En jaksa opettaa 3v lastani potalle, olenko huono äiti?
Kommentit (50)
Nyt 10kk tekee pissin aina herättyään tai ruokailun jälkeen kehotuksesta. Kestovaippoja menee todella vähän verrattuna alle 6kk.
Joskus tulee kakkakin mutten vielä sitä hae. Harjoitus tekee mestarin.
Potasta voi tulla kammo jos siihen patistaa taaperoa.
oppiiko potalle vai pöntölle ja minkä ikäisenä. Meidän tyttö oli kuiva jo ennen kuin täytti 2 vuotta ja 3-vuotiaana kävi vain pöntöllä. Pojan kanssa pottailu aloitettiin 10 kk:n vanhana, teki satunnaisesti pissoja pottaan, kunnes 2-vuotiaana jo päivittäin ja oli monia päiviä putkeen kuiva. Sitten tarhassa ei haluttu luopua vaipoista, ja niin yllättäen kaikki pissat tulivat kotonakin housuun ja lopulta päädyttiin talvella taas vaippoihin. Sitten 3-vuotiaana (kesällä) saatiin sen verran kuivaksi, että tarhassakin uskoivat, ja yövaippa jäi pois parin kuukauden päästä. Nyt 4-vuotiaana on alkanut pissiä taas housuihin, monesti ihan joka päiväkin eikä kyllä tajuta, miksi. Ei vaan suostu menemään potalle, panttaa sitä pissaa liian kauan... Toisilla lapsilla siis helpompaa oppia, toisilla kestää kauemmin.
ilmeisesti kaikenlisäksi vielä saamaton kotiäiti!!En tajua. meillä 3 lasta ja kaikki optettu potalle 2-2,5 vuotiaana, ovat siis oleet päiväkodissa. siellä ei hyvällä katsottais 3vuotiaan paskavaippoja!!
Kaikki ihmettelivät hajua. Sitten opettaja otti yhteyttä kotiin ja tilanne selvisi. Käytin vaippoja vielä pari vuotta kunnes suostuin pöntölle.
Kyse oli omasta itsepäisyydestäni. Tein sen tietoisesti. Mukavempaa olisi ollut tehdä pissa tai kakka pönttöön, mutta pistin hanttiin. En tiedä miksi. Olen aina ollut vähän hankala luonne :D
Kaikki ihmettelivät hajua. Sitten opettaja otti yhteyttä kotiin ja tilanne selvisi. Käytin vaippoja vielä pari vuotta kunnes suostuin pöntölle.
Kyse oli omasta itsepäisyydestäni. Tein sen tietoisesti. Mukavempaa olisi ollut tehdä pissa tai kakka pönttöön, mutta pistin hanttiin. En tiedä miksi. Olen aina ollut vähän hankala luonne :D
Minullakin oli erikoinen tapa. Olin saanut kotiarestia kun sotkin rappumme kuralla.
Olin niin vihainen kotiarestista etten puhunut sanaakaan vanhemmille tai kenellekään 2 vuoteen.
Asia paisui mielessäni valtavaksi.
Lopulta 4 luokalla ensimmäisellä välitunnilla aloin puhumaan eräälle kivalle tytölle josta tuli myöhemmin ystävä. Ennen sitä minua kuljetettiin psykologilla ja terapeutilla.
provoja tai pervoja? Kumpi tämä nyt sitten on?? Mene hoitoon jos ajattelet tästä ketjusta kumpaakaan asiaa!
potta oli rasittava välivaihe ennen pöntölle oppimista :/ Vaipat koin pottaa helpompana vaikka käytettiin kestovaippoja.
Kaikki lapseni ovat oppineet potta- ja vessa-asiat ihan ilman opettamista.
Esikoisen kohdalla kokeiltiin kaikki mahdolliset temput joita meille neuvottiin, mutta mikään ei auttanut. Sitten kun luovutettiin niin itse oppi potalle. Parin kuukauden tauko ajateltiin silloin pitää harjoituksissa, mutta parin viikon tauon jälkeen lapsi itse halusi mennä potalle.
Nuorempien kanssa ei stressattu potalle oppista ja suurinpiirtein samassa iässä (n. 2v) ovat oppineet potalle kuin esikoinen aikanaan.