Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoidon kasvattajien, opetushenkilöstön avuttomuus

Vierailija
25.03.2010 |

Syyttävä sormi osoittaa vanhempia kun ammattikasvattajat väsähtävät työnsä ääreen, lasten kanssa on niin raskasta olla kun ne ovat niin hankalia.

Itse olen vähän eri mieltä, lapset eivät ole sen hankalampia kuin koskaan ennenkään, ja on kasvattajan (oli sitä sitten ammatikseen tai ihan vain vanhempana) korvien välissä se että homma on niin kovin raskasta ja kuluttavaa. Jopa päiväkodeissa työuupumus ja sen nojalla myönnetyt pitkät sairaslomat ovat tosiasia. Oman lapseni päiväkodissa hoitajat ovat "aivan keinot lopussa" muutaman ihan tavallisen vilkkaan nahistelevaisen lapsen kanssa.

Kouluissa on sama juttu, opettajat haluaisivat olla kavereita lasten kanssa, mutta eihän se toimi. Pitää saada kunnon ote ryhmästä ennen kuin opetustyötä voi tehdä. Ei ihme jos uupuu pidemmän päälle kun ei ole pohjatöitä tehtynä.

Kaikki vain valittavat sitä kuinka rankkaa on (vanhemmat yhtä lailla kuin ammattikasvattajat) - tosiasiassa kyse on laiskuudesta, elämänilon puuttumisesta ja siitä että kaiken keskiössä on "minä itse" eikä suinkaan yhteistö tai perhe. Lapset eivät ole "raskaita" tai "uuvuttavia" vain me aikuiset näämme tilanteet joissa joudumme oikeasti pistämään itsemme peliin, niin.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on aina vanhemmissa kun lapset eivät käyttäydy. Opettajat ja varhasikasvattajat tekevät parhaansa pienellä palkalla. Ihmettelen miten kauan noita opettajia rittää.

Kasvatustyöstä saa aina vain sontaa osakseen, 20 kakaran vanhemmat vaativat vain lisää ja enemmän omalleen. Kaikki empatia muita kohtaan, kaikenlaine käytös hukassa.

Kotona ei opeteta että on velvollisuuksia, ei vain hauskanpitoa. Koulussa pidetään turpa rullalla ja kuunnellaanihmistä joka siellä on työssä.

Opettajan tahallinen häiritseminen on kiusaamista. Kiusaaminen on rikos. Nämä häiriköt pitäisi laittaa rikosoikeudelliseen vastuuseen tai vähintään erotta koulusta.

ja häiriköitä on 9 kymmenestä pojasta ihan tavallisessa koulussa. Syljetään lattialle, yläkoulussa, jos opettaja ei vahdi, puukolla tehdään jälkiä pöytiin, maalataan tussilla seiniä, juodaan energiajuomia ja sotketaan seinät, katto lattiat.

Kuri puuttu täysin. Opettajan on mahdotonta enää pistää kuriin 20 7vuogiasta. työ olisi pitänyt aloittaa heti 1v.

Vierailija
62/69 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laitetaan tämä vastuu ja syy nyt ihan kenelle tahansa, niin yksi asia on fakta. Lasten käytös on muuttunut aivan radikaalisti tämän 20 vuoden aikana ja ongelmat lisääntyneet potenssiin 10. Sen olen työssäni huomannut, samoin kuin kollegani. Jotain muutosta olisi siis pakko saada aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika ei kyllä tasan tarkkaan meissä ammattikasvattajissa ole, jos uuvuttaa esim 2½v lapsen kanssa jolla ei ole minkäänlaisia rajoja kotona, "ei" on kirosana varsinkin lapsen äidille. Sitä ei saa käyttää hänen mussukkaansa.

Voitte vain kuvitella millainen pikku terroristi ja MINÄMINÄMINÄ-muksu meillä ryhmässä sitten on.

Vierailija
64/69 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pitää uupua keinojen puutteeseen, kun voisi keksiä lisää? Ja kumpi sen nyt oikeasti uuvuttaa; vanhemmat vai puuttuvat "keinot"? Kaikki vain uupuvat ja uupuvat, väsymys ensinnäkin kuuluu työn jälkeiseen olotilaan ja sitä varten on keksitty ilta/yöaikaan ajoittuva lepo. Useimmat kasvatustyössä olevat saavat nauttia tästä luksuksesta, joka esim. vuorotyöntekijöiltä puuttuu. Toiseksi niitä keinoja kasvattaa lapsia ei ole mitenkään päiväkodissa rajoitettu, ihan on kekseliäisyydestä kiinni. Rangaistahan lapsia ei saa (paitsi jäähyttää/poistaa luokasta), tätäkö tarkoitit puuttuvilla keinoilla?

että ne ammattikasvattajien käytettävissä olevat keinot on vedetty aikas vähiin. Lapsille ei voi suunnilleen vastaan sanoa, kun jo on vanhemmat soittamassa poliisille ja uhkaamassa syytteillä. Ei ne työntekijät niihin lapsiin uuvu, vaan vanhempiin, joille mikään ei riitä.

ja äiti myös..

Noh keksippäs tähän nyt sit muutamat "rangaistuskeino" josta ei saa vanhenpien vihoja niskaa!!

joo ja ihan oikeasti vanhenpien ja yhteiskunnan (esim uudet HOIPsit jossa terveistä pitää meilkein "sairaita" tehdä..!! ihan ku me ammattilaiset ei osata sitä kalle poikaa potalle laittaa ellei se aikuisten oikeesti lue mustaa valkoisella hah.) ainaisiin vaatimuksii tässä uupuu..

itselläni on kaksi poikaa (josta vanhenpi käy puhe-ja toimintaterapiassa, ei usko eikä tottele..mm.)

siis ei se ihan noin mustavalkoista tosiaankaa ole, esim. NYT ON LAMA, joten hoitohenkilöstöä ei palkata pois lähteneiden/jääneiden tilalle, itse kun olen hakemassa päiväkotiin töihin niin espoossa on yksi päiväkoti jossa haetaa samaa virkaa työntekijää jo tais olla KOLMATTA kertaa, koska espoolla ei ole varaa palkata.... eli tällöi ne toiset työntekijät ja silloin tällöin saatava kiertävä lastenhoitaja paikkaa tätä puuttuvaa ja näin on monessa päiväkodissa!!

ja itse tällä hetkellä ryhmiksessä työskennellessä pitää pitää aina puhelin päällä juu YÖLLÄKIN jos aamu (klo7 menevä sairastuu) niin silloin pitää olla jomman kumman myöhenpää vuoroon tulevan tultava avaamaan ovia että lapset pääsee hoitoo ja soiteltava sinne ja tänne selviteltävä kuka (sijainen pääsekö oma kiertävä vai tuleeko joku ulkopuolinen jota sitten neuvot ja opastat vielä..)tulee tekmään puuttuvan vuoron jos lapsia on yli 4 lasta/1 aikuiseen suhteessa mutta yleensä me olemme ne jotka joustamme jos lapsia on esim. 9-10lasta/2aikuista kun laskennallinen on 8/2 (tosin lakiin sitova!!) sitten meitä (ryhmää) vielä rasittaa perhepäivähoitajien varahoito johon kyllä aina kuuluisi tulla oma kiertävä heitä kaitsimaan mutta joo ei sekään aina niin ole..

ja kunnat oikeasti kiertää minkä vaan taitaa lakia ja löytää aina porsaan reiän jos lapsi tarvitsee esim. avustajaa niin sitä ei saa nykyään kirveelläkään!!

sit meillä kun on kuntalain kokonaistyöaika 38.25 meillä on sovittu niin että edes yhtenä päivänä pääsee hengähtämään vähän aikaisemmin niin pidämme yhden lyhennyspäivän eli kotiin voi lähteä yhden aikoihin niin jos yks työntekijä puuttuu niin eipäs lähdetäkkään.. mullakin useasti kertyi parikin päivää vapaata noista lyhennyksistä jotka sai vapaana tosin jonkun loma yhteydessä...

ja ONNEKSI olen tällä hetkellä hoitovapaalla kun soittelen silloin tällöin mun sijaiselle ja kysyn et miten niillä menee niin on kuulemma työkaverin työuran raskain ryhmä!

Vierailija
65/69 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa pärjäävät parhaiten hajuttomat ja mauttomat lapset, perhepäivähoidossa piirit ovat pienet ja kaverina olo on sisarustasolla eli neljän lapsen ryhmässä ei pääse syntymään hirveitä tilanteita koska hoitajalta saa huomiota välittömästi ja ristiriitatilanteissa siihen puututaan heti. Hankala tilanne saattaa tulla kun lapsi siirtyy esiopetukseen suureen päiväkotiryhmään. Lapsen aikaisempaa hoitotaustaa ei huomioida ja parin viikon jälkeen täytyisi olla jo täysin sulautunut suureen joukkoon ja jos näin ei tapahdu lapsi muuttuu ertyistä tukea tarvitsevaksi joka laitetaan elton tarkkailtavaksi ja jos lapsi on onnistunut muodostamaan kaveruuksia tällainen erilaistaminen saa tuhoa aikaan ja syrjäytyminen saa oivallisen pohjan.Samanlainen tilanne voi tulla eteen jos lasta hoidetaan kotona kolmevuotiaaksi tai yli ja sitten laitetaan kasvamaan päiväkotiin sosiaaliseksi olennoksi että sitten koulussa osaisi käyttäytyä, niin ryhmään sopeutumiselle pahimmassa tapauksessa annetaan aikaa kaksi viikkoa tai jopa puoli vuotta jonka jälkeen päiväkodista hakutilanteissa palaute on pelkästään vikojen hakua, mitä pahaa lapsi tänään sai aikaan eikä se ruokakaan oikein maistunut kun ei pysynyt paikallaan, kun meillä on tämä henkilövaje niin emme voineet tänään ulkoilla koska se olisi ollut vaarallista ja kun on näitä hieman vilkkaampia jotka sitten vaativat tietyissä asioissa enemmän aikuisen huomiota.Pitäisikö lapsen selvitä päiväkodissa omillaan, eikö lapsi saa haluta syliin tai eikö lasta tarvitse auttaa. Kaikkia asioita ei voi tehdä heti eli odottelua vuoroissa tulee ja senkin joutuu opettelemaan. Miksi korostetaan että lapset ovat yksilöita vaikka heidän pitäisi vähitellen syntymän jälkeen ensin sulloutua johdonmukaisesti kasvukäyriin-olet poikkeava jos käyrä hetkellisesti muttaa suuntaa.Päiväkodissa on istuttavä potalla samalla kellonlyömällä päivittäin, koulussa käytettävä samanlaisia vaatteita kuin muutkin, selviydyttävä testeistä ja mittareista keskiverrosti vähintään ja jos kaikki ei mene putkeen ja tasapäisty olet erityinen erityistä huomiota tarvitseva javaikea tapaus.

Vierailija
66/69 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä huomaa olevansa erilainen ja kuuluvansa ihan eri "lokeroon" kun haluaa hyvää sekä lapsille että vanhemille. Onhan asiakaspalvelua, joten otan myös vanhemmat huomioon.

Vierailija
67/69 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

,,,

Vierailija
68/69 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

luuletko ihan oikeasti että KAIKKI päiväkodin työntekijät noudattavat vaitiolovelvollisuuttaan? Mun kokemuksen mukaan noin joka kolmas ei noudata.

Mun lapsesta ei olla huolestuneita ollenkaan, hänellä on kotiolot, terapiat sekä kasvattajien ote kunnossa.

Mistä tiedät että oman lapsesi ryhmän aikuiset ovat väsyneitä parin lapsen takia? Työntekijöillä on vaitiolovelvollisuus ja he eivät saa kertoa lapsista, lasten onglemista muille kuin asiaa koskeville. sinä et vanhempana voi sanoa esim lapsia normaaleiksi "vilkkaiksi", koska et työskentele heidän kanssa. et vain hyväksy että omasta lapsestasi ollaan huolestuneita. Tämä aloitus oli provo.

Jo se, että sun lapsi on terapiassa kertoo että hän ei ole ihan normaali lapsi. Kaikki ei ole kunnossa. Taidat ummistaa silmäsi lapsesi ongelmilta, jotta et joudu itse tämän käytökseen puuttumaan. Sitten syyllistät varhaiskasvattaja kun he uupuvat sinun lapsesi kanssa. Eivät uupuisi jos sinä viitsisit tehdä työsi vanhempana, etkä raijaisi lastasi pois silmistä toisten kasvatettavaksi.

Vierailija
69/69 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen työntekijät väsyvät, koska vanhemmat eivät enää tee työtään. Halutaan välttää konflikteja, joten lapsi saa tehdä mitä haluaa ja vanhemmat mieluummin vetäytyvät tilanteesta. Lapsille ei koskaan aseteta rajoja, eikä opeteta miten toisia kohdellaan. Toki tämä on vaikeaa kun nykyvanhemmat ulkoistavat lapsen kasvatuksen jo hyvin pienestä, eivätkä näe omia lapsiaan kuin pari tuntia päivässä. Sekin aika ollaan sitten aivan uupuneita lapsen takia ja odotetaan vaan koska tämän saisi taas hoitoon, ja ottaisiko isovanhemmat viikonlopuksi ettei tarvitse itse katsella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän