Jos lapsi sairastuu kesken työpäivän..
Mitä jos on sellainen työ ettei pysty kesken päivää lähtemään ja hakemaan sairastunutta lasta päiväkodista?
Kommentit (50)
Tottakai lapsi pistetään aina töiden edelle, mutta en kyllä potkujakaan haluaisi saada...
esim. Kangasala vaatii varahakijoita, vähintään puhelinnumerot on oltava.
ettei kesken päivän pääse hakemaan sairasta lasta kotiin tarhasta? Voiko sellaista työtä tekevä sairastua itsekään?
että eräiden mielestä työtekijän pitäisi siltä istumalta/seisomalta hyökätä lasta hakemaan. Mutta kuten olemme edellä todenneet, niin on paljon ammatteja, joissa ensin täytyy järjestää asiat niin, että työt hoituu loppuun/saada sijainen ja sitten voi lähteä.
-kirurgi jos on leikkauksessa ja vastaavat
-rekkakuskit, konduktöörit ym. pitkän matkan liikkujat
-lentäjät, stuertit ym.
-luotsi
-merimies, kapteeni yms.
-armeijassakin varmaan monet sellaisia ettei voi lähteä
-kenttätöisäs oleva tutkija (voi olla esim. 300 km päässä tarhasta)
-kuka tahansa joka on työn takia kauempana reissussa
ettei kesken päivän pääse hakemaan sairasta lasta kotiin tarhasta? Voiko sellaista työtä tekevä sairastua itsekään?
esim. kirurgi, lentäjä, lentoemäntä jne. jne.
Ja jos esim. lentäjä sairastuu kesken lennon, koneessa on aina toinen kuski, mannertenvälisillä kaksi muuta. Hän sitten sairastaa koneessa ja kohdemaassa, ja palaa sitten kun pystyy. Sama lentoemännällä.
Et kai oikeasti kuvittele että jos kone on keskellä Atlanttia menossa jenkkeihin, lentäjä jotenkin sieltä lähtee hakemaan lapsen kesken päivän pois hoidosta?
Ja jos aiot sanoa että toinen vanhemmista voi kyllä hakea, niin toinen vanhemmista voi olla vaikkapa työreissulla toisella laidalla suomea, ja tulossa vasta illaksi kotiin junalla. Jos matkaa kotiin on 300-500km, ei sieltä todella singahdeta heti kun päiväkodista soitetaan. Itseasiassa kesken tärkeää palaveria ei edes vastata puheluihin, vaan päiväkoti saa pärjätä lasten kanssa.
Näin meillä. Ja varahakijoita ei valitettavasti ole.
että eräiden mielestä työtekijän pitäisi siltä istumalta/seisomalta hyökätä lasta hakemaan. Mutta kuten olemme edellä todenneet, niin on paljon ammatteja, joissa ensin täytyy järjestää asiat niin, että työt hoituu loppuun/saada sijainen ja sitten voi lähteä.
kysyn yleensä, eikö miestäni olla saatu kiinni. Hänen on helpompi järjestää sairaspoisaoloajan sijaistus kuin minun. Sitten lupaan, että joku tulee tunnin sisään. Työmatka puoli tuntia, miehellä vaatteiden vaihto ja lähtö vie aikaa n. puoli tuntia. Minä pääsisin hieman nopeammin liikkeelle, mutta jos minä lähden, pistän kuitenkin automaattisen poissaolovastauksen päälle, soitan kahdelle esimiehelle ja mailaan parille työkaverille tilanteen. Ja lisäksi perun sovitut tapaamiset. Sittne lähden.
Yleensä olen hakemassa lasta n. kolmen vartin päästä. Mutta varuilta puhun aina tunnista.
Siskoni on päiväkodilla töissä. Hän sanoi, että säälii hirveästi paljon sairastavien lasten vanhempia. Pätkätyöläisiä ei tekisi millään mieli hälyttää kesken työpäivän hakemaan sairasta lasta hoidosta, sillä tiedossa on, että työnantajat kyttäävät myös näitä poissaoloja.
mä taas ihmettelen, että kenellä ei ole mahdollisuutta sopia varahakijoista. Siis aika harvoinhan se lapsi sairastuu kesken päiväkotipäivän, siis flunssa varsinkin on tosiaan yleensä jo tiedossa aamupäivänä. Oksutauti sitten eri asia, mutta ei kukaan sitä kerta viikkoon sairasta.
Me olemme sopineet varahakijoita seuraavilla tavoilla: naapuri, joka on äitiyslomalla, tarhakaverin vanhemmat, jotka tekevät lyhyttä päivää, yksi käyttämämme palkattu lastenvahti, siskoni miehineen ja vielä ihan hätärinä kodinavux.
Heistä ei tietenkään kukaan ole koko ajan päivystämässä, mutta on sovittu mahdollisuudesta jos vaikka mieheni ja minä olemme kummatkin työmatkalla samaan aikaan. Käyn usein Oulussa päiväseltään.
Sitten jos tulee poikkeustilanne, niin sitten hakijat mietitään sen hetkisen tilanteen mukaan. Ei meillä tuollaista tilannetta ole tullut kuin kerta vuoteen, kun ei päästä itse hakemaan.
ne henkilöt täällä, jotka ovat sitä mieltä, että mistä tahansa työstä pitää voida lähteä heti. Jos olisivat vaikka lentokoneessa matkalla Thaimaaseen lomalle tai tärkeällä työmatkalla ja lentokapteeni kuuluttaisi viiden tunnin lennon jälkeen: "Hyvät matkustajat! Juuri saamani tiedon mukaan lapseni päiväkodissa oksensi. Käännymme välittömästi takaisin kotimaahan. Hyvää matkaa! Dear passangers...."
Tai mamma on ambulanssissa juuri synnyttämäisillään, kun keskellä moottoritietä kuski heittää uparit ja paahtaa pillit huutaen kohti päiväkotia hakemaan muksua.
mä taas ihmettelen, että kenellä ei ole mahdollisuutta sopia varahakijoista. Siis aika harvoinhan se lapsi sairastuu kesken päiväkotipäivän, siis flunssa varsinkin on tosiaan yleensä jo tiedossa aamupäivänä. Oksutauti sitten eri asia, mutta ei kukaan sitä kerta viikkoon sairasta.
Me olemme sopineet varahakijoita seuraavilla tavoilla: naapuri, joka on äitiyslomalla, tarhakaverin vanhemmat, jotka tekevät lyhyttä päivää, yksi käyttämämme palkattu lastenvahti, siskoni miehineen ja vielä ihan hätärinä kodinavux.
Heistä ei tietenkään kukaan ole koko ajan päivystämässä, mutta on sovittu mahdollisuudesta jos vaikka mieheni ja minä olemme kummatkin työmatkalla samaan aikaan. Käyn usein Oulussa päiväseltään.
Sitten jos tulee poikkeustilanne, niin sitten hakijat mietitään sen hetkisen tilanteen mukaan. Ei meillä tuollaista tilannetta ole tullut kuin kerta vuoteen, kun ei päästä itse hakemaan.
josta emme juuri ketään alkuun tunteneet. Lapsi meni heti päiväkotiin ja olisi pitänyt olla varahakijat. Laitoimme sitten isovanhemmat, jotka asuvat 300 km päässä. Lähinnä sen takia, että jos meille kävisi jotain emmekä lasta pääsisi hakemaan, isovanhemmat voisivat sitten tulla lapsen hakemaan viimeistään yöksi, mihin lie sossuille se lapsi siksi aikaa menis.
Mutta sairaustapauksiin meillä ei varahakijoita ollut.
Asia on vaan järjestettävä jo etukäteen jotenkin ennenkuin töihin lähtee. Lapsi EI voi olla sairaana päiväkodissa. Siihen ei ole resursseja.
suojatyöpaikoissa siirtelemässä kahta nappia oikealle ja vasemmalle, siitä tuskin kukaan kärsii jos mamma jättää napit sikseen ja lähtee lasta hakemaan.
Voi se olla joillekin vaikeaa ymmärtää, että ympärillä erilaisissa ammateissa toimivat ovat ihmisiä hekin, ja heilläkin voi olla perheet. Ja niitä ammatteja on lukuisia, joista ei noin vain lähdetä. Eikä tarvitse edes olla mikään lentokapteeni vaan ihan tavallinen duunarikin tarvitsee usein tuuraajan jos joutuu lähtemään.
Itse olen töissä huoltsikalla enkä todellakaan voi noin vain lähteä, ennen kuin olen jonkun siihen tilalleni hommannut tekemään työtäni. Ja tuohon tuuraajan paikallesaamiseen ja mun työmatkaani voi helposti hurahtaa pari tuntia.
ainakin meidän kaupungissa on ohjeena, että jos lasta ei haeta sovittuna aikana eikä vanhempaa/-pia saada kiinni niin tunnin kuluttua soitetaan sossut hakemaan lapsi vastaanottokeskukseen.
Jos siis ei ole varahakijoita ilmoitettu ja vanhempia ei saada kiinni. Tämä ei nyt liity sairastumistapauksiin, vaan yleisesti kannattaa tilanteita miettiä etukäteen.
Usein ne on kyllä samat vanhemmat, jotka tuo sairaat lapset hoitoon, ei pidä lapsia lomalla tarhasta eikä tietenkään pysty järjestämään sairaan lapsen hakua päiväkodista.
Mulla itselläni tätä ongelmaa ei ole, koska pystyn hakemaan lapsen kotiin jos on todella pakko (kuten että se joutuisi sairaana johonkin vastaanottokeskukseen), eikä siitä aiheudu muuta kuin että saatan joutua vähän pulaan myöhemmin töissä. Ei mitään mikä kenenkään henkeä uhkaisi kuitenkaan, ja harvoin olen myöskään poissa paikkakunnalta.
Mutta ihan vain yleisesti ottaen kiinnostaa että oikeastiko jos vanhempia ei tavoiteta, sairastunut lapsi ei saa nukkua päiväkodissa tutussa sängyssä vaan se raijataan johonkin sossun vastaanottokeskukseen?? Ette ole vakavissanne?
ainakin meidän kaupungissa on ohjeena, että jos lasta ei haeta sovittuna aikana eikä vanhempaa/-pia saada kiinni niin tunnin kuluttua soitetaan sossut hakemaan lapsi vastaanottokeskukseen. Jos siis ei ole varahakijoita ilmoitettu ja vanhempia ei saada kiinni. Tämä ei nyt liity sairastumistapauksiin, vaan yleisesti kannattaa tilanteita miettiä etukäteen.
Lupasin muutamalle äidille olla se hätävarahakija. Ja sitten alkoikin rumba, että mun olis pitänyt hakea niitä jatkuvasti kun heillä oli muka niin kiire.
Eli olisin pukenut 3 omaa ja juossut rattaiden kanssa 3km päähän päiväkotiin hakemaan mussukoita.
Lopetin varahakusysteemin.
Eivät ole löytäneet ketään muuta, joka päivystäisi kotona päivät ja pystyisi hakemaan puolen tunnin varoitusajalla lapset.
siihen miksi varahakijoita tarvitaan ja ne kannattaa hankkia vaikka kiven kolosta.
sossun kanssa vastaanottokeskuksessa.
lasta tai isovanhemmat. Tosin ihmettelen, että ei voi lasta hakea töistä kuin töistä.
Meillä päin pitää vanhempien lisäksi olla 2 nimettyä varahakijaa (tosin tietenkään heidän ei oleteta olevan aina valmiina hakemaan..mutta noin periaatteessa nimet pitää olla).
Mutta jos ei ole, niin ei ole. Kyllä jompikumpi on aina päässyt.
varahakijoita, vaikka päivähoitouraa takana jo viisi vuotta ja päiväkotiakin vaihdettu tässä välillä. Päivähoitosopimukseen on määritelty ne henkilöt, joille lapsen vanhempien lisäksi saa luovuttaa, mutta mitään yhteystietoja ei ole ikinä kysytty, eikä käsittääkseni tähän sopimuksen kohtaan ole pakko merkitä mitään. Meillä tuossa kohdassa lukee "isovanhemmat", ei mitään nimiä, eikä puhelinnumeroita. Meidän molempien vanhempien puhelinnumerot on päiväkodilla tiedossa ja lisäksi on kerrottu, että isä on se, jolle ensisijaisesti pitää soittaa (koska on lähempänä töissä). Kertaakaan eivät kyllä ole isälle ensin soittaneet, ainoastaan sellaisessa tapauksessa, jos eivät ole lukuisien yritysten jälkeen saaneet minua kiinni.