Oletko käynyt koskaan psykologin juttusilla?
Miksi? Auttoiko? Voiko psykologi todeta masennuksen? Määrätä lääkkeitä? Vai ohjaako hän jatkohoitoon esim. lääkärinvastaanotolle?
Kommentit (8)
Persoonallisuustestissä psykologin tekemänä.
koska mulla oli pahoja pakko-oireita. Auttaminen sriippuu siitä, mitä sillä tarkoitetaan. Siinä mielessä ei auttanut, että eivät ne pakko-oireet edes vähentyneet loppumisesta puhumattakaan. Siinä mielessä auttoi, että pysyin silti hengissä niiden kanssa ja opinnoissa ja työelämässä kiinni - se kun ei ollut itsestään selvää.
Psykologi voi todeta joitain ongelmia, esim lukihäiriön tai vastaavan, mutta ei tehdä lääketieteelllistä diagnoosia, jollainen masennusdg olisi. Lääketieteellisen diagnoosiin ja lääkkeiden määräämiseen tarvitaan lääkäri eli psykiatri tai yleislääkäri.
Näin siksi, että psykologi on käyttäytymistieteilijä. Hän tekee käyttäytymiseen liittyviä juttuja. Lääkäri on lääkäri ja tekee lääketieteeseen liittyviä juttuja.
Viitisen vuotta kerran viikossa psykoterapiassa.
jutteli niitä näitä ja oli hyvin utelias.
eron yhteydessä. Kaverit ja ystävät sekä sukulaiset tukivat kyllä, mutta uusia näkökulmia ja katkeruuden yli auttoivat neuvolapsykologin hyvät kysymykset. Kerran käynyt purkamassa haastavan lapsen vanhemmuuden tuntoja jaksamiseen ja syyllisyytteen liittyen.
Keskustelu ilman oikein-väärin -pohdintoja lähinnä siltä kannalta, mikä jo toimii ja on hyvin ja mihinkä asioihin tarvitaan muutosta, jotta asiat menisi myös hyvin, on ollut psykologilla käynnin anti. Siis "tuomioistuin"-tyylin sijaan pohdittu ratkaisuja ja terveitä tavoitteita, joihin voisi pyrkiä. Selkeyttänyt omaa ajattelua ja toimintaa.
ja käyn edelleen. Kohta tulee vuosi täyteen. Masennuksen vuoksi ja on auttanut tosi paljon. Alkuun kävin kerran viikkoon, välillä vähän mielialan mukaan ja nykyisin ehkä vain kerran kuukaudessa. Käyn varmaan ensi syksyyn asti, kun välillä tulee takapakkia, mutta sehän toisaalta on aivan luonnollista elämän kulkua.
Psyklologi ei voi määrätä lääkkeitä, mutta mielialalääkkeitä voi kirjoittaa ihan kuka tahansa lääkäri. Itse kävin tosin pari kertaa myös psykiatrilla, kokeiltiin kahtakin eri lääkettä, joista ainakin minulle tuli aikamoiset sivuvaikutukset. Psykiatri oli sitä mieltä, että lääkitys ja terapia ovat samanveroisia hoitomuotoja.
Tosin psykologin valinnan kanssa saa olla tarkkana. Alalla on jos jonkinlaista yrittäjää. Ja henkilökemiat vaikuttaa tosi paljon.
Itsellä tämä nykyinen toinen jota kokeilin ja aivan loistava.
Rohkeasti vain juttusille.
Tuosta lääkkeiden määräämisestä en osaa sanoa, se ei ollut tarpeen minulla.