oletteko jo allekirjoittaneet adressin kotihoidontukea korotettava?
Kommentit (92)
terveydenhuollosta vai koulutuksesta, noin esimerkiksi?
Täällä varmaan ajattelee suurin osa noin (viesteistä päätellen)
enää tarvitse korottaa. Minä en ole enää jäämässä kotihoidontuella kotiin.
"kun minä en enää saa, niin ei muidenkaan tarvii" Heh :DD ap
Ei lapsen hoitaminen kotona pidä olla mikään itsestäänselvyys kaikille. Eikä kysymys ole mistään lyhyestä ajasta. 3 lasta 3 vuoden välein ja kotona lapsen kouluunlähtöön asti -> 13 vuotta poissa työelämästä ei ole mikään "loppujen lopuksi lyhyt aika".
Suomi elää velaksi jo nyt ja pitäisi ehdottomasti keskittyä välttämättömiin asioihin.
Lasten hoitaminen kotona pitää olla vaihtoehto sitä haluaville! Siksi sitä pitää myös tukea rahallisesti! Kyse on kuitenkin loppujen lopuksi niin lyhyestä ajasta.
Pelkkää kotihoidontukea saavan vuositulot ovat 3 771,36€/vuodessa, kansanedustajan kuukausipalkka on 5 860€. Miksi kotiäidin pitää tulla toimeen niin pienellä rahalla? Vuositulot ovat pienemmät kuin kansanedustajan kuukausipalkka!
Oma HALU hoitaa lasta kotona on siis koko hankkeen juju. Jos haluaa jotakin, pitää mun mielestä järestää asiat ihan itse, eikä ronkua muita kustantamaan oman HALUNSA.
Käsittämätön vertaus tuo kansanedustaja. Kuka tahansa on vapaa hakeutumaan töihin ja vaikka kansanedustajaksi. Ei se ole mikään peruste, että töitä tekemällä joku saa enemmän rahaa, ja siksi töitä tekemättömälle pitäisi maksaa saman verran. HALOO PULLAMÖSSÖSUKUPOLVI: RAHA EI KASVA PUUSSA!
yhden alle kolmevuotiaan lapsen hoito maksaa kunnalle 62,22 euroa päivässä eli 1244,40 euroa kuussa. (22.12.2008) eli tänäpäivänä varmaan viellä enemmän!
ite olen sitä mieltä että kotiäitejä syrjitään kaikissa mahdollisissa tulo-asioissa. Eipä tuota eläkettäkään kerry moneen vuoteen kun haluaa olla kotona lasten kanssa, mutta no, sepä on minun valintani että siipeilen mieheni rajoilla vyötä kiristellen!
kielteisiä kotihoidontuen korotusta vastaan. Hui!
Onko teidän miehellänne aivan sairaan suuret tulot? Oletko itse vailla vakituista työpaikkaa, että voit nostaa vanhempainvapaan jälkeen esimerkiksi ansiosidonnaista päivärahaa?
Kun miehen ansiot ovat vain vähän keskimääräistä paremmat, niin kyllä on tosi tiukalla jäädä pelkällä hoitorahalla kotiin... Meillä on vanhempiakin lapsia, joiden menot harrastuksineen ym. menoineen ovat melko suuret. Ja turha kommentoida, että ilmaiseksikin voi harrastaa. Kyllä voi, mutta jos lapsi on urheilujoukkueessa tai hän on saanut paikan musiikkiopistosta, niin ei ole kovin reilua vanhempaa sisarusta kohtaan, että hän joutuu lopettamaan kivan ja tärkeän harrastuksensa sen takia, että äiti voi olla vähän aikaa pienen sisaruksen kanssa kotona.
Nämä ovat OMIA VALINTOJA. Muilla veronmaksajilla ei ole mitään velvollisuutta huolehtia sinun lastesi harrastus- tai muskarimaksuista. Ne jäävät kotiin, joilla on siihen varaa tai jotka vastaavasti ymmärtävät rukata kulutustaan pienemmäksi siksi aikaa.
Voisiko esim. työttömyys olla mielestäsi myös eräänlainen vaihtoehto; toisin sanoen pitäisikö mielestäsi kenen tahansa voida jäädä kotiin nauttimaan työttömyyskorvausta ihan noin vain, jos siltä tuntuu?
kielteisiä kotihoidontuen korotusta vastaan. Hui!
Onko teidän miehellänne aivan sairaan suuret tulot? Oletko itse vailla vakituista työpaikkaa, että voit nostaa vanhempainvapaan jälkeen esimerkiksi ansiosidonnaista päivärahaa?
Kun miehen ansiot ovat vain vähän keskimääräistä paremmat, niin kyllä on tosi tiukalla jäädä pelkällä hoitorahalla kotiin... Meillä on vanhempiakin lapsia, joiden menot harrastuksineen ym. menoineen ovat melko suuret. Ja turha kommentoida, että ilmaiseksikin voi harrastaa. Kyllä voi, mutta jos lapsi on urheilujoukkueessa tai hän on saanut paikan musiikkiopistosta, niin ei ole kovin reilua vanhempaa sisarusta kohtaan, että hän joutuu lopettamaan kivan ja tärkeän harrastuksensa sen takia, että äiti voi olla vähän aikaa pienen sisaruksen kanssa kotona.
Jo nyt valtio velkaantuu kovaa tahtia, ja kunnissa kiristetään vyötä, opettajia lomautetaan ja ruoka on huonotasoista, vanhusten hoito vähän niin ja näin.. Ja näköpiirissä ei ole kuin pahempaa, verotulot pienenvät. Tästä on kyse.
Minusta on aika pelottavaa, että tällä foorumilla ihmiset ovat näin kielteisiä kotihoidontuen korotusta vastaan. Hui! Onko teidän miehellänne aivan sairaan suuret tulot? Oletko itse vailla vakituista työpaikkaa, että voit nostaa vanhempainvapaan jälkeen esimerkiksi ansiosidonnaista päivärahaa? Kun miehen ansiot ovat vain vähän keskimääräistä paremmat, niin kyllä on tosi tiukalla jäädä pelkällä hoitorahalla kotiin... Meillä on vanhempiakin lapsia, joiden menot harrastuksineen ym. menoineen ovat melko suuret. Ja turha kommentoida, että ilmaiseksikin voi harrastaa. Kyllä voi, mutta jos lapsi on urheilujoukkueessa tai hän on saanut paikan musiikkiopistosta, niin ei ole kovin reilua vanhempaa sisarusta kohtaan, että hän joutuu lopettamaan kivan ja tärkeän harrastuksensa sen takia, että äiti voi olla vähän aikaa pienen sisaruksen kanssa kotona.
joilla on realiteetit noin pielessä, että kuvittelette elämisen menevän siten, että te ensin mietitte mikä olis kivaa, ja sitten haluatte yhteiskunnalta rahan sen kivan tekemiseen. Sillä kyllähän peruskuvion pitäisi olla kaikilla itsestäänselvästi se, että perhe huolehtii toimeentulostaan itse ja sovittaa menot tulojen mukaan. Jos ei ole välillä rahaa kalliimpiin harrastuksiin, varaudutaan siihen etukäteen säästämällä tai vaihdetaan harrastuksia eikä vaadita kaupungilta maksusitoumusta, että Nicoyamppa saa jatkaa formula-autoiluaan sillä aikaa kun äiti on päättänyt hoitaa piccusiskoa himassa.
Ja käydään töissä. Myös äiti.
Minusta on aika pelottavaa, että tällä foorumilla ihmiset ovat näin kielteisiä kotihoidontuen korotusta vastaan. Hui!
että lapsen päivähoito tarhassa tms tulee kunnalle paljon kalliimmaksi kuin kotihoito vaikka maksettaisiinkin kuntalisää! lukekaa aiheesta niin tiedätte mistä puhutte! säästöt ovat satoja tuhansia parin vuoden aikana tietysti riippuen kunnasta ja kuntalisän määrästä!!!!
meidän kunnassa lapsen päivähoito maksaa n 1200€/kk, josta hyvätuloiset vanhemmat maksavat itse n.200€ (TEKIN KÄYTÄTTE VERORAHOJAMME KUN VIETTE LAPSENNE TARHAAN)
"Taloussuunnitelman 2010 – 2012 mukaan kolmen vuoden aikana lisäkustannuksia päivähoitopalveluihin syntyisi yli miljoona euroa."
jopa moni palsta mama, vie vanhemmat lapset päivähoitoon ja on itse vauvan kanssa kotona. Työssä käyvät sentään tienaavat ja maksavat veroja.
että lapsen päivähoito tarhassa tms tulee kunnalle paljon kalliimmaksi kuin kotihoito vaikka maksettaisiinkin kuntalisää! lukekaa aiheesta niin tiedätte mistä puhutte! säästöt ovat satoja tuhansia parin vuoden aikana tietysti riippuen kunnasta ja kuntalisän määrästä!!!!
meidän kunnassa lapsen päivähoito maksaa n 1200€/kk, josta hyvätuloiset vanhemmat maksavat itse n.200€ (TEKIN KÄYTÄTTE VERORAHOJAMME KUN VIETTE LAPSENNE TARHAAN)
Onko kukaan täällä sitä mieltä, että vauvoille ja taaperoille on parasta olla kotona, eikä missään tarhassa? En voisi kuvitella vieväni omaa 7kk vauvaani parin kuukauden päästä päivähoitoon! Eihän se osaa edes ryömiä vielä! Ei ole kertaakaan tullut mieleen, että jes, pääsenpä laiskottelemaan kotiin kun hoitovapaalle jään, vaan mielestäni vauvani parasta ajattelen. Työtuloni ovat niin pienet, että säästöjä ei näin nuorelle ole ehtinyt kertyä, joten yhteiskunnan tuki on tarpeen. Haluan ajatella köyhempienkin perheiden lapsien ansaitsevan olla kotona 3-vuotiaaksi asti tai pidempäänkin, jos pikkusisaruksia on. Lastahan kuuluisi imettääkin vähintään vuoden ikäiseksi! Mielestäni kotihoidontuki tukee lasten hyvinvointia, eikä sitä kuuluisi ajatella isän tai äidin tueksi. Hyvä yhteiskunta huolehtii pienimmistään.
Toisaalta voisin puoltaa tukeen tulorajoja ja isompien lasten päivähoito-oikeuden rajoittamista, jos pieni on kotihoidossa. En kuitenkaan halua töihin menevää tai ei-imettävää äitiä tai ketään muutakaan tällä tekstillä syyllistää, oma mielipiteeni vain on tällainen. Kaikilla on niin erilaiset elämäntilanteet.
Kukaan ei lopulta hyödy ihmisten eriarvoisuudesta tai ajattelusta "jos haluat olla kotona lapsen kanssa, niin kustanna se itse." Kaikki ihmiset yhteiskunnassa kun eivät voi olla niitä hyvätuloisia. Sellainen ajattelu tukee muutenkin lastenteon lykkäämistä riskiraskausiälle, eikä sekään ole yhteiskunnan tai lasten etu. Miksi ei käsitetä, että lisääntyvä köyhtyminen ja eriarvoistuminen lisää myös rikollisuutta yms. ja koskettaa tavalla tai toisella jokaista kansalaista! Olipa avautuminen! :)
Kotona oleva äiti ei tuota mitään. Päin vastoin hän maksaa yhteiskunnalle sen kotihoidon tukensa 350 eur/kk verran. Hän osallistuu kulutukseen sillä summalla. Hän todennäköisesti ei maksa siitä mitään veroja.
Töissä oleva äiti maksaa hoitomaksun ja veroja, tuloista riippuen vähemmän tai enemmän. Hänen työnsä hyödyttää yhteiskuntaa ja pitää sen rattaat pyörimässä, samoin verot, joita hän maksaa palkastaan. Hoitomaksun ja verojen jälkeenkin häneltä riittää kulutukseen vielä yli 1000 eur/kk.
Kai on sanomattakin selvää, kumpi on yhteiskunnan kannalta parempi, äidit kotona ilmaisella rahalla lapsia hoitamassa vai työelämässä.
Niille, jotka vetoavat, että on lapsen paras että äiti on häntä hoitamassa kotona: Riittävän hyvä on ihan hyvä ratkaisu sekin.
jopa moni palsta mama, vie vanhemmat lapset päivähoitoon ja on itse vauvan kanssa kotona. Työssä käyvät sentään tienaavat ja maksavat veroja.
mutta eläkettä et pääse kerryttämään!
kotihoidontuesta ja palkkatuloista.
kotihoidontuesta ja palkkatuloista.
käteen jääväkin osuus! ja eikös noista kelan tueista mene 20% veroa korotettuna kahdella prosentilla! jos kaikki kotiäidit menisivät töihin niin taitaisi työttömyysaste (työttömyyspäiväraha menot) nousta entisestään kun tuskin täällä kaikille töitä riittää!
Ja jos on useampia alle kouluikäisiä lapsia esim 3-4 niin pitää kyllä olla helkatin hyvä palkka että vie kaikki tarhaan!
ite en veis alle kouluikäistä lasta tarhaan vaikka maksettaisiin! osa-aika töihin menin nuorimmaisen ollessa 2v, jolloin isä pystyi vahtimaan lapsia!
ja tuki on pieni.
Eläkettä kertyy vuodessa varmaan 5 euroa.
Ja jos on useampia alle kouluikäisiä lapsia esim 3-4 niin pitää kyllä olla helkatin hyvä palkka että vie kaikki tarhaan!
ite en veis alle kouluikäistä lasta tarhaan vaikka maksettaisiin!
Kuka se käskee niitä lapsia tekemään niin paljon, ettei rahat riitä elämiseen. Jos haluaa olla kotona, niin kustantaa sen ilon itse. Jos ei ole varaa olla kotona, menee töihin. Ja perhe tekee laskelmia, ennen kuin tekee neljä lasta vuoden välein, kuinka moneen lapseen on varaa.
Osa tähän ketjuun vastanneista ei ole lukenut koko ketjua läpi. Aiemmin selostettiin hiukan päivähoidon hintoja kunnille. Se ei suinkaan ole 1200 euroa/lapsi/kk.
Lähempänä summa on (Suomessa keskimäärin) 800 euroa/lapsi/kk kunnallisessa, yksityisellä hoito maksaa kunnalle vähemmän.
Jos äiti on kohtuullisesti palkattu, hän maksaa kyllä kunnallisveroja hoitopaikan edestä. Kunnalla on muitakin menoja juu, mutta tässähän puhuttiin vain hoitopaikan kustannuksista (ja muut kuntien kulut jakautuvat aika tasaisesti kaikkien asukkaiden osalle, kotiäitienkin).
"kun minä en enää saa, niin ei muidenkaan tarvii" Heh :DD
ap