Muita 6kk, jotka ei vielä osaa istua?
Poika on muuten ihan ikätasollaan kehittynyt, osaa ryömiä, kääntyilee jne., mutta jostain syystä ei vaan pysy tasapainossa istuessaan, vaan kumahtaa aina eteenpäin. Syöttötuolissa ym. tuettuna istuu kyllä ihan hyvin. Ikää jo lähemmäs 7kk, pitäisikö huolestua, treenata jotenkin vai odotella vain?
Kommentit (11)
vasta 8-9-kuiselta tuota taitoa odotetaan.
Mulla 2 lasta, toinen istui muksahtelematta 9 kk:n iässä, toinen, 8,5 kk:n iässä. Molemmat täysin ikätasoisia. On harvinaista että 6 kk pysyisi istumassa.
eivät läheskään kaikki 6 kk:n ikäiset vielä istu. Meidän aivan normaalisti kehittynyt tyttö nousi itse istumaan hieman ennen, kuin täytti 8 kk. Odottelet rauhassa vain.
Tämä on vain mun vaatimaton mielipide: ei kannata laittaa vauvaa istumaan lattialle ilman tukea, ennen kuin hän osaa itse nousta istualteen. Vasta, kun vauva osaa itse nousta istumaan, on hänen lihaksistonsa ja koordinaationsa valmis istumiseen. Ei se mikään ihme ole, että kaatuu, jos laittaa ilman tukea istumaan, jos ei osaa vielä itse nousta istumaan.
Meidän motorisesti taitava poika oppi istumaan joskus 8 kk iässä, vaikka jo 4 kk ikäisestä lähti liikkeelle. Ei ole tullut mieleenkään, että puolivuotiaan pitäisi pysyä istumassa. Luulen ainakin, että se on harvinaista.
Fysioterapeutit sanovat, ettei lasta saa laittaa istumaan ennen kuin itse pystyy nousemaan istualleen.
joissa kaikissa pidetään perustaitona istumista ilman tukea 6kk iässä.
Mistäköhän voisi johtua?
saa istuttaa, mutta tuettuna, heti kun joku ammattinsa osaava yksilö on tarkastanut lapsen selän.
Meillä poika on istunut lyhyitä aikoja syöttötuolissa 5kk neuvolasta alkaen, koska oli silloin "valmis" harjoituksiin. Ja ei todellakaan istu vielä ilman tukea, eikä ole kiirettäkään vaikka 6kk tulee ihan kohta täyteen.
Meidän perhekerhossa on n. 10 puolen vuoden hujakoilla olevaa normaalia vauvaa, ja ainoastaan yksi osaa oikeasti istua. Eli tällä otoksella on aika harvinaista vielä tuossa iässä.
meidän tyttö 5kk ja oli puhetta neuvolantädin kanssa istuttamisesta ja sanoi että harva puolivuotias osaa vielä istua.
Mun poika oli aikoinaan vielä hitaampi ..ei ees ryöminyt puolivuotiaana. Ja ihan hyvä tuli : )