan nostelee tätä, jos uusia ihmisä linjoilla.
ap
siis tarkoitan toisella työssäolevalle, normipäivää tekevälle.
Ja olen tilitoimistossa. yhden hengen firman kirjanpito maksaa 500-2000 €/vuosi..
ja idea on minusta aivan päätön. Miettikää mitkä menetykset moisesta olisi ihan veroissa.
Nyt jo monet pien yrittäjät on sellaisia vilunki veikkoja, että heikompaa hirvittää nämä jos päästettäisiin vapaasti heilumaan niin ei hyvää päivää. Kuka vahtisi, että ne hoitaisi esim työnantaja velvoitteet ja mitä tästä sitten seuraisi.
Se on selvää, että joitakin kevennyksiä tulee esim tilintarkastukseen, mutta en nyt veisi ajatusta ihan noin pitkälle.
joo. Jos näin käy, niin mä alan sitten pienyrittjäksi.
Osaako joku sanoa, mistä tämä juttu on lähtenyt liikkeelle? EU:sta?
Käsittääkseni EU sallisi tämän, mutta Suomi saisi tehdä itse päätöksen lievennyksistä. Mutta ei näin pitkälle, Suomihan menisi konkurssiin, koska eihän kukaan pienyrittäjä maksaisi veroja. Suomessahan on 90 % pienyrityksiä.
Nykyäänkin esim. toiminimen kirjanpidon voi tehdä melkein kuka vaan, eikä niiden perään paljon kyttäillä. Ei kyllä yhtään tarvitse löysätä kirjanpitolakia enää.
Lisäksi yritykset voi pilkkoa useiksi pieniksi yrityksiksi, niin sittenhän ei tarvitse isommankaan firman tehdä kirjanpitoa..
Meinasin juuri oman toimiston perustaa... Kannattaakohan tämä nyt ollenkaan? Vai millähän perusteella niitä veroja sitten maksettaisiin? Ihan mitä haluaa?
Nykyäänkin esim. toiminimen kirjanpidon voi tehdä melkein kuka vaan, eikä niiden perään paljon kyttäillä. Ei kyllä yhtään tarvitse löysätä kirjanpitolakia enää.
Lisäksi yritykset voi pilkkoa useiksi pieniksi yrityksiksi, niin sittenhän ei tarvitse isommankaan firman tehdä kirjanpitoa..
Hyvä pointti tuo jälkimmäinen! Näinhän siinä kävisi.
Meinasin juuri oman toimiston perustaa... Kannattaakohan tämä nyt ollenkaan? Vai millähän perusteella niitä veroja sitten maksettaisiin? Ihan mitä haluaa?
Ap myös ajatteli perustaa oman yrityksen, kirjanpitoa ja tilintarkastusta. Mutta en tiedä enää, uskallanko?!
Veroja ei enää sen jälkeen tarvitse maksaa ;) Voipi olla, että verottaja vaatisi sen kirjanpidon kuitenkin. Onhan kirjanpito ja verotus aika lailla sidottu toisiinsa.
siis tarkoitan toisella työssäolevalle, normipäivää tekevälle.
on oikeasti tulossa. Siitähän tulisi järkyttävät menetykset valtiontaloudelle.
ista