Onko inhottavampaa ilmaisua olemassa kuin vuosikas?
Siis lapsesta puhuttaessa. Sehän on kuin puhuttaisiin jostakin vasikasta...
Kommentit (28)
- vuosikas
- esikko
- pikkukakkonen
- meidän neiti
- emäntä/isäntä tai meidän äiti/meidän isi(viitattaessa omaan puolisoon)
- masu, masukki, masuvaavi, masuasukas, masuasukki yms.
- sanat, joita käytetään vain ja ainoastaan lapsille puhuttaessa ja joille olisi ihan oikeakin vastine, esim. poppa (kuuma), aa-aa (nukkua)...
- viekku, viekkuun (viereen)
- liiinailla, puistoilla, kerhoilla, kestovaippailla...
- "söpöt" kiertoilmaukset seksille ja lapsensaantiin liittyville asioille, kuten täälläkin mainitut "pupuilu" yms.
On, "eppuluokkalainen".
Mieheni luuli että kyse on bändistä, kun sekari-ikäinen lapsemme selitti tohkeissaan että "eput on sit siellä". Kuuluu siis joidenkin koulujen ja koululaisten normaalislangiin.
masu-asukki, masukki eppuluokkalainen vuosikas esikko (onko toinen lapsi sitten tosikko?)
hakkaa kaikki ällöttävyydet 6-0. Samoin TOSI monet ns. työnimet vauvoille. Yööööks.
1- vuotiasko? ällöttäviä ovat kyllä vaavi ja tytsy
Mua kanssa ällöttää yli kaiken se lässyttävällä äänellä puhuttu pikkulasten äitien käyttämä kieli. Nuo kaikki mainitut sanat ovat kuvottavia!
Mun uusin äitituttuni on jostain Pohjois-Suomesta kotoisin ja hän puhuu ilmeisesti kaikille aikuistutuilleenkin (ainakin mulle) lässyttävällä äänellä tyyliin: "Myö mennään nyt aa-aa ja sitten myö vähän syyään..." tai "Oijoijoijoi, meillähän on täällä pikkupikkupisut vaippulissa, nyt pitää kyllä lopettaa tämä puhelu..." YÄK!