Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup odotusajan terveydentilasta ja muutoksista.

27.03.2010 |

Gallup odotusajan muutoksista/terveydentilasta!

Tämä gallup on lukion terveystiedon kurssityötä varten tekemäni tutkimus. Tuloksissa ei tule näkymään nimimerkkejä, vain kysymyksiin kirjaamanne vastaukset tilastoidaan. Ohessa kysymyksiä liittyen terveydentilaasi/elämäntapoihisi odotusaikana, sekä odotuksen tuomiin muutoksiin. Kaikkiin kysymyksiin ei ole pakko vastata.

1. Ikä ja ammatti?

2. Monesko raskaus? Kuinka monta sikiötä? Monesko raskausviikko nyt ?

3. Onko terveydentilasi ollut raskauden aikana mielestäsi parempi vai huonompi?

4. Alkuraskauden oireet? (vapain sanoin)

5. Oireet tällä hetkellä? (vapain sanoin)

6. Miten elämäntapasi ovat muuttuneet raskauden aikana? (esim. ruokavalio, liikunta yms.)

7. Mitä muutoksia olet huomannut kehossasi, sosiaalisissa suhteissasi tai psyykkisessä hyvinvoinnissasi?

Ovatko muutokset olleet mielestäsi positiivisia vai negatiivisia?

8. Oletko joutunut ottamaan sairaslomaa tai käymään lääkärin luona raskauden vuoksi? (ei neuvolalääkärin normaaleja tarkastuksia)

Miksi?

9. Onko odotusaika poikennut niistä ennakkoluuloista, joita sinulla oli ennen raskautta? Miten?

Kiitos ajastasi!! :)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikansa kuluksi vastailis:D

1.ikä:22 Ammatti:kokki, tosin ennen äippälomaa viimeisen reilu puoli vuotta ollut töissä päiväkodissa:)

2. Ensimmäinen raskaus. Yksi vauva. Ja viikkoja 35+5.

3. Aika samoissa ehkä osittain huonompi.

4.Ei suurempia oireita. Pientä pistelyä välillä alamahassa,joskus saattoi olla vähän huono olo jos ei syönyt ja väsytti.maha kasvoi.

5. Selkäkipua, kipua alamahassa välillä, väsymys ja muutenkin välillä alkaa olla aika tukala olo ja kipuja välillä jokapaikassa.

6.Eipä suurempia muutoksia ole elämäntapoihin tarvinnut tehdä. Ainut että en alkoholia tietenkään käytä ollenkaan, toki en mikään suurkuluttaja ennemminkään ollut.

7.Kehossa tietenkin maha ja tissit kasvaneet. Ei ehkä juuri nyt jaksa kaikkea mitä ennen raskautta. Kiukkuisempi olen välillä. Eli on positiivista ja negatiivista. Olen ehkä huono tähän kaikkea selittämään.

8.Ei ole tarvinnut ottaa sairaslomaa. Ylimääräinen lääkärikäynti ainoastaan siitä syystä että sf-mitta oli iso ja vettä aika paljon.

9.Ehkä sitä ajatteli kokoajan olevansa vain onnensa kukkuloilla. Toki onnellinen on ollut kokoajan, mutta raskastakin välillä. Ja kuvittelin myös alkuraskaudestakin vielä että sitten kun on jotain yli 30 viikkoa niin on niin lyhyt aika enää ja aika menee nopeasti, mutta on saanut todeta että ajan kulku vaan hidastuu koko ajan:D

Sellaisia vastauksia. Voi olla että noista kaikista vastauksista ei niin hirveästi hyötyä tutkimukseesi, mutta toivotaan että jotain saat irti:)

Vierailija
2/11 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ikä ja ammatti?

28, tiedottaja

2. Monesko raskaus? Kuinka monta sikiötä? Monesko raskausviikko nyt?

Ensimmäinen raskaus, yksi tulossa, viikkoja tasan 23.

Ihan yhtä hyvä kuin ennenkin.

Valtava väsymys, tosin en tiedä johtuiko raskauesta vai vuodenajasta (silloin marras-joulukuussa tuntui kaamosväsymystä olevan niilläkin jotka eivät raskaana olleet). Lievä kuvotuksen tunne silloin tällöin. Jossain vaiheessa pientä ummetusta, mutta sekin korjaantui kun huolehti kuitujen ja nesteen saamisesta ruokavaliossa. Tosi helpolla pääsin.

Joskus harvoin ihan pikkuisen "nipistelee" mahassa. Jossain vaiheessa iho (varsinkin vatsassa) kuivui ja kutisi, mutta päivittäinen rasvaaminen auttoi siihen vaivaan.

6. Miten elämäntapasi ovat muuttuneet raskauden aikana? (esim. ruokavalio, liikunta yms.)

Jouduin jättämään jujutsutreenit pois, mutta tilalle olen keksinyt muuta liikuntaa (liikunnan määrä siis sinällään sama kuin ennenkin). Ruokavaliosta on jäänyt tietenkin pois alkoholi ja kaikki vältettäväksi suositellut aineet. Olemme aikaisemmin matkustelleet, mutta nyt raskaana ollessa en ole halunnut matkustaa ulkomaille.

7. Mitä muutoksia olet huomannut kehossasi, sosiaalisissa suhteissasi tai psyykkisessä hyvinvoinnissasi?

Hyvin vähän jos lainkaan muutoksia entiseen. Maha tietysti kasvanut hieman, mutta sehän kuuluu asiaan. Jos jokin on elämässä muuttunut, niin se ei ole ainakaan vähentänyt onnellisuutta.

8. Oletko joutunut ottamaan sairaslomaa tai käymään lääkärin luona raskauden vuoksi? (ei neuvolalääkärin normaaleja tarkastuksia)

Miksi?

En ole.

9. Onko odotusaika poikennut niistä ennakkoluuloista, joita sinulla oli ennen raskautta? Miten?

KYLLÄ!!! Olen ollut todella yllättynyt siitä, miten vähän mikään on vielä muuttunut, ja varsinkin siitä, miten vähän raskaus näkyy ja miten vähän omassa kehossa on tapahtunut muutoksia. Nyt kuitenkin raskaus jo yli puolivälin, ja tuntuu ettei juuri mikään ole vielä muuttunut. Tai ehkä se on vain mieli joka soputuu... :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ikä ja ammatti?

22 ja viimeisin ammatti lastenhoitaja.

Ensimmäinen raskaus, 1 sikiö, viikko 26+2

Huonompi.

Päänsärky, väsymys, pahoinvointi (en kuitenkaan oksentanut), juiliminen mahassa.

Selkäkivut, alhainen hemoglobiini.

Syöminen on muuttunut säännöllisemmäksi ja olen lisännyt ruokavaliooni viljatuotteet. Liikuntaa olen joutunut vähentämään alhaisen hemoglobiinin vuoksi. Lisäksi lopetin tupakoinnin juuri ennen kun tein raskaustestin (eli ennen viikkoa 5).

Keho on muuttunut monella tapaa! Paino on noussut 9 kiloa ja se on välillä vetänyt mielen maahan. En jaksa enää mennä yhtä paljon kuin ennen, joten kavereita olen nähnyt vähemmän, mutta sen sijaan soitellut puhelimella kuulumisia enemmän. Olen tuntenut lievää masennusta hetkittäin.

Miksi?

En.

Odotusaika on ollut helpompaa, kuin mitä olin kuvitellut.

Vierailija
4/11 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ikä ja ammatti?

21v. lähihoitaja opiskelija

viikot tasan 33 ja yksi lapsi tulossa

normaalissa mennään

ennen kuin edes tiesin olevani raskaana laitoin aromisuolaa joka ruokaan ja leivän päällekkin, tuolloin ihmettelin miksi lisään suolaa vaikka yleensä niin en tee. myöhemmin olen arvannut että se johtuikin raskaudesta. alkuraskauden aikana olin erittäin väsynyt, saatoin nukkua 14 tuntiakin ja silti väsytti. huono olo oli myös ajoittain mutta ehkä n. 7 kertaa koko aikana olen joutunut oksentamaan. Minulla on myöskin normaalisti erittäin alhaiset verenpaineet niin meinasin pyörtyä tuon tuostakin vaikka söi tai teki mitä vain.

Tällä hetkellä tuntuu että kunto olisi huonontunut hurjasti, tai sitten se on vain että lapsi painaa jo keuhkoja kun hengästyy todella pienestä. selkäkipu on melkoinen, ei pysty kauaa istumaan/makaamaan ja kävelemään, eli kun oikeessa suhteessa näitä kaikkia niin kipu hellittää. niin ikävää kuin se onkin on peräpukamat pääseet yllättämään. nyt yritänkin siis juoda paljon vettä.

liikunta on pysynyt ennallaan. ainoa etten ole pystynyt ratsastamaan, niinkuin tein ennen joka päivä. mutta nyt on koiran kanssa tullut tehtyä pidempiä lenkkejä. absolutisti kun olen ei ole tarvinnut alkoholia jättää pois kun se on jo normaalistikkin pois kuvioista ja tupakkaa en lainkaan polta.

ennen raskautta ajattelin että kun tulen raskaaksi niin käytän mahd. pieniä vaatteita jotta kaikki näkisivät massuni. tällä hetkellä maha tuntuu jo niin isolta ettei mieli tee tiukkoja vaatteita.

Miksi?

jouduin tuossa viikolla 31 jäämään loppu ajaksi sairaslomalle ennen aikaisten supistusten vuoksi. ja sen vuoksi kun olen vanhainkodissa töissä niin en enää asukkaita jaksanut pukea tai nostaa.

tiesin raskaaksi tullessani ainakin sen että selkä tulee kyllä olemaan melko koetuksella

Vierailija
5/11 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ikä ja ammatti?

24 ja sairaanhoitaja.

Ensimmmäinen raskaus, yksi sikiö, rv 25+0.

Ei suurempaa muutosta aikaisempaan.

Ympärivuorokautinen pahoinvointi rv 6-13. Väsymys ja mielialan vaihtelut.

Ennenaikaisia supisteluja, nipistelyä ja vihlontaa alavatsalla. Edelleen etoo jääkaappia avatessa eri ruokien "tuoksuyhdistelmät".

Ruokavalio on monipuolistunut: teen terveellisempää ruokaa, ei tee mieli rasvaisia ruokia vaan kaikkea tuoretta. Mutta suklaanhimo on vaan pahentunut :)

Liikkuessa hengästyn nykyään pienestä. Ei jaksa samalla tavalla puurtaa töissä, täytyy välillä hengähtää. Psyykkinen hyvinvointi on kohonnut, koska vihdoin saamme oman vauvan hoidettavaksemme. Podin vauvakuumetta pitkään eikä raskaaksi tuleminen ollut itsestäänselvyys.

Miksi?

Olin sairaslomalla rv 6-13 pahoinvoinnin takia. Ja nyt rv 22 jälkeen muutamaan otteeseen kivuliaiden, ennenaikaisten supistelujen vuoksi.

Alkuraskauden pahoinvoinnin rajuus yllätti. Pyöristyvä masu on saanut pääni pyörälle. Silittelen sitä jatkuvasti ja juttelen vauvalle :) En olisi uskonut että vauvasta voi tulla näin konkreettinen ja rakas minulle ja miehelleni jo tässä vaiheessa raskautta.

Vierailija
6/11 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ikä ja ammatti? 22v ja opiskelija

2. Monesko raskaus? Kuinka monta sikiötä? Monesko raskausviikko nyt ? Ensimmäinen raskaus, yksi sikiö, raskausviikko 39

3. Onko terveydentilasi ollut raskauden aikana mielestäsi parempi vai huonompi? Kaikkiaan olen koko ajan ajatellut olevani elämäni kunnossa. En ole edes talven aikana flunssaa sairastanut, nyt ihan viimeisen kuukauden aikana sekä noron että kunnon nuhakuumeen.Mutta siis kaikenkaikkiaan paljon parempi, huolimatta siitä että sanotaan raskausaikana olevan huono vastustuskyky.

4. Alkuraskauden oireet? (vapain sanoin) Hyvin lievää pahoinvointia, oikeastaan vain huonovointisuutta muutaman viikon ajan. Ei oksentelua edes.

5. Oireet tällä hetkellä? (vapain sanoin) Lähestyvä synnytys alkaa antaa merkkejään: supistelua lähinnä, rintojen arkuutta ja turpoamista.

6. Miten elämäntapasi ovat muuttuneet raskauden aikana? (esim. ruokavalio, liikunta yms.) ei oikeastaan juuri mitenkään. Terveellisesti olen aina yrittänyt syödä, ja liikkuakin jonkin verran. Myönnettäköön kuitenkin että "raskauden piikkiin" on välillä tullut pidettyä enempi kuin yksi karkkipäivä viikossa.

Ovatko muutokset olleet mielestäsi positiivisia vai negatiivisia? Kehoni muutoksista olen ainoastaan ylpeä! Muodot ovat suurentuneet muutenkin kuin vatsan alueelta, ja pienet raskausarpenikin ovat vain merkkejä äitiydestä, eivät siis mielestäni mitenkään pahasta. Sosiaalisiin suhteisiin raskauteni on vaikuttanut positiivisesti ja lisännyt niitä (moni vanha tuttu on nyt samassa tilanteessa, joten yhteinen asia on tuonut uudelleen yhteen) Psyykkiseen hyvinvointiini ovat raskaushormonit vaikuttaneet aika lailla, usein negatiivisestikin mielialanvaihteluiden muodossa. Ajattelen tämän kuitenkin ihan kuuluvan asiaan, olen aina ollut hormonien vietävissä :)

Miksi? en

9. Onko odotusaika poikennut niistä ennakkoluuloista, joita sinulla oli ennen raskautta? Miten? on poikennut. Jo raskautta suunnitellessa olin varma, että oksettaa koko ajan, tähän oli syynä se, että usean kaverini raskaus on ollut tässä suhteessa vaikea. Nyt loppuraskaudessa kömpelyys ja erilaiset tuntemukset sekä se, miltä vauva tuntuu vatsassa on yllättänyt.

Vierailija
7/11 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ikä ja ammatti?

* 25 vuotta. Sairaanhoitaja.

* Ensimmäinen raskaus. 1 sikiö. Rv 30+2.

* Huonompi

* Vatsan turvotus (omat farkut alkoivat kiristää todella aikaisin turvotuksen takia) ja pahoinvointi (ei oksentamista).

* Ennen aikaisten supistelujen takia liikkuminen on jäänyt jo viikolta 17 pois lähes kokonaan lääkärin kehotuksesta (välissä on ollut vuodelepo jaksokin). Tupakoinnin lopetin kokonaan plussattuani. Ruokavalio on hieman muuttunut epäterveellisemmäksi ... karkkia ja herkkuja on kulunut huomattavasti tavallista enemmän.

* Kehossa muutoksia ja negatiivisia tunteita on aiheuttanut kova turvotus. Psyykkisessä hyvinvoinnissa en ole merkittäviä muutoksia huomannut ... normaalit raskauteen kuuluvat mielialan vaihtelut tieten ovat osa asiaa :)

Miksi?

* Olen käynyt rv 17 asti kahden viikon välein kontrolleissa äitipolilla lyhentyneen kohdunkaulan takia (seuraavat sitä tarkasti) sekä ennen aikaisten supistelujen takia.

*Ei ollut ennakkoluuloja.

Vierailija
8/11 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ikä ja ammatti?

--> 30, Assistant business controller

--> 2. raskaus. 1 sikiö. Viikkoja nyt 31+2

--> Huonompi

--> Pahoinvointi, närästys, migreenit, flunssat ja yleinen sairastuvuus korkeampi.

--> Perussairauksien oireiden paheneminen (=nivelkivut, liitoskivut, närästys, turvotus jne jne)

--> Ruokavalio ei merkittävästi muuttunut, joitain kiellettyjä aineita olen rajoittanut, liikunta on jäänyt lähes kokonaan pois

--> Muutokset negatiivisia. Tässäkin raskaudessa melko voimakas painon nousu, keho ei toimi oikeastaan ollenkaan, liikunta aiheuttaa kipua ja supistuksia, sukulaisiin ei uskalla lähteä välimatkan vuoksi, kavereita ei jaksa tavata ja treenikaverien kanssa ei ole voinut treenata.

Miksi?

--> Kyllä. Alkuraskauden flunssat, sikainfluenssa, vatsatauti, tulehdukset kehossa, unettomuus. Pisin sairasloma yli 2 viikkoa.

--> Ei. Ensimmäinen raskaus 6 vuotta sitten oli myös haasteellinen. Tosin aika oli jonkin verran kullannut muistoja, joten pituus ja eritoten loppuvaiheen tahmaisuus ehkä jonkin verran yllätti.

Vierailija
9/11 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JEEE tekemistä, kiitos =)

1. 30v. ja Visualisti

2. Toinen raskaus (tai kolmas, jos otetaan yksi keskenmeno mukaan), yksi sikiö, RV40+4

3. Huonompi (ja joku vielä väittää, että raskaus ei ole sairaus :D - fyysinen ja kiireinen työni teki raskaudesta rankkaa, selkävaivat pahimpia!) Äitiyslomalle jäädessäni, issiasvaivat loppuivat heti ja selkäsäryt vähenivät huomattavasti!

4. Pahoinvointi ja oksentelua ympärivuorokauden rv6 - rv13! Välillä oli toki parempiakin päiviä!

5. No ei enää juuri mitään :O! Närästyskin loppui viikko sitten, kun vähän laskeutui vauva... Selkä tulee kipeäksi jos pitkään joutuu olemaan pystyssä ja kantaa tätä keissii! Välillä toki supistelee, mutta eniten "sattuu" kun vauva liikkuu - on jo niin iso!

6. Ruokavalio on muuttunut huomattavasti, terveellisemmäksi ja makeanhimoa ei ole ollut koko raskauden aikana! Eniten tekee mieli salaattia ja raikkaita hedelmiä, eli se on tullut ihan luonnostaan... Liikkuminen on ollut samanlaista!

7. No onhan se ollut kiva katsoa miten maha koko ajan kasvaa, mutta ei se kauheen positiivista ole että iho venyy niin paljon kun tietää että vaikka laihtuisi kuin paljon niin mahan iho jää löysäksi pakostakin... Mutta ylpeä raskaudesta olen ollut koko ajan! Henkiseen puoleen vaikuttaa selkeästi horminit ja tunnen, että olen ollut erilainen kuin ennen raskautta! Kärsimättömämpi, herkempi ym..

8. Yksityisellä olen käynyt ultrassa ylimääräiset kolme kertaa, edellisen keskenmenon vuoksi! Sairaslomalla en ole ollut, paitsi ihan alkuraskaudessa kun mulla oli kolmen viikon sitkeä flunssa! Oisin toki saanut sairaslomaa selkäni vuoksi, mutta en halunnut olla pois töistä - työnarkomaani kun olen! Toki jos olisi tapahtunut muutoksia kohdunsuulla tai muuten vauva olisi ollut vaarassa niin olisin jäänyt!

9. No toinen raskaus kyseessä niin ei ole poikennut siitä mitä ajattelin! Samanlailla on mennyt kuin kuvittelinkin, että tää toinen raskaus on ollut vähän "pahempi" ja kaikkia oireita ollut enempi...

Vierailija
10/11 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ikä ja ammatti?

- 23 ja sairaanhoitaja

- ensimmäinen raskaus, 1 sikiö, 21. raskausviikko (20+2)

- huonompi

- pahoinvointi, järkyttävä väsymys, närästys

- Väsymys tullut takaisin, kiinnittymiskivut, matalasta RR:sta/Hb:sta johtuva heikotus.

- Alussa maistui kaikki epäterveellinen, nyt salaatit paremmin. Liikuntaa suurinpiirtein saman verran kuin ennenkin. Iltamenot vähentyneet.

7. Mitä muutoksia olet huomannut kehossasi, sosiaalisissa suhteissasi tai psyykkisessä hyvinvoinnissasi? Ovatko muutokset olleet mielestäsi positiivisia vai negatiivisia?

- Maha tietenkin kasvanut, vaikka painoa ei ole tällä hetkellä ainakaan tullut vielä lisää. Närästys jatkuu edelleen, joitain ruoka-aineita ei kärsi sen takia juuri syödä. Sosiaaliset suhteet himpun verran vähentyneet. Negatiivisa muutoksia enimmäkseen.

8. Oletko joutunut ottamaan sairaslomaa tai käymään lääkärin luona raskauden vuoksi? (ei neuvolalääkärin normaaleja tarkastuksia) Miksi?

- en vielä, mutta kovasti harkitsen tällä hetkellä s-lomaa..

- ei ollut hurjasti ennakkoluuloja. Kaikki muutokset niin positiiviset kuin negatiivisetkin olen ottanut avosylin vastaan, että saisi oman nyytin syliin :)

Toivottavasti tehtävän teko onnistuu! Tsemppiä! Aihe ainakin hyvä ja toivottavasti saat vielä paljon vastauksia! :)

Vierailija
11/11 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ikä ja ammatti? 24, opiskelija/töissä pankissa

2. Monesko raskaus? Kuinka monta sikiötä? Monesko raskausviikko nyt ? Ensimmäinen raskaus, yksi sikiö, vko 13.

3. Onko terveydentilasi ollut raskauden aikana mielestäsi parempi vai huonompi? Aika samanlainen kun normaalistikin, ainakin vielä.

4. Alkuraskauden oireet? (vapain sanoin) Nippailua vatsassa, rinnat aristaa, etovaa oloa (ei oksentamista), monet hajut ällöttää, herkkyyttä (itken helpommin) ym. Ja finnit!

Väsymys, levottomuus, nukun huonosti, iho kutisee.

6. Miten elämäntapasi ovat muuttuneet raskauden aikana? (esim. ruokavalio, liikunta yms.) Ei oikeastaan muuten, paitsi jätin kahvin melkein kokonaan pois, ei alkoholia edes sitä normaalia vähää, eikä kiellettyjä ruokia. Ja olen vähentänyt makeutusaineiden käyttöä.

Keho turvottaa. Sosiaaliset suhteet kärsii hieman, koska olen väsynyt enkä jaksa työn lisäksi tehdä paljoa.

Miksi? En.

Vaikea sanoa koska olen sen verran alussa. Mutta en ennen ajatellut esim. keskenmenoa koskaan, kun nyt se on tietenkin ollut ajatuksissa. Ja ei ole tarvinnut oksentaa tai juosta keskellä yötä ostamaan jäätelöä kaupasta :D