Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

29v viiden lapsen äiti haaveilee kätilön ammatista, mahdotontako?

Vierailija
27.03.2010 |

Meillä on viisi lasta ja minulla ei ole mitään koulutusta, töissä olen silti ollut lasten välissä, mutta nyt on erittäin todennäköistä, että työpaikkani menee alta lähiaikoina. Haaveenani on aina ollut opiskella kätilöksi tai sairaanhoitajaksi, mutta olenkohan liian vanha siihen? Toisaalta myös lääkärin ammatti kiinnostais.

Saisin kyllä luultavasti tuon alan töitä, jossa olen nyt ollut, mutta rehellisesti sanottuna kyseinen työ on minulle pakkopullaa enkä viihdy siinä enkä todellakaan halua tehdä sitä loppuelämääni. Silti mietin, että tavoittelenko kuuta taivaalta, jos edes ajattelen opiskelevani kätilöksi tai sairaanhoitajaksi tai mahdollisesti lääkäriksi?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ajatellut , että se olisi antoisa ammatti.

Ainoa hankaluus omien lasten kanssa tietysti, että se on vuorotyötä. Pystyykö miehesi hoitamaan lapsesi jos olet yöt töissä?

Koulutus ei minusta kestä kuin 3 vuotta, joten kannattaa tehdä unelmista totta,jos se vaan on mahdollista!

Vierailija
2/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni nuori ei ole tarpeeksi kypsä tähän ammattiin. Olin 3 lasten yh ja 28v kun itse aloin opiskella kätilöksi ja olen nyt viihtynyt siinä ammatissa yli 10vuotta. On mahtavaa, antoisaa, ihmisläheistä ja haastavaa, joka päivä erilainen ja jatkuvasti oppii uutta. Tsemppiä ap, jos se on se mitä haluat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo 35 ja suurperheen äiti ja mietin jos kouluttautuisin vielä kätilöksi, minulla on kyllä amk-tutkinto (sh/th), mutta ikääni olen miettinyt.

Vierailija
4/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähetin juuri hakupaperit yliopistoon psykologian laitokselle. Mulla on sinne mahdolliseen tulevaan kouluun matkaa reilusti enemmmän kuin tuo sata kilometriä mutta jos pääsen sisään niin kyllä se tavalla tai toisella järjestyy. Mulla kyllä on jo yksi yo-tutkinto mutta haluan psykologin pätevyyden.

Mikäs meillä, nuoria vielä ollaan ja pitkä työura edessä. Tsemppiä sullekin - älä hylkää unelmiasi arjen realiteeteille.

Vierailija
5/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haaveilen terveydenhoitajan työstä neuvolassa, mutta haaveeksi jää :(

Lähihoitaja olen, mutta th koulu kestäisi sen 3 vuotta (vai 3½?), ja se on taas aivan mahdoton ajatus, ei vaan ole nyt varaa lähteä noin pitkäksi ajaksi kouluun. 3 lasta on, ja ikää tuli juuri täyteen 30v. Ehtisihän tässä vielä, mutta..

Toisaalta, olen kaikkea muuta kuin koulu ihminen, ja lukeminen ja opiskelu ahdistaa ajatuksena, olen niin henkeen ja vereen käytännön ihminen, että siksi kai koulut jäikin muinoin noin vähiin.

En varmaan edes pääsisi mihinkään kouluun, koska kouluarvosanat ei ole parhaimmista päästä. Toisaalta, "neuvolantätin" työ on sinällään sellaista, jossa hyvin moni asia on niin tuttua, ja helppoa. Vauvat, lapset ja koko raskausmaailma on hyvin lähellä sydäntäni, ja moni on sanonut, että sopisin "neuvolantätiksi" erittäin hyvin.

Mutta kun, se terkkarin tutkinto on niin paljon muutakin.

No, tämä haave on muutenkin pois suljettu, koska en pysty terveydellisistä syistä toimimaan noissa ammateissa, en lähihoitajanakaan, esim. sairaalassa.

No, pohdin tässä, että mitä elämälläni tekisin...Jotain tekisi mieli opiskella, mutta mitä? Lasten parissa ehdottomasti kuitenkin.

Vierailija
6/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutus. Ja näillä näkymin alotan ensi syksynä oppisopimuksella lähihoitajaksi opiskelun. Opiskelu on minua aina kiinnostanut ja aina saanut hyviä arvosanoja, joten tuo ei ehkä ole se ongelma. Tosiaan se tässä eniten mietityttää, että miten sitä jaksaa kun on jo lapsia. Helpointa se ois ollut opiskella ensin ja tehdä lapset sitten, mutta elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan.

Siis olet menossa ensi syksynä opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi... mutta väläyttelet lääkäriksi opiskeluakin..

Ensimmäinen kysymys: oletko ylioppilas?

Toinen kysymys: onko sinulla hyvä ylioppilastodistus?

Jos vastaat kieltävästi yhteen tai kahteen ekaan kysymykseen, niin unohda lääkikseen haku.

Jo lukion käyminen ja ylioppilaaksi kirjoittaminen on sellainen rasti, että voin sanoa jo, että aika huonoa lähteä opiskelemaan viiden lapsen kanssa. Varsinkin jos on yh tai mies ei jätä töitään ja ala koti-isäksi.

Sairaanhoitajaksi ja kätilöksi opiskelu on myös hyvin intensiivistä opiskelua sen kolme-neljä vuotta. Ehkä peruskoulun päästötodistuksellakin voi jossakin päästä opiskelemaan..

Joten opiskele nyt vain oppisopimuksella lähihoitajaksi. Niin saat jonkun ammatin edes näin aluksi.

Elina?

Vierailija
7/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään 4,5v ei 3v niinkuin aiemmin joku mainitsi

t. kätilöopiskelija joka on äitiyslomalla :)

Vierailija
8/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on tärkeetä, että on haaveita ja oletkin jo aloittanut etenemisen pienillä askelilla. Parempi on yrittää ja epäonnistua kuin miettiä, miksi ei edes uskaltautunut kokeilemaan.

Vaakakupissa painaa myös se, että olet selvästi motivoitunut ja sinulla on jo elämänkokemusta. Ei hoitotyö ole pelkkiä kirjoja ja arvosanoja, persoonalla, empaattisuudella ja ihmissuhdetaidoilla on tärkeä osa!

Tsemppiä!

Vierailija
9/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole vaihtoehtoja kun edetä ns. askel kerrallaan kun aiempi koulutus on vain peruskoulu ja työn ja lastenhoidon ohessa olen käynyt iltalukiossa ja olen ylioppilas ja kyseinen todistus on hyvä.

Luuletko todella, etten tiedä millaista opiskelu amk:ssa on? Tiedän todellakin, ettei se ole helppoa ja että se vaatii paljon, mutta jos sinä et sitä jaksaisi lasten kanssa niin onko pakko olettaa ettei kukaan jaksa.

En ole yh ja mies on yrittäjä, mutta on aina osallistunut lasten hoitoon enkä ihan usko, että nyt sanoisi, että en hoida. Niin ja miksi mieheni pitäisi alkaa koti-isäksi? Miksi lapset eivät voi olla hoidossa kuten ovat olleet aiemminkin.

Outoja ajatuksia sinulla ja todella negatiivinen asenne ihmistä kohtaan, jota et ole ikinä tavannut etkä tiedä muutenkaan elämästäni muuta kun sen mitä kerroin. Ajatteletko, että kun on useampi lapsi niin ei enää kannata opiskella?

ap

koulutus. Ja näillä näkymin alotan ensi syksynä oppisopimuksella lähihoitajaksi opiskelun. Opiskelu on minua aina kiinnostanut ja aina saanut hyviä arvosanoja, joten tuo ei ehkä ole se ongelma. Tosiaan se tässä eniten mietityttää, että miten sitä jaksaa kun on jo lapsia. Helpointa se ois ollut opiskella ensin ja tehdä lapset sitten, mutta elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan.

Siis olet menossa ensi syksynä opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi... mutta väläyttelet lääkäriksi opiskeluakin..

Ensimmäinen kysymys: oletko ylioppilas?

Toinen kysymys: onko sinulla hyvä ylioppilastodistus?

Jos vastaat kieltävästi yhteen tai kahteen ekaan kysymykseen, niin unohda lääkikseen haku.

Jo lukion käyminen ja ylioppilaaksi kirjoittaminen on sellainen rasti, että voin sanoa jo, että aika huonoa lähteä opiskelemaan viiden lapsen kanssa. Varsinkin jos on yh tai mies ei jätä töitään ja ala koti-isäksi.

Sairaanhoitajaksi ja kätilöksi opiskelu on myös hyvin intensiivistä opiskelua sen kolme-neljä vuotta. Ehkä peruskoulun päästötodistuksellakin voi jossakin päästä opiskelemaan..

Joten opiskele nyt vain oppisopimuksella lähihoitajaksi. Niin saat jonkun ammatin edes näin aluksi.

Elina?

Vierailija
10/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti hae opiskelemaan jos sitä haluat.

itsellä kokemusta opiskelusta äitinä.

monesti hieman kypsemmillä opiskelijoilla on enemmän motivaatiota opiskeluun kuin nuoremmilla, opiskelukin sujuu silloin paremmin.

Vierailija
11/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole vaihtoehtoja kun edetä ns. askel kerrallaan kun aiempi koulutus on vain peruskoulu ja työn ja lastenhoidon ohessa olen käynyt iltalukiossa ja olen ylioppilas ja kyseinen todistus on hyvä. Luuletko todella, etten tiedä millaista opiskelu amk:ssa on? Tiedän todellakin, ettei se ole helppoa ja että se vaatii paljon, mutta jos sinä et sitä jaksaisi lasten kanssa niin onko pakko olettaa ettei kukaan jaksa. En ole yh ja mies on yrittäjä, mutta on aina osallistunut lasten hoitoon enkä ihan usko, että nyt sanoisi, että en hoida. Niin ja miksi mieheni pitäisi alkaa koti-isäksi? Miksi lapset eivät voi olla hoidossa kuten ovat olleet aiemminkin. Outoja ajatuksia sinulla ja todella negatiivinen asenne ihmistä kohtaan, jota et ole ikinä tavannut etkä tiedä muutenkaan elämästäni muuta kun sen mitä kerroin. Ajatteletko, että kun on useampi lapsi niin ei enää kannata opiskella? ap

Siis olet menossa ensi syksynä opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi... mutta väläyttelet lääkäriksi opiskeluakin.. Ensimmäinen kysymys: oletko ylioppilas? Toinen kysymys: onko sinulla hyvä ylioppilastodistus? Jos vastaat kieltävästi yhteen tai kahteen ekaan kysymykseen, niin unohda lääkikseen haku. Jo lukion käyminen ja ylioppilaaksi kirjoittaminen on sellainen rasti, että voin sanoa jo, että aika huonoa lähteä opiskelemaan viiden lapsen kanssa. Varsinkin jos on yh tai mies ei jätä töitään ja ala koti-isäksi. Sairaanhoitajaksi ja kätilöksi opiskelu on myös hyvin intensiivistä opiskelua sen kolme-neljä vuotta. Ehkä peruskoulun päästötodistuksellakin voi jossakin päästä opiskelemaan.. Joten opiskele nyt vain oppisopimuksella lähihoitajaksi. Niin saat jonkun ammatin edes näin aluksi. Elina?

Miksi et kestä vastauksia, jotka eivät ole mielesi mukaisia?

Vastaukseni olisi ollut aivan erilainen mikäli sinulla ei olisi viisi lasta. Viisi lastasi ovat todennäköisesti kaikki aika pieniä, kun ottaa huomioon ikäsi..?

Se on vain realistista, että opiskelu ei rajoitu ajalle klo 8-16, vaan joudut opiskelemaan ja tekemään tehtäviä kotona ym. ym Milloin ajattelit olla lastesi kanssa?

Mutta jos koet, että kaikki on sinulle mahdollista, niin miksi ihmeessä kyselet täällä?

Kannattaako aloittaa oppisopimuksella lähihoitaja opiskelut, jos yo todistus on niin hyvä, että lääkikseen pääsykin olisi mahdollista??

Vierailija
12/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole ylioppilas tai toisen asteen ammatillinen tutkinto, ei voi hakea AMK:n. Sairaanhoitajaksi kestää muuten 3,5v, kätilöksi 4,5v.

sh

Vierailija
13/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

31

Vierailija
14/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin tapasi kirjoittaa asiasta oli todella negatiivinen, oletit minun olevan yh ja ettei lasten isä osallistu lasten hoitoon ym.

Olen pohtinut tätä asiaa monelta kantilta ja lopputulos on, että haaveeni on olla joskus sh tai kätilö tai ehkä jopa lääkäri.

Meidän lasten iät ovat nyt 11v, 9v, 7v, 4v ja 2v. Eivät kaikki nyt enää niin kauhean pieniä. Tiedän, että opiskelu ei rajoitu ajalle 8-16 ja kuten taisin jo aiemmin sanoa, että tiedän sen olevan rankkaa, muttei ehkä silti mahdotonta. Onnekseni tarvitsen vain vähän unta, joten voin tehdä koulujuttuja lasten mentyä jo nukkumaan. Näin olen tehnyt aiemminkin.

En tiedä kannattaako lähihoitajaopiskelut aloittaa, mutta en vielä ole täysin varma haluanko kätilöksi vai lääkäriksi niin tuossa olisi pari vuotta aikaa miettiä eikä aika menis vaan peukaloita pyöritellessä.

ap

Ei minulla ole vaihtoehtoja kun edetä ns. askel kerrallaan kun aiempi koulutus on vain peruskoulu ja työn ja lastenhoidon ohessa olen käynyt iltalukiossa ja olen ylioppilas ja kyseinen todistus on hyvä. Luuletko todella, etten tiedä millaista opiskelu amk:ssa on? Tiedän todellakin, ettei se ole helppoa ja että se vaatii paljon, mutta jos sinä et sitä jaksaisi lasten kanssa niin onko pakko olettaa ettei kukaan jaksa. En ole yh ja mies on yrittäjä, mutta on aina osallistunut lasten hoitoon enkä ihan usko, että nyt sanoisi, että en hoida. Niin ja miksi mieheni pitäisi alkaa koti-isäksi? Miksi lapset eivät voi olla hoidossa kuten ovat olleet aiemminkin. Outoja ajatuksia sinulla ja todella negatiivinen asenne ihmistä kohtaan, jota et ole ikinä tavannut etkä tiedä muutenkaan elämästäni muuta kun sen mitä kerroin. Ajatteletko, että kun on useampi lapsi niin ei enää kannata opiskella? ap

Siis olet menossa ensi syksynä opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi... mutta väläyttelet lääkäriksi opiskeluakin.. Ensimmäinen kysymys: oletko ylioppilas? Toinen kysymys: onko sinulla hyvä ylioppilastodistus? Jos vastaat kieltävästi yhteen tai kahteen ekaan kysymykseen, niin unohda lääkikseen haku. Jo lukion käyminen ja ylioppilaaksi kirjoittaminen on sellainen rasti, että voin sanoa jo, että aika huonoa lähteä opiskelemaan viiden lapsen kanssa. Varsinkin jos on yh tai mies ei jätä töitään ja ala koti-isäksi. Sairaanhoitajaksi ja kätilöksi opiskelu on myös hyvin intensiivistä opiskelua sen kolme-neljä vuotta. Ehkä peruskoulun päästötodistuksellakin voi jossakin päästä opiskelemaan.. Joten opiskele nyt vain oppisopimuksella lähihoitajaksi. Niin saat jonkun ammatin edes näin aluksi. Elina?

Miksi et kestä vastauksia, jotka eivät ole mielesi mukaisia?

Vastaukseni olisi ollut aivan erilainen mikäli sinulla ei olisi viisi lasta. Viisi lastasi ovat todennäköisesti kaikki aika pieniä, kun ottaa huomioon ikäsi..?

Se on vain realistista, että opiskelu ei rajoitu ajalle klo 8-16, vaan joudut opiskelemaan ja tekemään tehtäviä kotona ym. ym Milloin ajattelit olla lastesi kanssa?

Mutta jos koet, että kaikki on sinulle mahdollista, niin miksi ihmeessä kyselet täällä?

Kannattaako aloittaa oppisopimuksella lähihoitaja opiskelut, jos yo todistus on niin hyvä, että lääkikseen pääsykin olisi mahdollista??

Vierailija
15/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en olettanut sinun olevan yh, vaan vastasin, että JOS on yh tai mies ei osallistu lastenhoitoon, niin voi olla rankkaa se opiskelu.

Se vain korpeaa, että ensin tehdään liuta lapsia ja sitten oletetaan, että joku muu hoitaa ne. Ja itse voi elää ihan samalla tavalla kuin kuka tahansa lapseton.

Elämä on valintoja. Ja itseään saa sivistää ja kouluttaa niin paljon kuin sielu sietää. Mutta ne olemassa olevat lapsetkin joutuu valitettavasti ottamaan huomioon.

Vierailija
16/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedä kannattaako sitä nyt enää paria vuotta miettiä, mitä haluaa tehdä, jos kerran lähihoitajana et aio loppuikääsi olla sen koulutuksen jälkeen. Jos kahden vuoden päästä päätät, että haluat lääkäriksi, niin sitten sulla menee pari vuotta siihen, että saat kerrattua kaikki fysiikat ja kemiat ja matikat ja biologiat ja ehkä kolmas vuosi siihen, ettet ole ekalla yrittämällä päässyt sisään ja sitten olet 35- v ja valmistuessasi päälle nelikymppinen. Mun mielestä päätös kannattaisi tehdä mahd. pian ja edetä sen mukaan.

Vierailija
17/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan mahdollista on lasten kanssa opiskelu, se vaatii kyllä joustavuutta ja hyvää ajankäytön suunnittelua. Mutta 5 lapsen äiti on varmaan oppinut käyttämään aikansa tehokkaasti. Eihän sinun tarvi ap:n lapsia hoitaa, miksi tämä ottaa sinua päähän?? En ymmärrä.

Vierailija
18/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessasi kerrot, ettei sinulla ole mitään koulutusta. Mutta ketjun edetessä oletkin ylioppilas ja vieläpä hyvin arvosanoin. Ja jossakin vaiheessa kyselet, että onko parempi jos on hyvä päästötodistus ammattikoulusta.

Mutta siis vastaukseni alkuperäiseen kysymykseesi: ei, et ole liian vanha opiskelemaan. Muihin seikkoihin en ota kantaa.

Vierailija
19/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei olisi kun yksi lapsi, esikoinen oli ns. puolivahinko, jonka jälkeen selvisi, että lapset on tehtävä heti tai ne jäävät tuohon yhteen. On se sit tosiaan niin kauheaa, jos tällä kertaa laitan nuorimmat kunnalliseen hoitoon, nyt jo koululaiset ovat olleet vanhemmillani hoidossa kun olemme olleet töissä. Nyt omat vanhempani alkaa olla sen verran iäkkäitä, etteivät enää jaksa.

En ole tietääkseni missään sanonut hylkääväni lapsiani, tämän johtopäätöksen teit ihan itse. Tai en tiedä onko sinusta hylkäämistä, että tulisivat olemaan hoidossa luultavasti niin, että aamulla menevät 8-9aikaan ja heidät haetaan pois 13-15aikaan.

Tuohon oppisopimuskoulutukseen ym. vielä. Että eniten minua ehkä kiinnostais kätilön työ, toisaalta lääkärinkin ammatti, mutta ei välttämättä kyllä niin paljon kun tuo kätilön työ. Vuorotyötähän se olis, mutta niin on tämä nykyinenkin työni.

ap

en olettanut sinun olevan yh, vaan vastasin, että JOS on yh tai mies ei osallistu lastenhoitoon, niin voi olla rankkaa se opiskelu.

Se vain korpeaa, että ensin tehdään liuta lapsia ja sitten oletetaan, että joku muu hoitaa ne. Ja itse voi elää ihan samalla tavalla kuin kuka tahansa lapseton.

Elämä on valintoja. Ja itseään saa sivistää ja kouluttaa niin paljon kuin sielu sietää. Mutta ne olemassa olevat lapsetkin joutuu valitettavasti ottamaan huomioon.

Vierailija
20/54 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammatillista koulutusta, niin olisin tullut ymmärretyksi paremmin.

ap

Aloituksessasi kerrot, ettei sinulla ole mitään koulutusta. Mutta ketjun edetessä oletkin ylioppilas ja vieläpä hyvin arvosanoin. Ja jossakin vaiheessa kyselet, että onko parempi jos on hyvä päästötodistus ammattikoulusta.

Mutta siis vastaukseni alkuperäiseen kysymykseesi: ei, et ole liian vanha opiskelemaan. Muihin seikkoihin en ota kantaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi