Tuntuu että nykyään liki kaikilla lapsilla on kalliit merkkivaatteet.
Ihan köyhien opiskelevien nuorten äitienkin lapsilla hiekkalaatikolla on ökyt merkkivaatteet. Kehtaako sitä enää Lotassa ja Lassissa ja KidsKidsissa lapsiaan käyttää missään?
Kommentit (46)
mutta ei se tarkoita perheen vähien rahojen tuhlaamista merkkivaatteisiin. Lapset varmaan arvostaisivat enemmän matkustelua ym. kivaa yhdessä tekemistä kuin kalliissa vaatteissa äitin nukkena tepastelemista.
Pidän itsekin lastenvaatteiden ostelusta ja tunnen huonoa omatuntoa ajoittain kun tulee ostettua vaatteita välillä vaikka ei niin tarviskaan, eikä säästettyä niitäkin rahoja matkakassaan. Tosin kyllä ostan huuto.netistä, h&m:stä, kirpparilta jne. Merkkivaatteita kyllä mut huutiksesta lähinnä.
Väitän, etteivät meidän lasten (merkki-)vaatteet ole tulleet kalliiksi lainkaan, kun on ostanut harkiten oikeista paikoista oikeaan aikaan; alet, nettikaupat, ulkomaat..
Vaikka olenkin opiskelija (nyt äitiyslomalla, osa-aikavakityökin löytyy, mutta siitä jään sit hoitovapaalle, koska muuten en näkisi lastani koskaan), niin mulla on rahaa pistää lapsen vaatteisiin. Ja viitseliäisyyttä löytää laadukkaat ja mieleiset kauniit vaatteet lapselle sellaiseen hintaan, johon mulla on varaa.
Mä voin tinkiä muista asioista, en esim. itse tarvitse koko ajan uusia vaatteita, kun niitä on paljon hyväkuntoisia ja omantyylisiäni. En ole trendien vietävissä, mutta usein kuulen kehuja sekä omasta että lapseni vaatetuksesta. Olen omalle tyylilleni uskollinen, toki tykkään myös kokeilla. Nyt äitiysloman aikana olen ostanut vain muutaman vaatekappaleen itselleni, niistäkin osa periaatteessa lapsen "takia". Eli siis uimapuku vauvauintiin ja "tex"-kengät loskassa ulkoiluun.
Lapsi on aina kauniisti ja siististi puettu. Se lapsi nyt vaan on ykkösprioriteetti mun elämässäni, mutta se ei tietenkään tarkoita, etten itsestäni huolehtisi. Olin vaan hankkinut tarpeeksi vaatetusta jo ennen lasta, niin pärjään äitiysloman pienillä hankinnoilla :D Ja matkustamisesta karsitaan kans nyt kun on tiukkaa. Sekä ravintolassa syömisestä. Jne.
Halutaan näyttää ulkopuolisille miten tärkeä lapsi on..Mutta mitäs jos näyttäisi sen sijaan lapselle ja unohtaisi ne ulkopuoliset? Sen rahan kun voi käyttää rakentavamminkin lapseen, lapselle oikeasti ihan sama merkillä kunhan on siistit ja kauniit vaatteet. Ylimääräisillä rahoilla voi vaikka tutustuttaa lasta eri kulttuureihin tai hankkia vaikka merenrantamökin jossa viettää kesiä, käydä teatterissa/konserteissa/tapahtumissa useammin, mennä vaikka koko perhe kansainväliselle työleirille kolmeksi kuukaudeksi pelastamaan merikilpikonnia.
En nyt tiedä mitä lapsesta välittämistä on opettaa hänet merkkitietoiseksi pinnalliseksi snobiksi. Mutta tärkeintä että ulkopuolisille näyttää hyvältä.
ja näin osoittaa ulkopuolisille, kuinka tärkeä lapsi minulle on.
Kyllä merkkivaatteilla on tarkoitus viestittää toiselle aikuiselle, että meilläpä on varaa ostaa kyseinen vaate. Kyllä lapselle kelpaa vaate kuin vaate.
Onko teillä itsellänne se huono itsetunto, joka ei kestä sitä, että muilla on erilaiset vaatteet kuin teidän lapsillanne? Onko toisten merkkivaatteet teiltä pois? Mitä te välitätte siitä, että toiset kehuvat miten kalliita vaatteet ovat? Ja toisaalta, mistä te tiedätte miten halvalla joku on saattanu sen merkkivaatteen ostaa? Tai vaikka jopa käytettynä.
Meilläkin on sulassa sovussa eri merkkisiä vaatteita, osa kalliimpia ja osa halvempia. Itse tykkään pukea lapseni hyvännäköisiin vaatteisiin, mutta en näyttääkseni muille äideille vaan siksi, että itse pidän kauniista vaatteista. Katson lastani mieluummin sellaisissa kuin rumissa, huonosti-istuvissa vaatteissa - joita voi olla myös merkkituotteissa. Mitään en osta vain merkin takia eikä varsinkaan siksi, että joku toinen huomaisi sen merkin.
Enkä pahemmin välitä mitä muiden lapsilla on päällä. Tietenkin jos on jotain kivaa, saatan kysyä mistä on ostettu ja - hui! - minkä merkkinen vaate on. Toisaalta en arvostele muita äitejä jos heidän lastensa vaatteet eivät ole huoliteltuja tai ovat minusta jopa rumia, heille vain ei ole niin tärkeää, miltä vaatteet näyttävät, kunhan vain ovat tarkoituksenmukaiset. Ja jos se sopii heille, niin eipä se ole minulta pois.
Ostan "kalliita merkkivaatteita" vain siksi, että haluan lapsille vedenpitävät vaatteet ja kengät.
Muiden vaatteista en ajattele mitään.
Halvemmatkin merkit on ihan hyviä (meillä on ollut myös kalliita merkkivaatteita). Mun kaveripiirissä ainakin tosi moni tilaa osamaksulla melkein kaiken. Mun mielestä ostetaan se tavara, johon kulloinkin on varaa. Mä olenkin vanhanaikainen.
en oo koskaan edes kiinnittänyt huomiota muiden lasten vaatteisiin. Omallani on päällä sellaiset vaatteet, jotka on löydetty halvalla joko alennuksesta tai kirppikseltä. Toki ehjiä ja muuten siistejä niiden tulee olla. Ei oikein viitsi sijoittaa noihin vaatteisiin, kun mahtuvat kuitenkin vain tietyn ajan eikä muutenkaan sitten harmita jos sattuvat menemään rikki.
varsinkin köyhillä on niitä varaa ostaa kun niissä on mieletön jälleenmyynti arvo. usein saa enemmän kuin uutena jos osaa ostaa oikeaa kuosia. itse köyhänä en raaskeis ostaa mitään kidskidsiä tms.
mutta kaikki on varmasti ollut alennuksessa. Eipä tule kauheasti mieleen että olisin ostanut mitään normaalihinnalla. Esimerkiksi tämän talven reimatecin puku ovh:150e, maksoin 50e. Samoin kengät, taisi olla lähtöhinta jotain 70e, maksoin 10e. Sisävaatteet saa smoin alesta jos vaan viitsi kierrellä ja katsella.
Meillä tämä ei ole rahakysymys, mutta minusta vaan on hulluutta ostaa kalliilla:)
en suostunut ostamaan pojalleni kenkiä ja takkia, mitkä hän talveksi halusi. Kengät olisivat maksaneet 120 euroa ja takki 170 euroa. Sanoin hänelle, että ei kenelläkään muulla sellaisia ole. Kamalaa, kun näin hänen luokkakavereitaan. Lähes jokaisella pojalla oli ne hänen haluamansa.
Minulla on ammattini puolesta melko hyvä otanta alle 6-vuotiaisiin lapsiin. Noin 250 lasta tapaan viikoittain, ja mielenkiinnosta seuraan toki lasten vaatetustakin. Hyvin harvoilla on ökymerkkejä (kuten Burberry, Gant jne.) ja monilla ylipäänsä aika "mielenkiintoisia" väri- ja kuosiyhdistelyjä vaatteissa. Mielestäni me&I on suosittu tällä hetkellä, mutta vähintään yhtä paljon näkee ihan perus H&M ja Lindex -vaatetta. Tietystikään läheskään aina en tunnista vaatteen ostopaikkaa, mutta aika normaalihintaisissa vaatteissa peruslapset mielestäni kulkevat.
saa hyvää merkkivaatetta halvalla. Merkkivaatteita voi ostaa käytettynä, koska ne kestää kulutusta. Itse ostan Po.P, T2H, Reima, Katvig ym., mutta harvasta olen täyttä hintaa maksanut. Webshopeista, outlet-myynneistä,alennusmyynneistä, kirppikseltä ja Huuto.netistä teen paljon löytöjä. Saattaa olla, että joku ihmettelee, kuinka hoitovapalla olevalla on varaa, mutta siinähän ihmettelee. En ole velaksi ostanut.
Ja voin vannoa että merkillä on oltava jonkinmoinen takuu uskottavuutensa pitämiseksi, saa siis samalla laadukkaampaa.
Miksi ostaa kolmet halvat talvikengät talven aikana kun yksillä hyvillä pärjää.
Eihän köyhän kannata ostaa halpaa, vai miten se meni...
merkkivaatteiden tarkeytta Suomessa. Ehka taallapain on niin monta merkkia saatavilla ettei niita kukaan jaksa muistaa. Tarkeinta on etta on vaatteet paalla.
ostaa yhdet kalliit kengät kun yksillä halvoillakin pärjää koko talven?
En ymmärrä tuota ajattelutapaa, että vain se kallis on parasta. Itse ostelen pojalle juuri noista "halpaketjuista" kenkiä sekä vaatteita ja tähän mennessä ne ovat olleet todella hyviä. Ja tosiaan, syksyllä ostetuilla halvoilla (20e) kengillä mennään vieläkin.
Miksi ostaa kolmet halvat talvikengät talven aikana kun yksillä hyvillä pärjää. Eihän köyhän kannata ostaa halpaa, vai miten se meni...
ku halvemmat vaatteet on ihan hyviä.
Oottakaa kun lapsistanne tulee teinejä, vaativiksi oppivat tuolla tavalla...
Just ostin tokmannilta kevätpuvun vauvalle 24,95e :)
Itse en jaksa juosta kauppoja läpi, joten ostan sitten ruokaostosten yhteydessä lasten vaatteet Prismasta tai Citymarketista. Eivät ole lapset valittaneet ja hyvin ovat kestäneet, menneet jopa vielä lasten serkuillekin.
Toki muualtakin ostetaan vaatteita, mutta en viitsi laittaa rahaa vaatteisiin, jotka menevät vain yhden talven.
Enkä kyllä ymmärrä tuota merkkivaateprassailua. Itsekään en kulje merkkivaatteissa, vaikka tulen hyvin toimeen taloudellisesti ja olen onnellinen:)
Meillä ainakin siksi satsataan ulkoilupukuihin, että kunnon kosteussuojatut puvut helpottavat elämää kun ei tarvitse mitään kuriksia ja sadevaatteita joka välissä pukea ja riisua. Mutta ymmärrän kyllä senkin, jos joku mieluummin niin tekee.
ku halvemmat vaatteet on ihan hyviä.
Oottakaa kun lapsistanne tulee teinejä, vaativiksi oppivat tuolla tavalla...Just ostin tokmannilta kevätpuvun vauvalle 24,95e :)
Muakin kiinnostaisi.