Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te raskausmyrkytyksen kokeneet

Vierailija
30.03.2010 |

miten teillä alkoi oireilu?

Voiko valkuaista virtsasta todeta mitenkään itse, hajusta tai muusta?

Mulla siis tänään täynnä vko 33, ainut oire mikä on ollut tämän päivän on ylävatsan kipu. Oikeastaan vain yhdestä kohdasta jos siitä painaa, tai edes hipaisee, sattuu. Päätä ei säre, ei ole turvotusta,

yhtenä iltana ehkä oli näköharhoja kun näin pieniä palloja, mutta nousin kyllä nopeasti ylös kun kyykistyin, että voi johtua siitäkin.

Ylipainoa mulla on ja tää on eka raskaus.

Kysynkin, että jos on raskausmyrkytys huomaako sen olossaan selvästi että hakeutuu hoitoon?

Huomenna käyn mittaamassa äitin luona verenpaineen, tähän asti aina olleet alhaiset ja virtsa puhdas.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausmyrkytys ei oireile ollenkaan ennen kuin pamahtaa juuri kouristeluksi ja HELLP:iksi.

Yleensä olo on tukala ja kamala, joskus vain verenpaineet koholla, kuten minulla. En siis saanut muita oireita missään vaiheessa, olo oli täysin hyvä mutta paineet nousivat ja proteiinia ilmaantui virtsaan, mutta sitten synnytys käynnistyikin jo itsestään.

Vierailija
2/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan vannemaisena jatkuu sekä selän että rinnan puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se sit varmaan sitä ole.

Sattuu tosiaan vain pienelle alueelle.

Aikalailla ihan keskelle.

No jos tää jatkuu niin soittelen sit neuvolaan..seuraava käynti on vasta ensvkon to.

ap

Vierailija
4/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten tuskin sulla syytä huoleen. Kova päänsärky, nopea pulssi, huonovointisuus, turvotukset jne.

Vierailija
5/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin mäkin aattelin, että kyllä sen varmasti huomaa jos se on. Ja olenhan jo hyvillä viikoilla ettei senkään puoleen tarvitse olla hädissään. Tähän mennessä kaikki vaan mennyt niin hienosti, että ajattelen, että nyt lopussa tulee tietenkin jotain ongelmia. Mut saampahan nukkua yöni rauhassa eikä tarvitse pelätä, kiitos teille! :)

Ap

Vierailija
6/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkäsin kuolevani. Turvotusta tuli aivan silmissä ja pää meinasi räjähtää. Sormet ja jalat tykyttivät aivan hulluna, sydän meinasi tulla rinnasta.

Vierailija
7/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kovasti turvoksissa, mutta muuten ei ollut mitään oireita. rv 33 tehtiin sektio kun tila alkoi olla hengenvaarallinen.

Vierailija
8/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielummin kun lukea vaan lista oireista.

Vielähän se kerkee tulla ihan lopussakin kun tosiaan ylipainoa on reilusti, paino noussut ainoastaan vajaa 4kiloa tähän mennessä, että se on ollut hyvä. Tietääpähän sitten heti hakeutua hoitoon jos tulee huono olo, tähän mennessä olo on ollut aivan taivaallisen hyvä ja virtaa riittää kuin pienessä kylässä, joten huomaan kyllä eron heti jos olossa tapahtuu muutosta.

Ap

Vierailija
9/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli käynnistetty synnytys päällä kun myrkytys eteni kouristukseen. Hiukan särki päätä ennen sitä, mutta kyllä synnytyskipu oli pahempaa. Koko toksemia-aika sitä ennen sujui täysin ilman oireita, proteiinia löytyi neuvolan seulassa ja verenpaine hiukan koholla. Turvotus oli melko lievää, jota kuvailisin normaaliksi turvotukseksi raskausaikana. Viikon sairaalassaolon jälkeen toksemia vain yhtäkkiä yön aikana paheni ja kehittyi hellp-syndroomakin vielä. Kouristuksen ja hätäsektion jälkeiset päivät olin kyllä tosi kipeä ja kaikki oli hyvin sumuista. Parin päivän jälkeen olo oli taas sektiohaavaa lukuunottamatta aivan normaali.

Pointtina siis, että proteiinia oli oireiden ilmaantuessa jo yli 8 (grammaa?) ja verenpainekin 200/126. Ottakaa raskausmyrkytys vakavasti, vaikka se ei missään tuntuisikaan. Kaikille ei tule oireita kuin vasta sitten kun on jo myöhäistä.

Ilman neuvolan tarkistuksia, sairaalaan ottamista ja omaa yhteydenottoani kätilölle synnytyskipujen takia yöllä en todennäköisesti olisi tässä eikä olisi vauvakaan.