G: Lausutko uskontunnustuksen kirkossa? Uskotko siihen?
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon käyttämä suomennos
Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan(1),
nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,
ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan(2),
pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.
Vuoden 1977 kirkolliskokous teki seuraavat muutokset kieliasuun:
(1) vanha kieliasu: astui alas helvettiin ? uusi kieliasu: astui alas tuonelaan
(2) vanha kieliasu: pyhän yhteisen kirkon ? uusi kieliasu: pyhän yhteisen seurakunnan
http://fi.wikipedia.org/wiki/Apostolinen_uskontunnustus
Kommentit (32)
mutta se on niin kulunut litania että sitä on vaikea enää ajatella todella ajatuksella kun sitä lausuu.
Lausun. En usko ehkä ihan just jämptiin, mutta lausun osoittaakseni uskovani pääasiat ja kuuluvani uskovien joukkoon.
Tietysti rationalistinen puoleni joskus änkee vastaan. Mutta uskon ja HALUAN uskoa.
Amen
Päivän piristys, kun joskus tulee tällaisiakin viestejä!
Jos teillä ateisteilla olisi jokin eijumalanpalvelus, voisin tulla morjestaa sua sinne. Eiköhän me mahduta samalle planeetalle!
Terveisin
kristitty
Osaan, en lausu, en rukoile, en laula virsiä, en usko, en kuulu kirkkoon, en usko jumaliin Kirkossa käyn häissä, hautajaisissa yms. tilaisuuksissa kunnioituksena kutsujia kohtaan. Kokisin rienaavana ja loukkaavana jos lausuisin sen. Viime vuosina olen huomannut asenteeni uskontoja kohtaan olevan yhä negatiivisempi, mutta silti kunnioitan muiden vakaumusta ja koen osaavani käyttäytyä. Mielestäni hyvään käytöksenn kuuluu se, että aikuinen ihminen pystyy olemaan nätisti myös kirkossa. Kunnioitan muiden vakaumusta, kuten oletan myös muiden kunnioittavan minun vakaumustani. T: ateisti
tänne useampikin... Anturit ojoon vaan ja menoksi!
Hei, kirkon palkkaama ammattikeskustelija!
En lausu enkä veisaa, koska en usko, vaikka osaan sen kyllä ulkoa.
Vaikka en ole kristitty enkä edusta muutakaan uskontokuntaa, arvostan kanssaihmisiäni ja heidän uskomuksiaan. Pystyn siis käyttäytymään kirkossa korrektisti ihan kuten muussakin elämässäni.
Samaa korrektia suhtautumista myös meihin uskonnottomiin jään monesti toivomaan "vastapuolelta". Jos omaa vakaumustani vastaan hyökätään agressiivisesti ja loukkaavasti, koen oikeudekseni osoittaa hyökkääjän huonojen tapojen loukkaavuuden ja poistua tilanteesta.
on koottu kaikki oleellinen. Hyvä muistutus siitä, mihin uskoo.
Lausun ja uskon.
Täältä saat kunnioitusta! Päivän piristys, kun joskus tulee tällaisiakin viestejä!
Jos teillä ateisteilla olisi jokin eijumalanpalvelus, voisin tulla morjestaa sua sinne. Eiköhän me mahduta samalle planeetalle!
Terveisin
kristittyOsaan, en lausu, en rukoile, en laula virsiä, en usko, en kuulu kirkkoon, en usko jumaliin Kirkossa käyn häissä, hautajaisissa yms. tilaisuuksissa kunnioituksena kutsujia kohtaan. Kokisin rienaavana ja loukkaavana jos lausuisin sen. Viime vuosina olen huomannut asenteeni uskontoja kohtaan olevan yhä negatiivisempi, mutta silti kunnioitan muiden vakaumusta ja koen osaavani käyttäytyä. Mielestäni hyvään käytöksenn kuuluu se, että aikuinen ihminen pystyy olemaan nätisti myös kirkossa. Kunnioitan muiden vakaumusta, kuten oletan myös muiden kunnioittavan minun vakaumustani. T: ateisti
Kivaa, että piristi. Olen paljon lueskellut av-palstan juttuja kasteesta, uskonnonopetuksesta, kummeista, uskosta ja mitä kaikkea täällä nyt aina aika ajoin keuhkotaankin.. En ole omaa korttani ko. pinoihin laittanut keskustelun ala-arvoisen tyylin vuoksi.
Itse tuntemani ateistit ovat hyvinkin paljon samanlaisia kuin minä: kunnoitus toisia kohtaan ja käytöstavat ovat tärkeitä, vaikka yksi keskeisimmistä elämän perusarvoista olisikin eri.
Tervetuloa vapaa-ajattelijoiden iltoihin! :) Siellä keskustellaan elämästä, kuolemasta ja kaikesta siitä väliltä, niin iloista ja suruistakin. Ja vaikka Tuksun viimeisimmistä käänteistä, jos sille päälle tullaan. ;) Myös uskovaiset ovat tervetulleita, silloin saisimme ehkä mielenkiintoisia ja rakentavia keskusteluja aikaan. Tai sopii tulla vaikka vain kuuntelemaankin.
Googlaamalla löydät oman paikkakuntasi tilaisuudet.
T: se ateisti, oiskohan ollut 35?
P.S. Kyllä tänne Tellukselle mahtuu ;)
Samaa korrektia suhtautumista myös meihin uskonnottomiin jään monesti toivomaan "vastapuolelta". Jos omaa vakaumustani vastaan hyökätään agressiivisesti ja loukkaavasti, koen oikeudekseni osoittaa hyökkääjän huonojen tapojen loukkaavuuden ja poistua tilanteesta.
Näin myöskin.
Terveisin 35, se ensimmäinen ketjun ateisti :)
Kirkossa käyn häissä, hautajaisissa yms. tilaisuuksissa kunnioituksena kutsujia kohtaan.
Kokisin rienaavana ja loukkaavana jos lausuisin sen.
Viime vuosina olen huomannut asenteeni uskontoja kohtaan olevan yhä negatiivisempi, mutta silti kunnioitan muiden vakaumusta ja koen osaavani käyttäytyä. Mielestäni hyvään käytöksenn kuuluu se, että aikuinen ihminen pystyy olemaan nätisti myös kirkossa.
Kunnioitan muiden vakaumusta, kuten oletan myös muiden kunnioittavan minun vakaumustani.
T: ateisti