Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toisen vanhemman mustamaalaminen

Vierailija
27.08.2015 |

Meidän parisuhde on päättymässä. Meillä on 1,5v lapsi. Minua huolettaa miehen vanhempien tapa mustamaalata ja moittia minua ja toimintatapojani lapsemme kuullen. Ex-anoppi on ollut tähän taipuvainen jo parisuhteen aikana mutta tilanne on pahentunut eron jälkeen. Itse en halua lähteä tällaiseen "sotaan" mukaan. Mitä voin tehdä?

Kommentit (1)

1/1 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/53: Olisi tärkeää, että voisitte keskustella asiasta rauhassa ja rakentavassa hengessä tulevan ex-miehesi kanssa. Puolisosi on hyvä tiedostaa tämä asia ja tuoda omille vanhemmilleen esiin, että tällainen käytös ei saa  jatkua.  Lasten etu ei ole, että heidän aikanaan puhutaan pahaa tai mustamaalataan jompaakumpaa vanhempaa. Joskus aikuinen voi huomaamattaan ajatella, että pieni lapsi ei kuule tai ymmärrä asioita. Eivät he kaikkea ymmärräkään, mutta he ymmärtävät ilmapiirin kuinka puhutaan, ei-kielellisen viestinnän aikuisten puheesta, eli sen onko puhe hyväksyvää kunnioittavaa ja sallivaa, vai ikävää, halveeraavaa, jopa pelottavaa.

Erotilanteessa voi tuntua hyvin haasteelliselta aina ulkopuolisten kommentit eroon, tai omaan vanhemmuuteen liittyen.  Se on ymmärrettävästi loukkaavaa, sillä erotilanteessa olemme yleensä aina haavoittuvaisia ja herkkiä.   

Tietenkin olisi tärkeää jollain tavalla myös tuoda anopillesi esiin, että koet välillä haastavana hänen tapansa puhua sinusta lasten aikana. Erotilanteessa perheen lähipiiri, sukulaiset ja ystävät ovat myös usein huolissaan, peloissaan ja haavoittuvaisia. Isovanhemmat voivat pelätä, että perheen vanhempien ero vaikuttaa heidän mahdollisuuteensa viettää esimerkiksi aikaa lastenlasten kanssa. Tällaiset asiat olisi hyvä nostaa keskusteluun ja itse aikuisena tuoda myös muille lasten lähiaikuisille ja isovanhemmille näkyväksi, että perheen vanhempien tarkoituksena ei ole erota suvusta tai ystävistä. Erotilanteessa aikuiset eroavat toinen toisistaan, mutta vanhemmuuden vastuu molemmilla kuitenkin säilyy. Vanhemmuuteen kuuluu myös yhteydenpito läheisiin ihmisiin, sukulaisiin ja ystäviin. Tämä on lasten etu.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi