Siis mistä saan gynekologin???
Raskaana ja koko ajan hiivaa. Olen jo kahdet itsehoitolääkkeet käyttänyt, joten pitäisi mennä lääkärille. Mutta ei ole neuvolalääkäreitä, tk:ssa puolen vuoden jonot tai päivystykseen jollekin stanan harjoittelijalle joka ei ole ennen vittua nähnytkään. Yksityinen on kai ainoa vaihtoehto, niissäkin saanut yleensä ajan minimissään kuukauden päähän. Jumalauta miten paska systeemi tää terveydenhuolto nykyään on ja miksi hemmetissä ei ole terveyskeskuksissa naisenvaivoihin erikoistuneitä lääkäreitä??? GRRRRRRR!
Kommentit (18)
On hieman vaikea neuvoa mitään, kun ei yhtään tiedä missä hevonkuusessa asustat.
Mutta ihan varmasti pääset tänään gynelle, jos asut pääkaupunkiseudulla. Mehiläinen, Diacor, Terveystalo, joilla on useita lääkäreitä ja ajanvaraus löytyy netistä. Katsoin pikaisesti niin esim Diacorilla on tänään vielä pari iltapäivän aikaa, huomenna jo 17 eri puolilla pääkaupunkiseutua.
vähän kypsyttää kun jo tunnin olen istunut luuri korvalla kuuntelemassa puhelinvastaajaa. Ja sit kun pääsee läpi niin tarjotaan aikaa puolen vuoden päästä, kiitti, auttaa kovasti ja lapsikin on silloin jo 3kk ikäinen. Ja ne yksityisten hinnat on sitten sellasia, että autonkin huolto tulee halvemmaksi. Vituttaa koko terveydenhuolto, joka on pelkkiä mummoja varten nykyään, normaalit ihmiset jos tarvis jotain niin ei vahingossakaan löydy aikaa eikä palvelua.
ap
vähän kypsyttää kun jo tunnin olen istunut luuri korvalla kuuntelemassa puhelinvastaajaa. Ja sit kun pääsee läpi niin tarjotaan aikaa puolen vuoden päästä, kiitti, auttaa kovasti ja lapsikin on silloin jo 3kk ikäinen. Ja ne yksityisten hinnat on sitten sellasia, että autonkin huolto tulee halvemmaksi. Vituttaa koko terveydenhuolto, joka on pelkkiä mummoja varten nykyään, normaalit ihmiset jos tarvis jotain niin ei vahingossakaan löydy aikaa eikä palvelua.
ap
Älä riehu. Asun Joensuussa ja täällä on terveyskeskuksessa gynekologi.
Kyllä he neuvovat, minne soitat ellei heidän kauttaan pääse lääkärille. Ei hiivan toteamiseen välttämättä tarvita erikoislääkäriä, kyllä tk:n lääkäri siinä osaa auttaa. Mutta jos haluat naistentauteihin erikoistuneen lääkärin, niin sitten yksityiselle.
Minä en asu Joensuussa, vaikka sieltä se gyne pitää yksiyiseltä etsiä. Täällä köyhissä lähikunnissa vissiin luotetaan siihen, että kun Joensuusta saa ostamalla palvelua, niin kunnan ei tartte tarjota muille kuin mummoille.
ap
ja se ei kyllä tajunnut mistään mitään. Oli ihan nolokin kaiken lisäksi, kun joutui niihin hommiin.
Haluaisin asiantuntevan lääkärin, koska ei se tutkimus niin mukavaa ole, että turhan takia siihen haluaisin. Eikä mulle ole mitään hyötyä vääristä neuvoista.
Hiivan lisäksi maha on koko ajan kipeä ja kova. Haluaisin, että asia selvitetään, ettei ole mitään pahempaa. Mutta taidan tästä taas lampsia apteekkiin ostamaan hiivalääkkeet ja panadolia.
ap
Voi myös olla että tulehdus provosoinut supistukset. Soitajhan synnytyssairaalasi polille.
Ja kiinnitä huomiota siihen mitä syöt, sokerit ja valkoiset viljat pois niin ei hiiva heti uusi.
Ei meidänkään terveyskeskuksessa ole gynekologeja ja asutaan Helsingissä kantakaupungissa! Ihan normilääkärillä olen käynyt torttuani näyttämässä ja saanut hyvää hoitoa. Jos joku lääkäri ei ole kiva, niin älä ota sille aikaa. Tai sitten menet yksityiselle. Ei voi olettaa, että pienessä terveyskeskusksessa on kaikkien alojen erikoislääkärit päivystämässä, että milloinkas sille Pirkko-Irmelille tulee tarve esitellä lörtysään. :D
ei ole gyne, mutta sentään naistenvaivoihin ja synnytyksiin perehtynyt yleislääkäri.
Mun mielestä tällaisen pitäisi kuulua tk:n perusvarustukseen. Joka ikinen nainen kuitenkin tarttee torttulääkäriä paljon useammin kuin mitään muuta erikoislääkäriä.
t. pirkko-irmeli & lörtsy
saat olosi korjattua ja lääkäri tarkistaa onko sulla muuta tulehdusta kuin hiivaa. Muut emätintulehdukset voivat aiheuttaa supistuksia, näin olen antanut itseni ymmärtää.
Ja kannattaa todella hoidattaa itsensä lisäksi mies kuntoon ettet saa tartuntaa helposti takaisin.
Lisäksi ankaraa kutinaa ja ärsytystä voi aiheuttaa ihan vain kuivatkin limakalvot, joten tämän hiivan lisäksi suosittelen että otat intiimiöljyt käyttöön jos et ole vielä tehnyt niin. Hyvin öljytty limakalvo paranee synnytyksenkin jälkeen paremmin ja on joustavampi sitten kun synnytyksen aika tulee.
Suosittelen että käytät vain hengittäviä luonnonkuituisia alusvaatteita ja mahdollisimman mukavia, ja peset ne 60 asteessa, jotta alusvaatteesi eivät aiheuttaisi sinulle ongelmia.
Apteekista sinulle myytäisiin lähinnä kolmen päivän Canesten-kuuri, ja jos olet niitä jo muutaman käyttänyt, kuuluisi apteekinkin ohje olla lääkäriin hakeutuminen.
Parempaa vointia sinulle!!
-farmaseutti
Mitä suosittelisit raskausajan kuiville limakalvoille? Minulla on Ceridal-öljy käytössä, mutta onko mitään pitkäaikaisemmin kosteuttavaa, mitä saisi raskaana käyttää alakerran kuivuuten? Myös nenän limakalvot ovat todella kuivat ja niihinkin olen iltaisin laittanut tuota Ceridalia.
Toi Ceridal on hyvä vaihtoehto, siinä ei ole vauvalle haitallisia aineosia. Ja ajattelen että sitä sumutinpulloa (100 ml pullo) on helpohkoa käyttää myös "alakertaan". Onhan teille kerrottu se että Ceridal Intime on samaa kuin Ceridalin ihoöljy isommissa pakkauksissa? Ihan eri litrahintaiset. Suosittelen omille asiakkailleni sitä suihkepulloa. Mutta voit toki laittaa sitä useammankin kerran päivässä kuin vain iltaisin jos siltä tuntuu.
Todella rasvainen voide on Ceridalin Lipogeeli, sitä voi kokeilla jos tahtoo, mutta on todella rasvainen.
Toinen tärkeä on se että pesee esimerkiksi pesubalsamilla tai varta vasten limakalvoja varten tarkoitetulla hieman happamalla pesunesteellä. Tavalliset suihkusaippuat emäksisinä vievät kosteutta limakalvoilta ja iholta.
Nenän limakalvoille Ceridalia voi toki käyttää myös, toinen vaihtoehto on seesaminsiemenöljyt. Tukkoiselle nenälle voi ajatella mentholia sisältävää seesaminsiemenöljyä.
Raskauteen vaan kuuluu oireena tuo "kuivuus"... niin ikävää kun se pahimmillaan onkin.. :(
Enkä haksahtanut ostamaan Intimeä kuin kerran, sitten opin että samaa kamaa se on, mutta kalliimmalla. :D Minulla on justiinsa se suihkepumppu-malli käytössä, yksi pullo veskissä ja yksi yöpöydän nurkalla, eli tulee laitettua useamman kerran päivässä. Tuntuu siltä, ettei riitä. Lipogeeliä voisikin kokeilla, jos se pysyisi paremmin, kiitti!
Saako sitä seesaminsiemenöljyäkin apteekista? Onko se sitten samaa tavaraa mitä saa ruokakaupoista? :)
Myydään sumutepullossa merkkejä on pari Ratiopharmin ja Nozoil.
Se lipogeeli on todella sitten rasvainen ja paksu, koitin miettiä mitä muita olisi kuin tuo öljy, mutta ihan heti ei tule kovasti vaihtoehtoja mieleen. Tietysti ihan perusvoidetta voi laittaa.
Kuivaihoiselle voi sanoa vinkiksi että jos perusvoide kirvelee iholla (Esimerkikisi lapsi vihaa rasvaamista koska se "sattuu") on rasva liian kevyttä. Silloin siis rasvaisempi voide.
Ei voi raskausajan hiivaan määrätä muuta kuin apteekin paikallishoitovalmisteita. Suun kautta otettavaa hiivalääkettä ei voi käyttää raskausaikana. Tietenkin voi ottaa viljelynäytteen jotta hiivasta varmasti on kyse, mutta kyllä sen yleensä vuodon ulkonäöstä ja limakalvojen punoituksesta jo erottaa. Yksi neuvo olisi käyttää vahvaa Canestenia (500 mg) kaksi kerta-annospuikkoa peräkkäisinä päivinä, maksaa kyllä kolmisen kymppiä mutta sillä lähtee hiiva jos on lähteäkseen. Tulee helposti takaisin aroille ja kuiville limakalvoille, kuten farmaseuttikin tuolla kirjoitti. Voit ihan hyvin käyttää estrogeenipuikkoja tai -voiteita (Ovestin, Pausanol) limakalvoja vahvistamaan myös raskausaikana, sitten nuo öljyt ja perusvoiteet lisäavuksi. Myös maitohappobakteerivalmisteista voipi olla pidempiaikainen hyöty.
t. gynekologi täältä ruuhkaisemmasta Suomesta, jossa kyllä neuvola hoitaa tällaiset vaivat...
niin sit sun on vaan mentävä yksityiselle. Mä olen yksityiselle saanut aina ajan jo vaikka samalle päivälle.
muitakaan erikoislääkäreitä (paitsi neuvolassa lastenlääkäri).