En jaksa opettaa 3v lastani potalle, olenko huono äiti?
Kommentit (50)
vanhemmuuteen kuuluu myös se, että vähän patistellaan lasta omaksumaan ikänsä mukaisia taitoja, vaikka lapsi aluksi jupisisikin vastaan. Huonoa vanhemmuutta on oman mukavuudenhaluan takia kohdella lasta nuorempana kuin mitä tällä on edellytykset olla; esim kuskata tervettä 4-vuotiasta rattaissa, pitää vaipoissa 3-vuotiasta (siis ettei edes harjoitella ilman olemista, antaa tutti/tuttipullo yli 2-vuotiaalle jne.
Vie se lapsi tarhaan ta pph:lle, ne kyllä opettaa, kun se on niille helpompaa. Tuommoistahan se on se laadukas kotihoito...
Vertaa itse:
A, kakka plumpsahtaa pönttöön
B, kakka hierotaan pitkin persposkia.
Kumpaa pidät itse helpompana siivota?
mulla on pitkät piuhat näin aamusta. En heti tajunnu mitä tarkoitit :D t. sivusta seurannut
opettamaan potalle, että turha viedä 3-vuotiasta tarhaan, koska isojenpuolella ei saa olla enää lapsella vaippoja. Siskollani oli näin, että poika pääsi vasta sitten isojen puolelle, kun suostui potalle ja vaipat jäi pois.
Eikö laiskurit ole kuulleet palkkiosysteemeistä?. Tarra jokaisesta onnistuneesta pottailusta ja sitten kun tulee vaikka kakat ja pissat pottaan niin saa jokun kivan pienen yllärin.
Joten suoraan pienennys renkaan kanssa pöntölle. Kaveri oli kypsä pönttö touhuikuun vasta 3v ja vaipat jai kokonaan pois 3,5 v. Ei hoppua. Helpomalla pääset kun opetat pöntölle ;)
Meillä tammikuussa 2v täyttänyt on päiväkuiva, ja on paljon helpompaa, kun osaa itse mennä potalle eikä tarvii vaihdella vaippoja. Vahinkoja käy todella harvoin ja on se siltikin helpompi pyyhkäistä lattialta pissat pois, kun jatkuvasti vaihdella vaippoja.
ja minulla on hoidossa 3 vuotias joka on vaipoissa, vanhempien mielestä asia on ok,minun mielestä ei koska joudun "isoa" kakkapyllyä pesemään...
potta-asiantuntijat auttaa meidän ongelmassa? Reilu 2-v. on osannut käydä pöntöllä/potalla kakalla jo pitkään ja pissaaminenkin alkoi jo onnistua, vahinkoja tietenkin tullut silloin tällöin, mutta on pyritty olla tekemättä niistä mitään numeroa eikä olla toruttu lasta niistä. Nyt kuitenkin lapsi alkanut "pelkäämään" vahinkoja ja jos vaippaa ei laiteta päälle niin ei suostu muuta tekemään kuin istumaan potalla vaikka koko päivän. Sitten jos pissa sattuu tulemaankin, niin kuitenkin haluaa heti uudestaan potalle. Kannattaako pottailut unohtaa hetkeksi vai onko muita hyviä konsteja?
helpompi on pienempi totuttaa, noin iso on jo "tottunut" tekemään vaippaan. Nyt vain vaippa pois ja pikkarit/kalsarit tilalle. Aina kun tulee housuun, viet heti potalle/pöntölle. lattian tai maton kastuminen ei maata kaada, pyyhit vain heti pois. Äkkiä oppii tällä lailla ja huomaat että itsellesikin on helpompaa. Tähän tietysti kuuluu vuolas kehuminen ja palkitseminen joka välissä niin että homma on kivaa. Kun menee housuun sanot vain "ei haittaa, nyt äkkiä vessaan". Lapsi oppii äkkiä pidättämään jo alkaneen pissan tulon ja tekee loput pottaan. Näin ainakin omillani on onnistunut jo 2 vuotiaana. Alle viikossa ovat oppineet ja vaippa jätetty kokonaan pois. Yökuivuus sitten asia erikseen, siihen lienee hankalampi opettaa.
kolmevuotias ei vielä käy pöntöllä eikä potalla. Mies kysyi ihmeissään, että anteeks, missä se sit käy. Ei tullut vaipat mieleenkään. Meillä juuri 4 vuotta täyttänyt, eikä pottaakaan ole käytetty enää reiluun vuoteen. Vaippoja käytti joskus silloin vauvana, ei niitä aikoja enää kunnolla edes muista.
minulla myös 3vuotias poika eikä edes pidä potasta,itse menee pytylle=) mennään lapsen tahtisesti.
Että käyttäisin vaippaa päivittäin 3- vuotta. Yök!
Itse olen sen verran laiska että opetan lapseni potalle kun oppivat kävelemään. Meillä on kolme poikaa ja kaikki pottailee ulos vaipasta kesällä ennenkö ikää 2- vuotta.
Miten otat tämän noin? Kyllähän vanhemmatkin vaihtaa lapselleen vaippaa.
Pakottaahan ei voi ja kaikille ei palkkiotaulut auta, mutta tehtäväsi on kuitenkin opettaa, että tarpeet tehdään pönttöön/pottaan.
Itse "taistelin" meidän nyt 3 v. kanssa tuosta potasta/pöntöstä aika ajoin 2v. lähtien. Poika teki tarpeensa 1,5 v. potalle ja sitten tuli taantuma, kun uhma alkoi ja kovana. Aika ajoin maanittelin, lahjoin, ehdottelin, mutta pojalle ei kelvannut muu kuin vaippa. Kokeiltiin isojen poikien housuja, mutta kun vahinko sattui, alkoi armoton jopa tunteja kestävä raivoaminen ellei vaippaa laitettu. Niinpä palasimme aina vaippaan ja minua inhotti pestä sitä kakkaa ison pojan pyllystä pois. Kun poika oli 2v 8kk annoin "periksi" viimeisen kerran eli en ehdotellut mitään ja olin kuin pottaa/pönttöä ei olisi olemassakaan. Poika oli 2v 9kk kun itse halusi vaipan pois ja tarrat palkkioksi, ja tuli siltä istumalta sekä päivä- että yökuivaksi. Yksi yövahinko tapahtunut ekana yönä ja sitten ei mitään. Mutta siis "opetin" pojalle asiaa yhteensä 9kk aina kuukauden tauon pitäen ja stressasin. Jälkeen päin ajatellen ihan turha stressi.
Lyhyesti sanottuna älä stressaa ja pakota, mutta ehdota välillä vaipattaoloa ja potalla/pöntöllä käyntiä. Lapsi oppii kun on valmis, mutta siihen pitää hieman houkutella ja opastaa.
Miten otat tämän noin? Kyllähän vanhemmatkin vaihtaa lapselleen vaippaa.
ite ainakin jotenkin siedän oman lapsen kakkapyllyn pesun, mutta pitää olla todella pakkotilanne, että pesen jonkun toisen lapsen (siis yli 1v) pyllyn. Mutta oon jo toisinaan laittanu 1v9kk pikkarit, mutta kastuvat vielä. Istuu kyllä potalla ja pyytää pissalle, mutta ei vissii oo vielä hoksannu, miksi se oikeasti siinä istuu. 2v9kk on ollu jo 9kk pois vaipoilta. Ja se on kyllä paljon helpompaa kuin vaippojen kanssa asuminen.
Ei tajunnut viestiä.
Tarkoitin että kyllä vanhemmatkin lapselleen vaippoja vaihtaa. Ei ne tee asiaa vaan SINUN kiusaksi.
30
olin 4-vuotiaaksi vaipoissa.Sitten rupesin tekee potalle.Pyllyni opin pyyhkiin joskus 7v,kun joku muu opetti.Sitä en muista koska olen ruvennu pöntöllä käymään,varmaan joskus 6-7v
Eiköhän se lapsi itse "ilmoittele" kun on asiaan kypsä. Minäkin muutama kuukausi aivan samaa tuskailin, aattelin että helpompi on ne housuvaipat vaihtaa kun tapella potalle menon kanssa.
No ei mennyt kauankaan kun poju (kohta 3v) itse hoksasi että mukavampi on pisut lirauttaa pottaan, alkoi itse mennä potan luo ja huusi että "pissi"
Nyt ollaan pikkareissa 24h.
Joten kohtalontoverina sanon "Et ole huono äiti!!"
siis tarrataulu käyttöön, pottaan tehdystä tuotoksesta saa laittaa tarran tauluun, 5/10 tarrasta saa pienen lelun, esim. pikkuauton.
Meillä vaippoihin suunnattomasti kiintynyt sälli oppi potalle viikossa tuolla konstilla.
Lisäät vielä uusien "isojen poikien / tyttöjen" pikkareiden oston jne. hypetystä.
Ei siinä tarvitse äidin juuri eväänsä väräyttää...