raskaana saunaolut!
Moi
Olen raskaana (vko 25) ja olen raskauden aikana ottanut muutaman kerran yhden saunaoluen. Kolmosta siis. Mitäs siien sanotte?
Kommentit (35)
vahingoittavan sikiötä. Mutta siinä kun on se, että ei ole voitu myöskään todeta ettei voisi vahingoittaa. Siihen, miten se alkoholi äidissä käyttäytyy ja minkä verran sitä hänen veressään ja siten myös sikiön veressä on, riippuu monista seikoista. Suositus on, että alkoholia ei käytettäisi raskaana ollessa ollenkaan, koska sitä turvallista rajaa ei voi kukaan sanoa. Minusta henkilökohtaisesti tuntuu pahalta ajatus, että tarkoituksella päästäisin myrkkyä oman lapseni elimistöön.
kuin TUPAKOINTI raskaana.
miksiköhän? osaako joku sanoa?
ja myrkyttää ja aiheuttaa myös hetkellistä tuskaa sikiölle (hapenpuute,tuskainen kouristelu, paha olo).
1 olut ei tee näistä mitään. siis yksi olut joskus.
Tiedättekö, miksi alkoholista tulee humalaan? Ja mitä se yksikin pieni annos sisältää? Ihan ehtaa myrkkyä.
Kun alkoholi kuitenkin menee sieltä istukan kautta sikiön vereen eli sikiö saa alkoholia kuten äitikin. Imetysaikana tilanne on muuten eri, silloin voi saunakaljan nauttiakin joskus, koska alkoholi erittyy äidinmaitoon samoina pitoisuuksina kuin vereen eli määrät on todella pieniä, Jekovit-tipoistakin saa enemmän alkoholia.
Itse olen ottanut muutaman kerran raskausaikoina saunan jälkeen täysin alkoholittoman siiderin tai Nikolai-oluen, ei lainkaan alkoholia, mutta maku ok.
Imetysaikoina olen imettänyt ensin ja saunonut sitten ja ottanut sen saunaolueni, että väliä imetykseen jää. Ei mulle kyllä alkoholi ole sillain välttämätöntä, pärjäisin ilmankin, kun yhden otan ehkä kerran kuussa ja useamman (2-5) muutaman kerran vuodessa...
Moi
Olen raskaana (vko 25) ja olen raskauden aikana ottanut muutaman kerran yhden saunaoluen. Kolmosta siis. Mitäs siien sanotte?
Pientä mainosta, sinebrychoffin Nikolai olutta prosentteja tasan 0,0. Itse olen ottanut sitä ja maku on ihan ok verrattuna kolmosolueen.
Tuo on säälittävää! Joit raskausaikana joitakin kertoja olutta ja viiniä, vaikka ei maistunut edes hyvälle! Tuo jos mikä on huolestuttavaa!
Olen kyllä ottanut tilkan viiniä. En lasillista mutta ehkä noin 1dl, ihan sen maun vuoksi. Ja hitaasti hörpin, en kittaa kerralla.
Kyllähän se äidin verenkiertoonkin menee oman suodattimen kautta, eli maksan ja munuaisten, joten ei se tilkka alkoholia suoraan sieltä mahasta istukkaan mene! Useat annokset on eri juttu.
Tää on mun mielipide.
Olen ennen myös imetysaikana lypsänyt kaiken maidon yön ja seuraavan päivän ajan. En tiennyt ettei sitä niin paljoa mene maitoon. Joten kyllä olen höllentänyt tuota ajatusta tilkasta viiniä, tai oluen juonnin suhteen. Tupakkaa en hyväksy ollenkaan raskausaikana itselläni, muute tehköön miten tykkää, itse teen miten itse tykkään!
Sikiöön se kyllä vaikuttaa. Sikiön veren alkoholipitoisuus nousee ja on samalla tasolla kuin sinullakin. Vaikka se promilleina ei paljon ole, et varmaankaan anna vauvallesi alkoholia samaa promillemäärää vastaavaa määrää?
Minä olen välttänyt alkoholia ja kaikkia lääkkeitä jne vauvalle potentiaalisesti haitallisia juttuja raskausaikana. Tänä aikana olen tosin hääpäivänäni juonut puolikkaan minilasillisen kuoharia joka tarjottiin ravintolassa. Alkoholittomia olen juonut saunassakin lukuunottamatta kahta vaatimatonta ykkösolutta koko raskauden aikana (nyt rv 26). En usko että niin vähästä (1 puolikas lasi kuoharia + 2x ykkösolut saunassa kuukauden välein) on ollut mitään haittaa masuvauvalle.
Hyvä mutta itse jättäisin ihan nollaan. Ei se kuitenkaan ole niin pitkä aika. :)
Tietysti minun on hyvä puhua kun lopetin läträämisen jo...
Miksi teet niin? Mikset voi juoda vaikka alkoholitonta olutta? Etkö pysty olemaan 9 kk ilman alkoholia? Miksi otat tietoisen riskin ja leikit lapsesi terveydellä? Etkö välitä lapsestasi?
Mäkin otin ekassa raskaudessa ehkä 3-4 saunasiideriä yhteensä ennen kuin löysin Alkosta 0,5 prosenttista StowfordPress siideriä.
Ihan hyvä tosta lapsesta tuli. Sitä paitsi MLL:n kyselyssä tuomittiin vasta äidit jotka otti kerralla yli 2 annosta. Tai joivat yli 10 annosta/vk. En kyllä ole tuosta samaa mieltä, mutta luulisi että niillä jotain pohjaa tohon mielipiteeseen oli.