Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko erityisruokavaliota noudattava vaatia diettinsä mukaista ruokaa?

Vierailija
25.03.2010 |

Eli jos kyseessä on esim. karppaaja/vegaani onko hänellä oikeus vaatia, että hänelle on aina tehty erikseen syötävää kahvipöytään, illanistujaisiin jne?

Kysymys ei koske sairauden tai allergian johdosta erityisruokavaliota noudattavia.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nimenomaan .... erityisruokavalioden huomioiminen nyt vain kuuluu asiaan. "Vieraat syökööt mitä tarjotaan"-asenne kertoo käytöstapojen puutteesta tai siitä ettei vieras tosiasiassa olekaan tervetullut..

Oletpa sinä meitä muita moraalisesti kauniimpi

Juuri tuo moraalinen toisten tuomitseminen on pelottavaa. Miksi kutsuisin luokseni henkilon joka kritisoi keittion verhoja tai tv:n kanavien laatua kodissani

Tiedoksi, ne muslimit joilla on uskonnollinen ruokavalio, eivät syo kenenkään luona joka on kattiloissaan jotain epäpuhdasta joskus edes paistanut.

Sinun keittiönverhosi eivät minua kiinnosta pätkän vertaa, vaan se jos kutsut minut syömään ja ainoa asia mitä voin syödä on keitetty porkkana. Hienoa että pätkäiset toisen kirjoituksen niin että merkitys vaikuttaa täysin erilaiselta ja sitten hyökkäät päälle syyttäen moralisoinnista. Tuliko hyvä mieli?

Vierailija
22/39 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nimenomaan .... erityisruokavalioden huomioiminen nyt vain kuuluu asiaan. "Vieraat syökööt mitä tarjotaan"-asenne kertoo käytöstapojen puutteesta tai siitä ettei vieras tosiasiassa olekaan tervetullut..

Oletpa sinä meitä muita moraalisesti kauniimpi

Juuri tuo moraalinen toisten tuomitseminen on pelottavaa. Miksi kutsuisin luokseni henkilon joka kritisoi keittion verhoja tai tv:n kanavien laatua kodissani

Tiedoksi, ne muslimit joilla on uskonnollinen ruokavalio, eivät syo kenenkään luona joka on kattiloissaan jotain epäpuhdasta joskus edes paistanut.

kirjoittaja, mutta olen hänen kanssaan samoilla linjoilla: se, ettei ota toisia huomioon, on käytöstapojen puutetta. Se, että tuo tämän asian mielipiteenä julki tekstissään, ei ole tuomitsemista. ja mitä tuomitsevaisuuteen tulee, mun mielestä monet ihmiset ovat kärkkäämpiä tuomitsemaan kasvissyönnin moraaliseksi ylimielisyydeksi ja milloin miksikin huomattavasti kärkkäämmin, kuin kasvissyöjät tuomitsemaan lihansyöjien kulutustottumukset.

Ja aika harvassa on niitä muslimeja, jotka todella käyttäytyvät noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun keittiönverhosi eivät minua kiinnosta pätkän vertaa, vaan se jos kutsut minut syömään ja ainoa asia mitä voin syödä on keitetty porkkana. Hienoa että pätkäiset toisen kirjoituksen niin että merkitys vaikuttaa täysin erilaiselta ja sitten hyökkäät päälle syyttäen moralisoinnista. Tuliko hyvä mieli?

Valitettavasti minulla on ollut päiviä jolloin ei ole ollut muuta kuin keitettyä porkkanaa syotävänä

en tarkoittanut sinua loukata, vain tuoda esiin eri näkokulmia

ei tullut hyvä mieli

Vierailija
24/39 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika eri asioita. Kaverit toki tietävät rajoituksista, mutta esim. jos menee sukulaisen hautajaismuistotilaisuuteen, olisi aika kornia alkaa etukäteen ladella mitä voisi syödä ja mitä ei... Kyllä silloin pitää pystyä olemaan syömättä, jos ei tarjolla ole sopivaa syötävää ja pitää mölyt mahassaan.

Vierailija
25/39 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti minulla on ollut päiviä jolloin ei ole ollut muuta kuin keitettyä porkkanaa syotävänä

en tarkoittanut sinua loukata, vain tuoda esiin eri näkokulmia

ei tullut hyvä mieli

Taisin minäkin ylireagoida - minulla on vain ollut liian monta ikävänlaatuista "keskustelua" aiheesta ja tulkitsen tietyt argumentit ja sanamuodot veetuiluksi. Ketään en halua tuomita tai moralisoida, anteeksi jos sellaisen kuvan sait.

Vierailija
26/39 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä kylään niin, että ruoka on oleellisessa osassa, on kohteliasta huomioida erikoisruokavaliot.

Toisaalta taas on vieraalta jopa epäkohteliaampaa vaatia emäntää näkemään ylimääräistä vaivaa pilipaliruokavalion vuoksi.

Allergikot, keliaakikot, diabeetikot tms. terveyssyihin vetoavat on siis musta huomioitava aina. Hyvä ja kohtelias emäntä huomioi vakaumusruokavaliot. Dieettejä ja muita ei tarvitse, koska pyyntö on jo alkujaan ollut kohtuuton, mutta olisihan se toki ihan kiva, jos sattuu ehtimään.

Musta allergikon tai muun ei tarvitse olla mitenkään diagnosoitu, jotta kuuluu terveyssyyryhmään. Riittää, että tietää, että joku ruoka-aine saa aikaan joitain inhottavia oireita, kuten närästystä tai vatsanväänteitä tms.

Karppaajan vastaukseen, jossa huomautettiin karppiruuan olevan sopinvinta, haluasin sanoa, että totta kai sulle pitää tehdä oma sapuska, mutta ei, koska olet karppi vaan koska hiilihydraatit tekevät sut huonovointiseksi.

Karppaajissa on kuitenkin monenlaista vipeltäjää ja ainakin omat karppituttuni (joita tosin on vain 2) karppaavat, koska A) eivät kykene painonhallintaan/laihdutukseen yleisruokavaliolla ja tosiaan sortuvat välillä tuoreeseen pullaan ja muihin houkutuksiin B) halusivat kokeilla, toimiiko se oikeasti. Tavanomainen ruokavalio ei aiheuttanut sen kummempaa kuin lihomista. Eli karppaus sinänsä ei ole sen perustellumpi syy pyytää toista ihmistä näkemään vaivaa vuokseen kuin "mä en tykkää juustosta, teetkö mulle oman kastikkeen?".

Vierailija
27/39 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen emäntä, minusta on ihan asianmukaista pyrkiä varmistamaan että jokainen vieras saa jotain syödäkseen. Ja jos kyseessä maksettu juttu (ravintola, pitopalvelu tms) niin silloin ehdottomasti.

Mutta kotikokkien kanssa pitää ottaa huomioon myös vaiva ja taidot: esim. minä en todennäköisesti saisi aikaan vegaanileivonnaista, vaan yrittäisin korvata sen sitten jollain muulla (esim. uuniomenat ja vegaaniyhteensopiva kastike). Fennovegaanin kanssa voisi talvella mennä vaikeaksi :)

Vierailija
28/39 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ruokavalio vaihdetaan tilanteen mukaan. Niin typerää kuin olla ja voi! Juoksutetaan toisia, vaikka muulloin maito ja muna on ok. En pysty ymmärtämään :(

Vierailija
29/39 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahan ei ole juurikaan lisattavaa.

Tosiaan - jos itse kutsun vieraita kylaan pidan mielellani huolen siita etta kaikilla on mahdollisimman makoisaa syotavaa. Haluan, etta kaikilla on hauskaa.

Tietenkaan jos jonkun ruokavaliota en tieda sita on vaikea tayttaa ja jos on jokin kovin kummallinen ruokavalio saattaa olla etta ruoka ei ole sita maailman parasta - mutta parhaani yrittraisin/pistaisin pitopalvelun yrittamaan!

Eli jos kyseessä on esim. karppaaja/vegaani onko hänellä oikeus vaatia, että hänelle on aina tehty erikseen syötävää kahvipöytään, illanistujaisiin jne?

Kysymys ei koske sairauden tai allergian johdosta erityisruokavaliota noudattavia.

Monestihan juhlakutsussa kysytään erikoisruokavalioista, enkä ole ainakaan koskaan nähnyt sellaista kutsua, jossa sanotaan, että vain allergikon ruokavalio on hyväksyttävä erikoisruokavalio.

Jos on kyse kaverien kesken illanistujaisista (epämuodollisesta tilanteesta), niin yleensähän kaverit tietää toistensa erityisruokavaliot, joten ainakaan siitä ei pitäis olla kiinni. Mulla ei ole ainakaan ongelmaa tehdä kavereilleni heille sopivaa ruokaa, oli sitten kyse allergiasta tai muusta, vaikkapa siitä, että joku ei tykkää jostain. Jos taas on suht hankala ruokavalio, eikä tunne illan isäntäväkeä eikä kehtaa ilmoittaa omasta ruokavaliostaan, niin sitten voi ottaa itselleen jotain pientä mukaan.

Miten mä itse teen:

Jos ulkopuolinen taho - pitopalvelu tms. - hoitaa tarjoilun, ilmoitan yleensä haluavani vegaaniruokaa (etenkin jos kyseessä on esim. pöytäjuhlat, joissa itse maksan ruuasta). Jos kyseessä on aika pienet juhlat, ilmoitan, että syön vegaaniruokaa, jos muita vegaaneja on tulossa, muuten kasvis.

Jos isäntäväki tekee itse ruuat, sanon, etten yleensä syö maitoa muuta kuin juustona (ei sovi mulle, maha menee sekaisin) enkä munaa, mutta voin syödä niitä kyllä pieninä määrinä (esim. leivonnaisissa). Muuten kasvis. Yleensähän näitä asioita kysytään etukäteen, jos ei jo valmiiksi tiedetä.

En ole koskaan joutunut sellaiseen tilanteeseen, että joku ei tarjoaisi mulle kasvisruokaa vain sen takia, että olis joku kummallinen periaatepäätös asiasta. Yleensä ihmiset kai kutsuu toisiaan ihan huvikseen kylään, ei pitkin hampain ja inhoten. Jos on ihan tahallaan tarjoamatta mulle kasvisruokaa, niin eiköhän se ole niin, että hän ei ole muutenkaan halunnut mua luokseen?

Vierailija
30/39 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ruokavalio vaihdetaan tilanteen mukaan. Niin typerää kuin olla ja voi! Juoksutetaan toisia, vaikka muulloin maito ja muna on ok. En pysty ymmärtämään :(

Anteeks, mutta nyt pikkasen risoo. Kasvissyöjiä pidetään ärsyttävinä ihmisinä, koska ovat joustamattomia, ja sitten kun joustaa sen takia, ettei ihmisten tarvitsis nähdä kohtuutonta vaivaa, niin siitäkin vittuillaan? Oletko vähän hankala ihminen?

Mä EN ole vegaani. Mikäli mun on nyt sulle tehtävä tiliä syömisistäni (joskaan en voi ymmärtää, miten se sua kiinnostaa), niin mulle ei oikein sovi maitotuotteet, poislukien juusto. Kun olen vähentänyt munaa ruokavaliosta, se ei enää maistu, joten en syö sitä kotona. Kun ilmoitan esim. pitopalveluun ruokavaihtoehdon, on hieman helpompi sanoa vegaaniruoka, kuin että muuten maidoton, mutta juustoa saa olla. Mieheni, joka usein käy juhlissa kanssani, on kasvissyöjä, laktoosi-intolerantikko ja muna-allergikko, joten meille on yhteensä aika helppo tilata vegganiruokaa. Onko tähän asti selvä? Hyvä.

Kuitenkin jos meen kylään, sanon ihmisille, että ei se niin tarkkaa oo, voin syödä vähän munaa/maitoa. Ihan sen takia, ettei ihmisten tarttis nähdä kohtuutonta vaivaa tarjoilujen eteen. Mä en kuole, jos mahassa vähän ruplattaa, eikä mies saa allergisia oireita pienistä määristä munaa esim. pikkuleivissä- Onko tähän asti selvä? Hyvä.

En väitä olevani vegaani. Syön surutta hunajaa ja nahkakengät on musta parhaat kengät. Samoin pukeudun mielelläni villaan. Yritän kuitenkin olla kuluttamatta eläinperäisiä hyödykkeitä harkiten.

Mä oon todella hämmäntynyt: kasvissyöjänä sitä on tottunut kuulemaan kritiikkiä siitä, että on liian jyrkkä. Nyt se ei sitten näytä kelpaavan, että tekee toisten ihmisten mukavuuden tähden myönnytyksiä. Missä kohdassa tässä on ihmisten juoksuttamista? Selittäisitkö?

Vierailija
31/39 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän kuitenkin olla kuluttamatta eläinperäisiä hyödykkeitä harkiten.

Yritän kuluttaa eläinperäisiä hyödykkeitä harkiten. Varmaan ymmärsittekin.

Vierailija
32/39 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjät usein ovat ylimielisiä eikä se "epäitsekkyys" ole se suurin motiivi siihen vegaaniuteen välttämättä vaikka näin he haluavatkin että muut heistä ajattelisivat.

Ihan hölmöä että vegaanius olisi jotenkin epäitsekkäämpää ja siksi "enemmän ok" kuin karppaus, kumpikin on henkilökohtaisia ja siksi itsekkäitä valintoja, näkökanta vaan eri. Teollisesti valmistettu tuontisoijatuote ei ole sen parempi moraalisesti välttämättä kuin lähiluomupossu tai poronkäristys. Riippuu ihan henkilön maailmankatsomuksesta.

Jotkut olettaa että karppi voi kutsuilla syödä itselleen sopimatonta ravintoa ihan hyvin ja ajautua hiilarikierteeseen josta vaikea päästä irti mutta vegaani ei voi syödä tilppasta samaa kananmunaa sisältävää leivonnaista kuin muutkin (jotka on kuitenkin enivei valmistettu)koska hän on niin epäitsekäs ja hänen on näytettävä moraalista esimerkkiä muille vieraille. Ei mitään järkeä.

Ja joo, olen ollut kasvissyöjä 14 vuotta josta vegaani 3 vuotta ja karppi olen ollut 9kk. Nyt ei erityisruokavaliota.

Vierailija
33/39 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut olettaa että karppi voi kutsuilla syödä itselleen sopimatonta ravintoa ihan hyvin ja ajautua hiilarikierteeseen josta vaikea päästä irti mutta vegaani ei voi syödä tilppasta samaa kananmunaa sisältävää leivonnaista kuin muutkin (jotka on kuitenkin enivei valmistettu)koska hän on niin epäitsekäs ja hänen on näytettävä moraalista esimerkkiä muille vieraille. Ei mitään järkeä.

teitpä niin tai näin, aina joku ärsyyntyy. Luepas muutama viesti ylöspäin, niin siellä on moraalista närkästystä sitä kohtaan, että joku "vegaani" syökin sitten kananmunaa! STNA!

Terv. se ei-vegaani, joka mielellään tilaa vegaaniruokaa, kun on pitopalvelu tms. koska ei viitsi tehdä asioita hankalaksi. Samasta syystä sama henkilö voi myös syödä hieman munaa ja maitotuotteita, vaikkei niitä jatkuvasti kulutakaan.

Vierailija
34/39 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niputa kaikkia kasvissyöjiä siihen porukkaan, joka on kasvissyöjä siitä syystä, että haluaisi olla jotenkin muita parempi. Varmasti sellaisia on, mutta en usko, että kovin iso osa.

Mä en voisi vähempää välittää siitä, mitä ihmiset mun valinnoista ajattelee. Mä vastaan ennen kaikkea itselleni, ja tottelen omaa omatuntoani. Tää kuitenkin tuntuu ärsyttävän toisia. En ymmärrä miksi.

Vierailija
35/39 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuitenkin sitten on mielestään muita parempi, ainakin tässä yhdessä asiassa.

niputa kaikkia kasvissyöjiä siihen porukkaan, joka on kasvissyöjä siitä syystä, että haluaisi olla jotenkin muita parempi. Varmasti sellaisia on, mutta en usko, että kovin iso osa.

Mä en voisi vähempää välittää siitä, mitä ihmiset mun valinnoista ajattelee. Mä vastaan ennen kaikkea itselleni, ja tottelen omaa omatuntoani. Tää kuitenkin tuntuu ärsyttävän toisia. En ymmärrä miksi.

Vierailija
36/39 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse rastitan (esim. synnytyssairaalassa kun kysyttiin) ruokavaliokseni lakto-ovo-vegetaarisen, koska se vaan on helpointa niin. Syön lähinnä myönnytyksenä ja laiskuuttani joskus kanaa ja kalaa, perheen ruokailutkin täten helpompia. Ja teininä tämä oli paljon helpompaa, kun en itse perheen ruokaostoksia voinut tehdä. Toki sain ja tein kasvisruokaa kotona, mutten välttämättä kaikkien ravintosuositusten mukaan aina.

En viitsi pistää, että söisin vaaleata lihaa ja kalaa, koska niissä myönnän olevani nirso. Mutta mielestäni saankin olla, koska näitäkin syön vain myönnytyksenä. Syön kanaa, kalkkunaa en ole ikinä maistanutkaan. Ei kiinnosta laajentaa omaa lihansyöntiä yhtään sen enempää nykyisestä. Kalaa syön, mutta ärsyttää, kun jotkut tulkitsee, että äyriäisetkin silloin ok. Olen joskus saanut katkarapuruuan, kun on nimen omaan kysytty, että käykö kala. Ei se ole mikään kala. Sitten en syö raakaa kalaa tai vaikka graavia/kylmäsavustettua lohta. En syö kalan päitä, kuoria, ruotoja. Kanaakin muuten välttelen, jos siinä on luut mukana.

Joo, tän asian kanssa olen nirso, enkä ylpeä siitä, mutta musta on vaan helpompaa kaikille, että tilaan sitten sen lihattoman ruokavalion. Jos on kyseessä kaveri, niin voin sanoa, että kana ok, kala ok, tai vaikka kysyä ensin mikä on se normaali pääruoka. Ja tosiaan, kun syön sitä kanaa ja kalaakin vain siksi, että muilla (joskus itsellänikin) olisi sitten helpompaa. Teininä oli niin vähän vaihtoehtojakin, siitä se on sitten jäänyt. Eli voin siis syödä vähän kanaa tai kalaa, kunhan niissä ei ole epäsyötäviä osia :D

Mä luulen myös, että elimistöni ei kovin hyvin sulattaisi punaista lihaa, kun en sitä ole ainakaan kymmeneen vuoteen syönyt ja sitäkin ennen niin vähän kuin mahdollista. Eipä kiinnosta kokeilla, sen verran mua on aina liha ällöttänyt.

Muuten, esim. serkkuni ei jostain syystä voi syödä vaahdotettua kermaa, hänelle tulee samantien oksennusreaktio. Ruuanlaitossa taas kerma ei aiheuta mitään. Ei siis ole allerginen, mutta en tosiaan tarjoisi pelkkää kermakakkua, kun hän tulee kylään/juhliin.

Eiköhän yleensä emäntä ota huomioon vieraansa ja tarjoa näille sopivaa syötävää, oli syyt sitten allergiat, sairaudet, eettisyys tai sopimattomuus. Mä en tykkää on taas huono perustelu, mutta toki huomaavainen yrittää ottaa tämänkin huomioon, jos mahdollista. Mutta jos on paljon vieraita, niin kaikkia on vaikea miellyttää. Erityisruokavaliot on kuitenkin erittäin kohteliasta ottaa huomioon. Ja jos ei ole tarjolla jollekulle mitään, niin ilmoittaa edes, että kannattaa ottaa jotain mukaan. Tosin tämä olisi mielestäni äärimmäisen noloa.

Tosta karppauksesta ja muista laihdutusdieeteistä: Jos on vaikkapa nutrilet-dieetillä, niin tuskin olettaa että sellaista joku tarjoaa? Mun mielestä sama juttu karppauksen kanssa. Toki eri asia, jos vilja ei hyvin sovi enää elimistölle, vaan tulee huono olo. Mutta eiköhän muuten milloin mitäkin dieettiä noudattava varaa itselleen mukaan jotain pientä, jos arvelee ettei halua syödä mitään mitä tarjotaan? Vai pitäiskö jokainen laihdutusdieetti udella erikseen? Yksi on ananasmehudieetillä, yksi popkornidieetillä ja milloin mitäkin. Se olisi jo kohtuutonta vaivaa emännälle/isännälle hommata jokaiselle oma ruoka.

Vierailija
37/39 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on vakaumuksen takia syömättä jotain, sitten voi ottaa varmaan muita ruokia tai jättää yhden aterian väliin. En ala tekemään sataa eri ruokaa koska joukossa on mm. nirso ovo-lakto-pesco"vege", karppi, ortoreksiasta kärsivä jne. eivätkä erikoistoiveet lopu koskaan. Ystäväni, joka ei siedä laktoosia ollenkaan eikä syö viljoja keliakiaepäilyn takia, on hoitanut ruokapuolensa ihailtavasti: ottaa mukisematta aina vegevaihtoehdon, ei koske mahdollisiin viljoihin ja käyttää lääkitystä jonka avulla "selviää" jos ruoassa olikin jotain laktoosipitoista. Jälkiruoan skippaa vetoamalla linjoihinsa tai pyytää hedelmää. Luulin ensin että tuollainen elämäntapa on kovin surkeaa mutta hän sanoi että ruoka on loppujenlopuksi niin pieni osa elämää ettei tosikaan. Ja näinhän se onkin; joku maultaan tyydyttävä pulla ei ole mitenkään "pakollinen" syötävä!

Vierailija
38/39 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin miettimään että miksi meillä edes tehdään seitsemän sortin leivonnaisia jokaiselle sokeritautiselle jne.? Eikö sitä yhtä pullaa voi sitten syödä, siihenkö se ruokavalio kaatuu? Tai miksei vaan skippaa koko herkkua?

Vierailija
39/39 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

usko että kukaan olettaisi koko menun tehtävän hälle sopivaksi. Vain, että on JOTAKIN, mitä jokainen voi syödä, oli se syy sitten allergia, yliherkkyys taikka periaatteellinen/uskonnollinen syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme