kannattasko farmaseutiksi opiskella?
Kommentit (27)
Ihan hyvin voit pyrkiä opiskelemaan lyhyellä matikalla. Opinnoissa on kyllä mukana kemiaa ja farmaseuttista kemiaa, mutta ei mitään mahdotonta.
Itse työskentelen isossa apteekissa farmaseuttina ja koen että saan kyllä käyttää omaa asiantuntemustani työssäni. Koko ajan pitäisi oppia vielä lisää ja lisää :) Ainoastaan lääkkeenvalmistustyötä ei tässä apteekissa saa tehdä ja sitä jonkin verran kaipaan kyllä. Työyhteisö on meillä erittäin hyvä ja kannustava ja on mukavaa tehdä töitä sellaisessa porukassa. Minulla on kokemusta neljästä eri apteekista ja tosi paljon vaikuttaa millainen pomo on ja sitä myötä millainen henki työpaikalla. Tämä tosin varmasti pätee lähes kaikkiin muihinkin työpaikkoihin.
kyllä sitä muuallekin töihin voi hakea kuin apteekkiin. Kelaan, lääketeollisuuteen, lääke-esittelijäksi, Lääkelaitokselle jne...
Itse pidän erityisesti -ihan oppiaineina ja alueina- anatomiasta ja farmakokinetiikasta (jos sen nyt voi noin sanoa).
Ja aion opiskella lisää, nyt olen työssä sairaalan puolella, tavallisista apteekeista ei juuri kokemusta.
Palkalla pärjää, vaikkei se huipputasoa olekaan.
Hei!
Tsekkaa loistava ura hyväpalkkaisena farmaseuttina Satakunnan Raumalla!
http://fi.jobway.com/avoimet-tyopaikat/Rauman-3.-Keskusapteekki/Farmase…
Moro moro! Itse olen ollut nyt vähänaikaa kiinnostunut tuosta farmasian alasta! Kirjoitin jo paljon kysymyksiä toiselle foorumille, mutta se taitaa olla vähän vanhentunut, joten kopioin saman tekstin tänne. Toivottavasti joku alasta kokenut voisi vastailla :)
Elikkä olen ollut paikallisessa apteekissa kesätöissä useaan otteeseen, ja olen todella pitänyt niistä töistä mitä he ovat laittaneet minut tekemään. Myöskin kun olen kattonut muiden työntekijöiden työskentelyä, kuten provisorin ja farmaseutin työskentelyä, on todella tuntunut sellaselta tyältä mitä kuvittelen että voisin tehdä tulevaisuudessa. Nyt ainoa homma mikä minua huolestuttais on farmasian opiskelu ja kuinka vaikeaa se on. Nyt olisi muutama kysymys kysyttävänä, ja varmaankin joihinkin näihin kysymyksiin on jo vastattu aiemmissa viesteissä, mutta jotenki nyt iskee se OCD et pitää kysyä näitä kysymyksiä ite ja vähä omassa muodossa.
Voiko opiskella suoraan proviisoriksi, vai pitääkö ensin opiskella farmasutiksi ja siitä sitten proviisoriksi? Jos jää farmaseutiksi joksikin aikaa, onko myöhemmin mahdollisuus päivittää proviisoriksi? Jos haluaa menestyä opinnoissa hyvin, pitäisikö lukiossa ottaa pitkä matikka, pitkä kemia, pitkä fysiikka, pitkä bilsa jne. vai pärjääkö ilman noita hyvin? Ja opiskellaanko siellä vielä noita yleissivistäviä asioita kuten englantia, ruotsia, äikkää, hissaa jne. vai onko nuo sitten pelkästään farmasiaan keskittyvien aineiden opiskelua? Jos noita yleissivistäviä aineita on, kuinka paljin ne vaikuttavat läpipääsemiseen? Noin niinkuin yleensäkin, kuinka vaikeaa nuo opinnot ovat? Onko tälläisella keskiverto oppilaalla mitään mahdollisuuksia päästä opinnoista läpi, vai pitääkö olla joku fy/ke ihmelapsi jotta pärjää? Entä millaista on opiskelijan arki? Onko opinnot suhteellisen helppoja koska osa asioista mitä siellä opiskellaan on käyty jo lukiossa läpi ja on siksi helppoa, vai pitääkö siellä olla joka kokeessa tosi skarppina ja alottaa jo viikkoja ennen koetta tosissaan lukemaan?
Sitten vielä noista palkoista. Olen lukenut että farmaseutin palkka on yleensä n. 3000€ ja proviisorin palkka n. 4000-5000€, mutta en ole vielä kuullut näitä palkka summia sen jälkeen kun niistä on otettu verot pois. Ja eikö tässä nyt niin ollut, että mitä pitempään on ollut ammatissa, sitä enemmän palkkaa saa?
Tossa olis nyt nuo kysymykset mitä nyt näin alkuun tuli mieleen. Olen kyllä aika varma, että keksin kyllä vielä paljon lisää kysymyksiä, mutta nämä riittää nyt toistaiseksi. Anteeksi jos jotkut kysymykset olivat hieman epäselviä. Koko teksti kuulosti paljon paremmalta päässäni. Kirjoitin tämän viestin jo kerran, mutta sivusto ei antanut minun julkaista sitä jostain syystä, joten piti kirjoittaa uudestaan, joten olen aika varma että missasin kyllä nyt jonkun kysymyksen Ja ennen kuin ketään huomauttaa, kyllä, olen erittäin tietämätön näistä asioista, siksi kysynkin näin paljon kysymyksiä
Siinä nyt tais olla kaikki mitä mul on sanottavaa. Jos joku näistä asioista kokenut voisi vastata näihin kysymyksiin yksinkertaisilla vastauksilla, se olisi mukavaa!
Kiitos lukemisesta!
[quote author="Vierailija" time="29.03.2010 klo 18:50"]Työ on tylsää, apteekkarit kamalia, koulutus rankka, palkka paska. Tällä hetkellä myös työtilanne huono. Proviisori on sitten eri asia, ne on esimiesasemassa ja palkka on parempi.
T: farmaseutti
[/quote]
Sinäpä sen sanoit, tosin vähän eri kantilta asioita katsellen.
T. Lähihoitaja
Työtilanne voi myös huonontua entisestään, jos hallituksen norminpurkuinto iskee myös apteekkialaan.
Ja miesapteekkari panee aina välillä.
Mulla palkka apteekissa 3200€. Taulukkopalkka on minimi. Pätevä ja ahkera voi neuvotella itse palkkansa.
On farmaseutilla hyvä palkka verrattuna muihin naisvaltaisiin aloihin. Vert esim sairaanhoitaja, fysioterapeutti, kosmetologi mitä näitä nyt on. Vuorotyötä ehkä joo, muttei kuitenkaan yötöitä. Ja kuten joku jo mainitsi, työt ei todella tule kotiin.
Työpaikkoja ihan hyvin tarjolla, työ ihan mukavaa siistiä sisätyötä, tosin monissa paikoissa työajat voi olla vähän huonot jos apteekin aukioloaika on myöhäinen.
Kannattaa muistaa että opintoihin sisältyy jonkin verran kemiaa eli jos se oli koulussa inhokkiaine niin voi varautua ikäviin yllätyksiin opiskeluaikana.
Saa nähdä alanko itsekin opiskelemaan...
kattoo netistä, laitat vaan hakusanaks "farmaseuttinen työehtosopimus". Mulla perustaulukkopalkka 6-8 vuoden ikäkokemuksella on 2400/kk + vuorolisät - verot.
Siisti sisätyö jonka voi jättää taakseen kun lähtee kotiin. Ei työtä kotona.
tykkäät asiakaspalvelusta), kaikkea osaamistasi et saa hyödyntää, rutiinien toistamista (kirjoita resepti koneelle, nouda lääkkeet, liimaa tarrat, iske leimat) jne. Apteekkari kyttää ja arvostelee tekemisesi .... työajat inhottavat, huono palkka.
proviisori
tykkäät asiakaspalvelusta), kaikkea osaamistasi et saa hyödyntää, rutiinien toistamista (kirjoita resepti koneelle, nouda lääkkeet, liimaa tarrat, iske leimat) jne. Apteekkari kyttää ja arvostelee tekemisesi .... työajat inhottavat, huono palkka.
proviisori
eiks joka alalla pomot kyttää niskassa? ;)
omakohtaista kokemusta. Sairaala-apteekkipaikkoja farmaseuteille on toki paljon vähemmän kuin paikkoja avoapteekeissa. Sairaala-apteekissa on enemmän lääkkeenvalmistusta, ei sitä varsinaista asiakaspalvelua, voi olla rennompaa.
Toki jokainen avoapteekki on erilainen, jokainen apteekkari on erilainen ... joukossa mukaviakin. Mutta jokaisen farmaseutiksi lukevan tulisi viihtyä asiakaspalvelussa, muuten ala ei ole "se oma juttu".
proviisori
Miten perusapteekissa pääsee käyttämään opiskelemaansa osaamista? Tavisasiakkaan näkökulmasta katsottuna työ on sitä, että luetaan resepti, haetaan lääke, suositellaan ehkä rinnakkaista lääkettä, kirjoitetaan resepti, kerrataan asiakkaalle, monta tabua ja milloin pitikään ottaa. Ei ehkä kuulosta monen vuoden yliopisto-opintojen arvoiselta? Mutta olen varmasti väärässä, mutta tältä se näyttää tiskin toiselta puolelta...
Työ on tylsää, apteekkarit kamalia, koulutus rankka, palkka paska. Tällä hetkellä myös työtilanne huono. Proviisori on sitten eri asia, ne on esimiesasemassa ja palkka on parempi.
Työ on tylsää, apteekkarit kamalia, koulutus rankka, palkka paska. Tällä hetkellä myös työtilanne huono. Proviisori on sitten eri asia, ne on esimiesasemassa ja palkka on parempi.
Arvoisa farmaseutti, vastaistiko tuohon edeltävään kysymykseen (9) ?
Minua kiinnostaisi kovasti hakea opiskelemaan farmaseutiksi. Onko kokemusta onko edes mahdollisuuksia päästä sisään lyhyellä matikalla ja vain pakolliset kemiat käytynä? Kirjoitin vuonna 2005 ylioppilaaksi ja sen jälkeen merkonomiopinnot. En koe olevani oikealla alalla. Asiakaspalvelua kaipaan hirveästi ja muutenkin apteekkityö on aina kiehtonut minua.